Wifi 6 komt regelmatig niet boven de 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:55
Mijn vraag

Hallo,

Sinds een maandje heb ik een nieuwe ROG Strix G15 laptop. Een erg leuk ding, en voldoet aan al mijn eisen, maar ik heb heel erg vaak dat de downloadsnelheid in steam, maar ook op speedtest.net niet boven de 100mbps komt terwijl ik een 200mbps verbinding heb.

Nou las ik ergens dat dit aan Wifi 6 ligt. Dit klinkt aannemelijk aangezien ik nog nooit een computer met Wif 6 heb gehad en dit probleem compleet nieuw voor mij is, lol.

Wat ik heb geprobeerd is om in de instellingen van de wifi adapter het agressief roamen uit te zetten, en wifi ax te veranderen naar ac. Het leek mij het proberen waard, en het grappige is dat dit ook een tijdje werkt, waarna ik er later weer achter kom dat de snelheid weer beperkt lijkt te zijn tot 100mbps terwijl er in de settings niks veranderd is.

Ik draai op het moment Windows 11 Home en mijn ROG laptop bevat een MediaTek Wi-Fi 6 MT7921 Wireless LAN Card.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en waar ik eens naar zou kunnen kijken??

Thanks!
Dennito

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
802.11ax is wifi 6 en 802.11ac is wifi 5.
Dus ax uitzetten is niet zo zinvol.

Je zegt dat dit aan WiFi ligt, betekent dat je dit nooit ervaart op kabel?
WiFi is een gedeeld medium, dus je moet de tijd op de antenne delen met andere apparaten, vooral apparaten die ver weg, verouderd of een slechte verbinding hebben (vaak smart spul) kunnen de boel goed vertragen.

Heb je wat meer context waarom dit niet goed is?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 11-09-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
jeroen3 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:54:
[...]

WiFi is een gedeeld medium, dus je moet de tijd op de antenne delen met andere apparaten, vooral apparaten die ver weg, verouderd of een slechte verbinding hebben (vaak smart spul) kunnen de boel goed vertragen.

[...]
Dit is niet meer zo sinds Wifi 4 (N). Wel moet je het uiteraard delen, maar de verbinding wordt niet meer naar het langzaamste apparaat afgeschaald zoals bij Wifi B/G wel het geval was.

@dennito Je startpost is wel erg vaag. Wat voor AP gebruik je? Gebruik je eventueel repeaters? Is het met een kabel wel goed? Is het alleen langzaam op Speedtest.net of ook op andere snelheidstesten? Haal je wel een hogere snelheid op het interne netwerk (bijv. van een NAS)? Hoe zit het met andere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
Hoi,

Excuses voor de vaagheid. Ik heb verder geen wifi punten of AP's in huis. Ik zit gewoon op 7 meter afstand van mijn KPN v10a xperiabox. Bij alle diensten heb ik dat hij op een gegeven moment niet boven de 100mbps komt, totdat ik wat "sleutel" en weer netjes aan de 200mbps kom zoals ik in mijn originele post uitlegde. Op draad werkt alles prima. Met mijn Asus Vivobook laptop red ik wel netjes constant de 200mpbs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Doe kpn box 10 heeft geen wifi 6 toch? Alleen AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Stokertje schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:14:
Doe kpn box 10 heeft geen wifi 6 toch? Alleen AC
Correct (y)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Je krijgt wel wifi 6 als je er een Superwifi 2 punt aan knoopt, de zwarte schotel. De wifi in de box 10 gaat dan uit. Tip, marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MediaTek is nu ook niet echt een premium chipbakker.

<rant>Dat gezegd hebbende, Intel is ook geen heilige meer, die maken steeds meer instabiele zooi met slechte firmware
</rant>

Probeer eens nieuwere drivers te installeren.

En hoe ver zit je van het dichtstbijzijnde access point (of de provider router als dat alles is wat je hebt) en haal je met andere apparaten wel 200/200? Al bekabeld getest?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
Drivers zijn al een tijd up 2 date, en ik heb hem inderdaad ingesteld op AC ipv AX. Ik ga eens kijken naar de Superwifi 2 punten die @Stokertje hier aanraadt. Kan de moeite zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
dennito schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:53:
Drivers zijn al een tijd up 2 date, en ik heb hem inderdaad ingesteld op AC ipv AX. Ik ga eens kijken naar de Superwifi 2 punten die @Stokertje hier aanraadt. Kan de moeite zijn.
Let erop dat je de zwarte neemt. De witte is het oude model en geen wifi 6. Ik heb 1x voor 55 euro 2 stuks helemaal nieuw in doos kunnen scoren, en 1x voor 45 euro een set van 2 welke heel kort gebruikt waren. Dan heb je een beetje een idee voor wat voor bedrag het kan lukken.
Pagina: 1