Fijn hoor die studenten

Pagina: 1
Acties:
  • 909 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalHermans
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
Hoi, ik werk op een school en voor projecten lenen wij wel eens iPad's aan studenten. Nu ben ik alle iPad's aan het updaten naar het laatste systeem, maar heb ik een iPad die ik niet kan updaten omdat een student hier zijn apple ID heeft ingezet en zoek mijn .. aangezet. Ik kan werkelijk niets. Ik zie ook geen emailadres, alleen x.....@hotmail.com. Wij doen dit altijd op goed vertrouwen, maar sommige studenten ...

Iemand enig idee hoe ik er achter kan komen wie achter dit Apple ID zit.
Een workaround is er volgens mij niet bij Apple.
Ik heb de iPad wel herstelt, maar nu blijf ik hangen in het beginscherm. Nadat je een taal kiest moet ik al Apple ID en wachtwoord ingeven, kan dus ook niet in de iPad om iets te achterhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP7riB8_AAjqaS0FSu-TfISnyAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZURXbWTVC61Zgqeb2vAFm3y.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 11:24
Is er niet te achterhalen wie het laatst deze ipad heeft geleend? Of in elk geval de klas zodat je een oproep kan doen in de klas wie het email adres dat begint met x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Daarom doen wij dit samen met diegene die dit inlevert, de controle dat er geen apple-id en Zoek mijn iPhone/iPad actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet dat je er nu veel aan hebt, maar misschien toch maar gaan bijhouden wie welke iPad dan dus leent, als ik jou goed begrijp gebeurd dit vaker. Een andere optie kan zijn om in de toekomst voordat de apparaten uitgeleend worden, je Apple MDM erop hebt staan, volgens mij heb en hou je dan zelf het beheer over het apparaat. Hier ben je weliswaar nu niet mee geholpen, maar kun je dit soort zaken in de toekomst wel voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDikke
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 18:52
Hoe je dit op kunt lossen weet ik zo niet.

Maar je probleem bevindt zich al veel eerder. Dit is niet de schuld van de student, maar eerder van degene die de iPads beheerd (ik verwacht jij?).

Blijkbaar worden de iPads zonder management software en zonder actieve tracking wie welke iPad gebruikt uitgedeeld. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Volgens mij moet je gewoon Jamf oid kunnen instellen om dit soort dingen te voorkomen.

Theoretisch doet dit systeem nu precies wat het moet doen, voorkomen dat een iPad gejat wordt en dat er iemand anders zomaar gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
Niet zo fijn van de desbetreffende student maar dit is een les voor de docenten. Het protocol en proces uitgeven/inleveren verscherpen. Op goed vertrouwen en blauwe ogen werk zulke dure apparatuur op deze manier onderhouden is nooit houdbaar en wel heel erg naïef.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 11-09-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Apple contacteren met aankoopbewijs waar het serienummer opstaat. Dan kan je ze laten resetten.

https://support.apple.com...0Lock%20support%20request.

Daar staat alles uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-10 00:33
Een aantal jaren terug had ik een iPad met een account van iemand die niet meer wist wat zijn account was.
Apple gebeld en alleen met factuur hebben zij toen de iPad gereset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 16:41

Smurf

Detri

Hiervoor moet je contact opnemen met Apple zelf. Je zal dan "bewijs van eigenaarschap" moeten verstrekken. Denk aan aankoopbon en dat soort dingen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vorkie schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:35:
Apple contacteren met aankoopbewijs waar het serienummer opstaat. Dan kan je ze laten resetten.

https://support.apple.com...0Lock%20support%20request.

Daar staat alles uitgelegd.
Eigenlijk best wel van de zotte dat je hiervoor naar Apple moet. Ik dacht dat Apple altijd stond (voor de klant), maar dat is met dit soort dingen dan wel weer ver te zoeken. Sorry dat ik het zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-10 00:33
CH4OS schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:37:
[...]
Eigenlijk best wel van de zotte dat je hiervoor naar Apple moet. Ik dacht dat Apple altijd stond (voor de klant), maar dat is met dit soort dingen dan wel weer ver te zoeken. Sorry dat ik het zeg.
En wat als de klant niet echt de klant is? Bijvoorbeeld bij gestolen goederen?
Ik vind het een goed systeem, wel belangrijk om de bonnetjes te bewaren bij Apple of je ID niet vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:45

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

MrDikke schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:31:
Maar je probleem bevindt zich al veel eerder. Dit is niet de schuld van de student, maar eerder van degene die de iPads beheerd (ik verwacht jij?).
Dat is een typisch geval blaming the victim. Net als meisjes met korte rokjes of voordeuren die nog open staan een ander het recht niet geven die meisjes onwelgevallig te benaderen of het huis leeg te halen.

Eens met dat je een strict uitgave- en innamebeleid moet voeren op zulke apparaten, maar dat een student er zijn/haar account op zet en daarmee het apparaat defacto onbruikbaar maakt voor collega-studenten is niet de schuld van de beheerder.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DeMolT. schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:38:
En wat als de klant niet echt de klant is? Bijvoorbeeld bij gestolen goederen?
Ik vind het een goed systeem, wel belangrijk om de bonnetjes te bewaren bij Apple of je ID niet vergeten ;)
Dat snap ik, maar dat je met 'Find my...' dan naar Apple moet, terwijl dat bij de concurrentie niet is...
Ik snap best dat Apple producten populair(der) zijn ivm diefstal e.d. en dat dit kan gebeuren (ik ga er althans niet vanuit dat er opzet in het spel is) maar toch vind ik dat dit handiger moet kunnen. Wellicht kan dit remote bijvoorbeeld, dat zou voor mensen zoals @PascalHermans al schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

We gaan hier niet omzeilen van een beveiliging, omdat we niet kunnen controleren wie de rechtmatige eigenaar is. De enige hier is met het aankoopbewijs naar Apple te gaan: zij kunnen het Apple ID loskoppelen van de iPad. Dit topic gaat op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.