PC boot niet meer na crash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_non
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-06 12:22
Mijn dochter was een spelletje op mij 'oude' pc aan het spelen toen die in zijn geheel bleef hangen, na een harde reset lukt het mij niet meer om de pc aan de praat te krijgen, systeem werkt al bijna 8 jaar zonder problemen, wellicht dat één van jullie nog ideeën heeft...

Specs;
Asus Maximus VIII Ranger
Intel i7 6700K (nooit OC-ed)
NZXT Kraken X31
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133 CL13 kit
Asus GeForce GTX 970 Strix OC 4GB
Crusial MX500 (als laatste toegevoegd, vorig jaar als boot disk er in gezet.
Samsung 750 Evo 250GB
Samsung 840 Evo 250GB
Seasonic X-Series 660W
Microsoft Windows 10 Pro 64-bit NL

Wat ik geprobeerd/getest heb;
Eenmaal in BIOS (lukt soms wel, soms niet) allereerst CPU bekeken, temps waren goed, pompje van de Kraken klonk vreemd dus koeler er uitgehaald en nog een oude luchtkoeler die ik had liggen er in gezet. Temps nu bij opstarten 27-34 graden dus dat was niet het probleem.

Ram in/uit gedaan, alle bedrading nagelopen, ook daar geen problemen gevonden.

CMOS gereset, batterij vervangen.

BIOS update/herstel gedaan.

GPU er uit, hdmi op onboard, nog niks, ROG logo, maar windows boot niet.

Windows boot USB gemaakt en ingeplugd, die boot ook niet...

Boot disks zie ik wel in BIOS, zowel USB als SSD, maar er volgt geen boot, hoe ik het ook probeer.

Wanneer ik nu het systeem aanzet blijft hij hangen op het ROG logo en verder gebeurt er niks.
Wel zie ik nu ledje op MB blijft branden 'BOOT device led' dus ik heb het idee dat het aan de SSD ligt.

Beetje ten einde raad SSD leeg gegooid (stonden geen belangrijke bestanden meer op), in een SSD dock gestoken en op andere PC aangesloten, normaliter zie ik die gelijk en kan ik er nog in komen, nu niets.
Andere SSD uit het defecte systeem gepakt, zelfde verhaal, niets...

Ik heb nu geen reserve SSD en geen reserve PSU, dat zijn wellicht nog dingen die ik kan testen.

Mocht iemand van jullie een idee hebben wat er is gebeurd, waar het aan ligt en misschien zelf wel hoe ik het op zou kunnen lossen dan hoor ik het heel graag! Ook als er nog onduidelijkheden zijn.

gr Paul

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:02
Probeer eens alle schijven eruit te halen,
leeg mobo met enkel CPU en 1 ramstick (in 2e slot), GEEN GPU, geen SSD's
Vervolgens voeg je 1 SSD toe
dan nog een ramstick
dan je GPU
dan de rest van de SSD's

tot welke stap blijft het werken?

• de_non
Bedankt voor je idee, ik heb het geprobeerd, helaas met geen van de 4 SSD's die ik heb geprobeerd en die er in zaten doet hij iets. Zelfs met alles er uit zoals je hebt voorgesteld.

Ik neig er nu toch meer naar dat het mb defect is of zo...

Iemand een socket 1151 mb te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:02
categorie: Moederborden

Vraag is vooral hoeveel je er nog in willt steken tov nieuw systeem...

Helaas dat niets reageert, dat maakt trouble shooting wat moeilijk

Toch denk ik ook dat het aan de ssd ligt, als bord kapot is kom je niet eens in bios. Kan je Windows herinstalleren op een van de 2 andere ssds

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 13-09-2023 21:34 ]

• de_non
Ik kan niets doordat hij niet voorbij dat ROG logo gaat, ook niet met Windows boot USB dus dan is het ook niet mogelijk windows te installeren op SSD toch?

Wat als PSU niet goed meer werkt en bij opstarten te veel trekt, zou hij daardoor vast kunnen lopen?

• de_non
Alles wat voor mij mogelijk was heb ik getest;
  • SSD's werken naar behoren in ander systeem.
  • Moederbord lijkt het ook niet te zijn aangezien ik wel in bios kom.
  • PSU heb ik vervangen, ik had nog een goede liggen.
  • Nieuw setje ram gekocht en er in gestoken.
  • met of zonder GPU maakt ook niet uit.
Het lijkt er dus op dat de CPU het probleem is, hij overheat niet maar iedere keer als ik boot lijkt het te gaan werken maar doet hij ineens een reboot. Nu 2 keer tot in de windows flash gekomen maar dan na een paar seconden stopt hij er weer mee.

Rest mij 2 opties, CPU vervangen of nieuwere gen mb en cpu aanschaffen... ik vind €150 teveel voor een oudere gen cpu, dus ik denk dat ik maar ga kijken voor een nieuw 'budget' combi. dan kom ik wel op iets meer uit maar kunnen mijn kids er nog wat langer plezier van hebben.

Bedankt @99ruud99 voor de reacties en het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Je kan misschien nog een goedkope Socket 1151 CPU uit V/A halen om te testen of het echt aan de CPU ligt?

• de_non
@The_Doman dan zou ik geld uitgeven voor cpu die ik waarschijnlijk niet wil houden of een te prijzige om alleen te testen... met nog de kans dat het niet de oplossing is.
Dan kan ik beter 200€ uitgeven voor een Ryzen 5600 en mb dan weet ik zeker dat het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_non
Het is opgelost, ik heb een nieuwe CPU en MB gekocht, werkt als een zonnetje en mijn kids kunnen er voorlopig weer tegenaan.
Pagina: 1