Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ni3kn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Hoi Iedereen,

Wellicht een domme vraag voor de netwerk experts maar ik ga hem toch stellen.

Ik heb van KPN een modem een experia box en een glasvezel kastje.
Nou wil ik graag dat mijn Router TP-Link Archer AX11000. (uitvoering: TP-Link Archer AX11000). De modem overneemt.
Ik heb enkel internet van kpn.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties :9

Beste antwoord (via Ni3kn op 17-09-2023 01:27)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MarcoC schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:24:
Ja dat is mogelijk. Internetverbinding over VLAN 6 opbouwen.
Let wel dat het opbouwen over PPPoE gaat en niet middels alleen een VLAN tag ;)

VLAN's zie je tegenwoordig steeds meer ondersteund worden op die consumentenmeuk, maar PPPoE is nog wel een ander dingetje.
Maar voor zover ik kan zien kan dit gedrocht PPPoE dus dat zit wel snor :)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Je bedoelt ipv de experiabox?
De Netgear heeft namelijk geen aansluiting voor glasvezelkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

offtopic:
Koffietijd

Ja zoals @MarcoC aangeeft, exact dat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MarcoC schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:24:

VLAN's zie je tegenwoordig steeds meer ondersteund worden op die consumentenmeuk, maar PPPoE is nog wel een ander dingetje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
nelizmastr schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:41:
[...]

Volgens mij kan elke relatief moderne midend TP-Link router dit. Mijn C2300 uit 2019 kan het in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Waarom zou je dat willen.
Die Netgear is niets beter dan die Experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ben(V) schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:15:
Waarom zou je dat willen.
Die Netgear TP-Link is niets beter dan die Experiabox.
Genoeg redenen.

Makkelijker kunnen switchen van telco. Een apparaat en stekker minder. Meer controle over de software en updates. Meer functionaliteiten. Etc.

Overigens is het wel zo dat de plek waar glasvezel binnenkomt meestal niet de beste plek is voor een wifi router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
https://forum.kpn.com/mod...-glasvezel-kan-dat-557209

Daar heb je ook een screenshot van de instellingen.

[ Voor 24% gewijzigd door heiyu op 11-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
MarcoC schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:20:
[...]

Genoeg redenen.

Makkelijker kunnen switchen van telco. Een apparaat en stekker minder. Meer controle over de software en updates. Meer functionaliteiten. Etc.

Overigens is het wel zo dat de plek waar glasvezel binnenkomt meestal niet de beste plek is voor een wifi router.
Lijken me allemaal non redenen.

Switchen van telco is niets makkelijker.
Software updates van consumenten routers stoppen gewoon naar een aantal jaren plus dat je dat zelf in de gaten moet houden dat er nieuwe firmware is.
En meer functionaliteit is een kreet zonder onderbouwing, welke functionaliteit mis je dan die je echt nodig hebt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ben(V) schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:47:
[...]

Lijken me allemaal non redenen.

Switchen van telco is niets makkelijker.
Software updates van consumenten routers stoppen gewoon naar een aantal jaren plus dat je dat zelf in de gaten moet houden dat er nieuwe firmware is.
En meer functionaliteit is een kreet zonder onderbouwing, welke functionaliteit mis je dan die je echt nodig hebt?
Switchen van telco wordt makkelijker omdat je niet je lokale netwerkconfiguratie hoeft aan te passen. Niet je statische IP-adressen opnieuw instellen, etc. Software updates van telco's worden automatisch uitgerold en leiden soms tot problemen. Met je eigen router updatet jij wanneer jij wilt. Functionaliteit: bij KPN kan je bijv. vaak niet je primaire en secundaire DNS aanpassen voor een Pihole, er is geen VPN-mogelijkheid, etc.

Als jij het niet belangrijk vindt hoef je het niet doen, maar genoeg mensen die het wel belangrijk vinden. Ik zie geen reden om de intenties van OP te bekritiseren.

[ Voor 25% gewijzigd door MarcoC op 11-09-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Heb je IPTV van KPN? Zorg er dan wel voor dat je de laatste type ontvanger hebt die met unicast overweg kan.
Ik begreep ook dat unicast tv via kpn lagere kwaliteit heeft dan multicast. Wil je ook multicast iptv dan moet je wat extra erbij gaan knutselen.

Verder zou ik eerder het geld stoppen in een goede multi ap setup (Evt paar extra superwifi2 nodes erbij bedraad) dan "1 centrale mega wifi router". Het ziet er imposant uit alleen het gaat niets tegen de (natuur)wetten doen en gaat je geen beter wifi geven dan een experiabox :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ni3kn schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:20:
Hoi Iedereen,

Wellicht een domme vraag voor de netwerk experts maar ik ga hem toch stellen.

Ik heb van KPN een modem een experia box en een glasvezel kastje.
Als je glasvezel hebt, heb je geen modem.

Je hebt waarschijnlijk een FTU, een NTU (ONT) en een gateway/router, hoogstwaarschijnlijk een Experiabox.
Nou wil ik graag dat mijn Router TP-Link Archer AX11000. (uitvoering: TP-Link Archer AX11000). De modem overneemt.
Ik heb enkel internet van kpn.
De vraag is welke functionaliteit je wilt overnemen. Een modem doet layer 2 connectiviteit, bij glas doet de ONT dat, maar dan zonder analoge modulatie/demodulatie. Je hebt het recht eigen eindapparatuur te gebruiken, dus om de NTU te vervangen door je eigen ding, maar dan moet je wel een interface voor glas (SFP) hebben, een SFP-module voor PON en je router moet die functionaliteit ondersteunen.

Lang verhaal kort: je Archer AX11000 heeft dat niet, en al zou het dat wel hebben, begin daar alleen aan als hobbyen je ding is - en als je deze vraag zo stelt zit het er dik in dat je een flinke leercurve zou hebben.

Je kunt daarentegen prima de routerfunctie (layer 3) van de Experiabox overnemen. Is dat wat je bedoelt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik kan me voorstellen dat je die KPN Box12 niet wilt inzetten (als het om dat model gaat).
Je kan er amper iets mee, minimale configuratie mogelijkheden.
(bijv een vast subnet van 192.168.2.0/24, dat je niet kan wijzigen).
Een Box12 is bedoeld om aan te sluiten, power-on knopje indrukken en dat is het.
Ideaal voor de meerderheid van KPN klanten, maar voor een hobbyist schiet het tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ni3kn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Heb het inmiddels opgelost door middel van PPPoE en VLAN 6

Het was inderdaad een ExperiaBox 12, en niet de bedoeling om de NTU er tussen weg tehalen.
Ik gebruik alleen internet van kpn en vond het onzinnig om er nog een extra apparaat bij te hebben.

Hoofdredenen waren ook DNS aanpassen, en custom opties :)
Pagina: 1