Overlast van buren met zwembad

Pagina: 1
Acties:
  • 21.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron corali
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09-2023
Achterburen hebben 2a3 jaar geleden een zwembad aan laten leggen. Met daarbij een geluidsinstallatie. Iedere mooie dag is het gedaan met de rust die wij altijd hebben ervaren. Gillende koters en heel veel gejank, schreeuwende vader die het allemaal erg kikken vindt. Muziek staat vrij hard met vreselijk harde bas. Wij hebben echt het gevoel alsof we naar een openbaar zwembad wonen. Er zit nog een tuin (achterkant van een hele grote tuin) tussen, maar desondanks voelen wij de hele dag een bas dreun/trilling. Ik ben al wezen praten maar het dringt niet echt door. Hij vind het allemaal wel meevallen. Geluid neem ik op, voor de bewijsvoering, maar die zware bas hoe kan ik dat bewijzen, iemand een tip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Daarvoor moet je toch echt een proffesionele laten langskomen die geijkte metingen uitvoert.

Gaat je wel paar duizend kosten, setje geluidsdempende oordopjes kost minder.

Hoeveel kinderen komen er? Wat het klinkt nu alsof de hele buurt leegloopt.
Als het enkel de buurkindjes zijn; als het geen zwembad was, dan was het een glijbaan, of een voetbalgoal, of... of.... kinderen spelen, en daar komt geluid bij. Ik kan me niet voorstellen dat kinderen meer huilen bij een zwembad dan bij een boomhut.

Wat wil je bereiken met dit topic?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 11-09-2023 04:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:09

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ben jij de enige in de wijk die overlast ervaart?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:22
Vervelende situatie man. Heb je ook al buurt bemiddeling geprobeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik zou me goed beraden op wat je doel is. Geluid danwel overlast van kinderen ga je niet helemaal voorkomen, maar dat is natuurlijk iets anders dan zeer regelmatig gegil en harde muziek. Ik zou me daar ook kapot aan ergeren. Geluid draagt immers heel ver en je hebt geen rust meer in je tuin.

Mijn inziens heb je drie sporen (je hebt in gesprek gaan al gehad):
- iets van buurtbemiddeling of het aanhangig maken bij de gemeente, evt met de hele wijk;
- professionals inhuren, alles documenteren en er juridisch een zaak van maken;
- verhuizen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Schrale troost, na vandaag is het gedaan met het zwembad weer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Falcon schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:17:
Ben jij de enige in de wijk die overlast ervaart?
Dit.

Zoek medestanders: ervaart de hele wijk het als overlast dan sta je gezamenlijk sterk, ben je de enige dan valt het waarschijnlijk wel mee.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De topictitel heb ik aangepast.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:02:
Schrale troost, na vandaag is het gedaan met het zwembad weer.
Dat geldt niet voor iedereen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Nodig de buurman uit, als de muziek hard staat en de kinderen aan het gillen zijn, bij jou thuis om te komen luisteren en de bas te voelen.
Wellicht dat dat resultaat oplevert?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Maak je consistent iedere keer dat je overlast ervaart een melding bij de politie voor de dossiervorming?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Ora et Labora schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:55:
Nodig de buurman uit, als de muziek hard staat en de kinderen aan het gillen zijn, bij jou thuis om te komen luisteren en de bas te voelen.
"Goh buur, ik kan hier amper de muziek nog goed horen. Ik zal het wat harder zetten. Zonde als je maar de helft mee krijgt"

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:16
Aan gillende kinderen doe je niks in een zwembad.
De muziek lijkt mij echter te gek voor woorden. Maja ik ben wel vaker verbaast over de samenleving tegenwoordig in nederland.

1) Nog een keer een goed en rustig gesprek voeren met de buurman.
2) Buurtbemiddling inschakelen
3) Politie bellen.

Mochten de eerste 3 punten niet werken en je irriteert je echt elke zomer helemaal mateloos.
Ga verhuizen.

Het leven is te kort om elke zomer je kapot te irriteren aan de buren.
Heb het zelf helaas ook meegemaakt. Je kan in nederland niet winnen van asso buren.
Heb ik ook gedaan
Buurvrouw: Is dit alles? (Met een kop van wat zeur je nou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kinderen die spelen in de achtertuin (ongeacht zwembad), denk niet dat je daar een verbod op kan krijgen.
muziek afdraaien buiten zal wel bepaalde geluidsnormen bevatten, maar het lijkt mij dat het gevoel van overlast niet minder is als het volume 1 tandje lager staat.

~

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 36835

marcieking schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:56:
Maak je consistent iedere keer dat je overlast ervaart een melding bij de politie voor de dossiervorming?
Zou ik niet doen.

Als je je huis wil verkopen omdat er uiteindelijk toch niks aan gedaan wordt, dan moet je deze geluidsoverlast melden aan de potentiele kopers. Ook geluidsoverlast is een verborgen gebrek. En als er een dossier ligt, en je meldt er niks over, is dwaling goed te bewijzen.

In Nederland komt het er op neer dat de "tokkie" uiteindelijk aan het langste eind trekt. Dus zelf proberen op te lossen zonder dossier, en anders verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Een diepe bas heeft lange geluidsgolven, vandaar dat je het vaak op grotere afstand meer als vervelend ervaart dan vlakbij. Wellicht kan hij proberen de speakers te verplaatsen, en kan je zelf maatregelen ondernemen om het geluid te dempen in je eigen tuin (schermen plaatsen o.i.d.?)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

kevlar01 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:19:
Een diepe bas heeft lange geluidsgolven, vandaar dat je het vaak op grotere afstand meer als vervelend ervaart dan vlakbij. Wellicht kan hij proberen de speakers te verplaatsen, en kan je zelf maatregelen ondernemen om het geluid te dempen in je eigen tuin (schermen plaatsen o.i.d.?)
Dan wordt het alleen maar erger denk ik. Bass is moeilijk te stoppen. Zeker buiten.
Het is juist vaak irritant omdat de hoge tonen niet aankomen. Het enige wat je hoort is een doffe bass.

Je zou een speaker bij je hek te zetten voor jou muziek en met variable response tussen 300ms-900ms vertraging de bas terug af spelen met een sample van een zware bas.
Man zou ik echt een mooie tool voor kunnen bouwen. Vraag me af of er vraag in de markt is :)
Want dat is mijn inziens DE oplossing. Elke keer als jij last hebt van hun muziek kun je dan hun muziek verzieken zodat jullie je allebei kapot ergeren. Gedeelde smart... :+

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 36835 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:19:
[...]

Zou ik niet doen.

Als je je huis wil verkopen omdat er uiteindelijk toch niks aan gedaan wordt, dan moet je deze geluidsoverlast melden aan de potentiele kopers. Ook geluidsoverlast is een verborgen gebrek. En als er een dossier ligt, en je meldt er niks over, is dwaling goed te bewijzen.

In Nederland komt het er op neer dat de "tokkie" uiteindelijk aan het langste eind trekt. Dus zelf proberen op te lossen zonder dossier, en anders verhuizen.
Nou... dat zou ik meer doen in het geval van andere overlast dan zo nu en dan wat geluidsoverlast. Want juist met dat dossier gecombineerd met het gebrek aan enige actie, toon je aan dat men het niet als "overlast" classificeert en dus ook geen actie mogelijk of nodig is.

Het is pas geluidsoverlast, als "de instanties" dat labeltje erop plakken. Tot die tijd is het "iets waar TS zich soms aan ergert".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:12
Gillende koters en heel veel gejank, schreeuwende vader die het allemaal erg kikken vindt. Muziek staat vrij hard met vreselijk harde bas.
Aan de kracht termen te lezen zit er veel emotie in, probeer dat los te laten en objectiveer de “overlast”.
Ik zie de laatste tijd meer van dit soortgelijke topics en dan denk ik, zijn mensen niks meer gewend, buren/kinder geluiden horen er nu eenmaal bij als je in een kinderrijke woonwijk woont.

En dan de reacties, alles opnemen, politie bellen, rechtsbijstand, rijdende rechter, kom op zeg niet zo opgefokt allemaal, live and let live.

Als er bij mij in de buurt een feestje gaat zijn met mogelijke overlast zorg ik dat ik uitgenodigd word, misschien een keertje mee zwemmen? Erg lekker met dit warme weer.

[ Voor 10% gewijzigd door gielie op 11-09-2023 09:36 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrMonkE schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:26:
[...]

Dan wordt het alleen maar erger denk ik. Bass is moeilijk te stoppen. Zeker buiten.
Het is juist vaak irritant omdat de hoge tonen niet aankomen. Het enige wat je hoort is een doffe bass.

