Boven onder gescheiden temp. regeling dmv VVW pomp in HA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Hi allen,

waarschuwing: Post toch wat te lang geworden..

ik wilde weten of iemand wel eens geprobeerd heeft boven en onder temperatuur van huis afzonderlijk te regelen vanuit Home Assistant (HA) door VVW pomp te schakeln?

Geval: Heel beneden vloerverwarming. Heel boven met radiatoren. Verwarming door Gas CV en binnenkort hybride warmtepomp erbij (QUATT).

Mijn plan is als volgt: Ik heb een smartplug op de pomp van de VVW verdeler en zet die met HA aan of uit (nu op basis aanvoertemperatuur), straks op basis of beneden warmte nodig is of niet.
Liefst stuur ik de ketel (via opentherm, er is een module voor HA) rechtstreeks aan, vind de huidige thermostaten waardeloos en zit zelf al 30 jaar in industriele regeltechniek. Maar evt. zou het ook via een thermostaat kunnen als dat veel makkelijker is.

Ik heb boven en onder overal temperatuur sensoren van de kamers, maar ook van de CV aan en afvoer temperatuur, vloer temperatuur etc. Mijn idee zou zijn de vloertemperatuur een slave te maken van algehele beneden temperatuur. Iemand dat wel eens gedaan in HA?

Verder wil ik ook proberen boven te verwarmen als beneden al warm is (door zoninstraling, gashaard oid). Mijn idee is dan om de VVW pomp uit te laten en toch de CV te triggeren. (VVW heeft een bypass). Dan zou de warmte naar boven gaan. Zou dat lukken in jullie optiek of zie ik iets over het hoofd?
Andersom (boven te warm, beneden te koud) verwacht ik niet vaak mee te maken maar anders zou ik altijd radiator knoppen boven kunnen aansturen vanuit HA als dat zo zou zijn.

Dat is het plan, waar op dit moment alleen de de VVW pomp aansturing en alle temperatuur metingen actief zijn. Grote voordeel lijkt me dat ik geen ventiel hoef te monteren die toch maar stuk gaat en duur is.

Heel benieuwd naar jullie meningenof dit kan lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 10:09
Ik stuur nu al drie stookseizoenen naar volle tevredenheid de vloerverwarming op de benedenverdieping en de badkamer op de eerste verdieping op deze manier (pomp op wcd-schakelaar) aan.
Ik maak hiervoor gebruik van HomematicIP producten, maar ik kan in elk geval bevestigen dat het principe prima werkt.
Elke zone kan onafhankelijk warmtevraag aan de cv sturen, al merk ik wel dat bij kleinere ruimtes de CV sneller iets gaat pendelen omdat ie z’n minimale vermogen niet kwijtkan.
Ik heb wandthermostaten in elke ruimte, schakelaars voor de vvw, slimme thermostaatknoppen voor de radiatoren, een centrale unit voor de coördinatie en aan/uit regeling op de CV.
Dit systeem is redelijk betaalbaar en ook in HA te integreren overigens al kan je daarna wat gedoe met support krijgen (vragen om een volledige reset).
Zelf een betrouwbare thermostaat (PID controller) bouwen schijnt nogal lastig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door nihilissimis op 11-09-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
nihilissimis schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:57:
Ik stuur nu al drie stookseizoenen naar volle tevredenheid de vloerverwarming op de benedenverdieping en de badkamer op de eerste verdieping op deze manier (pomp op wcd-schakelaar) aan.
Ik maak hiervoor gebruik van HomematicIP producten, maar ik kan in elk geval bevestigen dat het principe prima werkt.
Elke zone kan onafhankelijk warmtevraag aan de cv sturen, al merk ik wel dat bij kleinere ruimtes de CV sneller iets gaat pendelen omdat ie z’n minimale vermogen niet kwijtkan.
Ik heb wandthermostaten in elke ruimte, schakelaars voor de vvw, slimme thermostaatknoppen voor de radiatoren, een centrale unit voor de coördinatie en aan/uit regeling op de CV.
Dit systeem is redelijk betaalbaar en ook in HA te integreren overigens al kan je daarna wat gedoe met support krijgen (vragen om een volledige reset).
Zelf een betrouwbare thermostaat (PID controller) bouwen schijnt nogal lastig zijn.
Dank voor je reactie, dat was wat ik hoopte, fijn om te zien dat het al een keer bewezen is te werken.
Ik ben ook wat bang dat de ketel gaat pendelen, en de keren dat ik het uitgeprobeerd hen door gewoon de pomp te stoppen was dat ook zo. Mijn hoop is dat het met de warmtepomp erbij beter wordt. Ook is het de hele bovenverdieping dus daar zou genoeg vermogen heen kunnen.

Het verbaast me dat zo veel mensen een klep monteren als je beneden vvw hebt, dan heb je toch ook vaak een pomp en een bypass beschikbaar.

Hoe heb jij geregeld dat elke zone afzondelijk warmtevraag naar de CV kan sturen, neem aan dat je maar 1 thermostaat hebt verbonden met de CV of doe je het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Hoe heb jij geregeld dat elke zone afzondelijk warmtevraag naar de CV kan sturen
Dat is een functie van Homematic IP. Voordeel van aan/uit regeling is dat dit heel eenvoudig is (ergens warmtevraag = ketel aan), modulerend is het bijna niet te doen. De ketel moduleert zelf ook op retourtemperatuur dus ik zie het voordeel ook niet.

Pendelen valt wel mee, ik zie cycli van +/- 5 minuten en het gasverbruik is ook niet heel hoog.

Vergeet vooral ook niet je CV-ketel te tunen als je dat nog niet hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
nihilissimis schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:35:
[...]

Dat is een functie van Homematic IP. Voordeel van aan/uit regeling is dat dit heel eenvoudig is (ergens warmtevraag = ketel aan), modulerend is het bijna niet te doen. De ketel moduleert zelf ook op retourtemperatuur dus ik zie het voordeel ook niet.

Pendelen valt wel mee, ik zie cycli van +/- 5 minuten en het gasverbruik is ook niet heel hoog.

Vergeet vooral ook niet je CV-ketel te tunen als je dat nog niet hebt gedaan.
Goed punt met aan/uit regeling, als je bijv max CV temp op 50 graden hebt dan hoef je niet veel te moduleren.

Wat bedoel je met CV tunen? Ik ben begonnen met de individuele radiatoren te tunen inlaat en uitlaat temperatuur, helaas hebben sommige geen voetventiel om te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Ik heb de stappen van John Visser (YouTube) gevolgd voor mijn type CV-ketel.
Als ik hem goed begrijp gaat t vooral om het verlagen van het vermogen en verlagen van de pompsnelheid. Leek bij mij toch zo’n 25-30% gas per graaddag te schelen.

https://youtube.com/@JohnVissercvoptimalisatie
Pagina: 1