Visgraat lamelparket: zelf verlijmd leggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-07 16:23
We zijn aan het kijken naar visgraat eiken lamelparket. 4 mm toplaag, 12mm dik. Moet verlijmd worden op cementgebonden laag (eco2floor) met vloerverwarming.

Mijn man denkt erover om het zelf te gaan doen. Hij heeft wel eerder houten vloeren zwevend gelegd, nette plinten ernaast etc, vond hij ook nog een leuk klusje om te doen. Dus ik snap hem wel. Anderzijds lees ik overal dat parket verlijmen wel wat 'ervaring' vraagt (maar ja, die ervaring moet je dan toch een keer opdoen).

Iemand hier die de koe bij de horens heeft gevat? Hoe ging dat? Viel mee/tegen? Wat kan er uberhaupt mis gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
hier zelf gedaan 3 jaar geleden.
Is compleet iets anders dan zwevend leggen, zelfs anders als normaal recht lamel parket verlijmd leggen.
Maar met tijd nemen is het goed te doen.Dacht zelf dat doe ik wel in 2 dagen (55m2), maar zijn er uiteindelijk 5 of 6 geworden. Zeker de pas stukjes en hoeken duren het langste. Je bent veel aan het zagen.
Waar ik ook wat tijd mee ben kwijt geweest is net niet keurig genoeg lijm weg halen als je stopt en de volgende dag weer verder gaat. Hierdoor moet je uitgeharde lijm weg halen en zorgen dat je de goede vloer niet beschadigd.
Hierna netjes geschuurd en in de Rubio monocoat gezet.

Al met al is het zeker te doen!! Scheelt veel geld en geeft veel voldoening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:10
Werk nauwkeurig, als je een plank in t midden 1mm niet goed aan laat sluiten word die mm steeds groter naarmate je verder komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Purk80
Dank! Dat verheldert al een hoop. Meer mensen die dit hebben gedaan en nog tegen andere dingen aanliepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:54

paQ

Purk80 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:46:
Dank! Dat verheldert al een hoop. Meer mensen die dit hebben gedaan en nog tegen andere dingen aanliepen?
dat het vooral 3 keer langer duurt dan je inschat :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vorig jaar traditionele visgraat gelegd bij een buurman. Genageld en verlijmd.

Volgens alle experts een hele lastige klus. Ligt er super strak in. Even Googlen naar wat tips en gewoon gaan. Belangrijkste is dat je de eerste dag in midden een baan uitzet en die laat drogen. Deze moet 100% kaarsrecht zijn. Daarna is kwestie van rij voor rij aanleggen. De randen zaag je vervolgens af met een inval zaag zodat je er een band in kan leggen. Schuren, olieen en plinten erop en klaar.

Leggen kost wel wat tijd maar niet significant meer dan laminaat. Afwerking is wel nog extra klusje.

Zelf leggen kost ongeveer 25 euro/m2 incl alles. Laten leggen ongeveer 120 euro/m2. En 50m2 doen ze dan met 2 man in 2 dagen. Dat is wel heel lekker geld verdienen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 13-09-2023 09:09 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 16:20
Hier laatst normaal planken verlijmd gelegd, was goed te doen.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je meer lijm verbruikt dan je verwacht (althans dat hadden wij) en dat de lijm vrij rap droogt. Dus als je grote emmers koopt is de kans best groot dat je uitgehard bent voordat je genoeg planken hebt weten te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Sethro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:05:
Vorig jaar traditionele visgraat gelegd bij een buurman. Genageld en verlijmd.

Volgens alle experts een hele lastige klus. Ligt er super strak in. Even Googlen naar wat tips en gewoon gaan. Belangrijkste is dat je de eerste dag in midden een baan uitzet en die laat drogen. Deze moet 100% kaarsrecht zijn. Daarna is kwestie van rij voor rij aanleggen. De randen zaag je vervolgens af met een inval zaag zodat je er een band in kan leggen. Schuren, olieen en plinten erop en klaar.

Leggen kost wel wat tijd maar niet significant meer dan laminaat. Afwerking is wel nog extra klusje.

Zelf leggen kost ongeveer 25 euro/m2 incl alles. Laten leggen ongeveer 120 euro/m2. En 50m2 doen ze dan met 2 man in 2 dagen. Dat is wel heel lekker geld verdienen.
Dank! Hoe kom je aan die 25 euro/m2, is dat inclusief de vloer zelf?

