Combinatie zonwering + verluchtingsrooster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusyboy
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-11-2024
Goedemiddag

We hebben recent een nieuwbouwwoning laten plaatsen, en merken dat het snel warm komt dus zijn momenteel aan het informeren voor zonwering/rolluiken. Daarvoor is er een firma langsgekomen, die de opbouwkasten rechtstreeks op het raam zou plaatsen. Ik heb de vraag gesteld in verband met het ventilatierooster die daar zit, en kreeg volgend antwoord: "wie zet dat ooit open, da's toch voor lawaai hinderlijk,...", bij mij staat die altijd toe thuis.

Toch wil ik graag de optie om deze open te zetten open houden, is het voldoende om de opbouwkast met een kleine afstand te monteren van de verluchtingsrooster? Indien wel, over welke afstand zouden we spreken.

Ik vind het moeilijk om de juiste info online te vinden.

Groetjes
Guus

PS: de EPC-waarde van het huis moet nog bepaald worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Kun je eventueel het rooster naar een ander raam verplaatsen waar geen zonwering komt?

Mijn Duco roosters hebben een soort kap die de lucht van onderen aanvoert en niet loodrecht op het rooster. Dan zou het effect van zonweringsbakken al minder zijn.

Op de dag monteren kan natuurlijk ook, maar is meestal esthetisch een nog groter drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België zetten wij die altijd op de muur, anders heb je zo een lelijke bak voor u glas wat je nooit proper krijgt.

De Nederbelg !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
Even ongefilterd: wat zei de andere capabele vakman die je na deze prutser liet langskomen :X

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusyboy
Het verplaatsen van roosters is niet mogelijk (want alle ramen die rolluiken/zonwering nodig hebben hebben een verluchtingsrooster).

Het gaat om Rensons verluchtingsroosters. Op de dag monteren is een optie, maar het is inderdaad vanuit een esthetisch perspectief dat we in de dagkant zouden willen opteren.

I.v.m. de andere capabele vakman, dit was voor mij de enige opmerking die geen steek hield bij deze vakman. Een tweede (dure) firma praatte over een extra profiel te plaatsen, maar de grootte was mij onduidelijk. Op de offerte van deze firma staat volgende: "1 x Profiel 30mm x 20mm x 2mm (om verluchtingsroosters vrij te houden)" maar ik kan er niet meteen aan uit wat de formaten dan precies zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
@Guusyboy
Dit jaar heb ik meerdere screens en rolluiken geplaatst bij mensen (familie & bewoners VVE) via deze website:
https://www.zonwering-fabriek.nl/

Kwaliteit is goed en montage is echt simpel. Voor je beeld, per staander 2 of 3 schroeven en klaar. Bak zit los op de staanders vast en til je er zo op.
Voor wat je bespaard op montage kan je eventueel stoppen in de luxe versie (zonnepaneel versie met AB, dus geen draden).

ps; heb met mijn 3d printer afstandsblokjes geprint om zo het screen 2 cm vanaf het hout te houden. Zo kan je later nog keurig het kozijn schilderen. Of in jou geval, meer ventilatie. :+

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 11-09-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
chrisborst schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:28:
@Guusyboy

ps; heb met mijn 3d printer afstandsblokjes geprint om zo het screen 2 cm vanaf het hout te houden. Zo kan je later nog keurig het kozijn schilderen. Of in jou geval, meer ventilatie. :+
Dit dus, alleen zou dat betekenen dat de kast ipv 1cm uitsteekt, 3 cm uitsteekt. Maar ja wel ventilatie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
De vraag je jezelf kan stellen is, hoeveel ventilatie verwacht je met een gesloten rolluik?
Dit is echt minimaal zelfs als het rolluik op de stenen ipv kozijn wordt gemonteerd. De wind kan er als ware niet meer bij en daardoor weinig tot geen druk verschil is weinig ventilatie.
Zet je de rolluiken op beluchting stand dan zal ventilatie beter zijn.
Maar in beide situatie is ventilate rooster open = ook meer warmte naar binnen. En dicht is minder warmte.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
The-Source schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:46:
De vraag je jezelf kan stellen is, hoeveel ventilatie verwacht je met een gesloten rolluik?
Dit is echt minimaal zelfs als het rolluik op de stenen ipv kozijn wordt gemonteerd. De wind kan er als ware niet meer bij en daardoor weinig tot geen druk verschil is weinig ventilatie.
Zet je de rolluiken op beluchting stand dan zal ventilatie beter zijn.
Maar in beide situatie is ventilate rooster open = ook meer warmte naar binnen. En dicht is minder warmte.
Gaat meer om de winter bijvoorbeeld. Ik heb ventilatie C en wil dus wel uberhaupt kunnen ventileren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Rolluiken hebben toch ook een ventilatiestand?
Of overweeg om screens te laten monteren, die zijn niet volledig dicht en ventileren dus van zichzelf al.
Mijn ervaring daarmee is dat ze de zon prima van de ramen houden (dus koeler) en je kunt nog steeds ventileren en je hebt nog enig 'doorzicht' naar buiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Yaksa schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:25:
Rolluiken hebben toch ook een ventilatiestand?
Of overweeg om screens te laten monteren, die zijn niet volledig dicht en ventileren dus van zichzelf al.
Mijn ervaring daarmee is dat ze de zon prima van de ramen houden (dus koeler) en je kunt nog steeds ventileren en je hebt nog enig 'doorzicht' naar buiten.
De bak die je "in de dag" wilt monteren zit bij mij precies voor mijn ventilatierooster en zal de ventilatie dus blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusyboy
Misschien om even te duiden, de vraag gaat eerder over hoe je precies zonwering/rolluiken (verschilt van kamer tot kamer, woonkamer = screens, slaapkamer is rolluiken) plaatst terwijl je rekening houdt met de verluchtingsroosters bovenaan het raam (zoals @mierenfokker mooi uitlegt).

