0-10v gashaard controller, bij geen signaal gaat hij aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Ik probeer mijn gashaard aan te sturen via de 0-10v ingang. Echter blijkt er een verschil tussen 0v en niets.

Als ik 0v stuur naar de controller, gaat de gashaard uit. Zet ik mijn domotica controller uit, gaat de gashaard aan. Ik wil voorkomen dat wanneer mijn domotica controller uitvalt, de haard ontsteekt.

Waarom is 0v niet hetzelfde al "niets" en hoe kan ik dit oplossen...

Mijn domotica controller bestaat uit:
- https://wiki.dfrobot.com/...Board_ESP32_E_SKU_DFR0654
- https://wiki.dfrobot.com/...nnel_I2C_0_10V_DAC_Module

Een oplossingsrichting kan zijn een Battery pack die als een soort van PSU dient.

Alvast bedankt.

Wegens het grote DIY gehalte geef ik hem een schopje naar MME

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 11-09-2023 18:04 ]

Beste antwoord (via bas_vdl op 14-09-2023 20:44)

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 15:59
Ik heb hier een andere handleiding gevonden en die heeft het over een 0-3V spanning op die ingang (dat lijkt te kloppen met de grafiek in jouw datasheet). https://www.haardenexpert...pload/File-1594880823.pdf

Dat terzijde: wat gebeurt er als je een wat lagere weerstand gebruikt? Iets van 1k zal misschien beter werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
Ik zou eens proberen een 10k weerstandje tussen de VOUT pin van je DAC en de GND pin te doen als je die hebt. Die zorgt er dan voor dat het signaal op 0V blijft als de controller niet meer aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:11
Eens met dirkus7, dit is het effect van een zwevend signaal. Met een pull down weerstand is dit waarschijnlijk te voorkomen.

Een "niets" voltage bestaat niet, er staat altijd "iets" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi, bedankt voor jullie antwoorden.

De haard gaat pas aan vanaf 1v of meer, mijn verwachting was dat er voldoende marge was. Maar dit klinkt als een prima oplossing!

Al zoekende kom ik 10K tegen met verschillende wattages en fout marges. Wat is jullie advies in deze?

Is onderstaand de juiste manier van aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-i__ssiyPU7P16YkCQUbql82hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9pzsJMc2Nyrc6FcBwdx6J6Fe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door bas_vdl op 11-09-2023 15:36 . Reden: Extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bas_vdl schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
Hi, bedankt voor jullie antwoorden.

De haard gaat pas aan vanaf 1v of meer, mijn verwachting was dat er voldoende marge was. Maar dit klinkt als een prima oplossing!

Al zoekende kom ik 10K tegen met verschillende wattages en fout marges. Wat is jullie advies in deze?
Dat komt niet zo heel precies qua foutmarge en er zal geen grote stroom door lopen en heb je dus geen groot vermogensweerstand nodig. Gewoon een standaard weerstand van een paar cent dus.
Is onderstaand de juiste manier van aansluiten?

[Afbeelding]
Volgens mij moet dat zo wel kloppen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
bas_vdl schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
Als je nog geen weerstanden in huis hebt zou je ook nog een setje van veel verschillende weerstanden kunnen halen als je van plan bent om wat vaker dit soort projectjes te doen. Bijvoorbeeld deze https://www.tinytronics.n...-1m%CF%89-weerstanden-set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @dirkus7 , @heggico ,

Ik heb een weerstand van 10K 1/4W 1% geplaatst, maar de gashaard ontsteekt nog steeds als ik mijn domotica controller van de stroom afhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhHj5GcDk5i5DqFgZry0SnkPzoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w9degrJVqOFEbyF5UCRv8dY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees het volgende af op mijn multimeter:

DAC op 0V
04.5 (stand 200m Vdc)
0.05 (stand 20K Ohm)

DAC van de stroom af
00.0 (stand 200m Vdc)
9.41 (stand 20K Ohm)

[ Voor 18% gewijzigd door bas_vdl op 12-09-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
Dat lijken min goede waardes. Heb je een foto van de verbinding aan de kant van de haard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
dirkus7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:23:
Dat lijken min goede waardes. Heb je een foto van de verbinding aan de kant van de haard?
https://www.druservice.co...DRU_EN_Maestro_75_RCH.pdf

Pagina 44.

