Douchedrain stinkt naar riool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
In 2021 is onze badkamer verbouwd en is er een inloop douche geïnstalleerd met een douchedrain.
Na enige tijd begon deze te stinken, het gaf een riool lucht.
Na een half jaar allerlei dingen geprobeerd te hebben bleef er maar 1 ding over. De vloer eruit en opnieuw. Gelukkig maar want er bleek ook nog een lekkage te zitten.
De meeste buizen werden vervangen voor een grotere maat. Aansluiting vd afvoer van de wastafels en douche niet meer op elkaar maar los van elkaar naar het grote riool.
Opgelost....dus niet 😞 Na enige tijd begon het weer te ruiken. Ook nu was de enige oplossing de vloer er weer uit en zoeken naar de oorzaak. Alles weer na gelopen en nu ook de aansluitingen bij het grote riool aangepast. We zeiden doe maar een gewone goot want met de badkamer hiervoor hadden we nooit dit probleem. Dat kon niet met deze tegels die zijn daar te groot voor dus toch maar weer een douche drain. Een easy drain overigens.
Dit is begin dit jaar gedaan. Maar je raad het waarschijnlijk al...het stinkt weer. Pffff geen idee meer hoe dit op te lossen.

We hebben overigens een kanjer van een installatie bedrijf die dit steeds weer netjes oppakt en niet rust voordat het opgelost is. Dus dat is gelukkig geen probleem.

Heeft iemand van jullie wellicht een idee wat dit kan zijn?
Het is overduidelijk een probleem bij de drain aangezien daar de lucht vandaan komt en niet vd wastafels of het toilet.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
Groetjes Esther

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan zit er ergens een gat dat de drain leeg loopt in je vloer, en daardoor staat er geen water meer in, en dan ruik je het riool.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
In hoeverre maak je de drain steeds schoon na het douchen?
Wat zegt het installatiebedrijf over een eventuele oorzaak?

Trekt iets ander de drain niet leeg waardoor je een open verbinding krijgt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het probleem is niet de drain zelf, maar waarschijnlijk de missende beluchter van het riool in dit gedeelte. Als ergens anders in het huis een flinke lozing water doet (wc bijvoorbeeld), ontstaat er onderdruk in het riool waardoor een ondiep sifon in een douchegoot zo leeg getrokken wordt en er een rioollucht ontstaat. Om de sifons van een wastafel leeg te trekken is er wat meer onderdruk nodig.

Waarschijnlijk is de rioollucht ook weer verdwenen zodra je wat water in de douchegoot gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Verdampen kan overigens ook nog wel. Hebben wij veel last van, omdat bij ons alle lucht van de bovenste verdieping afgezogen wordt in de badkamer. En dan verdampt alles ook super snel, vooral bij een easy drain die een relatief groot oppervlakte heeft om te verdampen ten opzichte van het gat. (of in ieder geval is dat zo bij de Easy Drain compact 50).
Wat mij bij dat specifieke model ook is opgevallen is dat deze veel meer onderhoud vereist dan een regulier douchepuntje. Die moeten wij zeker met warmer weer echt wel elke twee maanden even schoonmaken als we onder de douche staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Met @frennek, bij stinkende putjes is het eerste wat je moet checken de be/ontluchting. Normaal moet je met een standleinding door het dak gaan, waardoor over- en onderdruk via daar weg kunnen zonder dat je last hebt van geur; en daardoor blijven alle sifons netjes gevuld met water. Als er een verstopping verderop zit (bijvoorbeeld omdat de vaart er uit gaat omdat er geen beluchting is) dan helpt ontluchting om te vermijden dat er stank door de sifons geperst wordt.
Ten tweede is het ook van belang hoe alles is opgebouwd, ledingen moeten een klein beetje afschot hebben (niet teveel want dan heb je sneller verstoppingen, en ook niet te weinig); en aansluitingen moeten correct gebeuren (verloop van diameter zo dat lucht kan doorstromen; verloop horizontaal-verticaal met juiste aansluitstukken). Er is een heel document met richtlijnen hierrond, dacht van dyka.