(Ik kwam zelf op 10 euro/m2 voor primer en lijm. En heb hier een offerte liggen om 40m2 te laten leggen voor 1000 euro excl. 21% BTW. Daar komt die 10 euro/m2 voor lijm en primer dan nog wel bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Zinloos1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:11:
Hier laatst normaal planken verlijmd gelegd, was goed te doen.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je meer lijm verbruikt dan je verwacht (althans dat hadden wij) en dat de lijm vrij rap droogt. Dus als je grote emmers koopt is de kans best groot dat je uitgehard bent voordat je genoeg planken hebt weten te leggen.
Bedoel je dan dat die lijm begint te drogen zodra je de emmer opent? En dus niet pas op het moment dat je 'm op de vloer smeert (wat ik zou verwachten)?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Purk80 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:02:
[...]

Dank! Hoe kom je aan die 25 euro/m2, is dat inclusief de vloer zelf?

(Ik kwam zelf op 10 euro/m2 voor primer en lijm. En heb hier een offerte liggen om 40m2 te laten leggen voor 1000 euro excl. 21% BTW. Daar komt die 10 euro/m2 voor lijm en primer dan nog wel bij.)
Dispersielijm kost je 50 euro voor 30m2. Ondervloer van spaanplaat en dan eiken tapis.

Eiken tapis vind je al voor 10 euro/m2 of top kwaliteit voor 20/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 16:20
Purk80 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:03:
[...]

Bedoel je dan dat die lijm begint te drogen zodra je de emmer opent? En dus niet pas op het moment dat je 'm op de vloer smeert (wat ik zou verwachten)?
Er zijn verschillende soorten lijm, maar ik heb voor vloerverwarming twee componenten PU gebruikt en dat begint zodra je de componenten mengt uit te harden. Ook voorgemengde beginnen uit te harden zodra hij wordt geopend. Race tegen de klok toen bij ons, maar het was toen ook erg warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij teveel lijm komen er resten tussen de naden uit.
Dat lijkt in ieder geval bij ons het probleem te zijn.

Daarnaast zou ik het persoonlijk bij deurposten zo strak leggen dat je daar geen plinten nodig hebt.

Bij ons zijn er zelfs stukjes waar het zodanig slecht aansluit dat een plint ook niet eens helpt...

Dit is overigens niet zelf gelegd maar door een bedrijf, dus dat is ook geen garantie voor succes.
(Vorige bewoner heeft het laten leggen)

Dus, of je moet het zelf (goed) doen; of een betrouwbare partij zoeken, vooraf vastleggen hoe je het gelegd wil hebben en pas betalen als het naar wens is opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Accretion schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:05:

Daarnaast zou ik het persoonlijk bij deurposten zo strak leggen dat je daar geen plinten nodig hebt.

Bij ons zijn er zelfs stukjes waar het zodanig slecht aansluit dat een plint ook niet eens helpt...
hier, aangezien ik housen kozijnen gezet heb, met een multitool de plank dikte onder het kozijn uitgezaagd. hierdoor kan je de plank onder het kozijn zetten en sluit het altijd mooi aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

The Fatal schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:23:
[...]

hier, aangezien ik housen kozijnen gezet heb, met een multitool de plank dikte onder het kozijn uitgezaagd. hierdoor kan je de plank onder het kozijn zetten en sluit het altijd mooi aan :)
Dat is inderdaad het beste, dan heeft het ook ruimte om uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Net klaar met een zelfde klus was echt wel werk.

Om te beginnen leg de eerste twee planken in V en laat het een dag uitharden. Hierdoor kan je de volgende planken er tegen aan schuiven/tikken (had een witte rubber hamer gekocht) zonder dat alles verschuift.

Neem echt de tijd, foutjes meteen corrigeren. 1mm afwijking krijg je niet meer recht en dit wordt steeds groter.

Probeer het eerst eens droog te leggen. Twee pakken leggen en zien hoe dat gaat.

Zagen kost heel veel tijd. Gebruik van die dokters handschoentjes als je gaat lijmen en baby doekjes om knoei lijm weg te halen.

Niet meteen de hele vloer insmeren, beter 100x opnieuw smeren dan uitgeharde lijm dat je weg moet halen.

En knie beschermers zijn een must.

Ben er nu superblij mee, heel trots, geld bespaard en veel geleerd.
Pagina: 1