Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 11:28
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pc en ik weet niet goed meer waar ik het moet zoeken. Ik heb een paar maanden geleden mijn pc geupgrade. Hij heeft het een paar maanden prima gedaan, maar viel laatst tijdens het spelen van Starfield uit. De pc was toen ongeveer 10 minuten niet aan te zetten, maar ging toen weer aan.
Sindsdien blijft dit op willekeurige momenten optreden, soms sneller dan anders.
De pc valt hard uit, geen BSOD, geen melding niks, gewoon direct alles uit. Hierna is de pc enige tijd niet meer aan te zetten. Na een willekeurige tijd weer wel, maar dan is het wachten tot het weer gebeurt.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om dingen uit te sluiten.
- Temperaturen zijn normaal. Heb deze in beeld gehouden en zijn compleet normaal op moment van uitvallen.
- Laten draaien in andere games en gewoon in Windows, same
- Zonder GPU en harde schijven gedraaid in BIOS. Laten idlen, same

Ik heb geen andere PSU binnen bereik om dit te proberen, maar hij wordt niet warm ofzo.
Moederbord voelt ook niet warm bij gebruik.

PC staat compleet stil, dus een kortsluiting van een kabel door een contact lijkt me raar. Heb een paar PSU kabels kunnen vervangen, omdat ik die dubbel had liggen, maar maakt geen verschil.

Heb niks raars gedaan in de bios, heb geen overklok aanstaan ofzo. Heb alleen de snelheid van mn RAM op 6000 gezet, omdat dat de snelheid van de sticks is maar die daar niet standaard op gezet wordt.

Heeft iemand ideeën? Ik ben vooral in de war omdat het na een willekeurige tijd gebeurt (soms 3 minuten, soms een uur), en daarna voor een willekeurige tijd niet meer op te starten is.

PC Specs:
Mobo: ASUS TUF Gaming B650-PLUS Wifi
CPU: AMD Ryzen 7800x3d
cpu koeler: be quiet Dark Rock pro 4
RAM: Corsair Vengeance 32GB 6000 DDR5
GPU: ASRock Radeon 7900xt
PSU: Seasonic Focus GX-850

edit: PSU erbijgezet

[ Voor 1% gewijzigd door RhyEdEr op 11-09-2023 11:11 . Reden: Missende informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:47
En welke PSU heb je? Dat hij niet warm wordt zegt niet zo veel. Feit dat je verder geen BSOD of errors krijgt maar dat alles gewoon uitvalt doet in ieder geval vermoeden dat er iets mis is met de PSU.

[ Voor 52% gewijzigd door Redblader op 11-09-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
PSU erbij gezet, Seasonic Focus GX-850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:29
Klinkt als probleem met de stroomvoorziening, gezien totaal alles ineens uitvalt. Ik zeg dit nadrukkelijk zo omdat dit zowel in de PSU als Mobo kan zijn.
- PSU die in beveiliging schiet en na een tijdje zichzelf weer reset
- Mobo voeding-trappen die in beveiliging schieten en na een tijdje weer reset.

Ik zou het eerste denken aan de PSU,

Maar check ook of er niet per-ongeluk toch ergens kortsluiting kan zijn of stekkers niet goed zitten en aan het vonken zijn. Dan bedoel ik, o.a. mobo spacers, loop alle voeding gerelateerd stekkers langs of die wel echt goed vast zitten, ook individueel of de draadjes goed in de stekkers zitten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
Bedankt voor je reactie, dat ga ik allemaal ook proberen. Er komt een andere PSU aan om te testen. Dan ga ik alles kabels en dus de psu vervangen. Dan kijken wat er gebeurt.

Ik dacht eerst ook aan de contactjes in de kabels, maar dat verklaart voor mij niet waarom het na een tijdje gebeurt, ook als de pc compleet stil staat en de hele werkplek niet aangeraakt wordt. En dat de pc daarna een tijd niet aan wil, maar op een gegeven moment wel, ook als ik er tussendoor niks mee doe.

Wat bedoel je met de mobo-spacers? De standoffs in de case of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:29
RhyEdEr schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:27:

Wat bedoel je met de mobo-spacers? De standoffs in de case of iets anders?
Ja, de standoffs. Dat was het woord waar ik niet op kwam :-) dat je dus met de achterkant van je mobo geen contact maakt met de kast perongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
Dieks77 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:05:
[...]

Ja, de standoffs. Dat was het woord waar ik niet op kwam :-) dat je dus met de achterkant van je mobo geen contact maakt met de kast perongeluk.
Hoe zou dat kortsluiting veroorzaken? Ze zitten er in hoor, maar als je bijvoorbeeld 1 standoff mist, is er niet echt iets aan de hand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:12
RhyEdEr schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:17:
[...]

Hoe zou dat kortsluiting veroorzaken? Ze zitten er in hoor, maar als je bijvoorbeeld 1 standoff mist, is er niet echt iets aan de hand toch?
Neen, dat is het probleem ook niet. Meer dat mensen soms standoffs monteren die niet door het gaatje van het mobo gaan omdat ze op de verkeerde plek zitten. Dus druk ie tegen het mobo aan.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhyEdEr
Jelle Brolnir schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:19:
[...]

Neen, dat is het probleem ook niet. Meer dat mensen soms standoffs monteren die niet door het gaatje van het mobo gaan omdat ze op de verkeerde plek zitten. Dus druk ie tegen het mobo aan.
Ah zo, ja die snap ik. Bedankt voor je reacties, ik kan morgen weer aan de slag. Ik hoop dat het de PSU was, en dat die vervangen de oplossing is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RhyEdEr
Conclusie, het was mn PSU. Met een PSU testertje gecontroleerd en hij ging inderdaad niet goed aan.

Vervangen door een nieuwe PSU en hij loopt weer als een trein.

Bedankt voor alle hulp en antwoorden allemaal.
Pagina: 1