Vloer koelen, vloer is nat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-08 04:23
Ik heb een vloerverwarming met optie tot koelen.
Zover ik kan zien word het water niet kouder als 18c, hangt meestal tussen 18 en 20c.

Vandaag huis gekoeld, kom thuis net, vloer (vooral beneden en badkamer boven - tegels) nat?

Niet overal maar condensatie heeft duidelijk plaatsgevonden.

De vloer beneden bestaat uit dat smart level spul van leen bakker en pvc klik.

Mijn zorg : is de vloer “van onder” nou ook nat? Of vind dat soort condensatie vooral boven op de vloer plaats?
Want dan kan ik gewoon goed luchten en drogen, maar normaal vind ik het niet dat het gebeurt trouwens.

Ik had de koel functie op de thermostaat (waar je dit kan aangeven) ingesteld op 22c, ik ga daar nooit onder, geen nut immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
In principe kan warme lucht meer vocht bevatten dan koude lucht, dus koelen levert condens op.
Daarom hebben airco's ook een afvoer.

Of dit ook gebeurt tussen de vloeren in, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
akatar schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:34:
In principe kan warme lucht meer vocht bevatten dan koude lucht, dus koelen levert condens op.
Daarom hebben airco's ook een afvoer.

Of dit ook gebeurt tussen de vloeren in, weet ik niet.
Okay, ik had begrepen dat het vooral kan gebeuren als water, wat gebruikt word om te koelen, onder de 17 a 18c zit.

Maar wat ik dus niet kan zien of ontdekken is of ook Bijv de betonvloer, smart level en onderkant van pvc nat word.

Het lijkt mij ergens van niet, omdat de warmte en dus het vocht wat je zegt, in de ruimte zit van de vloer (of “waar de vloer zich bevind”, kan even de juiste woorden niet bedenken) de kou daarmee ‘interactie” heeft Aka condensatie vormt, maar misschien denk ik nu te makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bozebeer38 op 11-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zowel de RV als de temperatuur zijn momenteel vrij hoog. Lijkt mij logisch dat een vloer van 18 graden een beetje nat kan worden?

Wat is de temperatuur in huis?

[ Voor 11% gewijzigd door evilution op 11-09-2023 20:41 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Wij hebben dit in het begin ook gehad met onze WP en de koeling in de zomer. Sensor kapot en daardoor koelde de WP tot onder de 18C en ging het condenseren, enkel op de begane grond.

Uiteindelijk is bij ons de instelling op 18,5C gezet. Sindsdien is het niet meer voor gekomen.

Wel was men er behoorlijk paniekerig over omdat het vocht juist een probleen kon gaan vormen. Gietvloer, net nieuw huis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
volgens mij was vandaag genomen de buiten temperatuur, zo'n 28graden C, ik had hier ongeveer 65%RV
Dan ligt het douwpunt volgens mij rond de 19,5graden.
ALs je dan met 18 graden gaat koelen, dan krijg je naar mijn idee inderdaad condens vorming.

ps: net even gekeken, in de middag was het 70%RV bij 28 graden:
Tdb[°C] 28
Tnb[°C] 23,6
Tdauw[°C] 22
RV[%] 70

[ Voor 19% gewijzigd door The Fatal op 11-09-2023 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:35
Het heeft te maken met het dauwpunt, die is afhankelijk van de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Op dagen als dit is 18 graden echt te laag, zet dit op 19 of 20 en draai als je Koelt altijd je groep(en) van de badkamer dicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Snow_King schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:41:
Wij hebben dit in het begin ook gehad met onze WP en de koeling in de zomer. Sensor kapot en daardoor koelde de WP tot onder de 18C en ging het condenseren, enkel op de begane grond.

Uiteindelijk is bij ons de instelling op 18,5C gezet. Sindsdien is het niet meer voor gekomen.

Wel was men er behoorlijk paniekerig over omdat het vocht juist een probleen kon gaan vormen. Gietvloer, net nieuw huis.
Wat maakt dat bij een gietvloer erg? Ik ben een leek, maak mij nu meer druk om of er “verborgen” vocht nu zit.
Want uiteraard bang voor schimmel.

Nu lijkt het boven mee te vallen, alleen op de badkamer en heel gek 1 plekje onder een deur nat, alles gecheckt, kurk droog voor de rest van bovenverdieping.
Behalve de verdelers dan, die buizen waren allemaal nat.

