Is dubbel stopcontact met aparte installatiedraden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziehier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 10:28
Mijn vraag
In mijn keuken heb ik de volgende situatie: de lampjes onder de keukenkast zijn aangesloten aan een stopcontact boven de keukenkastjes. Dit stopcontact is door middel van een schakelaar aan en uit te zetten, oftewel de bruine/zwarte draad kan door die schakelaar worden onderbroken. Deze schakelaar zit onder de keukenkast (zodat je er tijdens afwassen makkelijk bij kan).
Echter wil ik ook, naast de keukenlampjes een andere lamp aansluiten aan hetzelfde stopcontact boven de keukenkastjes. Ik wil dat deze lamp niet aan of uit kan worden gezet met de eerder genoemde schakelaar.

Mijn plan om het op te lossen, is dat ik vanuit de schakelaar onder de keukenkastjes extra installatiedraden aanleg en 2 aparte stopcontacten aanleg boven de keukenkastjes, waarvan 1 via de schakelaar gaat en 1 niet (zodat deze laatste gewoon altijd aan staat).

Het probleem is dat er een enkele ronde contactdoos zit achter het stopcontact boven de keukenkastjes. Alle dubbele stopcontacten die ik kan vinden, opbouw of inbouw, hebben een gezamenlijke aansluiting. Oftewel, dezelfde fasedraad, nuldraad en aardedraad voeden gezamenlijk de 2 stopcontacten. Bestaan er toch stopcontacten die wel gevoed worden door aparte installatiedraden? Of kan ik beter 2 losse opbouwstopcontacten gebruiken? Of is er nog een andere oplossing die ik mis?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Ziehier op 13-09-2023 07:38)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Of je plaatst een opbouwdoos 2-voudig, bv: https://nl.bauhaus/schake...wdoos-2-voudig/p/24739748

Zelf heb ik in de badkamer een hoekcontactdoos herbedraad zodat 1 contact geschakeld is en de andere 2 direct op fase.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 10:06
Zal vast wel bestaan. Maar je kan ook gewoonweg de lamp direct op de schakelaar aansluiten in plaats van op een stopcontact. Dan kan je de stopcontacten ongeschakeld hebben. En je wint er een stopcontact mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Of je plaatst een opbouwdoos 2-voudig, bv: https://nl.bauhaus/schake...wdoos-2-voudig/p/24739748

Zelf heb ik in de badkamer een hoekcontactdoos herbedraad zodat 1 contact geschakeld is en de andere 2 direct op fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE zijn alle stopcontacten en schakelaars zo voorzien dat je ze kan combineren. Je koopt dus 2 enkele stopcontacten, en die kan je elk aansluiten zoals je maar wil.

Check wel even de regels hierrond, ik vermoed dat de beide stopcontacten wel op dezelfde kring moeten zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
naftebakje schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:28:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE zijn alle stopcontacten en schakelaars zo voorzien dat je ze kan combineren. Je koopt dus 2 enkele stopcontacten, en die kan je elk aansluiten zoals je maar wil.

Check wel even de regels hierrond, ik vermoed dat de beide stopcontacten wel op dezelfde kring moeten zitten.
Topicstarter bedoelt een 2-voudige contactdoos op een enkele inbouwdoos. Daarbij zijn de polen intern gekoppeld : )

• Ziehier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 10:28
Bedankt voor de antwoorden! Kan hier weer mee verder
Pagina: 1