Advies beregening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
We hebben het afgelopen jaar een huis gebouwd op een kavel. Dit is nu klaar dus is de tuin eind dit jaar en volgend jaar aan de beurt. We hebben een aantal voorbereidingen gelegd vanuit het huis(grondkabels de tuin in, loze leidingen). Ook is er een waterput van 10.000L in de voortuin aangelegd(verplichting vanuit de gemeente) waarop de helemwaterafvoer is aangesloten. Dit is aardig laat in het bouwproces toegevoegd dus zijn er weinig voorbereidingen vanuit het huis naar de put gedaan. Om toch de put goed in te zetten is het plan met deze put de tuin te gaan besproeien en hiervoor een beregeningsinstallatie aan te leggen inclusief een pomp. Daarnaast een optie om de beregening op de buitenkraan aan te sluiten indien de put leeg is.

Om dit te realiseren heb ik het volgende plannetje gemaakt. Het idee is om een Hunter Hydrawise HC(of een pro maar ik kom er niet zo goed achter wat het verschil is) als beregeningscomputer te gebruiken.

Voor dit jaar staat voornamelijk alles wat ondergronds moet komen op de planning, waaronder het leggen van de tyleen leidingen naar de juiste punten en daarna gras in te zaaien voordat het winter is. De rest zal volgend jaar afgemonteerd worden als de tegels gelegd worden en het budget weer wat aangevuld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qcf7F2O2hLABkZCmjjFRgY0uAJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wLmqwpgJo1TiY8MVFqnVFc2.jpg?f=fotoalbum_large

Graag zou ik jullie advies/inzichten, tips en ervaringen horen op mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik vind het een mooi idee.

ja kan of kiezen voor een ringleiding 40mm bv en dan kleppen op locatie.

persoonlijk ben ik voorstander van de kleppen op 1 plek en van daaruit naar locatie (zoals op de tekening ook)

en een beetje afhankelijk van de pomp die je gebruikt denk ik dat je het met 1 druppelslang ook wel gaat halen,

nu durf ik over hunter sproeiers niks te zeggen, geen ervaring mee.
wel zou ik de sproeiers in grind plaatsen, dus op de plek van de sproeier een 125/110/100 mm pvc buis om de sproeier heen, en daar grind om heen.
Mocht er ooit 1 kapot gaan, dan kan je hem makkelijk vervangen zonder dat er veel aarde/zand in de sproeikop komt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:19
Heb zelf spijt dat ik veel tyleen gelegd heb. Achteraf liever voor pvc gegaan. Is redelijk goed stuk goedkoper.
Vooral koppelingen etc zijn bij pvc goedkoper.
Maar als het nu zo eenmaal ligt. Is het super fijn.

Beregening computer heb ik zelf gemaakt dmv esp32 en relais bord. Dit word aangestuurd vanuit home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Oja.

Rainbird controler bij mij. Maar wanneer deze stuk is zal het zeker een esp32 bordje worden

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 11-09-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die druppelslang (no. 1) is wel erg lang, het zou kunnen dat, wanneer je die tegelijk met de sproeiers laat lopen, de druk in de slang halverwege bijna weg valt. Hangt ook een beetje van de capaciteit van de pomp af natuurlijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:53

bvw

Ik heb 1 leiding door de tuin lopen van circa 50 meter (32mm tyleen) met daarop 7 PGJ-04 sproeiers met de 0.75 nozzles, met een hele dikke pomp (ben t type even kwijt). Het gaat net aan het einde van de leiding, maar relatief veel druk kwijt.

Qua besturing heb ik 4 24VAC kleppen (voor o.a. de moestuin en vijver bijvullen) aangestuurt met een ESP32 met Tasmota erop.

Qua bereik van de sproeiers gaat het goed, totdat de wind opsteekt, dan zie je duidelijk dat de sproeiers stukken overslaan. In een ander tuinontwerp heb ik daarom de radiussen laten overlappen van verschillende sproeiers.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
The Fatal schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:18:
Heb zelf spijt dat ik veel tyleen gelegd heb. Achteraf liever voor pvc gegaan. Is redelijk goed stuk goedkoper.
Vooral koppelingen etc zijn bij pvc goedkoper.
Maar als het nu zo eenmaal ligt. Is het super fijn.