Blij te horen dat een kleine afstand houden, zoals 2cm, voldoende is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Komt er iets voor al je ramen? Of alleen de ramen aan de zuidkant? Anders hou je luchtverversing aan de noordkant. Of is je huis oost-west georienteerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusyboy
We hebben een oost-west georiënteerde rijwoning, waarbij de keuken aan de oostkant zit en geen ventilatierooster heeft, en het grote schuifraam een de westkant waar er een noodzaak is aan screens. De andere ruimtes (bureau & onze slaapkamer) hebben enkel ramen aan één van de gevelkanten, dus dit is geen optie. De kinderkamers hebben een velux op de noordkant, dus daar hebben we een alternatief voor de ventilatie, goede opmerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bedoel je dat er geen ventilatie zou zijn als de zonwering omlaag is of dat de ventilatie altijd geblokkeerd is ongeacht stand van zonwering? Dat laatste lijkt me ongewenst; zeker in combinatie met bijv. mechanische ventilatie (afvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusyboy
erwn schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:02:
Bedoel je dat er geen ventilatie zou zijn als de zonwering omlaag is of dat de ventilatie altijd geblokkeerd is ongeacht stand van zonwering? Dat laatste lijkt me ongewenst; zeker in combinatie met bijv. mechanische ventilatie (afvoer).
Ventilatierooster altijd geblokkeerd, omdat de kast meteen op het raam zou geïnstalleerd worden, waardoor de ventilatierooster geblokkeerd zou zijn.

De oplossing lijkt nu vrij simpel voor mij, met alle advies tot nu toe: "monteer die niet rechtstreeks op de ventilatierooster". Daarvoor kan je opteren om op de dagkant te installeren i.p.v. in de dagkant, of zoals op advies hierboven gebruik te maken van een afstandsblokje tijdens montage zodat ventilatie nog mogelijk is. Uiteraard zijn andere adviezen nog steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 12:37
Rolluiken worden normaal gezien geplaatst op de dag, aangezien dit redelijk grote kasten zijn, ik zou niet weten waarom je die in dag zou willen plaatsen, naast je ventilatierooster zal dit ook het raam blokkeren.

Screens worden vaak wel in de dag geplaatst, wel op houten kozijnen, zelden op kunststof ivm met de gaten en de stevigheid van het profiel. Als je hem perse in de dag wil, kan het inderdaad de toevoer van lucht blokkeren. Hoewel de meeste ventilatieroosters de lucht van onder pakken, ivm met regen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
daniel14 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:14:
Rolluiken worden normaal gezien geplaatst op de dag, aangezien dit redelijk grote kasten zijn, ik zou niet weten waarom je die in dag zou willen plaatsen, naast je ventilatierooster zal dit ook het raam blokkeren.

Screens worden vaak wel in de dag geplaatst, wel op houten kozijnen, zelden op kunststof ivm met de gaten en de stevigheid van het profiel. Als je hem perse in de dag wil, kan het inderdaad de toevoer van lucht blokkeren. Hoewel de meeste ventilatieroosters de lucht van onder pakken, ivm met regen enz.
In de dag is dezelfde reden dat ze ook als inbouw gemonteerd kunnen worden ;)
Er zijn ook rolluiken die combinatie met hor zijn. Wellicht is dat ik nog een optie om naar te kijken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1