Je zou een speaker bij je hek te zetten voor jou muziek en met variable response tussen 300ms-900ms vertraging de bas terug af spelen met een sample van een zware bas.
Man zou ik echt een mooie tool voor kunnen bouwen. Vraag me af of er vraag in de markt is :)
Want dat is mijn inziens DE oplossing. Elke keer als jij last hebt van hun muziek kun je dan hun muziek verzieken zodat jullie je allebei kapot ergeren. Gedeelde smart... :+
Gewoon een opname maken van iemands 3e trompet-les en dat als sample terugkaatsen als je een bepaalde geluidsdruk op een bepaald frequentiebereik ontvangt. Als dat gaat vervelen, wissel je af met een 3e saxofoon-les. Die random delay vind ik overigens wel een hele goede suggestie.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-09-2023 09:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mentalozzie schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:00:
Aan gillende kinderen doe je niks in een zwembad.
Ook daar is zeker wel wat aan te doen, een stuk opvoeding dat kinderen moeten realiseren dat niet alles op het maximale volume hoeft te gebeuren. Dat is een gebed van de lange adem maar niet onmogelijk om dat bij kinderen bij te brengen. Zolang de ouders welwillend zijn is dat zeker wel een optie.
MrMonkE schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:26:
[...]

Gelukkig zit er nog een buur tussen die de algehele overlast mag ervaren. Overlast met overlast bestrijden is wellicht wel de slechtste optie die jae kan kiezen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 22:36
Wat is je doel? Wat is je wens? Ik snap vanuit je verhaal dat je graag wil dat dingen waren zoals je het gewend was. De rust.
Maar spelende kinderen maken geluid, en huilen. Dat hebben we allemaal gedaan. Vroeger gebeurde dat vaak op straat met ze allen. Nu vaak in de tuin. En ja als je een zwembad laat aanleggen dan is het logisch dat je daar zo vaak mogelijk gebruik van wil maken.

Kijk er zijn veel scenarios mogelijk.
1: confrontatie, dossiers, dure metingen, gedoe, buurt onderzoeken
2: nodig de buurman eens uit en laat hem ervaren hoe het is. Misschien afspraken maken van joh probeer het eens tussen deze en deze tijd een beetje rustig te houden en buiten die tijden leef je uit. Of iets dergelijks.
3: Wees slim, en kies de pad van de minste weerstand. Koop voor paar honderd een paar noisecanceling headsets van sony. En ga lekker in de tuin zitten met een relaxend muziekje. Hoe minder aandacht jij het geeft hoe minder het leuk is voor de gemiddelde tokkie.

How are you doing?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gielie schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:29:
[...]

Aan de kracht termen te lezen zit er veel emotie in, probeer dat los te laten en objectiveer de “overlast”.
Ik zie de laatste tijd meer van dit soortgelijke topics en dan denk ik, zijn mensen niks meer gewend, buren/kinder geluiden horen er nu eenmaal bij als je in een kinderrijke woonwijk woont.
Er is in dit soort topics ook altijd iemand die zonder door te vragen direct de ervaren overlast begint te bagatelliseren. Dat vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd. Beter is het om dan eerst wat details uit te vragen alvorens je de overlast onder het tapijt veegt.
Als er bij mij in de buurt een feestje gaat zijn met mogelijke overlast zorg ik dat ik uitgenodigd word, misschien een keertje mee zwemmen? Erg lekker met dit warme weer.
Incidentele overlast, vooraangekondigd, is natuurlijk iets anders.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:32:
[...]

Gewoon een opname maken van iemands 3e trompet-les en dat als sample terugkaatsen als je een bepaalde geluidsdruk op een bepaald frequentiebereik ontvangt. Als dat gaat vervelen, wissel je af met een 3e saxofoon-les. Die random delay vind ik overigens wel een hele goede suggestie.
"Hoor jij dat ook? Is iets niet goed met muziek.. er zit een echo in ofzo."
ik ben van het subtiele.
Dan zet je het een paar minuten uit en zijn ze weer in hun sas.. zet je hem weer aan :P
Het moet niet opzichtig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MrMonkE op 11-09-2023 09:41 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:42
Voor wat betreft het 'bewijzen' of beter gezegd inzichtelijk maken van de bassen, zou je Spectroid kunnen gebruiken mits je een android device heb.

Ik vind het echt een top app die je inzicht geeft in het gehele geluidsspectrum inclusief volume.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Napo schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:35:
[...]

Ook daar is zeker wel wat aan te doen, een stuk opvoeding dat kinderen moeten realiseren dat niet alles op het maximale volume hoeft te gebeuren. Dat is een gebed van de lange adem maar niet onmogelijk om dat bij kinderen bij te brengen. Zolang de ouders welwillend zijn is dat zeker wel een optie.

[...]

Gelukkig zit er nog een buur tussen die de algehele overlast mag ervaren. Overlast met overlast bestrijden is wellicht wel de slechtste optie die jae kan kiezen 8)7
Ik denk dat dat zwembad maar een relatief klein deel van het probleem is. Het probleem is de buurman (en zijn vrouw waarschijnlijk ook), want iemand met enig inlevingsvermogen overweegt niet eens een geluidsinstallatie in de tuin. Dan ben je op voorhand gewoon "Tokkie" natuurlijk. Dat iemand een keer een muziekje opzet via een BT speaker..... OK.... maar een complete installatie voor buiten is echt aso-materiaal. :)

En als je het "rekening houden met anderen" toch al niet in je hebt zitten, dan ga je dat dus automatisch ook niet overbrengen op je kinderen. Die gaat later hetzelfde doen, want "herrie maken buiten is normaal". Mijn vrouw is soms wat slechthorend en daardoor praat ze regelmatig wat harder. We merken echt dat we daar ons dochtertje een beetje in moeten sturen, want die ziet dat onbewust ook als "normaal" terwijl dat dus niet "normaal" is maar een andere oorzaak heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-09-2023 09:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mentalozzie
FirePuma142 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:
[...]

Er is in dit soort topics ook altijd iemand die zonder door te vragen direct de ervaren overlast begint te bagatelliseren. Dat vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd. Beter is het om dan eerst wat details uit te vragen alvorens je de overlast onder het tapijt veegt.

[...]
Dit inderdaad. Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om in een woonwijk een geluidinstallatie in de tuin te plaatsen en lekker de hele dag luid muziek af te spelen zodat de hele buurt hiervan kan meegenieten?
Koop dan een hutje op de hei als je hier behoefte aan heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Goed beschouwd heb je geen last van een zwembad of van een geluidsinstallatie, maar van buren die zich nogal tokkie gedragen. Waarbij de grote vraag is of ze dat onbewust doen of dat het ze gewoon niets kan schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Lastige situatie. Ik kan me niet voorstellen dat je met iemand een rationele discussie kunt voeren als diegene een geluidsysteem laat inbouwen in de tuin.

Dat je een keertje zachtjes en onhoorbaar voor de buren iets opzet via een klein speakertje a la. Maar dit is echt verschrikkelijk asociaal.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yucon schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:53:
Goed beschouwd heb je geen last van een zwembad of van een geluidsinstallatie, maar van buren die zich nogal tokkie gedragen. Waarbij de grote vraag is of ze dat onbewust doen of dat het ze gewoon niets kan schelen.
Dat weten we al. Dat laatste, want er is al contact geweest dus het "onbewust" excuus kunnen ze al niet meer gebruiken. Maar dat wisten we eigenlijk op voorhand al, want "geluidsinstallatie in de tuin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:12
De Rijksoverheid heeft de (mogelijk) te nemen stappen al voor je uitgewerkt
https://www.rijksoverheid...ik-doen-bij-burenoverlast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Anoniem: 39993 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:57:
[...]

Dat weten we al. Dat laatste, want er is al contact geweest dus het "onbewust" excuus kunnen ze al niet meer gebruiken. Maar dat wisten we eigenlijk op voorhand al, want "geluidsinstallatie in de tuin".
Ben ik niet met je eens. Er is een verschil tussen gebrek aan empathie en het allemaal wegwuiven, of gewoon haast principieel vinden dat je het recht hebt anderen het leven zuur te maken. Beide varianten hebben een eigen aanpak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

stftweaker schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:

Maar spelende kinderen maken geluid, en huilen. Dat hebben we allemaal gedaan. Vroeger gebeurde dat vaak op straat met ze allen.
Zo'n 50 jaar geleden hoorde je overal spelende kinderen op straat. En dat hoort er gewoon bij.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Inverted_World schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:55:
Lastige situatie. Ik kan me niet voorstellen dat je met iemand een rationele discussie kunt voeren als diegene een geluidsysteem laat inbouwen in de tuin.

