alex3305 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:46:
@
i-chat Dat is speculeren op de markt, en daar heeft TS nu toch niets aan? Misschien is het over een half jaar wel nog goedkoper. Fabrikanten gaan nog echt niet stoppen met DDR4 productie. DDR3 wordt immers ook nog steeds gemaakt en er komen nog steeds nieuwe moederborden met DDR4 uit.
speculeren op de markt is natuurlijk wel heel dramatisch, volgens mij kun je het beter gewoon vooruitzien noemen. speculeren doe je meestal om ergens handig gebruik van te maken of winst uit te slaan terwijl je volgens mij hier hooguit probeert om toekomstige kosten te vermijden.
Daarnaast zegt TS dat hij graag Baldur's Gate 3 op 1080p wil spelen. Dat spel vraagt 8GB geheugen minimaal en 16GB aanbevolen. Dat heeft TS nu toch? Zelfs een spel zoals Starfield heeft 'maar' 16GB geheugen nodig. Het lijkt mij ook logisch dat dit de komende tijd niet veel harder gaat stijgen omdat de PS5 ook 16GB geheugen heeft en de Xbox Series X zelfs maar 10GB. En vele spellen worden momenteel toch cross-platform gebouwd.
volgens mij liggen onze begrippen dan een beetje uiteen, jij kijkt naar de minimum specs als zijnde voldoet prima en en de aanbevolen als maximum. terwijl ik toch vaker de inschattig maak als zijn de minimum is om het uberhaubt draaiend te krijgen en aanbevolen om minimaal acceptabele 'speel'ervaring te krijgen. voor een spel dat 16gb aanbevolen heeft zou ik dus zeggen dat 16gb speelbaar is mits je alle specs op low - medium zet en je daarnaast geen andere software hebt draaien, wil je ook niets van discord of teamspeak kunnen draaien (al is het maar af en toe) dan wil je dus meer gebeugen hebben.
als TS nu gewoon een goed (snel) setje van 8gb ram had zou ik misschien hebben aanbevolen om dan 16gb bij te prikken met 24gb als gevolg en meer dan genoeg ram voor alle spellen die 16gb aanbevelen met genoeg ruimte om ook nog een klein beetje te groeien wanneer spellen 16gb minimmum vereisen.
de kosten van ram (en zeker als je de huidige stickjes nog op V&A kunt verkopen voor een tientje (of wellicht zelfs 2) zijn dan ongeveer 80 euro voor een 32gb setje. in combinatie met die 6650 zou TS dan mogelijk NET onder budget kunnen blijven en toch een enorme sprong voorwaards maken.. als er dan later nog een mogelijkheid is om over te stappen naar bijvoorbeeld een 2e hands 5600x dan zou TS met een heel beperkt budget zijn (game)pc nog makkelijk 3 tot 5 jaar kunnen rekken.
Als ik TS ben zou ik mij eerst focussen op een nieuwe grafische kaart. Nieuw geheugen, wanneer nodig, is dan toch zo gekocht. Maar ik zou het gewoon zonde vinden voor TS om zeg 50 euro uit te geven wat die 0,0 winst gaat brengen. Althans op zeer korte termijn.
als je al zo lang mee gaat in het pc-bouw wereldje weet je gewoon hoe bepaalde trends zijn.
we hebben het gezien met SDram dat ineens met 4- tot 500% in verpoopprijs steeg toen het eenmaal massaal was vervangen door ddr1 128mb 133mhz latjes waren op een bepaald moment gewoon dike 2 tot 3x duurder dan 266mhz ddr1 stick van dezelfde grote of zoms zelfs goedkoper dan stickjes van 256 of 512...
van ddr2 naar 3 en van 3 naar 4 weer precies hetzelfde... en keer op keer was het zo dat er tal van mensen zaten met... ja volgende maand of na de kerst dan heb ik wel geld voor die upgrade om dan vanuit 't zogenaamde niets te ontdekken dat de prijzen ineens debiel gingen stijgen. eigenlijk precies op de manier hoe dat met videokaarten ging in covid-tijd.
ineens ben je dan te laat! en de gevolgen daarvan zijn nog steeds te merken, (kijk maar eens in V&A wat mensen voor hun 1050/60/70/80 willen dat soort prijzen voor 2e-hands kaarten van 3+ generaties oud waren voor de GPU-crash letterlijk absurd.
zou je het nu over een upgrade hebben van 2 tot 300 euro dan gaf ik je zeker gelijk, maar dit (ram) is tientjeswerk ... ALS TS daar niet bij kan (financieel) is dat natuurlijk mega jammer, maar dat maakt het advies niet minder realistisch / waardevol / waar.