Zekerheid over mesh wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven.w
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo,

Dit weekend heb ik abonnement genomen bij een internet provider.
Ik koos voor een 'geboost' pakket, met een max van 400mbps en een een mesh-systeem.
Nu verzekerde de verkoper dat dit mijn vereiste wel zou kunnen voldoen, namelijk stabiel online gamen op een ps4. Zelf ben ik eerder bang van een wifi verbinding voor mijn ps4, ik verkies kabel maar deze is moeilijker te leggen
. Het mesh systeem zou volgens de verkoper zorgen voor een stabiel draadloos netwerk.
Ik ben zelf niet helemaal thuis in netwerken en een verkoper blijft een verkoper. Daarom heb ik wel wat twijfel, graag had ik jullie ervaringen' gehoord over dit soort netwerk. En de mogelijkheid tot soepel gamen.

Alvast bedankt voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tja soepel gamen is een wat vaag begrip :)

Kabel is het meest stabiele maar sommige mensen kunnen met wifi ook tevreden zijn.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Wellicht dat je je ps4 zo dicht mogelijk bij de bekabelde "master" mesh node plaatst,
dus bij voorkeur niet bij de laatste, ver weg op zolder.
Waarschijnlijk zijn de nodes die na de master node komen draadloos.
Dan krijg je dus: draadloos > draadloos > ps4.
Beter is: bekabeld > draadloos > ps4

Misschien kun je ons vertellen wat voor abonnement/pakket je precies krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:16
@Steven.w

My 2 cents.
Ligt er ook aan welk mesh systeem.
Zelf heb ik een mesh systeem van TP link (weet zo ff niet het type) en hierop heb ik een desktop met de kabel aangesloten, dus in principe via WiFi en ik haal 8ms latency stabiel in mijn optiek meer dan werkbaar.

Als ik mijn PC direct op de router aansluit dan haal ik exact hetzelfde resultaat.

In mijn geval een gezinswoning waarbij ik op de eerste etage zit (voor wat het waard is)

Uiteraard komt er meer kijken (welke muren / hoe grote ruimte/ afstand en noig veel meer zaken bij "stabiel" maar dit is iets waarmee je wellicht wat geruster bent dat het in principe mogelijk is goed online te gamen.

Beste zal altijd direct via kabel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:16
Dus je hebt wat aangeschaft en dan ga je daarna advies vragen? Lekker handig..Anyway: wifi kan prima werken, kabel werkt altijd.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 21:07
De hardware van telecomproviders is meestal prima in orde (ondanks dat men vaak zegt van niet), maar elk huis en elke situatie is anders dus je hebt nooit garanties dat goede hardware ook gaat leiden tot goede prestaties.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcoC op 11-09-2023 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zekerheid heb je nooit, maar om ook maar in de buurt te komen moet je zelf ook duidelijkheid gevein:

- welke provider?
- exact welk "mesh"-apparatuur? (merk+model?)
- hoe ziet je woning eruit? Hoe groot? Hoe oud? Wat voor bouwmaterialen? (veel beton? HR++ ruiten?)
- waar staat de gateway van je provider?
- waar staat je PS4? Hoe ver is het van de gateway en wat ligt er allemaal tussen qua muren, vloeren en grote meubels?
- "ik verkies kabel maar deze is moeilijker te leggen" - leg in meer detail uit
- heb je mogelijk andere infra (oude telefoonkabel? coax TVkabel?) liggen in de buurt van de PS4?

Met dit soort informatie kunnen we een inschatting maken wat voor verbinding je kunt realiseren met de aangeboden apparatuur, en wat voor alternatieven mogelijk beschikbaar zijn.