Dat je een keertje zachtjes en onhoorbaar voor de buren iets opzet via een klein speakertje a la. Maar dit is echt verschrikkelijk asociaal.

Sterkte!
Ik heb achter een straat verderop een huis met verwarmd terras en geluidsinstallatie. Daar ben ik een keer naartoe geweest toen het me te gek werd 's avonds. Gewoon "hallo jongens, ik zie dat jullie een feestje hebben, helemaal toppie, maar zou het iets zachter mogen? Met name de bas horen wij heel erg in huis". Gevolg was dat het volume flink lager gezet werd en ze vroegen of ik een pilsje wilde.

Loop je erheen "wel gvd ik heb last van je gillende koters en die muziek erger ik me dood aan", is de toon meteen gezet en gaat het hard tegen hard. Al helemaal bij zo'n feestje als er al wat alcohol in zit, dan is alle redelijkheid weg zodra de kop verkeerd staat.

En mbt asociaal: sommige mensen zijn hard geluid gewend en zijn gewoon doof. Mijn overbuurman zit ook wel eens in de tuin met basbox, maar dat is nog niks vergeleken met zijn auto, die hoor je van ver aan komen met dat gebonk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

[...]

En dan de reacties, alles opnemen, politie bellen, rechtsbijstand, rijdende rechter, kom op zeg niet zo opgefokt allemaal, live and let live.

En als het structureel wordt? Elke dag met mooi weer gillende kinderen en muziek waar je niet op zit te wachten? Volgens mij moeten we het omdraaien. Is het zo lastig om als buur gewoon je geluid in toom te houden? Moet je perse buiten muziek draaien waarvan je weet dat het buiten je eigen tuin te horen is? Waar is dan het eind?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

Qwerty-273

Meukposter

In NL wonen we gewoon (te) dicht op elkaar. Dat betekent dus rekening houden met je buren. En dat komt van beide kanten. Je kan geen stilte eisen dat je de vlinders kan horen fladderen, en je kan ook niet een zwemfeestje met luide muziek elke zomerse dag in je achtertuin houden.

Muzieksmaken verschillen nu eenmaal, als je iets wordt opgedrongen waar je normaal niet naar zou luisteren kan dat echt hinderlijk zijn. Er is alleen vaak geen wettelijke basis om een compromis te sluiten. De wet (of plaatselijke verordening) is er om gevallen die over de grens gaan aan te kunnen pakken. Zit de overlast er onder is het eigenlijk alleen bemiddeling dat uitkomst kan bieden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

digifun schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:06:
[...]

Zo'n 50 jaar geleden hoorde je overal spelende kinderen op straat. En dat hoort er gewoon bij.
Korter geleden ook nog wel hoor. Ik weet nog wel dat ik 35 jaar geleden regelmatig met vriendjes in of bij de speeltuin te vinden was. Maar tegenwoordig lijken ze dat allemaal heel eng te vinden ofzo, want als ik nu met mijn dochtertje naar een speeltuin ga, dan vraag ik me altijd 1 ding af: "Waar is de rest????" Echt druk is het daar meestal niet meer. Volgens mij zitten ze tegenwoordig bijna allemaal veel liever achter Netflix of een computerspelletje en vinden pa en ma het wel best.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:
Incidentele overlast, vooraangekondigd, is natuurlijk iets anders.
Wat zou er gebeuren als iedereen zijn verjaardag, slagen met een feestje tot diep in de nacht zou vieren? Dan is er voortdurend overlast. Dit zijn oplossingen van het soort "Roken? Dat lossen we samen wel op!". Met andere woorden: zalvende woorden zonder probleemoplossing.

In Nederland wonen mensen dicht op elkaar en ik vind dat er duidelijke regels gesteld moeten worden. Een feestje kun je ook in een partycentrum vieren, waarom zou dat thuis moeten en tot ver na middernacht met muziek die zo hard staat dat je het 2 blokken verder kan horen? Waarom heb je überhaupt de muziek zo hard staan dat je geen gesprek kunt voeren? Het nut hiervan ontbreekt.

Helaas zijn veel politieke partijen als de dood om dit op de agenda te zetten en regels in te voeren.

Een geluidsinstallatie buiten moet worden verboden zonder vergunning. Duidelijke regels en handhaving. Zonder dat werkt het niet, want asociale personen zullen altijd de rand opzoeken zonder acht te slaan op ongeschreven fatsoensregels die de meesten van ons wel hebben.

Kinderen die spelend geluid maken, dat is normaal, al kun je ze wel vragen minder luid te zijn, ze moeten ook leren dat er je rekening moet houden met anderen. Vroeger heette dat opvoeden. Tegenwoordig zijn er generaties volwassenen die dat niet hebben meegekregen.

@Bron corali Buurtbemiddeling, handhavingsverzoek bij de gemeente en de rechter is het pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:13:
[...]

Wat zou er gebeuren als iedereen zijn verjaardag, slagen met een feestje tot diep in de nacht zou vieren? Dan is er voortdurend overlast. Dit zijn oplossingen van het soort "Roken? Dat lossen we samen wel op!". Met andere woorden: zalvende woorden zonder probleemoplossing.
Kijk naar menig festivalterein (of binnenstad waar het aantal evenementen significant is toegenomen). De bezoekers geven aan dat het maar één keer per jaar is en dat dat wel acceptabel is. De bewoners ervaren het zeker gedurende zomermaanden - met grote regelmaat waardoor het overlast wordt.
In Nederland wonen mensen dicht op elkaar en ik vind dat er duidelijke regels gesteld moeten worden. Een feestje kun je ook in een partycentrum vieren, waarom zou dat thuis moeten en tot ver na middernacht met muziek die zo hard staat dat je het 2 blokken verder kan horen? Waarom heb je überhaupt de muziek zo hard staan dat je geen gesprek kunt voeren? Het nut hiervan ontbreekt.
Eindtijden zijn één factor maar het is inderdaad de combinatie van wat wel kan op welke locatie. Het lastige aan dit soort situaties dat het vrij snel richting de "leef en laat leven" gaat en dat beide partijen de impact niet goed genoeg kan of wil onderkennen.

Het dicht op elkaar wonen heeft nadelen waar je vanuit beide kanten mee hebt om te gaan en de hoop is dat men met elkaar rekening houdt. En dat gaat dus ook om voor geluid dat kinderen produceren ;)
Kinderen die spelend geluid maken, dat is normaal, al kun je ze wel vragen minder luid te zijn, ze moeten ook leren dat er je rekening moet houden met anderen. Vroeger heette dat opvoeden. Tegenwoordig zijn er generaties volwassenen die dat niet hebben meegekregen.
Exact, er zit een belans tussen. Gillen is al vrij snel geen speelgeluid meer, dat was het 50 jaar geleden ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

marcieking schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:56:
8)7 8)7 8)7

Wat een absurde reacties krijgen dit soort topics toch altijd.

Je gaat in een woonwijk wonen omdat je graag dicht op je medemens zit, lekker de kinderen in de achtertuinen kunt horen spelen en meegeniet met de verschillende barbecue's en andere feestjes.

De muziek is misschien overdreven, maar verder klinkt dit gewoon exact zoals het hoort, had TS maar niet in een woonwijk moeten gaan wonen. Als die muziek netjes na een uur of 9 's avonds stopt is er echt geen enkele politieagent die je melding serieus gaat namen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Oon schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:19:
[...]

8)7 8)7 8)7

Je gaat in een woonwijk wonen omdat je graag dicht op je medemens zit, lekker de kinderen in de achtertuinen kunt horen spelen en meegeniet met de verschillende barbecue's en andere feestjes.

De muziek is misschien overdreven, maar verder klinkt dit gewoon exact zoals het hoort, had TS maar niet in een woonwijk moeten gaan wonen. Als die muziek netjes na een uur of 9 's avonds stopt is er echt geen enkele politieagent die je melding serieus gaat namen.
Ik denk dat 90% van de bewoners in een woonwijk liever niet in een woonwijk woont maar er is in Nederland simpelweg niet de mogelijk voor iedereen om lekker buitenaf te wonen met buren achter de horizon.

En ook op het platte land heb je veel geluid om je heen in Nederland. Is het geen boer die zijn werk aan het doen is is het wel een schuurfeest een eind verderop. Ook hoor je vaak nog wegen, treinen en/of vliegtuigen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
[...]

