Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:50
Edit: excuses. Zag dat er een centraal groot topic is omtrent wtw. Deze had ik eerder niet gevonden. Vraag daar uitgezet.

Beste Tweakers,

Inleiding

Eind dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe woning. Aldaar zijn o.a. de volgende installaties aanwezig.
- een Zehnder wtw tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- een Intergas hr107 cv ketel tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- Ferroli zonneboiler tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
Deze installaties zijn dus 14 (bijna 15) jaar oud.

Nu las ik dat een zonneboiler gemiddeld 20 jaar mee gaat, hier maak ik mij niet druk om.

Echter las ik dat een WTW systeem + cv ketel zo'n 15 jaar mee gaan.
Op veel sites lees ik ook dat je een WTW na 15 jaar dient te vervangen. Ik ben zelf altijd redelijk sceptisch als bedrijven zeggen dat na een X aantal jaar iets vervangen "moet" worden

Wij wonen er nog niet, maar zover wij begrijpen werken alle installaties momenteel naar behoren en wordt alles ook naar behoren onderhouden.

Wat vind ik belangrijk

- Op nummer 1: een gezond leefklimaat
- energie besparen door middel van wtw
- liefst zo min mogelijk uitgeven

Vragen

- Zouden jullie in een dergelijke situatie meteen investeren in vervanging van nieuwe installaties? (Dus wtw+CV)

- Investeren in de bestaande verouderde apparatuur door middel van professioneel reinigen en onderhoud (gemiddeld zie ik prijzen van 300-350 euro voor een eenmalige grondige WTW reiniging/onderhoudsbeurt/afzuigmeting)

- Wanneer zijn dergelijke installaties nou echt aan vervanging toe?

[ Voor 36% gewijzigd door Frez op 12-09-2023 11:04 ]

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Eenmalige "Bring up my post"
Hij gaat snel naar beneden in deze hoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 11:41
@Frez ik vermoed dat dit meer een vraag is voor het centrale WTW topic, maar persoonlijk zou ik kijken naar het verbruik van de unit. Tegenwoordig hebben de nieuwe units vaak een lager verbruik. Aangezien het ding continue aan staat kan dat wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Yaldair schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:
@Frez ik vermoed dat dit meer een vraag is voor het centrale WTW topic, maar persoonlijk zou ik kijken naar het verbruik van de unit. Tegenwoordig hebben de nieuwe units vaak een lager verbruik. Aangezien het ding continue aan staat kan dat wat schelen.
Oeps. Dan moet ik daar even gaan kijken. Excuses.
Oke maar als verbruik het enige is kan ik met 12 zonnepanelen nog even uitstellen om de hele unit te vernieuwen lijkt me. Ik werd vooral getriggerd doordat alle installatie bedrijven schrijven dat je na 15 jaar de wtw echt moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-06 18:14
e wanneer een installatie echt op is vraagt men ? als het lastig wordt om aan onderdelen te komen of het niet meer waard is om opgelapt te worden.
je cv ketel om mee te beginnen:. zijn nog zat onderdelen voor verkrijgbaar ook al is is wel veroudert.
ooit wil zo,n warmtewisselaar kapot gaan in het gunstige geval lekt deze inwendig in je ketel dus.
en soms komt het helaas uit je ketel en heb je waterschade. kans is 1 tot 10 % komt zeer zelden voor.

een wtw unit is vooral de lagers/motor kan kapot gaan. is wel te reviseren/vervangen. niet zo moeilijk.

zonneboiler het boiler vat kan kapot gaan. pomp kan stuk gaan etc. maar de pomp is wel weer vervang baar. boilervat met een open systeem is eigenlijk niet meer aan te komen moet naar gesloten systeem toe.
waarin water met glycol zit. da,s wat recenter beter efficiënter etc. (leuk voor in de toekomst zeg maar)

wel een kleine waarschuwing vanaf 2026 is bij een nieuwe cv ketel een hybride warmtepomp verplicht.
(of dat ook geldt als je al een wtw en zonneboiler hebt staan geen idee ik heb de wet niet gemaakt)

ik zou proberen om het nog even te rekken en dan om te gaan naar volledige warmte pomp.
als je daar voor open staat. zo,n moderne woning en een wtw unit en een zonne boiler.
moet eigenlijk in de toekomst niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:00

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mijn mening:

CV: Als het nog draait en werkt, lekker laten zitten.
WTW: Je kunt eventueel kijken wat nieuwe units doen, kwa WTW-efficiëntie en verbruik electra vergeleken met wat je nu hebt. Als er veel valt te winnen, vervangen, anders zelfde verhaal als CV.

Onderhoud: Altijd (laten) doen. Filters en apparaat reinigen kun je zelf nog. Eens in de 5 jaar de kanalen laten reinigen is wel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Frez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:01:
[...]

Oeps. Dan moet ik daar even gaan kijken. Excuses.
Oke maar als verbruik het enige is kan ik met 12 zonnepanelen nog even uitstellen om de hele unit te vernieuwen lijkt me. Ik werd vooral getriggerd doordat alle installatie bedrijven schrijven dat je na 15 jaar de wtw echt moet vervangen.
Mijn Stork WTW is nu 41 jaar oud en draait nog steeds. Lucht verversing is nog steeds top volgens de CO2 meter. Verbruik valt mee in de laagste stand waar die altijd op draait (35watt). Rendement is ook nog prima.
Uitgaande temp 21 graden inkomende 18,9 graden bij een buiten temp van 0 graden.

Ja is zeker aan vervanging toe, maar hangt op een onmogelijke plek. Twee jaar geleden geprobeerd te laten vervangen, maar installateur begon er niet aan. Jammer, maar dan ga ik het binnenkort maar zelf proberen. IS nog de juiste unit vinden die er in past.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1