Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-04 23:09
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik een PC gebouwd op basis van een Asus TUF Gaming B650 Plus Mobo. Eerst alles getest zonder videokaart en dat werkte gewoon stabiel (Cinebench).

Vandaag heb ik de videokaart uit mijn oude gaming PC overgezet. Het gaat hier om een NVidia 2080s van Zotac van een jaar of 3 oud (denk ik).

In eerste instantie werd deze videokaart helemaal niet herkend. Ik kreeg een witte led (=VGA probleem). Op aanraden van wat Redits heb ik de kaart toen tijdelijk in het andere PCIe slot gestopt. Dit werkte wel, maar is niet handig i.v.m. koeling en omdat dit een x4 slot is.

Vervolgens na wat experimenteren erachter gekomen dat het eerste slot toch wel werkt, maar ALLEEN als ik de snelheid van het PCie slot in de ASUS Bios op GEN 2.0 zet (kaart is GEN 3.0, mobo is GEN 4.0).

Nu maakt de snelheid van PCIe niet zo heel veel uit in het echte leven, maar ergens vind ik het toch wel fijn als ik de maximale bandbreedte haal.

Heeft er iemand nog tips? Het internet laat me een beetje in de steek, behalve dit https://www.reddit.com/r/...playing_white_vga_led_on/ kon ik verder weinig vinden. Edit: nog een topic gevonden https://linustechtips.com...ot-of-asus-tuf-x570-mobo/ en nog een https://forums.tomshardwa...ifi.3728424/post-22481005

Alvast bedankt,

Gerbrand

Complete specs hieronder:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 184,95€ 184,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,62€ 99,62
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 134,-€ 134,-
Totaal€ 1.081,98

[ Voor 50% gewijzigd door Zonlichtstad op 13-09-2023 21:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Hoe is de videokaart op de voeding aangesloten? Laatste bios updates geïnstalleerd?

[ Voor 28% gewijzigd door souljah1h op 12-09-2023 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
souljah1h schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 02:40:
Hoe is de videokaart op de voeding aangesloten? Laatste bios updates geïnstalleerd?
Gewoon met 2x8 pins connectoren, maar is geen voedingsprobleem denk ik. Ik heb zelfs de voeding er even afgehaald en dan blijft het probleem. Als je de juiste PCIe setting gebruikt, krijg je een melding de voedingkabel aan te sluiten.

Laatste bios update erop (versie 1654).

[ Voor 11% gewijzigd door Zonlichtstad op 12-09-2023 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Welke voeding heb je?
En heb je wel 2 losse kabels gebruikt, of gebruik je 2 connectoren die aan 1 kabel zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Misschien nog even proberen te verduidelijken. Het probleem is onafhankelijk van de voeding. Als ik de PCIe op lage snelheid zet start hij op met en zonder voeding. Als ik de PCIe op hoge snelheid zet dan start hij niet op. Zonder voeding krijg je wel een foutmelding, maar dan is de kaart dus al wel herkend.

De beste verklaring vond ik nog op tom's hardware:
Asus sometimes has issues out of the box with slot #1 recognition of gpus, generally getting the 'White light VGA of Death' error at boot. Slot #1 uses pcie lanes from the cpu. Other slots use the pcie lanes from the x570 chipset instead, so don't immediately get that error. Once the gpu is recognised and certified by bios, it's usually good to return the gpu to slot #1.

Most times it's a pcie setting, the x570 mobo's are fully pcie4.0, your card is pcie3.0 and the bios can get stuck not auto recognizing the difference in the 'auto' setting for the cpu lanes. Using the chipset lanes avoids that, bypassing it and setting bios to run at pcie3.0 for gpu.

If bios has recognised the card, you should now be able to put it in slot #1, if that fails again, put it into another slot, boot to bios and in the pcie settings manually change the slots to Gen3 (pcie3.0).
Dit is wel een verklaring, maar geen oplossing. In mijn geval moet ik de pcie settings zelfs nog lager zetten (Gen 2), terwijl de kaart Gen 3 is.

• Xeon Skylake
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
Ik denk dat je videokaart te weinig voeding krijgt, heb je een andere voeding waarmee je het kunt proberen?
Welke voeding hangt er nu aan?
De bios updaten tot de laatste versie kan ook helpen.

• Zonlichtstad
Ik heb de videokaart ook nog even aan twee aparte kabels gehangen, maar dat verhelpt het probleem niet. Ook met GPU-Z gekeken naar de spanning op de voedingskabel tijdens het draaien van 3DMark. Dan zie je dat de spanning zakt naar 11.8 V (vanaf 12 V) tijdens de test. Dat valt volgens mij ruim binnen de specificatie. De 3DMark testresultaten zijn trouwens volkomen normaal (PCIe snelheid maakt zoals ik al zei weinig uit).

Kortom: ik kan de PCIe nog steeds alleen op Gen 2 zetten, maar voor de performance doet dat verder (gelukkig) weinig. Maar ja, je blijft een tweaker en je wilt toch dat het allemaal maximaal werkt...

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoeveel M2 SSD's heb je erin zitten en in welke slots zijn deze geplaatst?

Misschien ook handig om je complete specs aan te vullen.

[ Voor 28% gewijzigd door BillSpaarbank op 13-09-2023 21:50 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Zonlichtstad
Sorry. Ik heb de complete lijst aan de beginpost toegevoegd. Er zit 1 M2 SSD in, in het eerste slot. Deze heb ik ook al eens op een lagere snelheid gezet.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 13:57

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Geen idee of je probleem al is opgelost, maar Seasonic heeft al veel langer problemen met GeForce 2080 en 3000 serie kaarten.
De voeding kan nl. bij het opstarten de piek niet opvangen.
Zie deze link:
https://www.reddit.com/r/...series_still_have_issues/

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Bedankt voor de suggestie. Deze link kende ik nog niet. Ik heb al wel wat geexperimenteerd met meerdere voedingskabels etc., maar dat hielp niet. Momenteel staat de PCI link speed nog steeds lager ingesteld in de BIOS en dat werkt wel, maar echt fraai is het niet.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37
Hier was laatst ook nog een item over een GPU die pas herkend werd na aangepaste bios instellingen.
Ook met een Asus board .
Misschien dat dit hier ook van toepassing is?

BIOS-reset Ramp: GPU Verdwenen
Maar lieve mensen hartelijk dank voor het meedenken. De kaart is weer gevonden! *O* :Y)

De verkoper had weer van zich laten horen en vertelde mij wat ik moest doen.

Bios > advanced en dan onboard devices configuration > pcie bandwidth bifurcation configuration ipv auto naar X8/X8.

Ik heb zelf geen idee wat het inhoudt, maar het werk in iedergeval weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Er is ook weer een bios-update uit, maar mensen op redit rapporteren nog steeds problemen met het vinden van de grafische kaart:
https://www.reddit.com/r/...asus_tuf_gaming_b650plus/

Gerbrand
Pagina: 1