8)7 8)7 8)7

Een muziekinstallatie in je achtertuin ( die huizen verderop te horen is ) vind ik toch wel vrij aso. Maar zo zien we dat ieder zijn eigen kaders heeft van wat acceptabel en "normaal" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LordSinclair schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat 90% van de bewoners in een woonwijk liever niet in een woonwijk woont maar er is in Nederland simpelweg niet de mogelijk voor iedereen om lekker buitenaf te wonen met buren achter de horizon.

En ook op het platte land heb je veel geluid om je heen in Nederland. Is het geen boer die zijn werk aan het doen is is het wel een schuurfeest een eind verderop. Ook hoor je vaak nog wegen, treinen en/of vliegtuigen.
Mwah, die mogelijkheid is er toch echt wel, je moet alleen net wat verder rijden naar je werk.

Ik denk dat het probleem vooral is dat mensen te moeilijk doen. Beetje geluid in een woonwijk hoort erbij, wij hebben hier ook een hele irritante hond die dag en nacht aan het blaffen is, maar hoe meer je je er van aantrekt hoe meer dat gaat storen. Ik ga er niet de politie over bellen ofzo.
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:
[...]

Een muziekinstallatie in je achtertuin ( die huizen verderop te horen is ) vind ik toch wel vrij aso. Maar zo zien we dat ieder zijn eigen kaders heeft van wat acceptabel en "normaal" is.
Die geef ik je 100%, zoals ik ook al in mijn reactie is standaard muziek aan hebben in de tuin op een hoog volume overdreven. Maar ook daar kun je weinig tegen tenzij ze op de uren dat het breken van de geluidslimieten die in de APV beschreven staan niet gedoogd wordt ook nog de muziek aan hebben staan, en over het algemeen komt de gemeente alleen overdag meten aan de voorgevel.
Juridisch gezien heeft TS dus geen poot om op te staan tenzij meerdere buren ook overlast ervaren, want dan pas kun je gaan zeggen dat het structureel het woongenot van omwonenden schaadt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Oon

Je betoog snijdt geen hout. Je zegt dat de meerderheid zich moet aanpassen aan overlastveroorzakers en dat mensen die wel kunnen samenleven zonder overlast maar weg moeten uit een wijk. In Nederland wonen we in woonwijken.

Mensen die zich niet aanpassen moeten zichzelf corrigeren of kunnen zelf naar een plek verhuizen waar ze geen overlast veroorzaken. In dichtbewoond Nederland is dat niet mogelijk, dus doorgaans komt dat neer op verhuizen naar buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:31:
Je zegt dat de meerderheid zich moet aanpassen aan overlastveroorzakers en dat mensen die wel kunnen samenleven zonder overlast maar weg moeten uit een wijk. In Nederland wonen we in woonwijken.
Zolang het 'gewone' niet verboden overlast is kan je er weinig aan doen, een blaffende hond of spelende kinderen hoort er gewoon bij net als de poepende kat in je tuin. Muziek (overdag binnen redelijke grenzen) idem, net als een BBQ, vuurkorf of klussende buren die een paar maanden hun huis laten verbouwen.

Onderzoek eerst of je de enige bent die zich stoort of dat de overlast breed ervaren wordt, juridisch heb je geen zaak dus verandering zal uit de wijk als geheel moeten komen. Als andere buren er niet zwaar aan tillen moet je je afvragen of het gestrekte been niet erger is dan de kwaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

8)7 8)7 8)7

Ik denk dat je de motivatie van mensen die een huis in een woonwijk wonen niet helemaal juist hebt. Ik denk echt niet dat er veel mensen zijn die in een woonwijk gaan wonen om spelende kinderen te kunnen horen, of van andermans barbecues te genieten. Dat het er bij hoort, daar ben ik het mee eens. Maar dat het daadwerkelijk een motivatie is, nee, dat is denk ik echt een brug te ver.

Daarbij, woont @Bron corali eigenlijk wel in een woonwijk? Kans is aanzienlijk, maar ik heb geen idee.
Nu ja, gillende kinderen of schreeuwende buurmannen zo incidenteel op de dag geen probleem, maar als het inderdaad een zoete inval is waardoor het net een openbaar zwembad lijkt, dan ben je de redelijkheid wel voorbij natuurlijk.

Ik woon zelf ook in een kinderrijke woonwijk, maar niet eentje waar het normaal gevonden wordt om buiten harde muziek te draaien, of je kinderen buiten in de tuin ongebreideld te laten gillen.

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 11-09-2023 10:50 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06 23:57
Mijn zus had hetzelfde probleem met de buren inclusief alle omliggende buren (die hadden er ook last van). Zij is zelf vrij netjes en rustig maar het blijft sociale huur.

Reuze zwembad in een rijtjeshuis tuin, blowen en drinken de hele dag, keiharde André Hazes muziek, altijd mensen over de vloer, springen in het zwembad met chloor over het nieuwe zonnedak. Vaak ook nog tot diep in de nacht.

Ik heb er eens een middag gezeten en was er ook wel klaar mee, zeker als het ongeveer elke dag zo gaat (wat ook het geval was vanwege gebrek aan normale dag besteding). Praten hielp ook niet echt, ze zijn niet onaardig maar missen de sociale radar / intelligentie helemaal.

Uiteindelijk is de woningbouw er tussen gekomen vanwege overlast en blijkbaar deden ze ook nog aan uitkering fraude (dat had 1 van de buren opgevangen, vriend woont in en ze staat geregistreerd als alleenstaande moeder).

Heel gek, dat het nu muisstil is en het zwembad, na een confrontatie. Ze wonen er nog wel en het gaat wel weer goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
[...]

8)7 8)7 8)7

De muziek is misschien overdreven, maar als het netjes om 9 uur stopt? :'( :'( :'(

Ik hoef je tokkie muziek niet te horen als ik in mijn tuin zit. Dat is heel anders dan spelende kinderen.

Of het nou 15.00 is of 23.30, muziek in je tuin waarbij je overlast creëert omdat het zo hard staat is ontzettend asociaal.

Een keertje zachtjes met een een Bluetooth speakertje zonder dat andere er last van hebben is echt een heel ander verhaal.

En met betrekking tot in een woonwijk wonen. Leuk als het een kinderrijke wijk is voor je eigen en andere kinderen. Leuk als er goed contact is met buren. Maar je moet het omdraaien, als jij luid muziek wilt draaien moet je zelf niet in een woonwijk gaan wonen, maar lekker achteraf waar mensen er geen last van hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:31
mrmrmr schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:13:
[...]

Helaas zijn veel politieke partijen als de dood om dit op de agenda te zetten en regels in te voeren.

Een geluidsinstallatie buiten moet worden verboden zonder vergunning. Duidelijke regels en handhaving. Zonder dat werkt het niet, want asociale personen zullen altijd de rand opzoeken zonder acht te slaan op ongeschreven fatsoensregels die de meesten van ons wel hebben.

@Bron corali Buurtbemiddeling, handhavingsverzoek bij de gemeente en de rechter is het pad.
Dat soort feestjes ja. Muziek 'lekker' hard en vervolgens eroverheen schreeuwen, omdat er anders geen gesprek te voeren is. Zet de muziek wat zachter, dan hoef je ook niet zo hard te praten/schreeuwen.

Geluidsinstallatie in de tuin is gewoon aso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Dit dus.

Wij wonen in een appartementencomplex en dus ook gewoon dicht op elkaar. Onze slaapkamer zit echter aan de centrale berging. Daar heb je toegangsdeuren met deurdrangers. Als de bovenburen dan eens dronken thuis kwamen dan zaten wij om 3 uur 's nachts rechtop in bed.

Toen hebben we een keer de buren uitgenodigd om een drankje te doen en naar het geluid te luisteren. Ze waren er ook wel nieuwsgierig naar, omdat we er ook al een paar keer iets over hadden gezegd. Allebei schrokken ze er ontzettend van en boden direct hun excuses aan. Niets aan te doen verder, maar sindsdien is het geen probleem meer. Ze doen veel rustiger of laten de fiets een nachtje buiten slapen.

Ik bedoel vooral te zeggen, waar een wil is, is een weg. Ik weet niet of je alleen of met een partner bent. Maar ik ben bijvoorbeeld nogal eens wat opvliegerig - of zo kom ik over - dus laat ik dat mijn partner aanpakken, zij is daar wat rustiger in. Wellicht zijn het wel hele lieve, aardige mensen die graag iets voor de buurt willen doen.