In jou geval: check of de drain inderdaad leeggezogen wordt, waterstand in sifon checken en een grote emmer water in wasbak, toilet doorspoelen, .... terwijl iemand luisterd in de douche; zo nee is het misschien een verstopping verderop (zit er een controleput ergens?). Kijk of er inderdaad be/ontluchting zit (nee, zo'n beluchtingsventiel helpt niet, dat rubber versterft na paar jaar waardoor je dan weer stank krijgt, en met overdruk krijg je toch stank); eventueel kan je door de gevel boren als je niet door het dak raakt (blijf dan wel ver van ramen die open kunnen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
Er staat wel steeds water in en toch stinkt het.
De drain wordt elke week schoongemaakt.
Het installatie bedrijf weet het nu ook niet meer.

Over de beluchting: tot nu toe is er een extra ontluchter op de wastafels en wc en ook nog op de afvoer naar boven. Dus dat lijkt het ook niet te zijn. Of kan t nog ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
En de lucht is idd weg als je er water door laat lopen

Ik neem jullie tips mee naar het installatie bedrijf.
Super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het gemakkelijkste lijkt mij buiten de riolering van het vuilwater uitgraven en daar een sifonput tussen steken.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qoLQ3NrBBWKr/QROgZZ/550x484.jpg

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Bij teveel onderdruk in het systeem wordt ook niet al het water weggezogen uit de sifon, maar net genoeg zodat er lucht langs kan. Kan het zijn dat de badkamer voorheen geen wc had en nu wel?

Ik heb zelf ook een easydrain goot, het compacte model zelfs met dus een zeer minimale sifondiepte dus. Ik heb hem nu voor het eerst schoongemaakt na zo'n 3 a 4 maanden gebruik en heb nooit wat geroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Easydrain heeft trouwens ook nog een afsluitmembraam in plaats van een sifon op de markt gebracht als vervanger. Het heet volgens mij de Dryphon. Dit is een flapje welke het riool afdicht na gebruik. Bij onderdruk zal deze dus openen, maar vervolgens weer sluiten. Mogelijk is deze minder gevoelig voor het probleem wat je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 15:21
zo te horen lijkt je rioolontluchter niet goed, daardoor trek je een vacuum en trekt hij de drain leeg. Dan zit je in de stank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@frennek dat zal ik nog vragen. Hebben we t wel over gehad
Dank voor al je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@tijgetje57 hoe is dat dan op te lossen? Er zitten al meerdere ontluchters in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@frennek wel een toilet. Geen wastafel en nu hebben we er zelfs 2 wastafels dus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een aparte haarvanger in de drain. Dit is ook tevens de stankafsluiter / zwanenhals.

Wellicht heb jij hetzelfde systeem en gebruik je de haarvanger niet?

Zo'n ding dus:

Afbeeldingslocatie: https://sanitairkamer.nl/media/catalog/product/cache/cache/0a9b07882c7c88b1bb5e64c956281ab8/m/u/jpg/thumbs/m/u/.webp/680/0/99/mueller-los-kunststof-inzetstuk-sifon-3e-gen-douchegoot-33-4200-1.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Huur een rookmachine en zet dat ding ergens op een stuk van je binnens-huis riool.
Dan zie je binnen 3 seconden waar de stank vandaan komt.

MIjn gok is toch echt de zwamenhals in de douchedrain (dat ding wat hier dus boven staat). Een andere optie is er niet.
Wij ruiken het soms met onze Easydrain ook wel eens, en dan zit die zwanenhals er simpelweg niet goed genoeg op om een waterslot te creeren. Maak daar eens fotos van :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwXnasV2PV-HLBlRn6VQSTk0viU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaBCzPM3HUun3PsysctcMMBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
Dit is de drain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ale je dat ding met "Easy Drain" omhoog trekt dan moet daar nog een ander deel in zitten wat je weer naar beneden kunt trekken. Dat is je zwanenhals. Is dat compleet? Zitten de rubberringen er in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@sypie ja klopt. Die is helemaal intact. Vorige keer was die ook gescheurd dus dat leek in 1e instantie de boosdoener. Dat was t toen helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@Anoniem: 1814876 wat bedoel je met droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een open deur: je weet zeker dat het uit de drain komt en niet uit de wasbak of een andere afvoer?
Dat er geen of weinig wat er meer in staat. Zo'n zwanenhals moet eigenlijk altijd halfvol/vol water staan.