Beneden vooral langs achterdeur, raam en deel van muur en in de buurt van de verdeler beneden.. en uiteraard onder de gloednieuwe zware bank waar ik dus nu niet echt bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55
Een temperatuur van 28 graden met 70% luchtvochtigheid geeft al ruim 100% luchtvochtigheid bij 22 graden (wat dus niet kan). Dat water moet dus ergens naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
plaspvd schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:44:
Op dagen als dit is 18 graden echt te laag, zet dit op 19 of 20 en draai als je Koelt altijd je groep(en) van de badkamer dicht!
Het betreft een huurwoning, ik mag helaas niet aan de verdelers zitten qua instellingen / open of dicht draaien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
The Fatal schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:42:
volgens mij was vandaag genomen de buiten temperatuur, zo'n 28graden C, ik had hier ongeveer 65%RV
Dan ligt het douwpunt volgens mij rond de 19,5graden.
ALs je dan met 18 graden gaat koelen, dan krijg je naar mijn idee inderdaad condens vorming.
Dit inderdaad, je moet het dauwpunt weten of meten, en hoog genoeg instellen dat je daar ofwel nooit onder komt of sensoren en aansturing hebt zodat je daar niet onder komt.

Maar om de vraag uit TS te beantwoorden: het vocht slaat neer waar het aanwezig is in de lucht, op het koudste oppervlak. Dus, op de tegelvloer en bovenop het laminaat. Die tegelvloer zou ik me geen zorgen om maken. Het laminaat alleen als er zoveel water was gecondenseerd dat het in de kieren kroop, dan kan het gaan uitzetten. Bij goed gelegd laminaat loopt dat meestal niet zo'n vaart, je kunt er ook best eens een glas drinken over kieperen, als je het maar snel opruimt. Als er toch schade is ontstaan zul je dat binnen een dag of twee wel zien aan uitgezette naden, als het daar omhoog komt.

Er zal in principe geen vocht zijn ontstaan onder het laminaat, immers was daar de lucht niet. Het moet er dus echt onder gelopen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Bozebeer38 maar natuurlijk mag je hier gewoon aan zitten, tenzij (elektronische) naregeling. Als er radiatoren zouden hangen mag je ook aan de knop draaien.

Koelen, knop badkamer vloerverwarming en radiator dicht.

Verwarmen weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Wilke schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:51:
[...]

Dit inderdaad, je moet het dauwpunt weten of meten, en hoog genoeg instellen dat je daar ofwel nooit onder komt of sensoren en aansturing hebt zodat je daar niet onder komt.

Maar om de vraag uit TS te beantwoorden: het vocht slaat neer waar het aanwezig is in de lucht, op het koudste oppervlak. Dus, op de tegelvloer en bovenop het laminaat. Die tegelvloer zou ik me geen zorgen om maken. Het laminaat alleen als er zoveel water was gecondenseerd dat het in de kieren kroop, dan kan het gaan uitzetten. Bij goed gelegd laminaat loopt dat meestal niet zo'n vaart, je kunt er ook best eens een glas drinken over kieperen, als je het maar snel opruimt. Als er toch schade is ontstaan zul je dat binnen een dag of twee wel zien aan uitgezette naden, als het daar omhoog komt.

Er zal in principe geen vocht zijn ontstaan onder het laminaat, immers was daar de lucht niet. Het moet er dus echt onder gelopen zijn.
Het is strak gelegd pvc, wat goed tegen vocht kan en tja, op zich word het natter als ik het dweil van tijd tot tijd, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Ja, dus ik denk dat het wel losloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

Hier kun je eenvoudig narekenen wat het dauwpunt is.
https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

Als het bijv 25,5 is in huis, met een luchtvochtigheid van 68% (aannemelijk vandaag) dan is het dauwpunt 19,16 graden. Dan is koelen op 18 "te koud"; met 19 zit je dan waarschijnlijk gewoon goed.
Nu treedt die condensatie op je vloer ook alleen op als je vloer ook echt onder die temperatuur komt natuurlijk, dus dat duurt enkele uurtjes waarschijnlijk. dat gebeurt niet na 10 min de koeling aan op 18 bedoel ik daar mee.