Overigens relevant: Frank Visser Doet Uitspraak. Ik weet alleen niet meer 100% zeker of het deze zwembadaflevering was.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:00
Ik vind de reacties over het "leven en laten leven" gedeelte een beetje te simpel gedacht. Zet die specifieke buurman 1 x per maand de BBQ aan en komt er wat rook in je achtertuin dan kan ik dat begrijpen.

Maakt hij een zwembad en heeft hij daarnaast speakers buiten volle bak aanstaan en wordt die muziek jou opgedrongen dan is dat bij mij een stap te ver. De "oplossing" om een NC koptelefoon te kopen is ook symptoombestrijding en geen oplossing. Waarom moet TS kosten maken voor overlast wat een ander veroorzaakt?

Ook de "keuze" om in een woonwijk te wonen met het gevolg dat kinderen dan gillen vind ik kort door de bocht. Als ik een villa kon kopen op schappelijke afstand van de "bewoonde wereld" zou ik dat doen, maar ik denk dat voor 98% van de Nederlanders dit buiten hun bereik ligt. Dan kies je het beste wat je betalen kunt en kom je uit in woonwijken. In mijn optiek moet je je gedragen hoe je wilt dat de rest zich zou moeten gedragen. Helaas hebben tokkies schijt aan de wereld en denken ze alleen aan hunzelf. Díe mensen zijn het probleem, niet de mensen die de overlast ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 21:20
ThAZiP schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:46:
Voor wat betreft het 'bewijzen' of beter gezegd inzichtelijk maken van de bassen, zou je Spectroid kunnen gebruiken mits je een android device heb.

Ik vind het echt een top app die je inzicht geeft in het gehele geluidsspectrum inclusief volume.
Wilde het net zeggen , de app kan waterval diagrammen maken , is mooi bewijs.
MAARRRRR
Je moet ook wel een referentie meting maken die je kan reproduceren
Dus altijd op dezelfde plek meten , in dezelfde positie ( statiefklem voor telefoon die de microfoons vrij houdt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zou het zonder de muziek wel acceptabel zijn?
Dus enkel gillen, spetteren, plonzen en schreeuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vervelende situatie zeg!
Bron corali schreef op maandag 11 september 2023 @ 01:51:
Ik ben al wezen praten maar het dringt niet echt door. Hij vind het allemaal wel meevallen.
Ik krijg de indruk dat je boodschap niet duidelijk is naar de ontvanger. Hoe heb je het precies gebracht?

[ Voor 4% gewijzigd door SURFivor op 11-09-2023 12:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik zie de laatste tijd meer van dit soortgelijke topics en dan denk ik, zijn mensen niks meer gewend
Dat denk ik dus ook: zodra iemand een melding van overlast doet komt vaak gelijk de vermoorde onschuld om de hoek. Mensen zijn niet meer gewend om aangesproken te worden op ongewenst gedrag en snappen vaak niet dat ze de wereld met anderen zullen moeten delen. Ik heb echt het idee dat "main character" syndroom nu echt veel meer voorkomt dan pakweg twintig jaar geleden.

Ook dit bijvoorbeeld:
[...]

8)7 8)7 8)7

Dat kan eigenlijk alleen maar als er een vorm van herkenning in zit en men oprecht niet snapt dat hun gedrag ze niet populair maakt.

Edit: wel grappig hoe niet iedereen de strekking van deze post snapt en daadwerkelijk denkt dat ik hun overlast goedkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 11-09-2023 14:03 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 07:45
Ik zou opperen voor een nieuwe schutting tussen jou en de buren. je hebt accoustische schuttingen en dan de rekening bij hem neerleggen qua verschil tussen een gewone schutting. Dat scheelt een beste hoeveelheid aan decibellen.

Hem uitnodigen als de muziek aan staat.

Om nou te zeggen om in de nacht te gaan pissen/poepen in zijn zwembad gaat te ver.... Maar je moet ze de kost geven.

Je kan ook een speaker bouwen die lager gaat dan het menselijk gehoor en alles laat trillen. Heel irritant en je merkt er zelf niks van.

Je kan online fixi meldingen maken van geluidsoverlast, gewoon heel irritant meldingen maken via de app. Die komen dan allemaal bij de gemeente. Iedere keer moet de gemeente BOA deze afhandelen en langs gaan. Want dat staat in het akkoord wat ze hebben ;-)

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
Absoluut niet. Ik twijfel zelfs of je dit serieus denkt. Ik woon in een woonwijk omdat ik niet meer kan betalen dan dat. Daarnaast hoef ik geen kast van een villa te hebben als ik het geld wel zou hebben. Blijkbaar verdien ik geen rust dus en is enig vorm van overlast van de buurt mijn eigen schuld? Ik schrijf ook bewust overlast. Waar is het fatsoen om rekening te houden met elkaar? En ja ik begrijp heus wel dat de hele buurt met dit weer wel een keer een BBQ geeft, dat krijg je nou eenmaal in een woonwijk. Maar ook dan kun je rekening met elkaar houden. Dus muziek zachter om een bepaalde tijd, schreeuwende kinderen corrigeren, etc. Zo moeilijk is het niet. Een keer een feestje? Prima. Vier keer in de week een feestje? Niet prima. Vuurwerk afsteken midden in een woonwijk om 01:30? Niet prima.
We leven nou eenmaal met veel mensen op elkaar. Hoe meer mensen er zijn, hoe minder je kunt doen wat mij betreft. Zelfs al zou de muziek optijd stoppen is het enorm associaal om tientallen huizen mee te laten 'genieten' van jouw muziek. Je koopt toch verdomme geen woning om de hele dag naar andermans muziek te luisteren? Mag je dan werkelijk geen rust hebben? Hoe zouden zij dat vinden? Of is het dan ineens niet meer leuk? Ik heb altijd een hekel aan kinderachtige ruzies, maar wat mij betreft mag TS lekker een speaker aanzetten de hele godganse dag. Zo hoort dat toch? Had buurman maar niet in een woonwijk moeten gaan wonen.
Mensen zijn zeker wel wat gewend, het probleem is (mijn observatie) dat het de laatste tijd veel erger is geworden. En als buurman X het doet, mag buurman Y het ook. Ik had laatst ook een discussie met een buurman die het wel leuk vond om meerdere potten vuurwerk af te steken tussen vier woonblokken terwijl het donker was (soort kruising). Afijn, ik hoor verschillende honden blaffen in de buurt. Mijn dochter is wakker en begint te huilen etc. Buurman zegt bij het proberen aan te steken van de derde pot: 'maar ik kan deze nog wel afsteken toch?' Dan ben je echt niet goed bij je hoofd. Dus ja, dan komt de politie er bij, sommige mensen leren het nooit. Natuurlijk krijg je dan te horen 'we doen het maar eens per jaar, bla bla bla', maar zo gaat het overal. Pietje doet het een keer, Jantje doet het een keer, Truus vind het ook leuk om herrie te maken. Op een gegeven moment ben je over een grens heen en is iedere vorm van herrie teveel. DAT is waar een hoop mensen last van hebben. Vroegah stak iedereen een week voor oud en nieuw vuurwerk af, tegenwoordig gaat dat het hele jaar door. En zo zijn er vele vormen van overlast waarvan de boosdoener het 'normaal' vind. Gelukkig zijn er een hoop mensen die daar nu tegenin gaan, want het fatsoen is echt ver te zoeken.
Dat komt omdat een hoop mensen zoals ik het gedrag van anderen spuugzat zijn. Dit gebeurd namelijk honderden keren en op een gegeven moment ben je het zat. Of het dan buurman X of buurman Y is, zodra je er eentje in de buurt hebt wonen gaat het woongenot van de complete wijk achteruit. Ikke ikke ikke wil muziek luisteren! Dan weer muziek, dan weer die motor die even extra gas moet geven (stoer!), dan weer ... vul maar in.

En ja, ik zou graag achteraf wonen. Kom ik graag in een grote stad? Nee: mensen. Kom ik graag in het OV? Nee: mensen. Het OV is zo erg niet, totdat je associale mensen tegenkomt. Zo te lezen is fatsoen een ding van vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:42
FX16 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:20:
[...]

