[Excel] Kolommen vergelijken, omlaag schuiven bij mismatch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
Hi allen,

Ik heb in Excel een aantal kolommen met data. Deze wil ik graag horizontaal gematched hebben op basis van de adres kolommen.

D.w.z; ik wil graag vanaf hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6yxviQq6WOtPgFXCXjR5-RIQ0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SUeoBByLkTbFSYRRMboxapnC.png?f=user_large

Naar hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAjU_XUJJ1ZOPBJo2R8p0tZGPXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O1bBTYu74qjl0kzNx1vXn0HQ.png?f=user_large

Ik heb geprobeerd hier de nodige info over te vinden, maar ik kom steeds weer uit op uitleg over conditional formatting, true/false cel vergelijkingen en vlookup waarmee ik niet geholpen ben.

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:23
waarom niet een 3e set kolommen, waarmee je tagnaam A en Adres A via een V of XLookup er naast zet?

Idealiter doe je een Xlookup, zodat je niet gevonden waardes makkelijk leeg kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
Bedoel je een kolom maken met oplopende adressen (900, 901, 902, etc.) en dat als input gebruiken voor een xlookup?

Ik zie nu dat adressen in de ene of de andere kolom soms ook dubbel zijn. Hoe kan je daar het beste mee omgaang met xlookup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:07
Je hebt één soort data in twee verschillende tabellen staan. Dat werkt eigenlijk niet goed voor verwerking en zou je beter anders aanpakken.

Wat je wil is één tabel met volgende 3 kolommen: Tagnaam, Adres, soort (A of B ). Die ene tabel kan je dan sorteren op bijvoorbeeld adres, filteren, draaitabel opzetten etc.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Macro die, even een aanname hier, kollommen B en E vergelijkt en cellen invoegt waar de adres waarde het laagst is.

Heel summier:

Als B > E dan 'cellen invoegen boven A:B'
Als E > B dan 'cellen invoegen boven D:E'
Als B=E ga naar de volgende regel

Heel slecht gemaakt, maar volgens mij werkt het wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub temp()
x = 1
hoogste_waarde = Application.WorksheetFunction.Max(Range("B2:B10"), Range("E2:E10"))
Range("B1").Select
While ((ActiveCell.Offset(x, 0).Value < hoogste_waarde) Or (ActiveCell.Offset(x, 3).Value < hoogste_waarde)) And ((ActiveCell.Offset(x, 0).Value <> Empty) And (ActiveCell.Offset(x, 3).Value <> Empty))

If ActiveCell.Offset(x, 0).Value > ActiveCell.Offset(x, 3).Value Then
Range(ActiveCell.Offset(x, 0), ActiveCell.Offset(x, -1)).Insert Shift:=xlDown
x = x + 1
End If

If ActiveCell.Offset(x, 0).Value < ActiveCell.Offset(x, 3).Value Then
Range(ActiveCell.Offset(x, 2), ActiveCell.Offset(x, 3)).Insert Shift:=xlDown
x = x + 1
End If
If ActiveCell.Offset(x, 0).Value = ActiveCell.Offset(x, 3).Value Then
x = x + 1
End If
Wend
End Sub

[ Voor 182% gewijzigd door m-vw op 13-09-2023 07:05 . Reden: Er zat een fout in de code. ]

Garmin FR245M + HRM-RUN