[ Voor 55% gewijzigd door sypie op 11-09-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@sypie ja dat weten we zeker. Als je dichterbij ruikt is dat de enige plek waar t vandaan komt. Bij wc en wastafels geen lucht direct uit de openingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@Anoniem: 1814876 klopt maar daar staat idd gewoon water in. Ongeveer op de hoogte die jij noemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 111% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@Anoniem: 1814876 dat beluchting stuk lijkt idd zo maarja vlgs mij kunnen er nergens meer extra beluchters op 😀
Nee horen verder geen gepruttel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@Anoniem: 1814876 de stank komt iedere x nadat we gedoucht hebben de dag erna stinkt t dan. Daarom werd gedacht aan dat er bij de wc/wastafel lucht komt en dat bij gebruik de douche trekt. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar dat is dus allemaal aangepast in de 2x dat de vloer eruit is gehaald en niet de oplossing blijkt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:52

_Apache_

For life.

Blijft de stank als je de douche afvoer dicht met een opblaasballon (zo eentje waar je die leuke diertjes mee kan maken?

Dus dat easy drain ding eruit, en direct afdichten waar de vaste afvoer begint..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@_Apache_ dat is nog de moeite waard om te proberen. Dankje!
Wat als er dan geen stank komt? Wat is dan een oplossing? Behalve veel ballonnen kopen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07
Ik heb niet de compact maar de normale easy drain (waar je gruwelijk diep voor moet hakken om hem weg te krijgen ...).
Ineens een enorme putlucht in de badkamer de afgelopen week.
Ik haal dat RVS rooster weg, zit A: dat siphon niet goed aangesloten op de afvoerbuis (hij zat scheef) en B: ook nog eens die bovenklep van dat binnendeel los ... Dat lijkt hier inderdaad niet aan de orde.

Toch lijkt mij het volgende:

- Als de aansluiting van de siphon goed is, trek hem er eens helemaal uit en vet die O-ring eens goed in met vaseline en duw hem terug.
- Als er voldoende water in staat
- Als dat plastic klepje goed afsluit en niet kapot is of een kier heeft

Dan zou je op dat moment GEEN stank moeten hebben. Klopt dat ? Of begint de stank pas de dag erna als waarschijnlijk het siphon weer leeggetrokken is door wat voor reden dan ook.

Die tip van die andere droge syphon zou ik zeker checken als ik jouw was, wat ik begrijp van de easydrain compact is dat het een onding is welke je heel vaak moet leegmaken. Dit is een plug & play aanpassing en wie weet lost het probleem dan op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:52

_Apache_

For life.

Esther77 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:31:
@_Apache_ dat is nog de moeite waard om te proberen. Dankje!
Wat als er dan geen stank komt? Wat is dan een oplossing? Behalve veel ballonnen kopen 😀
Nou ja, dan weet je dat dat easy drain ding de lucht uit het riool niet goed tegenhoudt.
Dan zou kijken of alle afdichtingen goed sluiten, wellicht past dat ding niet goed in het afvoer gat..
Misschien wat siliconen kit om de aansluiting van dat easydrain ding naar de afvoer toe..

Ik heb vergelijkbare issue gehad, niet met easydrain, maar dat je in dat easydrain ding zat een ander plastic beugel die niet goed zat, waardoor hij steeds leegliep, en geen waterniveau kon opbouwen die de lucht tegenhield. :)

Gelukkig was het bij mij gevalletje van schoonmaken, goed terugdoen en daarna was het afgelopen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 11-09-2023 13:40 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
_Apache_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:38:
[...]
Dan zou kijken of alle afdichtingen goed sluiten, wellicht past dat ding niet goed in het afvoer gat..
Misschien wat siliconen kit om de aansluiting van dat easydrain ding naar de afvoer toe.. [..]
Dat lijkt me nu wat lastig, want dat zit dan nu onder de tegels in het cement. Waar het plastic ingaat is een metalen hals van easydrain die nog een goede 5cm doorloopt. Daar sluit de ring ook op af. Als er nu water in staat betwijfel ik heel erg of het aan de aansluiting ligt.
Dan is het inderdaad problemen met druk of gewoon een vieze easydrain. Die laatste zou ik dan eens goed schoonmaken en stomen.