Mijn DAC I/O is aangesloten op geel/zwart (aansluiting D).

UPDATE: Als ik een foto maak zie je niet veel meer dan die kroonsteen strip (uitvergroot links en blauw gemarkeerd rechts in de afbeelding).

[ Voor 16% gewijzigd door bas_vdl op 12-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
Ik heb hier een andere handleiding gevonden en die heeft het over een 0-3V spanning op die ingang (dat lijkt te kloppen met de grafiek in jouw datasheet). https://www.haardenexpert...pload/File-1594880823.pdf

Dat terzijde: wat gebeurt er als je een wat lagere weerstand gebruikt? Iets van 1k zal misschien beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @dirkus7 , de grafiek is onjuist. Ik heb de juiste vanuit DRU ontvangen mer een range van 0-10v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MKHV5AkBUyefIBK6omCm7R8uJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QksbPR7zveSNpiUiM21DvrlZ.png?f=fotoalbum_large

Kan het even proberen met een 1K weerstand.

Hoe bepaal je de juiste? Ik heb online gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit.

• bas_vdl
Een 1k weerstand werkt!

De status "Input 0-10V" van de haard staat op 22 bij 0v, en op 44 als hij niet is aangesloten.

Stuur ik 1v staat de status op 121
Stuur ik 5v staat de status op 564
Stuur ik 10v staat de status op 1000

Mogelijk kan er nog een kleinere weerstand gebruikt worden. Maar 44 niet aangesloten en 121 aan, is een redelijke marge.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:11
Je wilt niet te laag gaan met die waarde. Onder de 1K zou ik niet doen.

Die 10K die we kozen is een redelijk standaard waarde voor een pull down weerstand.

Met die 10V max output krijg je met 1K een stroom lopen van 10mA. Dit kan voor sommige controllers namelijk al te veel zijn. Nu weet ik niet hoeveel die uitgang kan leveren, dus mogelijk is die 1K ook helemaal prima.

Je kan bv een 2.2Kohm proberen, scheelt al meer dan de helft aan stroom. (4,5mA)

• dirkus7
De DAC (GP8403) zou maximaal 20mA aan moeten kunnen, dus met een 1k zit je daar onder.

• bas_vdl
Dankjewel heren!

Laat de winter maar komen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wduren81
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 15:58
Goedemorgen! Een wat oudere thread, maar nog steeds een actueel onderwep ;-)

Ik heb een DRU Eco Wave 75 sinds vorige week. De installateur heeft hem geinstalleerd met een bluetooth module zodat je kunt koppelen met de DRU app. Hartstikke leuk, maar ik wil hem natuurlijk op home assistant hebben.

Dus ik had deze post gevonden.

Mijn idee is om een Shelly Gen 3 (is geen Sink) 0-10V te kopen en deze te gebruiken om de DRU module aan te sturen. Ik heb twee versies van de grafieken die bas_vdl hierboven gepost heeft. 1 die tot 10V gaat, en 1 die tot 3V gaat en waarbij staat dat alles boven de 3V de module beschadigd. Ik weet niet goed wat nou de juiste is. Welke heb jij gebruikt @bas_vdl ?

Stel dat het 3V zou zijn, dan kan ik in de Shelly dimmer een maximum dimpercentage instellen (waarbij ik deze op het dimpercentage zet die 3V geeft). Voor de zekerheid zou ik er eigenlijk iets tussen willen zetten dan dat -mocht de shelly door een update toch meer dan 3V geven- deze stroom wordt beperkt.

