Toon posts:

Bestaande dakisolatie verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons dak is gedeeltelijk geïsoleerd, maar enorm tochtend. Een groot deel van de EPS platen sluiten slecht aan en een deel hangt zelfs los. Uiteindelijk wil ik de gehele zolder leegstrippen en isoleren met PIR platen, maar dat moet nog 2 stookseizoenen geduld hebben.

Mijn idee is om in ieder geval de 10m2 wat slecht aansluit onder de dakkapellen en knieschotten te dichten. Daar zit maar 3cm EPS wat nergens mee vast is gemaakt, met kieren ertussen, hangende platen en kieren tussen het knieschot en dakkapel. Ik wil er dan nog een cm of 6 EPS aan vast lijmen en vervolgens alle kieren dichtpurren met elastisch pur. Zodat het tochtdicht is en toch nog wat meer isoleert dan maar 3cm EPS. Kleine moeite, veel winst voor die paar tientjes die zulke platen kosten.

Een deel van het dak waar geen dakkapel zit, zit 14-16cm EPS. Maar blijkbaar stopt het na de gording. Toen ik even een camera in de te grote gat voor de cv rookgasafvoer ging schijnen, zag ik dit. Vanaf deze gording is er dus geen isolatie meer en is dat nou ook een gat in het dakbeschot? Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het plafond verwijderen komt nu niet zo goed uit, en is dubbel werk gezien ik over 2 jaar alles leeg ga strippen. Is het een idee om hier gewoon losse stukken steenwol in te proppen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnbGLoeYqcANFlnrbaxQ6wHcFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z1JgxslP6PhRNLAYTyb5BxsR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0g8cCJ08t_S_8B7zNWuK6kGizM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KihpFLrhfwKDYLTJvsrm2EmF.jpg?f=fotoalbum_large

Tot aan de dakkapel zit een dikke plaat EPS. Vanaf hier loopt het ruim 4m verder met 3cm platen die her en der los hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTuNTVlT19G2gjhVONk-MG0figA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgBhOPXbNVNdjKkJw1M6e2rA.jpg?f=fotoalbum_large
Die 3cm platen sluiten zoals je ziet niet goed aan. Hier zit een gat, op andere plekken zijn er kieren van een halve tot hele cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOEJjluh9d3V_5eNQG6Rz94SkQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otA66uwoChRvfwrXoaLKbhBq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2023 15:13 ]

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01 16:54
Is moeilijk te zien zo...
3 cm los liggende platen is niet best...

Er extra EPS tegenaan zetten zal wel iets helpen maar verwacht er geen wonderen van, de tocht weren zal denk ik een grotere verbetering zijn.

Kan je in de ruimte boven de gordingen?

Is het misschien een idee om bij te isoleren met glaswolplaten? is ook niet zo duur en de platen zijn flexibel genoeg om gaten en kieren te dichten

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02
Alles wat je nu doet is eigenlijk geen duurzame oplossing. Beste js gewoon opnieuw beginnen.

Waarom pas over 2 jaar als ik vragen mag?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Verwijderd

Topicstarter
robotomizer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:04:
Is moeilijk te zien zo...
3 cm los liggende platen is niet best...

Er extra EPS tegenaan zetten zal wel iets helpen maar verwacht er geen wonderen van, de tocht weren zal denk ik een grotere verbetering zijn.

Kan je in de ruimte boven de gordingen?

Is het misschien een idee om bij te isoleren met glaswolplaten? is ook niet zo duur en de platen zijn flexibel genoeg om gaten en kieren te dichten
Ik kan helaas niet in de ruimte boven de gordingen zonder de plafond in de overloop en zolderkamers te slopen. Ik kan er wel een keer een gat in maken om te kijken of dat elke plek betreft. Zou kunnen dat er wel isolatie boven de dakkapelen aanwezig is. Glaswolplaten zou nog wel kunnen. Het gaat om 10m2, dus dan zou een verbetering van een rd van <1 naar +-2,5 toch best wat extra bieden. Maar vooral voor de tocht gaat het om idd, alleen is dat stukje van 10m2 bij isoleren een kleine extra moeite.
pentaw1nz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:58:
Alles wat je nu doet is eigenlijk geen duurzame oplossing. Beste js gewoon opnieuw beginnen.

Waarom pas over 2 jaar als ik vragen mag?
We hebben eerst de woonkamer en slaapkamers gedaan om er in te kunnen wonen. Volgend jaar doen we al het oud glaswerk en schilderwerk buiten en de voor en achtertuin. De zolder is daarna pas aan de beurt, icm balans ventilatie. Die twee wil ik samen aanpakken omdat dat beter uitkomt en zal dus wat voor gespaard moeten worden.

Dus de kieren dichten en een paar extra eps platen er tegenaan is wel een extra voordeel voor ons portemonee als het nog 2 stookseizoenen door moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2023 07:29 ]