Dat bruine wat je op de foto's kan zien is of zand of zijn bacteriekoloniën. Die laatste voelen enorm vettig aan, dus dat is eenvoudig checken en stinken enorm als ze weer wat vocht hebben gehad :D

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 11-09-2023 13:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 14:54
Je kan de easydrain mogelijk om ombouwen : Easy drain ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:01
Jellabie schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:27:
Het gemakkelijkste lijkt mij buiten de riolering van het vuilwater uitgraven en daar een sifonput tussen steken.
Dat zou ik dus nooit doen. Geen "sifon" in de buitenriolering plaatsen. Dat is vragen om problemen. Het probleem zit hem daar niet. Dan weet je zeker dat je na een jaar een putje aan het opgraven bent omdat de boel verstopt zit. Nooit doen.

Je geeft aan dat de ontluchting / beluchting aangepast is. Dan blijft alleen over dat de drain zelf niet goed sluit. Daar zou ik dan naar kijken. Precies wat al eerder aangegeven is.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 11-09-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:01
Esther77 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:29:
@Anoniem: 1814876 de stank komt iedere x nadat we gedoucht hebben de dag erna stinkt t dan. Daarom werd gedacht aan dat er bij de wc/wastafel lucht komt en dat bij gebruik de douche trekt.
Als je doucht zorg je ervoor dat er genoeg water in de drain komt te staan. Dan vult hij zich tot het niveau waarbij de sifon de boel afsluit. Heb je de dag erna last van stank dan is je sifon wat verder leeg. Dat kan komen door onderdruk of verdamping.

Onderdruk: Als je ontluchting op de standpijp door het dak hebt zou je geen onderdruk moeten hebben. Je kan het een en ander uit gaan sluiten. Een goede standpijp met een redelijke diameter zou voor voldoende ontluchting moeten kunnen zorgen.

- Douchen en wat extra water in de drain om zeker te zijn dat het gevuld is. Dan een paar dagen de badkamer in zijn geheel niet gebruiken. Als je dan de dag er na nog een rioollucht hebt: Onderdruk
- Douchen en kijken wat er gebeurd als je de wastafel gebruikt.
- Als dat nog niet het gewenste resultaat heeft: zo ook met de WC doen.

Dan kan je het een en ander uitsluiten en testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09
Nadat je het element met text easydrain eraf is. Even wat water erin gieten zodat je op een goed "0 niveau" start.
Vervolgens iemand anders een toilet laten doortrekken. Als je seriueze schommelingen in het water ziet ontstaan dan is je beluchting niet op orde.
Doe dit voor alle wc's maar kijken ook naar je wasmachine, die heeft ook een behoorlijke capaciteit maar zou eigenlijk niet de oorzaak mogen zijn.
Ben je alleen... Dan telefoon op film modus zetten en toch de toiletten testen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
zit die drain wel waterpas in de vloer? wellicht niet en sluit daarom het waterslot/stanksluiter niet goed

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@Anoniem: 1814876 we maken m elke week schoon sinds t weer stinkt dus dat is t niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
Aan iedereen. Ontzettend bedankt voor jullie tips!
Kortgezegd op jullie reacties: ja de Rain ligt waterpas. Dat was de 1e keer wel onderdeel van het probleem. De beluchting tips zijn allemaal al gedaan. Op alles waar t kan zitten extra beluchters. Toilet doortrekken/wastafels ook gedaan en schommelt nauwelijks.
Het schoonmaken vd drain was nu ongeveer een week geleden zoals op de foto te zien is 😉
Maar is elke week brandschoon na de schoonmaak en toch stinkt het.