Beregening computer heb ik zelf gemaakt dmv esp32 en relais bord. Dit word aangestuurd vanuit home assistent.
Een beregeningsleiding ga je toch niet met PVC doen? Goedkoper ja, maar kwetsbaarder ook en ik vraag me af of PVC een beetje goed met druk om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Top voor alle inzichten en ideeën. Ik zit zelf nog wel met een vraag. Komend weekend hebben we een kraantje om mantelbuizen en en elektra kabels in te graven. Deze leggen we op 60cm diep. 2 weken hierna gaan we de grond freezen en daarna inzaaien met gras.

Nu twijfel ik wanneer en hoe diep we de besproeiing moeten leggen. De winkel gaf aan dat ze dit vaak op 30cm diep leggen en in de winter dan leeg maken. Het voordeel was dat je niet zo diep hoeft te graven en dat met een knie de sproeier gelijk op de buis kan en dan op de juiste hoogte zit.

Nu gaat 30cm diep hem niet worden als er nog gefreest moet worden. We zouden het dan ook met de hand na het freezen kunnen ingraven. Het alternatief is het dieper leggen met het kraantje en daarna dan frezen. Dan moet er echter na de knie nog eens tukje leiding en een koppeling komen voordat deze op de sproeier kan. Ook ben ik er nog niet helemaal gerust op dat de frees de leidingen niet beschadigd waar ze uit de grond komen.

Hoe diep hebben jullie de besproeiingsleiding gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ik heb ze op ongeveer 35cm zitten.
aan het einde van mijn tyleen zit een 90graden bocht met schroefdraad, hierin zit een buisje om de sprinkel op het goede niveau te krijgen.

let wel, hou rekening met vorst. of plaats een leegloopklep
of zorg dat je de leidingen kan leeg blazen met een compressor.

liever had ik ze trouwens dieper, maar kon niet graven met een machine.
en stenen maakte dieper handgraven lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook de hele tuin voorzien van beregening en andere waterzaken (speeltegel voor de meiden, automatisch bijvullen waterornament, bewatering van hanging baskets, nevelslang, etc). Maar qua beregning; 4 grote borders, 2 voortuin, 2 achtertuin, voorzien van druppelslang en microirrigatie voor bloempotten. Elke border vochtigheidssensor. Aanvoer druppelslangen voortuin: 20mm tyleen. In voortuin bak grind ingegraven met afdruipventiel, vanaf daar: door kruipruimte naar achtertuin. Daar weer grote bak met grind, dit is het kruispunt van álle tyleenslangen. Alles heeft afdruipventiel. Ook nogmaals de slangen uit de voortuin. Vanaf deze bak grind gaat alles onder afschot omhoog richting de schuur. Hier komen 15 buizen uit de grond welke op een enorme verdeler aangesloten zit. Op die verdeler zitten kogelkranen, magneetventielen, en terugslagkleppen om schoonwater (belangrijk voor de kraan, maar ook de nevelslang ivm legionella(!)) en de speeltegel te voorzien van écht vers drinkwater. Andere zijde is 'vuil' water, dit is van alle beregening/bewatering. Mocht het water om wat voor reden dan ook terugstromen, komt dat niet bij het schone water.

Vanaf de hoofdkraan loopt een 35mm tylee onder de grond door, zonder afdruipventiel (want kans op vuil), naar de meterkast, en zit ook daar met een kogelkraan met opnieuw terugslagklep op de 22mm dikke hoofdleiding van het huis.

Inmens fijne opstelling, werkt perfect! (Y)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 20:40
Ik ben zopas zelf klaar met mijn beregening in de tuin aan te leggen, enkele tips/ideeen die ik kan meegeven:

Ik ben ietwat atypisch gestart, door een 32 mm tyleen rond mijn perceel in te graven op ongeveer 40 diep (meer dan één schupsteek (30 cm) lijkt me een minimum). We hadden toen nog geen idee van tuininrichting. Ik heb vanuit die 32 mm ondertussen aftakkingen gemaakt naar de sproeiers en druppelslangen. Dat betekent dus een 5-tal kleine kleppen putten die op verschillende locaties in de tuin leggen (kleppenput lichtjes begraven in border) itt één lokale kleppenput. Ik stuur de kleppen aan via een Shelly Wifi relais, via Home Assistant. Die kan ik dan weer goed laten samenwerken met afgelopen/voorspelde regen.
> Voordeel: veel minder leiding/graafwerk nodig. Je moet niet steeds apart vertrekken van kleppen put naar elke sproeier(groep). Verder kan je van dezelfde hoofdleiding druppel en sproeier aftakken en apart aansturen gezien deze aparte loopitijden hebben.
> Nadeel: verschillende kleppenputten doorheen tuin

