buitengevel voorzien van houten panelen en gebruik folie?

Pagina: 1
Acties:

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12 19:57
is het voldoende om bij een niet houten buiten muur dus een stenen of betonnen buitengevel voorzien van houten panelen en dan alleen ventilatie latten of moet er perse ook damp open water werkende folie tegen de muur en daarover de ventilatie latten

online is het beetje tegenstrijdig
het lijkt er meer op dat het bij een houtbouw word gedaan zodat het houden skelet of zo kan drogen maar bij een steen muur en dus al die ventialtie latten de muur zou deze eventueel nog nat worden toch kan drogen.

wat zeggen jullie?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:35
Een dampopen zwart spinvlies achter je hout zprgt er ook voor dat de kieren tussen de latjes dicht zijn.
Waardoor er ook geen wespen en dergelijke in kunnen nestelen.

Zou sowieso een spinvlies variant nemen, geen plastic folie.

Qua waterdichting is het makkelijker met een vlies/folie om het aan de bovenkant goed waterdicht te krijgen.
Zo voorkom je dat de muur nat wordt.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:12
Een muur van je huis of van een berging?

Ik heb bijvoorbeeld met rabatdelen mijn schutting bekleed, met montagelatten op de muur gezet. Het kan dus gewoon luchten erachter.

Lichtpuntje...

• Maxwp
FRANQ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 06:20:
Een dampopen zwart spinvlies achter je hout zprgt er ook voor dat de kieren tussen de latjes dicht zijn.
Waardoor er ook geen wespen en dergelijke in kunnen nestelen.

Zou sowieso een spinvlies variant nemen, geen plastic folie.

Qua waterdichting is het makkelijker met een vlies/folie om het aan de bovenkant goed waterdicht te krijgen.
Zo voorkom je dat de muur nat wordt.
bij de bouwmarkt hebben ze wandbekleding voor buiten die geheel gesloten zijn met voor en acherkant.
dus geen zwarte folie nodig.

• Maxwp
LuisjeNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:47:
Een muur van je huis of van een berging?

Ik heb bijvoorbeeld met rabatdelen mijn schutting bekleed, met montagelatten op de muur gezet. Het kan dus gewoon luchten erachter.
je hebt rabat delen van een schutting je muur bekleed? zonder folie er achter?

het is de muur van het huis wat ik zo wil afwerken

• Maxwp
in feite kan de muur door de ventilatie latten luchten
ik denk dat vooral bij een houten bouw dit veel belangrijker is omdat enig vocht uiteindelijk kan gaan rotten
bij een stenen muur is dat niet zn probleem
wil trouwens niet geheel tot ondere maar een 40 cm van de grond blijven en dan pas beginnen
het onderste wil ik stenen tegen de muur plakken zo beetje berg hut achtig

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:12
Maxwp schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:46:
[...]

je hebt rabat delen van een schutting je muur bekleed? zonder folie er achter?

het is de muur van het huis wat ik zo wil afwerken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAih4qb4PUkk-P8k1dbPEvBvcOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWTHtOICpvNcNOS3ogQNesgq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo bedoel ik, zit een stenen muur achter. Op 3 punten op een latje geboord.

Lichtpuntje...

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-12 16:30
Als de bestaande stenen muur gebouwd is als gevel is een (dampopen) folie niet nodig.
Hout "leeft" dus de ruimte achter de planken zal af en toe wel wat vochtig worden maar daar kan een stenen gevel wel tegen.

Als je er isolatie tussen plaatst is folie wel nodig

Tenzij om, zoals FRANQ aanhaalde, eventuele kleine beestjes tegen te houden, hoewel die altijd wel ergens een kiertje vinden om binnen te geraken... Wat ik je wel aanraad is om wat gaas in te werken (van ijzerdraad) om muizen en evt. ook wespen uit je constructie te houden, tegen kleinere bezoekers kan je sowieso weinig doen.

Ventilatielatten sowieso wel, of vertikaal/horizontaal latten plaatsen (kan soms goedkoper uitvallen)
Neem de ventilatie latten ook niet te dun, dit om voldoende ruimte te houden voor lucht en vocht verplaatsing én om voldoende over te houden om je gevelplanken aan te bevestigen.

Zorg onder en boven ook voor voldoende opening, ook voor de ventilatie. Aan dakrand toch zeker 1 a 2 cm.

• Maxwp
robotomizer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:38:
Als de bestaande stenen muur gebouwd is als gevel is een (dampopen) folie niet nodig.
Hout "leeft" dus de ruimte achter de planken zal af en toe wel wat vochtig worden maar daar kan een stenen gevel wel tegen.

Tenzij om, zoals FRANQ aanhaalde, eventuele kleine beestjes tegen te houden, hoewel die altijd wel ergens een kiertje vinden om binnen te geraken... Wat ik je wel aanraad is om wat gaas in te werken (van ijzerdraad) om muizen en evt. ook wespen uit je constructie te houden, tegen kleinere bezoekers kan je sowieso weinig doen.

Ventilatielatten sowieso wel, of vertikaal/horizontaal latten plaatsen (kan soms goedkoper uitvallen)
Neem de ventilatie latten ook niet te dun, dit om voldoende ruimte te houden voor lucht en vocht verplaatsing én om voldoende over te houden om je gevelplanken aan te bevestigen.

Zorg onder en boven ook voor voldoende opening, ook voor de ventilatie. Aan dakrand toch zeker 1 a 2 cm.
ok ja die beestjes niet eens aan gedacht ;-)
denk dat ik dan toch wel een dampopen folie ga aanbrengen

deze https://www.hornbach.nl/p...5-g-1-5-x-25-mtr/7049802/
of die zelfde van de gamma ( iets goedkoper ) zou dan goed moeten zijn toch?
nogmaals de latjes gaan niet open geplaats worden de gamma o.a. heeft een ~60cm brede kant en klaar latten wand voor buiten

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-12 16:30
Wat ik bedoelde is dat zo'n damp open folie weinig zin heeft bij jou plan. Insecten vinden toch wel een gaatje (ergens een oneffenheidje in een muur, hout wat beetje krom gaat staan..) en je huidige gevel is toch al bestand tegen vocht (en beestjes).

Wat wel handig kan zijn is gaas om muizen/ratten en naar het schijnt ook wespen uit je gevelbekleding te houden.
zoiets: https://www.bestrijdingsl...liteit-pestiwire-1-meter/

• Maxwp
ik vraag me af als je rolluiken wilt plaatsen en je moet nog gevel bekleding plaatsen
doe je dit dan beter eerst de rolluiken strak tegen de muur en daar om heen de gevel bekleding of eerst de gevel bekleding ( en dus ook de ventilatie latten ) en dan de rolluiken tegen het hout aan zetten?

ik zit te denken en op die laatste manier komen de rolluiken eigenlijk een stukje ( 5cm? ) van de muur en deur en of ramen af te zitten en onstaat er volgens mij een mogelijk tocht? daar waar je eigenlijk wilt dat de rolluiken strak afsluiten en ook helpen met de isolatie?!

• Maxwp
delete

[ Voor 92% gewijzigd door Maxwp op 04-10-2023 14:46 . Reden: dubbel ]

• Maxwp
robotomizer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:38:

al eens rolluiken bevestigd?
dus eerst de rolluiken tegen de muur en daar omheen de houten gevel panelen of eerste de panelen en dan de roluiken daar weer tegen aan
Pagina: 1