Wij gaan met jullie tips weer in gesprek en hopelijk blijft ons een 4e 'verbouwing ' bespaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
Caelorum schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:20:
Wat mij bij dat specifieke model ook is opgevallen is dat deze veel meer onderhoud vereist dan een regulier douchepuntje. Die moeten wij zeker met warmer weer echt wel elke twee maanden even schoonmaken als we onder de douche staan.
frennek schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:28:
Ik heb zelf ook een easydrain goot, het compacte model zelfs met dus een zeer minimale sifondiepte dus. Ik heb hem nu voor het eerst schoongemaakt na zo'n 3 a 4 maanden gebruik en heb nooit wat geroken.
Weet je zeker dat jullie geen "weken", of zelfs "dagen" bedoelen? Of is bij jullie thuis iedereen kaal?

Als ik het de doucheafvoer niet minstens één keer per week schoonmaak hebben kunnen we de hele bovenverdieping dweilen vanwege alle haren die er in zitten. De lange zijn van mijn vrouw, maar eens die er een paar in zitten blijven de mijne natuurlijk ook gewoon plakken...

"veel meer onderhoud" en "elke twee maanden" zijn geen dingen die bij mij in één zin horen...

Dat gezegd, het zorgt niet voor een rioollucht, enkel voor een verstopte afvoer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther77
@janvanhetdak bedankt! Hier gaan we mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Paul schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:49:
[...]

Weet je zeker dat jullie geen "weken", of zelfs "dagen" bedoelen? Of is bij jullie thuis iedereen kaal? [...]
Hahaha nee.
Dat gezegd, het zorgt niet voor een rioollucht, enkel voor een verstopte afvoer.
Het zal aan 1 van de producten liggen die we gebruiken want bacteriën en schimmels groeien lekker hard daar in die drain en dat stinkt snel hoor.

Maar dat is dus niet het probleem dat er hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je het vermoeden van "verdamping" hebt... een klein scheutje olie in de drain gieten.. door de afsluitende laag olie zal het water amper kunnen verdampen... nadeel.. je kan je douche ook even niet goed gebruiken om het te testen denk ik..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Een sifon verdampt niet leeg in een periode van een dag, of er moet een hete cv leiding net onder de drain lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb dit ook, maar bij mij is de oorzaak dat de inspectiedop ineens vertrokken is. Deze zat op de uitgang van de drain (Wat opzich wel weer raar is, want daardoor raakte de douche ook wel eens verstopt). Althans, als ik googlede op dat doppie, kreeg ik inspectiedop.

Anyway, sinds dat ding weg is, hoor ik het water in de standleiding kletteren als; wasmachine pompt, wc doorloopt, kranen aan, etc), heel vervelend. En stank af en toe. Geen idee hoe te fixen ook. Ik houd dit topic even in de gaten.

----
edit:

Wat?!

Heeft elke drain (onze drain is van 2007 vermoed ik), zo'n 'inzet' bak? Want die hebben wij dus niet. Bij ons heb je dus gewoon dat ding links, en dat is het. En op dat uitloopje zat een rubberen dopje.

Zou het kunnen zijn dat die bij de vorige bewoners stuk gegaan is ofzo, en dat ze dat ding maar gewoon weggegooid hebben, en dat het daorm nu stinks?!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWZOeROoxr21O3tpqAcNyJ8Uh10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O4GJ0QRStpVHqOoTYtsHhJEB.png?f=user_large
(wij hebben andere drain dus)

ja dus; dit is ons sifon als ik Google Lens mag geloven:
alles:
https://assets.wfcdn.com/...id+Waste+Shower+Drain.jpg
sifon:
https://assets.wfcdn.com/...id+Waste+Shower+Drain.jpg
offtopic:
dit is geen topic kaping, mogelijk ook oorzaak bij TS?

[ Voor 51% gewijzigd door NeFoRcE op 12-09-2023 16:21 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hier ook soort gelijk iets gehad. Rioolmeneer gebeld en kwam langs, wist zonder 'iets' te doen te vertellen dat dit rubberdopje van de easydrain na verloop van tijd vervormt en niet meer goed sluit.