Makkelijker zou wellicht zijn om homeassistant via bluetooth te koppelen met de DRU haard, maar dat zal niet kunnen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor het begrenzen van de spanning zou ik eerder een spanningsdeler plaatsen, dan is het hardwarematig beveiligd.
Bijvoorbeeld zo:

Ground----[weerstand 3k3]----|----[weerstand 7k4]----uitgang Shelly

Op de | aftakking sluit je dan je ingang aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
wduren81 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:52:

Ik heb een DRU Eco Wave 75 sinds vorige week. De installateur heeft hem geinstalleerd met een bluetooth module zodat je kunt koppelen met de DRU app. Hartstikke leuk, maar ik wil hem natuurlijk op home assistant hebben.

Mijn idee is om een Shelly Gen 3 (is geen Sink) 0-10V te kopen en deze te gebruiken om de DRU module aan te sturen. Ik heb twee versies van de grafieken die bas_vdl hierboven gepost heeft. 1 die tot 10V gaat, en 1 die tot 3V gaat en waarbij staat dat alles boven de 3V de module beschadigd. Ik weet niet goed wat nou de juiste is. Welke heb jij gebruikt @bas_vdl ?

Stel dat het 3V zou zijn, dan kan ik in de Shelly dimmer een maximum dimpercentage instellen (waarbij ik deze op het dimpercentage zet die 3V geeft). Voor de zekerheid zou ik er eigenlijk iets tussen willen zetten dan dat -mocht de shelly door een update toch meer dan 3V geven- deze stroom wordt beperkt.

Makkelijker zou wellicht zijn om homeassistant via bluetooth te koppelen met de DRU haard, maar dat zal niet kunnen neem ik aan.
Heb je al de mogelijkheid om BT af te vangen in Home Assistant? Je kunt het altijd proberen.
Evnetueel kun je met een simpel ESP32-bordje een BT-proxy maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wduren81
CappieL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:11:
[...]

Heb je al de mogelijkheid om BT af te vangen in Home Assistant? Je kunt het altijd proberen.
Evnetueel kun je met een simpel ESP32-bordje een BT-proxy maken.
Ja dat zou het mooiste zijn. Mijn Raspberry staat er vlak bij, dus de bluetooth range zou hij moeten halen. Ik heb alleen geen ervaring met het "Afvangen" van bluetooth signaal. Is dat complex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wduren81
_ferry_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:53:
Voor het begrenzen van de spanning zou ik eerder een spanningsdeler plaatsen, dan is het hardwarematig beveiligd.
Bijvoorbeeld zo:

Ground----[weerstand 3k3]----|----[weerstand 7k4]----uitgang Shelly

Op de | aftakking sluit je dan je ingang aan.
Bedankt voor de uitgebreide tip! Ik zal me hier eens in verdiepen. Ik wil inderdaad een hardwarematige beveiliging, want ik moet er niet aan denken dat het Shelly blokje mn kachel om zeep helpt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Met een beetje geluk herkent Home Assistant uit zichzelf het signaal en stelt het een integratie voor (bijv. BTHome). Als dat niet het geval is, weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wduren81
Klinkt goed, zal het proberen en laat weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
wduren81 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:52:

Wij hebben ook een DRU Maestro 75 Eco Wave

In de handleiding die ik bij de haard heb ontvangen, werd gesproken over 0-10V, maar de afbeelding toonde 0-1,98V.

Ik heb contact opgenomen met DRU en zij vertelden me dat mijn handleiding een verouderde afbeelding bevatte. Sindsdien hebben ze een nieuwere versie gepubliceerd.

Het zou kunnen dat oudere modellen 0-1,98V gebruikten, maar dat kun je het beste even bij DRU navragen om zeker te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iofl1rS2PiTxGJNOfDZPZULhWA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f0Hx4ag5JUoJS9mSqMVrKeX.png?f=fotoalbum_large

Ik kan mijn Arduino code wel delen mocht je interesse hebben. Ik gebruik MQTT and Home assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Labde7s4RL0Y197wGvTwsZCYu2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RiEjIt7SaHB8OFilgcAFxokM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door bas_vdl op 17-04-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Ter info, die I2C DAC kan ook 0-5V nog steeds iets te hoog, maar iets beter.

https://wiki.dfrobot.com/...nnel_I2C_0_10V_DAC_Module
Pagina: 1