Verder nog wat dingen:
* Kijk naar het debiet van je sproeiers, en stem de pomp en groepenverdeling hierop af (bestaan tabellen voor), maar daar lijkt je software al rekening mee te houden
* 10.000 l is wel wat, maar je gaat die toch snel verdwijnen. Zorg voor een goed (en hygiënisch) bijvulsysteem van je put, of een omwissel systeem.
* wacht met zaaien tot dat je grond na de graafwerken terug is ingeklonken
* voorzie wat UTP in je tuin voor APs als je dat zou willen (nuttig voor grasrobot of een wifi speaker oid)

[ Voor 4% gewijzigd door SoulShot op 12-09-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:53

bvw

Vaez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:04:
Nu twijfel ik wanneer en hoe diep we de besproeiing moeten leggen. [...]

Hoe diep hebben jullie de besproeiingsleiding gelegd?
Hier op circa 30 cm, met de sproeiers direct op het T-stuk geschroefd. Met een leegloopventiel in de leiding. Ik pomp oppervlaktewater op zonder fijn filter, tot nu toe (5 jaar) nog geen issues met het ventiel gehad.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dat is inderdaad het voordeel van de leidingen op 30cm diep legggen, maar dan hebben we in ons geval wel een risico dat de frees ze kan beschadigen. Is er nog een reden ze niet op 60cm diep te leggen en dan met een knie en een koppeling op de sproeier te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vaez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:09:
Dat is inderdaad het voordeel van de leidingen op 30cm diep legggen, maar dan hebben we in ons geval wel een risico dat de frees ze kan beschadigen. Is er nog een reden ze niet op 60cm diep te leggen en dan met een knie en een koppeling op de sproeier te werken?
Dit zou altijd mijn voorkeur hebben. Dan kun je de sproeiers nog wat makkelijk stellen zonder al teveel graafwerk.

Rainbird heeft daar ook speciale connector voor:

https://www.tuinenwater.s...wing-joint-30-cm-1-2.html

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 12-09-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 20:40
Sethro schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:15:
[...]

Dit zou altijd mijn voorkeur hebben. Dan kun je de sproeiers nog wat makkelijk stellen zonder al teveel graafwerk.

Rainbird heeft daar ook speciale connector voor:

https://www.tuinenwater.s...wing-joint-30-cm-1-2.html
Die had ik ook eerst op het oog, toen zei een verkoper tegen mij gewoon een 32 naar 16 mm verloop stuk te nemen, en met 16 mm tyleen naar de sproeier te gaan. Gemakkelijker en kost effectiever zo :⁠-⁠)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Afgelopen weekend druk aan het graven geweest en alle leidingen in de grond gelegd en de 'valve box' geinstalleerd. Om de leidingen hier netjes in te kunnen voeren heb ik een stukje uit de zijkant aan de onderzijde gezaagd. De leidingen zitten er nu netjes in wel zie ik dat de box hierdoor een heel klein beetje in lijkt te duiken door de druk van de grond en moet ik wat moeite doen de deksel erop te krijgen. Misschien was dit toch niet de meest handige manier achteraf.

Nu moet ik nog wel de invoer vanaf de pomp maken en hiervoor moet er waarschijnlijk nog een stukje uit de zijkant om deze aanvoer in te voeren.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Op dit moment ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYyZHzdmrEOV2GmXZGPgchGS_qA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZcJ4XPxm1u9OmgFZHpI00zA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEUeX2a2z9l-m-s6csghJN4HM4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSYb7yUyEh7Vjh6Zzc4Hi2ZX.jpg?f=fotoalbum_tile

De rode mantelbuis gaat naar de meterkast en hier wil ik later de stuurstroomkabel naar de beregeningscomputer doorheen trekken. De andere 4 zwarte tyleen slangen zijn zones in de tuin, hier komt later nog een 5de zone voor de druppelslang bij.
Pagina: 1