.. uiteraard had rioolmeneer deze niet in zijn bus, maar raadde mij aan deze online te bestellen of ergens af te halen. rioolmeneer stond met 5 minuten, zonder koffie weer buiten. Of ik wel het minimale bezoek/onderzoek/voorrij kosten van 30 minuten kon betalen. :+

lang verhaal kort.. ik heb geen stank meer
Lijkt me een toffe oplossing, maar er staat dat haar en vuil worden doorgelaten. Vuil als in zeepresten lijken me niet erg, maar haar?? gaat dat verderop niet voor gedoe zorgen op de lange termijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Millie-ano op 12-09-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esther77
@NeFoRcE en @Millie-ano dat dopje zou ook nog kunnen. De installateur gaat in conclaaf met easy drain en komt dan bij ons terug. Ik laat het weten als er een oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Je hebt niet toevallig een oud stuk riolering van voor de verbouwing die nu ergens open ligt? Ik zou altijd testen door even met een handdoek oid de drain dicht te houden en te checken of de geur dan terugkomt.

Hier hadden we een kapot doucheputje, maar met de badkamerverbouwing in aantocht, moesten we dat even uitzingen door er een washandje op te leggen. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Op basis van het plaatje, dat ovalen dingetje onder het rooster. Dus 2e item van bovenaf. Dat is een rubber dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53
Nergens: op je plaatje is een nieuwer model easydrain.
Het dopje is voor een ouder model easydrain :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
ahaaa! wist ik niet. excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12
Ik denk dat je de oorzaak niet persee in je badkamer moet zoeken maar zoals al eerder genoemd in de ontluchting van je riool. Dit trekt water uit je drain en dat is de oorzaak van riool lucht.

Of een ander putje nemen met wellicht een robuustere sifon..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Esther77
En na ongeveer 4 weken begint t hele gedonder opnieuw. Weer stinken na douchen. De chiffon was vervangen. Maar is dus nog niet de oplossing.
Easy drain sturen begin volgende week een nieuw rubber (manchet) toe waar het sifon in gaat met wat vet wat zij zelf in de fabriek gebruiken.
Hiermee kunnen we uitsluiten dat er ruimte in het rubber zit.

Hopelijk is dit nu echt de eind oplossing. Het is om moedeloos van te worden inmiddels.

Dit is dus een update :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08

OmeJoyo

This is me

Is de toevoer qua beluchting van de badkamer zelf wel op orde?

Dat niet bijvoorbeeld de mechanische afzuiging alleen maar lucht vanuit de riolering kan aanzuigen. Het is wellicht vergezocht, maar dit is ook een bijzonder probleem zo te lezen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik heb thuis geen easydrain maar een gewoon doucheputje. Iedere keer als een van beide wc's in huis doorgespoeld werden, werd de syphon van de doucheput gedeeltelijk leeg gezogen. Extra ontluchter bij de wastafel ingebouwd: geen resultaat. De ontluchting in het dak nagekeken: is gewoon open.

Wij hebben de wasmachine op zolder staan. Op zolder gaat het riool over in de ontluchting. Precies op die plek zitten twee haakse bochten op een plek waar ik het ook niet kan vervangen. Omdat de ontluchting in het dak gewoon open is, zijn we richting de zoldervloer gegaan. In de twee haakse bochten zaten resten fosfaat van het wasmiddel. Het water van de wasmachine kon nog door een klein gaatje weglopen. Maar de lucht die nodig is om het riool in de lager gelegen verdiepingen netjes leeg te laten lopen had niet genoeg aan het gaatje in de blubber. Als het toilet gespoeld werd, werd de syphon leeg getrokken omdat die plek daarna de zwakste schakel is. Met een waterstofzuiger de rotzooi verwijderd en voilà: geen geur overlast meer. De ontluchting nu ook dusdanig aangepast met schuifmoffen zodat ik ten alle tijden bij de twee haakse bochten kan komen om een eventuele ophoping weg te nemen.

Kort en bondig: staar je niet blind op de ontluchting in het dak of op de easydrain, de verstopping van de ontluchting/riool kan zich ook op een lagere plek in het riool bevinden, waardoor dit probleem kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Wij hebben een vork in de douche geplaatst zo kan je alles door het putje prakken en zit je achteraf niet met een rioollucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00
Alleen de kans op een verstopping wordt groter als je alles erin prakt ipv afvoert.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Ja haal dan de filter gewoon weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08

OmeJoyo

This is me

@Esther77 hoe staat het hiermee? :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
"Laatst online: 24-03 10:11"
...denk niet dat je nog een update hoeft te verwachten.
Pagina: 1