Wilde het net zeggen , de app kan waterval diagrammen maken , is mooi bewijs.
MAARRRRR
Je moet ook wel een referentie meting maken die je kan reproduceren
Dus altijd op dezelfde plek meten , in dezelfde positie ( statiefklem voor telefoon die de microfoons vrij houdt )
Helemaal eens, het geeft iig een mooi beeld (visueel) en kan bevestigen of ontkrachten wat je denkt waar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
We weten gewoon te weinig om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen, Tokkies in de spreekwoordelijke achterstandswijk lijkt me een voorbarige conclusie:
Achterburen hebben 2a3 jaar geleden een zwembad aan laten leggen. Met daarbij een geluidsinstallatie.
Hoe groot is dat zwembad, afstand tot de erfafscheiding, wat voor soort huis en kavel hebben we het over? Klinkt eerder als een partyvilla met verwarmd buitenzwembad, buitenkeuken en waterdichte semi-professionele muziekinstallatie dan een Intex badje met bluetooth speaker.
Er zit nog een tuin (achterkant van een hele grote tuin) tussen, maar desondanks voelen wij de hele dag een bas dreun/trilling.
Wat is de afstand hemelsbreed tussen de kavel van TS en deze buren, een 'heel grote tuin' voelt als buitengebied ipv een krappe Vinexwijk. Is er al contact geweest met de bewoner van het tussenliggende perceel, hoe ervaart hij/zij de overlast?

Los daarvan mis ik de frequentie van de overlast, de duur (soms een uurtje of van s'ochtends vroeg tot de late avond), gemeten decibellen, eventuele andere overlast die deze persoon veroorzaakt, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:34
Degene die (als er overlast is) daar lekker tussen de gillende kinderen en harde muziek kan zitten zonder problemen, gaat het natuurlijk nogal snel stil vinden een aantal huizen verderop en is zich dan van "geen kwaad bewust".

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
hoevenpe schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:04:
We weten gewoon te weinig om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen, Tokkies in een achterstandswijk lijkt me een voorbarige conclusie:
Inderdaad. Dat lijkt mij ook. Hier redelijk grote tuinen. Niet echt tokkiebuurt. De achterburen (met een tuin er tussen) hebben ook een groot vast zwembad, een grote schuur met overkapping en honden. Het zijn geen tokkies... Wel een gezin met opgroeiende tieners. Dus wat krijg je met mooi weer? Juist jeugd die in de avond gezellig de muziek aan hebben en in het (verwarmde) water liggen. De muziek gaat netjes na verloop van tijd wat rustiger. De buurjongen heeft tegenwoordig een ouderwetse brommert .... Dus die hoor je in de ochtend en avond aankomen. Lekker nostalgisch :*)

De directe achterburen hebben geen vast zwembad maar wel een schuur met overkapping. Met kleinere kinderen dan de andere buren. Deze kinderen maken wel veel geluid bij het spelen. Daarboven op komt papa die is blijven hangen in zijn jeugd van de houseparty's. Dus altijd dat soort muziek aan. Als hij het niet in huis mag doen dan vlucht hij naar de schuur. Waar het dan een standje harder gaat dan in huis.

Ooit één keer over nagedacht om even bij Pa in de schuur aan te wippen. Met de vraag of het om 22:00uur door de week met alles dicht wat rustiger kon. Gelukkig was zijn vrouw wat sneller en niet zo blij. _/-\o_ Goed, sindsdien is het een stuk rustiger.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
nst6ldr schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:53:
[...]

Dat denk ik dus ook: zodra iemand een melding van overlast doet komt vaak gelijk de vermoorde onschuld om de hoek. Mensen zijn niet meer gewend om aangesproken te worden op ongewenst gedrag en snappen vaak niet dat ze de wereld met anderen zullen moeten delen. Ik heb echt het idee dat "main character" syndroom nu echt veel meer voorkomt dan pakweg twintig jaar geleden.

Ook dit bijvoorbeeld:

[...]

Dat kan eigenlijk alleen maar als er een vorm van herkenning in zit en men oprecht niet snapt dat hun gedrag ze niet populair maakt.

Edit: wel grappig hoe niet iedereen de strekking van deze post snapt en daadwerkelijk denkt dat ik hun overlast goedkeur.
Het is een generatie/tijd ding denk ik zelf. 25 jaar geleden woonde ik vrijwel tegen de binnenstad van Den Haag aan in een typisch Haagse portiekwoning. Je hoorde van alles, maar niet tot het extreme en er viel altijd wel over te praten.
Ik woon nu 20 jaar in een nieuwbouwwijk in Den Haag en sowieso is er de laatste paar jaar veel meer geluidsoverlast in de vorm van open/knallende uitlaten en harde muziek etc. En ja, met mijn directe buren is dat bespreekbaar en ook gedaan en het was meteen opgelost. Maar het lijkt alsof het allemaal maar normaal gevonden moet worden. 2 weken geleden een auto voor de deur, met open uitlaten en vol gas de uitlaat laten knallen (doet hij regelmatig), hond helemaal in paniek en in de stress. Ik vraag waarom dat nou moet en waarom, krijg alleen een lachende reactie en een opmerking, heb je er last van dan!? |:( ondertussen schreeuwden andere buren ook, doe ff normaal... En kreeg eigenlijk ook een blik daarna van waar bemoei je je mee.
En dan vervolgens vol gas, knallende uitlaten en gierende banden wegscheuren (30km gebied...).
Ik ga nu echt klinken als een ouwe l*l en ben dat misschien ook O-) Maar het probleem zit m ook een beetje in de generaties en maatschappij. Ik heb een pleziertje en als ik daar iemand mee lastig val dan heb ik daar sch**t aan. Het is mijn pleziertje, deal with it.

Ik heb ook even in een Brabants dorpje met 1000 inwoners gewoond in tussentijd, vrijstaand, ook daar heb je het hoor ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-06 14:45
Wij zaten in eenzelfde vreselijke en hopeloze situatie. Tel daarbij op coke en alcohol, aggressie en bedreiging en we hebben voor de wanhopige optie gekozen om te verhuizen.

Sindsdien zijn we immens gelukkig en het is alle stress waard geweest. Het is zo naar dat anderen jouw rust kunnen afpakken, heel je woongenot is compleet weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
Hoe groot is het zwembad? Weet je zeker dat dat formaat ook vergunningvrij mag in jouw gemeente? Wellicht de moeite waard om na te gaan.

Anders is de oplossing van @dreams2 echt het overwegen waard. Zet hem dan hartje winter op de markt ;)

Als je dan de hele buurt langs bent geweest hierover of zelfs een juridisch pad bent ingeslagen, dan kan de kopende partij het wel als verborgen gebrek aandragen als je het niet meldt.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:49
rubenos schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:47:

Als je dan de hele buurt langs bent geweest hierover of zelfs een juridisch pad bent ingeslagen, dan kan de kopende partij het wel als verborgen gebrek aandragen als je het niet meldt.
Dit soort dingen snap ik nooit, blijkbaar kan niemand hier iets aan doen omdat het blijkbaar geen probleem is, maar als je het wil verkopen moet je het melden omdat het dan blijkbaar wel een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
akatar schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:20:
[...]

Dit soort dingen snap ik nooit, blijkbaar kan niemand hier iets aan doen omdat het blijkbaar geen probleem is, maar als je het wil verkopen moet je het melden omdat het dan blijkbaar wel een probleem is.
Omdat het wel een probleem is. Rijksoverheid: "Geluidsoverlast door buren
In veel gemeenten is burenoverlast strafbaar volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Heeft u last van geluid dat uw buren maken? Probeer hier dan eerst zelf afspraken over te maken met uw buren. Als dit niet helpt kunt u contact opnemen met de gemeente of de politie."

Het maakt ook niet uit of het overdag of 's nachts is. Heb je je hier in verdiept?

Edit: even gezocht voor je:
Rijksoverheid: Wat moet ik doen bij burenoverlast?
Handreiking Burenlawaai Rijksoverheid

En de sleutel ligt in eerste instantie bij je gemeente, dus kijk ook wat die erover zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door rubenos op 12-09-2023 09:11 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Tips van het juridisch loket zoals het bijhouden van een logboek:
Wat kan ik doen tegen geluidsoverlast van buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
digifun schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:06:
[...]

Klopt maar als je vader of moeder tegen je zei schreeuw niet zo hard dan luisterde je wel.Tegenwoordig gaan de ouders een hele uitleg geven waarom je niet zo moet schreeuwen waarna ze gewoon doorgaan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Achterburen hebben 2a3 jaar geleden een zwembad aan laten leggen. Met daarbij een geluidsinstallatie. Iedere mooie dag is het gedaan met de rust die wij altijd hebben ervaren. Gillende koters en heel veel gejank, schreeuwende vader die het allemaal erg kikken vindt. Muziek staat vrij hard met vreselijk harde bas. Wij hebben echt het gevoel alsof we naar een openbaar zwembad wonen. Er zit nog een tuin (achterkant van een hele grote tuin) tussen, maar desondanks voelen wij de hele dag een bas dreun/trilling. Ik ben al wezen praten maar het dringt niet echt door. Hij vind het allemaal wel meevallen. Geluid neem ik op, voor de bewijsvoering, maar die zware bas hoe kan ik dat bewijzen, iemand een tip.
Gewoon elke keer de politie bellen, anders houd het echt niet op, praten heeft 99/100 keer toch geen zin.

en als dat geen nut heeft dan werkt terug pesten nog wel eens, misschien dat het dan bij die mensen doordringt dat niet iedereen op het geluid van een ander zit te wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2023 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBull
  • Laatst online: 23:10
Ooit ook eens mee gemaakt, de boven buren zette de muziek 's avonds laat behoorlijk hard aan. Mee gesproken en verweer: "We mogen hier toch ook leven?" -> klopt, maar wel samen en zonder irritaties. Aantal keren over gehad, maar steeds hetzelfde verweer.