Verder inderdaad eens dat het een beetje kansloos is om eerst iets te kopen en dan pas af te vragen of het wel geschikt is. Dit soort uitzoekwerk hoort voor aankoop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven.w
Bedankt alvast voor de antwoorden, verder probeer ik de vragen te beantwoorden en sommige zaken toe te lichten. Ik begrijp dat het kansloos klinkt om eerst iets te kopen en dan vragen te stellen maar ik heb me hierin verkeerd verwoord. Ik heb namelijk de dienst en hardware besteld en sta totaal vrij om dit alsnog te annuleren bij bedenking.

welke provider? En abbonement?
Ik woon in belgie en koos voor Orange. Het abonnement noemt 'love' met daarop de extra 'internet boost' en 'Wifi comfort'

Welke hardware?
Dit zullen 2 nodes zijn van Orange, ik heb geen idee welk merk en type dit gaan zijn maar na een beetje zoeken heb ik een artikel gevonden waarin de nodes besproken worden die men gebruikte in 2020, ik huur de nodes waardoor ik elke jaar een nieuwe versie kan aanvragen. Dit zijn gegevens van de nodes die in 2020 gebruikt werden: De Mesh WiFi-modules zijn dualband en compatibel met wifi 802.11n op 2,4 GHz (2×2 antennes, 300 Mbps) en wifi 802.11ac op 5 GHz (4×4 antennes, 1.733 Mbps). Verder beschikken ze over 2 gigabit ethernetpoorten.

"ik verkies kabel maar deze is moeilijker te leggen" - leg in meer detail uit
Ik verhuis naar een huurhuis, dus als ik een kabel zou willen trekken moet ik boren, dit gaat de verhuurder mogelijks niet goedkeuren.

Waar bevind zich de hardware?
Het distributiekastje bevind zich zo'n 4 meter voor jet huis, vervolgens komt de router in de electriciteitskast bij de voordeur, dus een 4 meter verde. Vervolgens vermoed ik dat ze node 1 daar bekabelt bij plaatsen en node 2 ergens in de woonkamer zo'n 10 meter verder. De playstation staat bijna centraal tussen node 1 en 2 en hier tussen zit 1 muur die later in het huis geplaatst is, geen draagmuur dus.

heb je mogelijk andere infra (oude telefoonkabel? coax TVkabel?) liggen in de buurt van de PS4?

Ja, het huis is bijzonder goed voorzien voor Coax aansluitingen dus op de plaats waar de playstation komt EN op de plaats waar node 2 waarschijnlijk komt is een COAX aansluiting.

Hopelijk heb ik hiermee wat duidelijkheid geschept.

[ Voor 10% gewijzigd door Steven.w op 11-09-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steven.w schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:45:
Bedankt alvast voor de antwoorden, verder probeer ik de vragen te beantwoorden en sommige zaken toe te lichten. Ik begrijp dat het kansloos klinkt om eerst iets te kopen en dan vragen te stellen maar ik heb me hierin verkeerd verwoord. Ik heb namelijk de dienst en hardware besteld en sta totaal vrij om dit alsnog te annuleren bij bedenking.

welke provider? En abbonement?
Ik woon in belgie en koos voor Orange. Het abonnement noemt 'love' met daarop de extra 'internet boost' en 'Wifi comfort'
Is dat DSL of glasvezel?
Welke hardware?
Dit zullen 2 nodes zijn van Orange, ik heb geen idee welk merk en type dit gaan zijn maar na een beetje zoeken heb ik het idee dat ze van het merk IMpact zijn.
Misschien dat iemand die zelf bij Orange zit iets weet, maar ik ben er niet mee bekend en kan op die naam niets met snelle search vinden. Heb je misschien een link naar die apparaten?
"ik verkies kabel maar deze is moeilijker te leggen" - leg in meer detail uit
Ik verhuis naar een huurhuis, dus als ik een kabel zou willen trekken moet ik boren, dit gaat de verhuurder mogelijks niet goedkeuren.
Heeft de verhuurder er iets over te zeggen dan? Kan zijn dat wetgeving in Belgie anders is, maar in Nederland huur je een woning en mag je die als woning gebruiken (inclusief aanpassingen waarbij gaten geboord worden in muren of vloeren) zolang je het huurt. De verhuurder kan je wel verplichten het in dezelfde staat op te leveren als toen je er ging wonen, maar in het geval van geboorde gaten volstaat het gat dichtmaken. Nog beter is uiteraard overeenstemming dat de wijziging/verbetering mag blijven, maar zelfs als die er niet is kun je je gang gaan, zolang je het maar oplevert in originele staat.
Waar bevind zich de hardware?
Het distributiekastje bevind zich zo'n 4 meter voor jet huis, vervolgens komt de router in de electriciteitskast bij de voordeur, dus een 4 meter verde. Vervolgens vermoed ik dat ze node 1 daar bekabelt bij plaatsen en node 2 ergens in de woonkamer zo'n 10 meter verder. De playstation staat bijna centraal tussen node 1 en 2 en hier tussen zit 1 muur die later in het huis geplaatst is, geen draagmuur dus.

