Betalingen van facturen laten aftrekken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 08:43
Hi,

Ik ben op zoek naar een formule om het volgende te doen:

Stel, je hebt meerdere facturen open staan, de bedragen staan bijv. in cel A1 tm A5
Je krijgt betalingen binnen, maar deze betalingen matchen niet.

Voorbeel van facturen
€ 1500
€ 522
€ 600
€ 700
€ 1300
Voorbeeld van betalingen
€ 52
€ 55
€ 700

Ik zou graag de betalingen willen laten atrekken van de eerste factuur en als deze op 0 staat, dat het restant dan van de tweede factuur afgaat, enzovoorts. Hier is vast een simpele formule voor, maar kan deze helaas even niet bedenken.

Betreft Office 365.

KahN

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met als() en som() of - moet je volgens mij al een eind komen. Hoe doe je het op papier / waar loop je precies vast als je het dan in excel probeert?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:45
Zeg dat je de facturen in kolom A hebt staan, kolom B de voldaan kolom is en kolom D de betalingen, dan kan je het volgende doen:

code:
1
=MIN(SUM(D:D)-SUM($B$1:B1),A2)

Deze kan je dan in B2 zetten en doortrekken naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim54
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2024
Is het gelukt.
Anders heb ik nog wel een andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Dank voor de reacties! Ik ga het zo proberen en zal een terugkoppeling geven.

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Hmmm... na het omkatten van de formule naar de NL excel krijg ik geen resultaat helaas. Hij geeft steeds 0 aan.

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen excel-held hier, maar ChatGPT kan heel aardig dit soort problemen voor je oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bedoel je zoiets?
Dat kan zonder formules, gewoon optellen / aftrekken en de waarde van kolom D overnemen in kolom A op de volgende regel.

TegoedFactuurBetalingTe veel / te weinig betaald
25261
135384
43529-2
-23525-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Ik heb hem inmiddels kunnen oplossen. De formule van coop heb ik enigszins moeten ombouwen om tot het gewenste resultaat te komen

ipv

code:
1
=MIN(SUM(D:D)-SUM($B$1:B1),A2)

waarbij D de betalingen zijn, B het restant en A de facturen heb ik het volgende gedaan:

code:
1
=MIN(SOM($H$6:H6)-SOM(L:L);H6)

In mijn geval staan in L de betalingen en in H de facturen. Deze formule heb ik in kolom I gezet (restant). en nu zie ik precies hoeveel er nog resteert op de openstaande facturen in volgorde van oud naar nieuw (lees; oud bovenaan en nieuw onderaan).

Thanks iedereen!

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Restant is nu een positieve waarde bij een betalingsachterstand. Rekenkundig zou ik dan liever een negatief bedrag zien, het is immers een schuld. Cel H6 is de som van alle facturen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Nee, in mijn geval zit in cel H6 de eerste factuur en dit loopt in mijn geval (ik heb 5 facturen) door tot cel H10. En een betalingsachterstand is er pas na het verstrijken van de betaaltermijn. Daarvoor gebruik ik conditional formatting (wordt met een kleur aangegeven dat de betaaltermijn verlopen).

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Overigens, het zijn uitgezette facturen (dus omzet). Daarbij vind ik het onlogisch om dit als negatieve waarde neer te zetten.

KahN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

Misschien niet wat je wilt horen maar het klinkt alsof je eigenlijk op zoek bent naar een boekhoudprogramma. Daarvan zijn er vele, van gratis(!) via betaalbaar naar extreem duur, net zo gek als je het zelf wilt maken.

Vroeger of later krijg je in Excel problemen omdat je na een aanpassing per ongeluk vergeten bent de gewijzigde formule in een bepaalde cel mee te veranderen, gooit zooi door elkaar omdat je copy/paste per ongeluk een ander resultaat heeft door Excel's "magie" en het wordt gauw een onoverzichtelijke bende waarbij je niet kan zien wat er precies fout is zonder de formules in elke cel handmatig te controleren. Of je maakt een subtiel foutje in een formule waarbij het er op het eerste gezicht wel logisch uitziet maar verderop complete rommel eruit komt. En wat nou als ik (in dit geval) jou alleen de meest recente factuur betaal en de oudere facturen expliciet niet? Dan klopt dat dus niet in jouw boekhouding. Na een tijdje stuur jij een herinnering voor factuur X en zegt dat bedrijf "dat is allang betaald", mag jij weer gaan uitzoeken waarom dat niet in jouw overzicht zichtbaar is.

Ondertussen ben je ontzettend veel tijd kwijt met effectief het programmeren van een boekhoudprogramma in Excel, terwijl je die tijd * uurtarief had kunnen steken in een fatsoenlijk programma waarin dit allemaal al voor je is uitgezocht en geregeld op manieren waar jij zelf nog niet eens aan hebt kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Haha, thanks! Tis voor mij een leuk projectje waar ik mee bezig ben. Gewoon om in mijn vrije tijd dingen te leren.

Mijn boekhouding zou ik nooit via excel doen. Daar heb ik Jortt voor alsmede een goede boekhouder.

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
lennon schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:17:
Ik zou graag de betalingen willen laten atrekken van de eerste factuur en als deze op 0 staat, dat het restant dan van de tweede factuur afgaat, enzovoorts.
Als je chronologisch wil nagaan wat er per factuur nog openstaat, gelet op alle betalingen die verricht zijn, dan kan dat zoals in de tabel hieronder.
Formule in J6, die je in kolom J naar beneden kunt kopiëren t/m J10:
code:
1
=ALS(SOM(I$6:I$10)>=SOM(H$6:H6);0;MIN(H6;SOM(H$6:H6)-SOM(I$6:I$10)))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMBaJ0f0FC1-oO8fBc6ggcriVuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JcHKrrHDHqSdbu0ZOvMKwRGk.gif?f=user_large
Pagina: 1