Elke ochtend er na zelf een paar keer de muziek hard aangezet. Daarna werden we begrepen en was het over.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBull op 12-09-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ernemmer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]

Gewoon elke keer de politie bellen, anders houd het echt niet op, praten heeft 99/100 keer toch geen zin.

en als dat geen nut heeft dan werkt terug pesten nog wel eens, misschien dat het dan bij die mensen doordringt dat niet iedereen op het geluid van een ander zit te wachten.
Waaruit kun jij de conclusie trekken dat praten in 99 van de 100 gevallen geen zin heeft?
Ik zou er wel wat tegenover willen zetten:
De politie bellen kan zorgen dat de buren helemaal niet meer willen communiceren want dat is een behoorlijke agressieve benadering van de situatie.

Ik wil daarmee niet zeggen dat je de politie niet moet bellen, maar ik zou dat pas doen als goede gesprekken niets meer opleveren.

Toevallig zelf laatst de buurman met PTSS aan de deur gehad die mij kwam vertellen dat hij de politie had gebeld omdat de kinderen luid in de tuin aan het spelen waren. Ik corrigeer mijn kinderen, want ik kan zelf niet tegen het geschreeuw, maar kinderen maken nu eenmaal geluid, zeker als ze wat drukker zijn en dat hoort in de wijk met veel jonge gezinnen.

De buurman had direct de politie gebeld, maar kwam dat wel beleefd vertellen. Nu is mijn wil om met hem te praten om te kijken of we kunnen helpen drastisch verlaagd. (De politie stond dan ook voor mijn deur met een een houding die duidelijk vertelde “wat doe ik hier?” )
De beste man heeft professionele hulp nodig en heeft last van een trauma. Denk aan combinatie oorlog, ziekenhuis en schreeuwende kinderen. Alleen kan de wereld dit niet voor hem oplossen, maar zal hij dit zelf moeten doen.

TL;DR Door direct de politie te betrekken is mijn interesse in het gesprek drastisch verlaagd en zoekt hij het maar uit. Ik ben niet eens boos. Ik vind het vooral zielig voor hem. Hij heeft er duidelijk last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Hann1BaL
Ik ben al wezen praten maar het dringt niet echt door. Hij vind het allemaal wel meevallen.
En eigen ervaringen (2 keer last van buren gehad en alleen de politie en meerdere inbeslagnames van apparatuur kon daar iets aan doen) en andere topics op Tweakers.

En voor schreeuwende kinderen is moeilijk de politie te bellen, maar TS heeft volgens mij het meeste last van de muziek en dan kan het imo echt wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ernemmer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:39:
En eigen ervaringen (2 keer last van buren gehad en alleen de politie en meerdere inbeslagnames van apparatuur kon daar iets aan doen) en andere topics op Tweakers.
Voor inbeslagname moet je het echt bont maken, gelukkig maar.

We weten in dit specifieke geval de afstand niet, geen decibellen, etc. Geluidsoverlast blijft subjectief, wat voor de één storend is is voor de ander geen probleem. Eerst professioneel meten en klachten inventariseren in de buurt, anders heb je geen zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:54:
[...]

Eerst professioneel meten en klachten inventariseren in de buurt, anders heb je geen zaak.
Dat heeft geen nut, want niemand zal dit als bewijs gaan gebruiken.

Dus mijn ervaring is eerst dossier opbouwen bij de politie die dan zelf de overlast concludeert en er een rapport over schrijft.
Metingen zijn nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:39:
@Hann1BaL

[...]

En voor schreeuwende kinderen is moeilijk de politie te bellen, maar TS heeft volgens mij het meeste last van de muziek en dan kan het imo echt wel.
Ik stel nergens dat je niet de politie kan bellen, maar besef dan vooral dat de deur voor gewone communicatie dan definitief gesloten is. De politie kan maar beperkt optreden en komt echt pas na een uur tenzij ze echt niets te doen hebben.

En eigen ervaring, n=2, zorgt er dus voor dat je bij de statistiek van 99 van de 100 komt? Interessant. Ja, hij heeft 1 keer gepraat, maar misschien niet op de juiste toon.

De TS moet vooral even goed afwegen wat het beste is. Wij doen het maar op basis van beperkte info. We weten niet precies hoe de eerste communicatiepoging is gegaan en gedaan. Dus is het nog een poging waard? Misschien niet; misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Hoe weet je dan of de ervaren overlast terecht is?

We weten de context niet, de politie gaat niet ingrijpen als je dossier zegt 'ik vond het te hard'. Zeg niet dat dit specifieke geval zo is, maar ken gevallen waar zeurende gepensioneerden voor een kinderfeestje gingen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:04:
[...]

Dat heeft geen nut, want niemand zal dit als bewijs gaan gebruiken.

Dus mijn ervaring is eerst dossier opbouwen bij de politie die dan zelf de overlast concludeert en er een rapport over schrijft.
Metingen zijn nergens voor nodig.
Mee eens. Die metingen gaan waarschijnlijk niet veel doen. Ook omdat je waarschijnlijk geen geluidsoverlast gaat vaststellen aan de hand van dB’s. Dit lijkt mij ook geen nuttig pad om te bewandelen.

Maar dan moet je wel de instanties op locatie hebben om je ervaring te kunnen verifieren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 12-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-06 11:31
Volgens mij heeft de OP nog helemaal niet gereageerd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
jannus66 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:45:
Volgens mij heeft de OP nog helemaal niet gereageerd......
Het topic is pas een dag open. Normaal worden topics gesloten wanneer na 3 weken of langer een reactie van de OP uitblijft, dus dit is niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:13:
[...]

Hoe weet je dan of de ervaren overlast terecht is?

We weten de context niet, de politie gaat niet ingrijpen als je dossier zegt 'ik vond het te hard'. Zeg niet dat dit specifieke geval zo is, maar ken gevallen waar zeurende gepensioneerden voor een kinderfeestje gingen bellen.
Ik bedoel dat zelf een dossier opbouwen geen nut heeft, de politie moet de overlast constateren en zij moeten samen met jou een dossier opbouwen.

De metingen die jij zelf doet hebben geen nut, niemand dat dat als bewijs gaat gebruiken.
Hann1BaL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:13:
[...]
Maar dan moet je wel de instanties op locatie hebben om je ervaring te kunnen verifieren.
En daarom moet je elke keer de politie bellen, de kans dat ze precies op het juiste moment er zijn is klein, maar vaak bellen geeft meer kans dat ze de overlast kunnen vaststellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2023 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
Zo blijkt maar weer uit dit topic waar veel op wordt gereageerd binnen een dag.
Burenoverlast is echt een issue... en je kan gewoon geen kant op als de "tokkie buren" niet willen meewerken.

Ja je kan een logboek bijhouden en een heel process starten maar wie heeft daar zin in. Dan maar verhuizen. Toch te treurig voor woorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

offtopic:
Ik ben niet de eerste die je hier op wijst, maar wat een vreemde (laat ik het netjes houden) instelling.
Ik moet meteen denken aan het nummer Woningnood van Boudewijn de Groot:
De wijk wordt gesaneerd en de huizen moeten plat // en de mensen staan te kijken en ze zeggen: zie je dat?
In die oude afbraakwoning woont toch nog een heel gezin, // stel je voor, zo'n vochtig huis, nou ja, wat zien ze daar nou in?

Wat betekent mijn avatar?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:38
Ernemmer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
[...]

Ik bedoel dat zelf een dossier opbouwen geen nut heeft, de politie moet de overlast constateren en zij moeten samen met jou een dossier opbouwen.