Het was sinds zaterdag in elk geval behoorlijk vochtig, dus dat houdt in dat je minder laag kunt koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 11-09-2023 21:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt me een leuke toevoeging voor een aanwezige ha/domotica.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

evilution schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:22:
Lijkt me een leuke toevoeging voor een aanwezige ha/domotica.
Je hoeft er maar een formule op los te laten :)
En dan bijv bij dauwpunt -0.5, koeling uit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bozebeer38 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:29:
Mijn zorg : is de vloer “van onder” nou ook nat? Of vind dat soort condensatie vooral boven op de vloer plaats?
Want dan kan ik gewoon goed luchten en drogen, maar normaal vind ik het niet dat het gebeurt trouwens.
Condens is vocht uit de lucht die 'condenseert', gezien er geen grote laag lucht tussen je laminaat en het beton zit, zal het niet van onder nat zijn.

Wat betreft je tweede punt, het is natuurkundig gezien volledig verklaarbaar.

Je kunt ook zeggen "zij vindt niet normaal dat zwaartekracht gebeurt trouwens", maar daar gaat niemand zo even iets aan veranderen :)
Je kunt ook zeggen dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Accretion schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:01:
[...]

Condens is vocht uit de lucht die 'condenseert', gezien er geen grote laag lucht tussen je laminaat en het beton zit, zal het niet van onder nat zijn.

Wat betreft je tweede punt, het is natuurkundig gezien volledig verklaarbaar.

Je kunt ook zeggen "zij vindt niet normaal dat zwaartekracht gebeurt trouwens", maar daar gaat niemand zo even iets aan veranderen :)
Je kunt ook zeggen dat
Bedoelde meer die instelling van 18 graden water als ik goed kijk naar de temperatuur metertjes op de verdelers, waarvan de verdeler op de boven verdieping hoger lijkt te staan.
Daar was het dan, op de badkamer na want tegels, ook eigenlijk helemaal droog gebleven. (Wellicht een kwestie van tijd en was ik op tijd met uitschakelen)

Ik ben dan straks ook vragen aan verhuurder of het op 19 of desnoods 19.5 gezet kan worden.
Gezien Nederland, warmte en hoge luchtvochtigheid niet een ongewoon fenomeen is.

Sowieso ben ik niet heel erg onder de indruk van de installateur van alles wat hier met water te maken heeft.
Waterslag, echt van iedere kraan.
De sensor van de thermostaat die 2 graden afweek en ik letterlijk 2 maanden bezig ben geweest ze te overtuigen van dat feit en ze ‘bij mij niet meer wilde langskomen’, omdat ik netjes 2x voor andere dingen wat had gevraagd..(geen stromend water wasbak badkamer..)

Pas na de hele buurt over het zelfde hadden geklaagd, ik had “gepapegaaid” van iemand van tweakers dat volgens panasonic zelf (want diegene had het voor mij gecheckt, nog bedankt!) dat al die thermostaten van panasonic standaard 2 graden afwijken en je dit als monteur zelf moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
Ik lees even mee, neem ook bezig met vloerkoeling instellen. Gaat het in de temperatuur van de vloer of het water wat erdoor stroomt? Stel dauwpunt is 19 graden, stop je dan met koelen zodra de vloer 19 graden is? Of kan je beter water bv 20 graden houden?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Water op 20 houden, want je vloer gaat langzamer schommelen dan de verdeler buizen. Daar waar verdeler buizen lucht tegen komen gaat het condenseren.

Ook water van 20 graden (in dit voorbeeld) koelt je huis, zij het iets langzamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
manusjevanalles schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:27:
Ik lees even mee, neem ook bezig met vloerkoeling instellen. Gaat het in de temperatuur van de vloer of het water wat erdoor stroomt? Stel dauwpunt is 19 graden, stop je dan met koelen zodra de vloer 19 graden is? Of kan je beter water bv 20 graden houden?
Zoals het hier werkt, ik zet het op de thermostaat op koel functie aan, dan geef ik een gewenste temperatuur op.
Eentje die maximaal 4 graden lager ligt dan de temperatuur in het huis.
Dus stel het is 26 graden in huis, dan 22 graden en daar werkt het dan naartoe.

Meestal zet ik het uit voordat het dat bereikt, omdat het een langzaam proces is, stroom vreet in mijn geval en ik dus beetje let op de stand van de zon (op de panelen)

Maar in principe werkt het dus net als verwarmen, je stelt de gewenste temperatuur in.
Daarbij geef ik geen onrealistische lage temperaturen op zoals onder de 20c, ik hou het meestal op 22 a 23, dat is prima als het buiten erg warm is.. maar je moet op tijd beginnen.

