Edit: excuses. Zag dat er een centraal groot topic is omtrent wtw. Deze had ik eerder niet gevonden. Vraag daar uitgezet.
Beste Tweakers,
Nu las ik dat een zonneboiler gemiddeld 20 jaar mee gaat, hier maak ik mij niet druk om.
Echter las ik dat een WTW systeem + cv ketel zo'n 15 jaar mee gaan.
Op veel sites lees ik ook dat je een WTW na 15 jaar dient te vervangen. Ik ben zelf altijd redelijk sceptisch als bedrijven zeggen dat na een X aantal jaar iets vervangen "moet" worden
Wij wonen er nog niet, maar zover wij begrijpen werken alle installaties momenteel naar behoren en wordt alles ook naar behoren onderhouden.
Beste Tweakers,
Inleiding
Eind dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe woning. Aldaar zijn o.a. de volgende installaties aanwezig.Deze installaties zijn dus 14 (bijna 15) jaar oud.- een Zehnder wtw tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- een Intergas hr107 cv ketel tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- Ferroli zonneboiler tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
Nu las ik dat een zonneboiler gemiddeld 20 jaar mee gaat, hier maak ik mij niet druk om.
Echter las ik dat een WTW systeem + cv ketel zo'n 15 jaar mee gaan.
Op veel sites lees ik ook dat je een WTW na 15 jaar dient te vervangen. Ik ben zelf altijd redelijk sceptisch als bedrijven zeggen dat na een X aantal jaar iets vervangen "moet" worden
Wij wonen er nog niet, maar zover wij begrijpen werken alle installaties momenteel naar behoren en wordt alles ook naar behoren onderhouden.
Wat vind ik belangrijk
- Op nummer 1: een gezond leefklimaat
- energie besparen door middel van wtw
- liefst zo min mogelijk uitgeven
Vragen
- Zouden jullie in een dergelijke situatie meteen investeren in vervanging van nieuwe installaties? (Dus wtw+CV)
- Investeren in de bestaande verouderde apparatuur door middel van professioneel reinigen en onderhoud (gemiddeld zie ik prijzen van 300-350 euro voor een eenmalige grondige WTW reiniging/onderhoudsbeurt/afzuigmeting)
- Wanneer zijn dergelijke installaties nou echt aan vervanging toe?
[ Voor 36% gewijzigd door Frez op 12-09-2023 11:04 ]
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor