Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Mijn vraag
Wat zou de reden en mogelijke oplossing kunnen zijn voor het feit dat ik aanzienlijk lagere downloadsnelheid (~150-250 mbit) versus uploadsnelheid (~800-900 mbit) heb via WiFi?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop; i7 10th Gen met wifi adapter AX201 160mHz (WiFi 6 capabel) met besturingssysteem Windows 10
Modem van de provider; Zyxel T-56 (WiFi 6 capabel)
Gigabit glasvezelaansluiting. (Verbinding laptop met netwerk betreft 5Ghz WiFi 6.)
Smartphones van verschillende merken en modellen die wél hogere downloadsnelheden behalen op hetzelfde netwerk met dezelfde setting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laptop bekabeld aangesloten op netwerk, blijkt zowel up als down ~935 met gemak te halen. Probleem is dus alleen met WiFi.
Andere apparatuur zoals smartphones geprobeerd en gemerkt dat die wél hogere downloadsnelheden bereiken.
Driver van de WiFi adapter AX201 verwijderd meest recente versie opnieuw geïnstalleerd, niet geholpen. Teruggevallen op oudere driver versies, ook niet geholpen (snelheid was juist gedaald)
Onder Windows instellingen "Netwerk opnieuw instellen" geprobeerd, werkt niet.

--
Ik begin te denken dat het probleem hardwarematig is ipv softwarematig; wellicht dat bepaalde WiFi antennes van de AX201 niet meer (goed) werken?

Graag jullie hulp, kijk, advies en tips.

Bij voorbaat dank :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:22
Verkeerd gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door saaltink op 11-09-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je de mogelijkheid de laptop op een ander snel Wi-Fi netwerk te testen? Dat zou kunnen aantonen dat het aan de laptop ligt als je op een ander netwerk dat probleem ook hebt.\

Kun je in je Access Point instellingen zien wat de RX/TX rate is van de laptop? (Ik weet niet of de Zyxel dat kan)

Zorg je ook dat de laptop niet in de buurt van interferentie is en/of zeer dicht bij het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Mozie Heb je met de laptop op verschillende plekken in huis getest ?

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 11-09-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
Wat geeft de WiFi adapter voor linksnelheid aan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

Testen doe je bij voorkeur met een tool als iPerf (waarbij de "server" via de kabel aangesloten is). Nu test je in feite heel veel onderdelen in de schakel. Welke snelheden haal je dan?

En welke versie van de drivers van Intel gebruik je?

En verder eens met de bovenstaande vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 11-09-2023 15:06 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb dit wel eens gehad met een laptop. Ik dacht dat het de laptop moest zijn, was een budget aces. Na verloop van tijd ontdekte ik dat een of andere 'optimalisatie' setting op de router de boosdoener was. Teveel zitten rommelen... (Ik meen in openwrt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
@iedereen

Dank voor alle input en meedenken, sorry dat ik niet kon reageren had mijn laptop circa een week niet in handen, recent pas teruggekregen. Gelukkig is het opgelost.

Probleem lag blijkbaar bij de instellingen Energiebeheer.

Energiebeheer > Schema-instellingen wijzigen > Geavenceerde energie-instellingen > Instellingen voor de adapter voor draadloos netwerk > Modus voor energiebesparing > Maximale prestaties gewijzigd naar Middelmatige energiebesparing .... en het probleem was opgelost.

Hoe gek het ook klinkt; bij maximale prestaties werd de downloadsnelheid op enige manier ingeperkt maar bij middelmatige energiebesparing wordt dit niet gedaan.
Pagina: 1