Kan ik vvw draadmatten boven in de dekvloer leggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Hallo klusvrinden,

In onze uitbouw wordt binnenkort vloerverwarming gelegd. Het snelste en goedkoopste is om draadmatten te gebruiken, maar dan komt de buis wel laag in de dekvloer van ca 5-6 cm te liggen en ik vrees dat dat traag gaat reageren. Onder de dekvloer ligt een gewapend betonvloer en deze is met EPS broodjes van Havebo geïsoleerd. De bekisting van de fundering is ook geïsoleerd.
Alternatief zou zijn om de dekvloer met Fermacell af te werken, maar dat is weer veel kostbaarder.

In de rest van de woning ligt de vloerverwarming ingefreesd, omdat we de dekvloer niet zonder schade konden verwijderen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze legmethode en met name met de snelheid van het verwarmen (of koelen)?

Zou het mogelijk zijn om de draadmatten, net als betonijzer, wat hoger in de dekvloer te leggen, zodat de vloerverwarming sneller reageert? Of gaat dat ten koste van de sterkte van de vloer?

Dank voor de tips alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18

BTS

Ligt bij mij zo als jij omschrijft onder 7/8 cm dekvloer.

Wat is snel reageren voor jou? Ik voel waar de leidingen zitten al snel warmte in de vloer. Maar de egale warmte duurt wat langer.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Andere vraag, als het eronder goed geïsoleerd is (welke R-waarde?) maakt het je dan echt nog veel uit of het traag reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Wilke schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:13:
Andere vraag, als het eronder goed geïsoleerd is (welke R-waarde?) maakt het je dan echt nog veel uit of het traag reageert?
R-waarde is ca 4,5. Ruim voldoende voor de vloer. Ik ben vooral ‘bang’ dat de rest van het huis allang warm is en de aanbouw nog lang niet. Dus om te zorgen dat in de leefruimten (huiskamer, woonkeuken) een vergelijkbare temperatuur heerst moet je de besturing dan ingewikkelder maken om de warmtetoevoer in de ene ruimte af te remmen en in de andere ruimte door te laten lopen. Niet onmogelijk, maar misschien te vermijden.
Verder vind ik het wel een prettig idee om in de nacht niet onnodig te verwarmen.