Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw systeem voor €1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsfortyseven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-11 12:43
4 jaar geleden heb ik deels met behulp van de DKA een game pc gebouwd waar ik tot op de dag van vandaag veel plezier aan heb beleefd. Ik heb nu een AMD Ryzen 3600 met een RTX 2070S en 16GB DDR4 geheugen.
Helaas begint hij het steeds moeilijker te krijgen met recente games (slechte optimization helpt daar ook niet echt bij) en kan ik bijvoorbeeld al geen Starfield spelen, een game waar ik toch echt wel heel erg veel naar uitkeek. Ik heb dus besloten dat het tijd is om een nieuwe pc te bouwen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 2560x1080 144hz. Ik heb een 34 inch ultrawide van LG waar ik nog erg blij mee ben. Ik dacht bij de vorige DKA dat ik al snel naar een 1440p monitor over zou stappen, maar voorlopig zit ik goed op 1080p. Ik wil met name games zoals Starfield, Cyberpunk en een aantal racesims zoals Assetto Corsa Competizione en Rennsport spelen zonder dat ik concessies hoef te doen op grafische instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1500 euro. Iets meer en iets minder zal mij om het even zijn, zolang het maar niet richting de 2000 kruipt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur die ik nu heb neem ik mee. Qua componenten twijfel nog of ik de SSD's uit mijn huidige pc mee moet nemen naar de volgende, dit zijn twee stuks Intel 660p 1TB SSD's. Is het aan te raden gewoon een nieuwe SSD erin te prikken, of kan ik deze formatteren en in de nieuwe pc zetten?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil voor in ieder geval 4 a 5 jaar vooruit kunnen zonder te hoeven upgraden. Ik las dat de 7800x3D wel vrij warm wordt, waardoor ik zit te denken aan een AIO. Qua GPU heb ik nu de ASrock Challenger RX 7800XT erin gezet als prijsreferentie, maar ik wacht even tot alles ruim op voorraad is. Ik zat naar de Powercolor Hellhound te kijken, maar die was vrij snel van Megekko af. Ik kom zelf uit op dit systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 214,-€ 214,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 559,-€ 559,-
1BehuizingenDeepCool CC560 ARGB€ 69,-€ 69,-
1WaterkoelingDeepCool LS720 SE€ 118,01€ 118,01
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 118,86€ 118,86
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.577,77

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se voorkeuren eigenlijk, qua videokaart kom ik van een RTX2070S maar als ik naar prijs/prestaties kijk neig ik meer naar de recente AMD kaarten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enige wens die ik heb is dat ik voorlopig gebakken zit met mijn nieuwe pc. Verder twijfel ik nog over of ik per se een RGB build wil, dat is geen vereiste maar meer een pré.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de pc die ik heb samengesteld. Botert dit allemaal, of zijn er bepaalde componenten die ik beter kan verwisselen met een alternatief? Kan ik mijn huidige SSD's meenemen of moet die vervangen worden? Heb ik een AIO nodig of volstaat een luchtkoeler voor de 7800x3d?