Mijn dochter was een spelletje op mij 'oude' pc aan het spelen toen die in zijn geheel bleef hangen, na een harde reset lukt het mij niet meer om de pc aan de praat te krijgen, systeem werkt al bijna 8 jaar zonder problemen, wellicht dat één van jullie nog ideeën heeft...
Specs;
Asus Maximus VIII Ranger
Intel i7 6700K (nooit OC-ed)
NZXT Kraken X31
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
Asus GeForce GTX 970 Strix OC 4GB
Crusial MX500 (als laatste toegevoegd, vorig jaar als boot disk er in gezet.
Samsung 750 Evo 250GB
Samsung 840 Evo 250GB
Seasonic X-Series 660W
Microsoft Windows 10 Pro 64-bit NL
Wat ik geprobeerd/getest heb;
Eenmaal in BIOS (lukt soms wel, soms niet) allereerst CPU bekeken, temps waren goed, pompje van de Kraken klonk vreemd dus koeler er uitgehaald en nog een oude luchtkoeler die ik had liggen er in gezet. Temps nu bij opstarten 27-34 graden dus dat was niet het probleem.
Ram in/uit gedaan, alle bedrading nagelopen, ook daar geen problemen gevonden.
CMOS gereset, batterij vervangen.
BIOS update/herstel gedaan.
GPU er uit, hdmi op onboard, nog niks, ROG logo, maar windows boot niet.
Windows boot USB gemaakt en ingeplugd, die boot ook niet...
Boot disks zie ik wel in BIOS, zowel USB als SSD, maar er volgt geen boot, hoe ik het ook probeer.
Wanneer ik nu het systeem aanzet blijft hij hangen op het ROG logo en verder gebeurt er niks.
Wel zie ik nu ledje op MB blijft branden 'BOOT device led' dus ik heb het idee dat het aan de SSD ligt.
Beetje ten einde raad SSD leeg gegooid (stonden geen belangrijke bestanden meer op), in een SSD dock gestoken en op andere PC aangesloten, normaliter zie ik die gelijk en kan ik er nog in komen, nu niets.
Andere SSD uit het defecte systeem gepakt, zelfde verhaal, niets...
Ik heb nu geen reserve SSD en geen reserve PSU, dat zijn wellicht nog dingen die ik kan testen.
Mocht iemand van jullie een idee hebben wat er is gebeurd, waar het aan ligt en misschien zelf wel hoe ik het op zou kunnen lossen dan hoor ik het heel graag! Ook als er nog onduidelijkheden zijn.
gr Paul
Specs;
Asus Maximus VIII Ranger
Intel i7 6700K (nooit OC-ed)
NZXT Kraken X31
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
Asus GeForce GTX 970 Strix OC 4GB
Crusial MX500 (als laatste toegevoegd, vorig jaar als boot disk er in gezet.
Samsung 750 Evo 250GB
Samsung 840 Evo 250GB
Seasonic X-Series 660W
Microsoft Windows 10 Pro 64-bit NL
Wat ik geprobeerd/getest heb;
Eenmaal in BIOS (lukt soms wel, soms niet) allereerst CPU bekeken, temps waren goed, pompje van de Kraken klonk vreemd dus koeler er uitgehaald en nog een oude luchtkoeler die ik had liggen er in gezet. Temps nu bij opstarten 27-34 graden dus dat was niet het probleem.
Ram in/uit gedaan, alle bedrading nagelopen, ook daar geen problemen gevonden.
CMOS gereset, batterij vervangen.
BIOS update/herstel gedaan.
GPU er uit, hdmi op onboard, nog niks, ROG logo, maar windows boot niet.
Windows boot USB gemaakt en ingeplugd, die boot ook niet...
Boot disks zie ik wel in BIOS, zowel USB als SSD, maar er volgt geen boot, hoe ik het ook probeer.
Wanneer ik nu het systeem aanzet blijft hij hangen op het ROG logo en verder gebeurt er niks.
Wel zie ik nu ledje op MB blijft branden 'BOOT device led' dus ik heb het idee dat het aan de SSD ligt.
Beetje ten einde raad SSD leeg gegooid (stonden geen belangrijke bestanden meer op), in een SSD dock gestoken en op andere PC aangesloten, normaliter zie ik die gelijk en kan ik er nog in komen, nu niets.
Andere SSD uit het defecte systeem gepakt, zelfde verhaal, niets...
Ik heb nu geen reserve SSD en geen reserve PSU, dat zijn wellicht nog dingen die ik kan testen.
Mocht iemand van jullie een idee hebben wat er is gebeurd, waar het aan ligt en misschien zelf wel hoe ik het op zou kunnen lossen dan hoor ik het heel graag! Ook als er nog onduidelijkheden zijn.
gr Paul