De metingen die jij zelf doet hebben geen nut, niemand dat dat als bewijs gaat gebruiken.
Maar kan de politie dat wel op objectieve wijze? Ik ben het met je eens dat eigen, niet geijkte, metingen geen zoden aan de dijk gaan zetten. Echter voor 'overlast' zijn voor zover ik weet gewoon regels van X dB op locatie Y (bijvoorbeeld de gevel). Zo trok iemand bij ons in het centrum ook aan het kortste eind omdat zij meenden dat er overlast was, maar toen puntje bij paaltje kwam konden ze bij de rechter geen metingen overleggen waaruit ook bleek dat er inderdaad overlast was in wettelijke zin en dus werd de rechtszaak verloren. Wel een boel andere dossier vorming qua ingediende klachten e.d. maar uiteindelijk gaf dat niet de doorslag.

Daarna hebben ze nog wel wat metingen laten doen, maar daar bleek, helaas voor hun uit dat de wettelijke normen niet werden overtreden en dus had het geen zin opnieuw naar de rechter te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 14-09-2023 16:20 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:19:
[...]

Maar kan de politie dat wel op objectieve wijze? Ik ben het met je eens dat eigen, niet geijkte, metingen geen zoden aan de dijk gaan zetten. Echter voor 'overlast' zijn voor zover ik weet gewoon regels van X dB op locatie Y (bijvoorbeeld de gevel). Zo trok iemand bij ons in het centrum ook aan het kortste eind omdat zij meenden dat er overlast was, maar toen puntje bij paaltje kwam konden ze bij de rechter geen metingen overleggen waaruit ook bleek dat er inderdaad overlast was in wettelijke zin en dus werd de rechtszaak verloren. Wel een boel andere dossier vorming qua ingediende klachten e.d. maar uiteindelijk gaf dat niet de doorslag.

Daarna hebben ze nog wel wat metingen laten doen, maar daar bleek, helaas voor hun uit dat de wettelijke normen niet werden overtreden en dus had het geen zin opnieuw naar de rechter te gaan.
Bij mij werkte het wel, na een aantal keer inbeslagname. Nooit naar de rechter geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:18:
[...]

offtopic:
Ik ben niet de eerste die je hier op wijst, maar wat een vreemde (laat ik het netjes houden) instelling.
Ik moet meteen denken aan het nummer Woningnood van Boudewijn de Groot:
De wijk wordt gesaneerd en de huizen moeten plat // en de mensen staan te kijken en ze zeggen: zie je dat?
In die oude afbraakwoning woont toch nog een heel gezin, // stel je voor, zo'n vochtig huis, nou ja, wat zien ze daar nou in?
Welnee, je moet gewoon op het platteland gaan wonen, in een vrijstaande villa, of in een boerderij die al 120 jaar niet is opgeknapt. Op een uur rijden van familie, een half uur van vrienden, 20 minuten van de supermarkt, 45 minuten van ziekenhuis en 60 minuten van je werk. Want dat is een keuze.

Of: "wij kunnen het, dus iedereen kan het".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-06 11:31
icall5s schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:58:
[...]

Het topic is pas een dag open. Normaal worden topics gesloten wanneer na 3 weken of langer een reactie van de OP uitblijft, dus dit is niet van belang.
Ik zeg nergens dat het gesloten moet worden, het was alleen een constatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 12:35
@Bron corali
Is het zwembad legaal met vergunning gebouwd? Recent is er een uitspraak geweest dat een Jacuzzi niet in het bestemmingsplan past in een tuin. En de definitie van 'tuin' is toen vastgesteld. En daar past geen jacuzzi / zwembad in.

https://uitspraken.rechts...168&showbutton=true&idx=2
Ten dienste van tuin?

15. Eisers stellen zich op het standpunt dat een jacuzzi ten dienste van de tuin staat. Het college heeft de woorden ‘ten dienste van’ in het geheel niet in de beoordeling betrokken. Het plaatsen van een jacuzzi in de tuin is daarbij niet in strijd met de definitie die Van Dale geeft aan een tuin en doet hier ook geen afbreuk aan. Daarnaast heeft het college niet aan kunnen sluiten bij de definitie die Van Dale aan het begrip geeft. De definitie van Van Dale is namelijk achterhaald nu het begrip ‘tuin’ een transformatie heeft doorgemaakt. Gezien de huidige tijdsgeest worden tuinen een steeds belangrijker onderdeel van de woning en steeds anders ingevuld en gevormd dan tientallen jaren geleden. Het college had hier aandacht aan moeten besteden. Daarnaast moet de vraag of het gebruik van het perceel in strijd is met de bestemming Wonen, worden beoordeeld aan de hand van de ruimtelijke uitstraling die dat gebruik gezien zijn aard, omvang en intensiteit heeft. Bepalend is of deze uitstraling van zulke aard is dat deze niet meer valt te rijmen met de woonfunctie van het betrokken perceel als bedoeld in het bestemmingsplan. Aangezien het perceel ook gebruikt mag worden als verblijfsgebied is het college ten onrechte tot de conclusie gekomen dat de ruimtelijke uitstraling van het gebruik van het perceel, gezien de aard, omvang en intensiteit ervan, niet past in de woonbestemming die erop rust.
19. In Van Dale wordt, voor zover relevant, onder ‘tuin’ verstaan: ‘een omheind stuk grond, met bloemen, bomen en andere gewassen beplant’. Deze omschrijving is, naar het oordeel van de rechtbank, niet dermate algemeen dat deze onbruikbaar is om te kunnen bepalen wat onder een tuin wordt verstaan.
20. Gelet op de hiervoor genoemde rechtspraak van de Afdeling is de definitie van Van Dale niet bindend, maar de rechtbank ziet in dit geval aanleiding om de definitie van Van Dale als uitgangspunt te nemen bij het uitleggen van het begrip ‘tuin’. Hiervoor is mede redengevend dat het bestemmingsplan voor de bestemming Wonen het begrip ‘tuin’ van andere begrippen als ‘erven’ en ‘verblijfsgebieden’ onderscheidt. Daarnaast betrekt de rechtbank hierbij dat uit de toelichting van het bestemmingsplan volgt dat het stadsdeel een lijn heeft ingezet om het open en groene karakter van tuinen te behouden.4 Ingezet wordt op een vierledige strategie om onder meer een duurzame en hoogwaardige groenstructuur voor de toekomst te garanderen. Een van de aanbevelingen hiervoor is het bevorderen en versterken van de groene binnen- en daktuinen in bouwblokken.5 Naar het oordeel van de rechtbank blijkt hieruit dat de nadruk is gelegd op het groene karakter van tuinen in het plangebied.
21. De rechtbank zal dus beoordelen of een jacuzzi ten dienste staat van een omheind stuk grond, met bloemen, bomen en andere gewassen beplant. Naar het oordeel van de rechtbank is dit niet het geval. De rechtbank ziet niet in hoe een jacuzzi ten dienste van bloemen, bomen en andere gewassen staat. De rechtbank stelt tot slot met eisers vast dat de bezwaarcommissie in haar advies niet nadrukkelijk heeft getoetst aan de zinsnede ‘ten dienste van’. De rechtbank is echter van oordeel dat voldoende duidelijk is dat dit wel zo is beoogd.

22. Gelet op het bovenstaande komt de rechtbank tot de conclusie dat de jacuzzi niet ten dienste van een tuin staat. Dit betekent dat niet is voldaan aan de vereisten van planregel 19.4.4. De jacuzzi is dus strijdig met het bestemmingsplan. Omdat voor het gebruik in strijd met het bestemmingsplan geen omgevingsvergunning is verleend, was het college bevoegd om handhavend op te treden door een bouwstop en een last tot voortduring van die stilleging onder dwangsom op te leggen.
Kun je hier wat mee? Laat me vooral wat weten, hopelijk kun je hiermee verder!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
rubenos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:13:
Tips van het juridisch loket zoals het bijhouden van een logboek:
Wat kan ik doen tegen geluidsoverlast van buren?
Welke juridische waarde heeft zo’n logboek? Dat kun je toch zelf invullen met onwaarheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
radeoxx schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:30:
@Bron corali
Is het zwembad legaal met vergunning gebouwd? Recent is er een uitspraak geweest dat een Jacuzzi niet in het bestemmingsplan past in een tuin. En de definitie van 'tuin' is toen vastgesteld. En daar past geen jacuzzi / zwembad in.

https://uitspraken.rechts...168&showbutton=true&idx=2
Interessante uitspraak dit, maar ik vraag me af of die in hoger beroep overeind blijft. Zou dan wel meteen ook een einde maken aan volledig betegelde tuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
@Bron corali lijkt een hit & run user te zijn, want hij heeft dit topic gestart, en sindsdien (het is nu een maand later) niet meer gereageerd...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zonder verdere input van de TS heeft dit topic niet veel zin. Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.