Bij hoge luchtvochtigheid geeft het dus potentieel een probleem als water wat door die buizen vloeit, te koud is.
Ik neem het advies dan ook over maar ga voor 19.5c qua koud water temperatuur.
En ja je vloer word ook die temperatuur, dat voel je letterlijk aan je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Waar jij je thermostaat op zet zou niet moeten uitmaken.
Het gaat om de intrede water temperatuur naar de vloer.
Die moet variabel zijn aan de hand van temperatuur en luchtvochtigheid.
Dat jij je thermostaat op 22 zet zou niet moeten uitmaken. Dat zal je met een iets hogere water temperatuur van 19,5 of 20 bijna nooit halen. De warmte inbreng van de omgeving is te groot en dan heb je een te kleine dT.
Voor je eigen comfort zou ik kijken of je echt iets kan met een dauwpunt regeling. Misschien zit dat gewoon op de unit maar niet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
The Fatal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:14:
Waar jij je thermostaat op zet zou niet moeten uitmaken.
Het gaat om de intrede water temperatuur naar de vloer.
Die moet variabel zijn aan de hand van temperatuur en luchtvochtigheid.
Dat jij je thermostaat op 22 zet zou niet moeten uitmaken. Dat zal je met een iets hogere water temperatuur van 19,5 of 20 bijna nooit halen. De warmte inbreng van de omgeving is te groot en dan heb je een te kleine dT.
Voor je eigen comfort zou ik kijken of je echt iets kan met een dauwpunt regeling. Misschien zit dat gewoon op de unit maar niet ingesteld.
Daar kan ik nog naar vragen.
Neem aan dat je bedoelt iets wat meet of er dauw/condensatie optreed en dan het koel gebeuren uit zet? Ter preventie zeg maar?
Want dat zit er niet in of bij de verdelers zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Je mag maximaal 4 graden koeler volgens mij t.o.v. de temperatuur er omheen. Anders krijg je inderdaad condensvorming
plaspvd schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:44:
waarom is dit dan? Gewoon benieuwd hoor! :)

[ Voor 55% gewijzigd door NeFoRcE op 12-09-2023 08:20 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

NeFoRcE schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:17:
Je mag maximaal 4 graden koeler volgens mij t.o.v. de temperatuur er omheen. Anders krijg je inderdaad condensvorming
Als de relatieve vochtigheid 100% is krijg je bij 1 graad koeler al condensvorming, deze regel is dus hooguit een vuistregel zodat het in de meeste gevallen wel goed gaat.
Met deze weersomstandigheden (warm en vochtig) is vloerkoeling eigenlijk gewoon niet geschikt, als je wil koelen heb je een echte airco met condensafvoer nodig.
Ik heb zelf ook een warmtepomp en vloerkoeling, het makkelijkst is om deze gewoon uit te zetten met dit weer om condensvorming (niet alleen de vloer, alles in huis wordt gewoon klam) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Bozebeer38 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:45:
[...]

Wat maakt dat bij een gietvloer erg? Ik ben een leek, maak mij nu meer druk om of er “verborgen” vocht nu zit.
Want uiteraard bang voor schimmel.
Ik snapte het ook niet. Maar men was erg bang dat vocht toch ergens in naden zou trekken en er iets ging vervormen.

Daarom waren ze er als de kippen bij om de sensor te vervangen en de WP correct af te stellen.

Sindsdien koelen we de woonkamer tot 21C, daarvoor is koelwater van 18,5C nodig. Daarna nooit meer vocht problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@NeFoRcE door het douchen/badderen breng je zoveel vocht toe aan de ruimte dat het punt van condensatie zo hoog ligt, dat alles eigenlijk meteen op de vloer en/of wand (wandkoeling) slaat. Dit wil je in een natte ruimte gewoon niet. Plus het bespaart ook nog iets aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
plaspvd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:49:
@NeFoRcE door het douchen/badderen breng je zoveel vocht toe aan de ruimte dat het punt van condensatie zo hoog ligt, dat alles eigenlijk meteen op de vloer en/of wand (wandkoeling) slaat. Dit wil je in een natte ruimte gewoon niet. Plus het bespaart ook nog iets aan energie.
Ik moet wel er bij zeggen dat wat mijn verhaal betreft, ik heb wel WtW door het huis heen, die slaat al aan als ik een theekoker aanzet.

Maar wat natte vloer betreftkan het t niet voorkomen, wel wat sneller drogen, had het op standje maximaal gezet als t ware, een uur lang, daarna wat afbouwen en uiteindelijk automatisch weer zijn ding laten doen.

Het hielp wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
condens sensor plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJh7T2fATQZ_8GiB0RG430JaKoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn1rQy4ZHzbOaR6O8JnSeHwh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1