heb je mogelijk andere infra (oude telefoonkabel? coax TVkabel?) liggen in de buurt van de PS4?

Ja, het huis is bijzonder goed voorzien voor Coax aansluitingen dus op de plaats waar de playstation komt EN op de plaats waar node 2 waarschijnlijk komt is een COAX aansluiting.
Gebruik je die coax ook voor het kijken van televisie?

Zo ja kun je MoCA overwegen (Ethernet over coax), dat naast televisiesignaal kan bestaan en van alle Ethernet-alternateven de beste prestaties en betrouwbaarheid levert.
Zo nee (en dat is anno 2023 waarschijnlijk) kun je de coax in de buizen vervangen door Cat6 bekabeling voor Ethernet. Dan heb je eenvoudig en zonder nieuwe gaten bedrade verbindingen ter beschikking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:34
Ik je hebt het abbo al afgesloten dus zou ik het eerst maar eens uitproberen of het wel of niet werkbaar is voor je gaat speculeren of je de goede keuze gemaakt hebt en of je al dan niet iets moet veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 11-09-2023 09:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik lees coax, en denk aan MoCa, wat @dion_b ook al voorstelde.
MoCa werkt perfect, volle snelheid en super stabiel.
Nadeel is dat je minimaal een set nodig hebt, dus 2 apparaatjes.
Ik zou zeker eerst proberen met wat je gaat ontvangen van je provider wat @Ben(V) zegt,
mocht het tegenvallen denk dan aan MoCa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven.w
EverLast2002 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:07:
Ik lees coax, en denk aan MoCa, wat @dion_b ook al voorstelde.
MoCa werkt perfect, volle snelheid en super stabiel.
Nadeel is dat je minimaal een set nodig hebt, dus 2 apparaatjes.
Ik zou zeker eerst proberen met wat je gaat ontvangen van je provider wat @Ben(V) zegt,
mocht het tegenvallen denk dan aan MoCa.
Bedankt voor deze vriendelijke en duidelijke reactie. Ik wacht af tot het mesh systeem geïnstalleerd is en als ik dan niet tevreden ben schaf ik me 2 apparaatjes aan voor MoCa, hebben deze apparaten gewoonlijk een stroomvoorziening nodig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Steven.w schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor deze vriendelijke en duidelijke reactie. Ik wacht af tot het mesh systeem geïnstalleerd is en als ik dan niet tevreden ben schaf ik me 2 apparaatjes aan voor MoCa, hebben deze apparaten gewoonlijk een stroomvoorziening nodig of niet?
Deze set is een voorbeeld, je kan ook ergens 2e hands rondkijken.
3.5 Gbps is intussen ook al verkrijgbaar, ik heb zelf de 1 Gbps Hirschmann set en heb nul storing en altijd maximale snelheid.
Ja, ze vereisen elk hun eigen stopcontact.

- edit: mocht er een advies komen om powerline adapters te nemen: niet aan beginnen.
Powerline is handig voor zolang het werkt, maar is berucht om spontaan in storing te vallen.

[ Voor 17% gewijzigd door EverLast2002 op 11-09-2023 20:02 ]

Pagina: 1