Plakplintjes, vloer los van muur leggen en geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -me
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben verhuisd naar een nieuwbouw appartementencomplex. Ik heb hier een zwevende vloer met laminaat erop, en daar heb ik plakplintjes opgeplakt.

Nu hebben mijn buren veel last van mijn muziek. Vooral de bass merken ze erg, zelfs op laag volume. Eigenlijk heel bijzonder omdat het nieuwbouw is.

Ik vraag me af hoe dit komt en hoe op te lossen. Mijn theorie is dat door de plakplintjes het geluid doorgegeven wordt aan de muren. Eigenlijk moet de vloer los van de muur liggen, wat door de plakplintjes niet het geval is. De plakplintjes kunnen de trillingen doorgeven aan de muur.

Wat denken jullie? Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Geen plintjes?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
Weet je zeker dat de vloer zelf niet ergens alsnog contact heeft met de muur?
En wat voor ondergrond heb je gebruikt onder het laminaat?
Hoe goed is die ondergrond in geluid dempen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:22
Wellicht je boxen op spikes plaatsen/ontkoppelen van vloer?

[ Voor 7% gewijzigd door Cyriel85 op 11-09-2023 11:14 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:26
Plankplintjes lijken nog meer op papier dan hout. Op het eerste oog dus een onwaarschijnlijke bron van contactgeluid. Je kunt er ook weinig aan doen behalve de plintjes loshalen (plamuurmes eronder, eenvoudig terug te plakken).

De bron (boxen) ontkoppelen lijkt een voor de hand liggender oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 21:49
@-me
Hoe zit je setup eruit? Het type speakers heeft hier namelijk ook enorm veel invloed op. Zou eerder de oplossing in je muziek opstelling zoeken dan in de vloer.

Woon zelf ook in een appartementencomplex en heb bewust mijn subwoofer niet aangesloten. Wel mooie zuiltjes en een dikke center speaker. Die kunnen allemaal erg laag qua bass (voel het op de bank) maar doordat ze goed geplaatst staan en het geluid goed richten, horen mijn buren niks.

[ Voor 46% gewijzigd door chrisborst op 11-09-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -me
GarBaGe schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:12:
Weet je zeker dat de vloer zelf niet ergens alsnog contact heeft met de muur?
En wat voor ondergrond heb je gebruikt onder het laminaat?
Hoe goed is die ondergrond in geluid dempen?
Dat ga ik controleren. Ik heb de IKEA ondervloer die 20dB geluidsreductie heeft en werkt met vloerverwarming.

Het zijn vooral de buren boven mij en naast mij die ik gehoord heb, dus ik verwacht dat het door de wanden gaat en niet de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -me
chrisborst schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:19:
@-me
Hoe zit je setup eruit? Het type speakers heeft hier namelijk ook enorm veel invloed op. Zou eerder de oplossing in je muziek opstelling zoeken dan in de vloer.

Woon zelf ook in een appartementencomplex en heb bewust mijn subwoofer niet aangesloten. Wel mooie zuiltjes en een dikke center speaker. Die kunnen allemaal erg laag qua bass (voel het op de bank) maar doordat ze goed geplaatst staan en het geluid goed richten, horen mijn buren niks.
Het gaat om 2 Sonos Ones + Arc in de woonkamer en een Sonos One in de slaapkamer. Ze zijn al trueplay getuned, maar dat ga ik asap nog een keer doen. De Sonos Ones staan op standaards tegen de bank aan en die in de slaapkamer op een nachtkastje.

[ Voor 7% gewijzigd door -me op 11-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Ikea NIVA? Ik zie zowel voor de 2mm als de 5mm ondervloer aangegeven dat het voldoet aan minimaal 20dB demping.

Als ik dan zie dat de woningbouwvereniging hier destijds met 9mm Redupax houtvezelplaten aan kwam zetten die 10dB dempen gok ik dat 2mm XPS geen 20dB dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
-me schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:25:
[...]

Het gaat om 2 Sonos Ones + Arc in de woonkamer en een Sonos One in de slaapkamer. Ze zijn al trueplay getuned, maar dat ga ik asap nog een keer doen. De Sonos Ones staan op standaards tegen de bank aan en die in de slaapkamer op een nachtkastje.
En de soundbar? Niet aan de muur gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -me
Rukapul schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:32:
[...]

En de soundbar? Niet aan de muur gemonteerd?
Gelukkig nog niet. Die staat op een TV meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:30:
Ikea NIVA? Ik zie zowel voor de 2mm als de 5mm ondervloer aangegeven dat het voldoet aan minimaal 20dB demping.

Als ik dan zie dat de woningbouwvereniging hier destijds met 9mm Redupax houtvezelplaten aan kwam zetten die 10dB dempen gok ik dat 2mm XPS geen 20dB dempt.
Bij de Hornbach heb je vergelijkbaar spul waarbij ik me afvraag hoe 2.2mm 20dB geluidsisolatie kan bieden. Voor een appartement zou ik dat zonder onafhankelijk rapport nooit zomaar leggen.

Familie heeft zo'n rapport wel eens opgevraagd voor laminaat en/of ondervloer - en een kopietje gekregen met 'die heb je niet van ons'. Daar is toen uiteindelijk wel een vergelijkbare ondervloer gebruikt dus het moet kunnen.

Als topicstarter dat spul onder zijn speakers legt gaat de isolatie rap omhoog :+

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 11-09-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -me
Rukapul schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:35:
[...]

Bij de Hornbach heb je vergelijkbaar spul waarbij ik me afvraag hoe 2.2mm 20dB geluidsisolatie kan bieden. Voor een appartement zou ik dat zonder onafhankelijk rapport nooit zomaar leggen.

Familie heeft zo'n rapport wel eens opgevraagd voor laminaat en/of ondervloer - en een kopietje gekregen met 'die heb je niet van ons'. Daar is toen uiteindelijk wel een vergelijkbare ondervloer gebruikt dus het moet kunnen.

Als topicstarter dat spul onder zijn speakers legt gaat de isolatie rap omhoog :+
Goed idee, als de vloer uitgesloten is dan ga ik iets onder de speakers zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door -me op 11-09-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Tegen de bank en op een TV meubel.

Beide hebben een paar poten die het gewicht van het hele ding tillen. Grote kans dat die poten de ondervloer in elkaar drukken waardoor er geen demping meer is. Want zo drukvast is die NIVA ondervloer helemaal niet. (en die schuimrondjes die ze onder de meubels plakken evenmin).

Kan je de basbox niet op van die plakrondjes voor onder meubelpoten neerzetten? Desnoods even een strookje van die laminaat ondervloer eronder om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 21:49
@-me
Bekijk ook even de akoestiek van je kamer. Een kleed, gordijnen, planten, dingen aan de muur, absorberen een hoop geluid richting je buren.
Ik zie soms mensen klagen over hun speakers en die staan dan in een kale ruimte met plavuizen. Gek dat het slecht klinkt.
Pagina: 1