Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Afgelopen week werd het een beetje heet in onze rekencluster, en mijn collega zei moeten we onze machines niet een beetje underclocken om de levensduur te bewaken. Ik dacht, nah we hebben die dingen al 3 jaar, die CPU's zijn zo goed als afgeschreven zijn vast niets meer waard.

Dus ik op T.net/v&a kijken om mijn punt te bewijzen, en er is 1 advertentie van iemand die hem verkoopt voor iets onder de prijs die wij nieuw betaalden in 2020! Ok gekkigheid, wat zouden de nieuwprijzen zijn? Het *dubbele* van wat wij betaalden in 2020!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG6D_XZ6BpE7Iemj-VKcaSmN-VQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrBHb75IVPhw0N98rvVV1xlr.png?f=user_large

Deze zijn nu opgevolgd door deze EPYC cpu's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKXMR9cvTTW8QnzKBksTrcshFv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uKbqhbvQ7GlOxigDv5a91kuk.png?f=user_large

Allemaal rond hetzelfde prijspunt. Als je een professionele 3Ghz+ CPU wilt hebben van AMD betaal je ~3000 euro of je nou een 3 jaar oude CPU koopt of een laatste generatie.

Wij hadden deze dingen nodig omdat je in de fotogrammetrie voor betaalde subprocessen gelimiteerd bent op je single core performance, met een grote honger voor werkgeheugen. Zo'n 32 core CPU met 256GB ram verdelen we in 4 workers met 8 cores en 64GB ram.

Maar dat is niet iets dat heel veel mensen doen denk ik, meeste mensen zijn toch van de meer cores is meer beter in de industrieele markt. Is het gewoon schaarste van dit type CPU? of is er een grote vraag die ik over het hoofd zie?

(vragen gewoon uit interesse, niet uit op iets aanschaffen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Over het algemeen blijft oude hardware heel vaak hangen op een 'oude prijs'. Op een gegeven moment stopt de productie en liggen er nog dozen vol van op voorraad, schijnbaar vinden de fabrikant en leveranciers het niet erg dat die dozen een heel lange tijd blijven liggen, of ze willen niet dat oude hardware met een lagere prijs gaat concurreren met nieuwere hardware.

Vaak zie je ook dat oude CPU's nog maar bij één leverancier beschikbaar zijn voor een absurd hoge prijs. Dat is gewoon een leverancier die niet goed zijn prijzen update (zal wel geautomatiseerd zijn) en die paar CPU's die die leverancier nog heeft liggen worden daardoor dus nooit verkocht, en zo blijft die prijs lang zo staan. Tot iemand een keer gaat opruimen en het aanbod daarmee helemaal verdwijnt. Dat zie je ook terug in de prijsgrafiekjes.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 11-09-2023 13:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Of, wat @bwerg wellicht vergeet, is dat deze hardware ook nog verkocht wordt als reserveonderdeel.

Als ik namelijk 100% zeker weet dat mijn systeem met deze processor op een bepaalde manier presteert en deze processor gaat kapot, dan kan ik deze het beste vervangen voor precies hetzelfde model. Een ander model kan andere karakteristieken hebben. En ook al is een vervangend model sneller, dat is niet altijd zomaar gewenst. In sommige gevallen moet namelijk de software op zo'n nieuw platform getest en gecertificeerd worden. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat door andere hardware er een bug aan het licht komt.

Het is niet voor niets dat Windows XP of zelfs Windows 3.11 in sommige omgevingen nog steeds gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hm ja dat zijn allemaal goede punten. Daar komt nog bij dat de 5975WX vanaf de introductie al 2x zo duur was als de 3970X en slechts 15-20% sneller. I guess dat AMD heeft ontdekt hoeveel ruimte er is in de prijs van dit soort CPU's. Nu hebben ze net als Intel 1 merknaam (Epyc vs Xeon) voor alle professionele CPU's en ook 1 prijssegment (extra duur :P).