Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhooijenga
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
Per november start ik bij een nieuwe job waar ik een zakelijke lease auto ontvang. Hierbij mag ik ook kiezen om deze privé te gaan rijden.

Het probleem is echter dat wij nog een Private lease hebben lopen die we het beste per januari kunnen annuleren. Echter vind ik het hele fiscale gedoe rondom een lease auto privé rijden nogal ingewikkeld als het aankomt op het fiscale gedeelte richting Belastingdienst ivm naheffingen etc.

Wat zijn risico’s die ik neem als ik van november 2023 alleen zakelijk rij, en ik per 1 januari 2024 de lease auto privé ga rijden? Krijg ik hier nog onverwachte heffingen van over de periode van 2023 als ik niet boven de maximum privé kilometrage kom?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Administratie bijhouden en dan kun je dat aantonen en even goed de spelregeltjes nalezen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:08
Bijtelling betaal je per jaar. Wat dat betreft perfect om in januari te starten met privé rijden. Je gaat geen naheffingen ontvangen.

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 23:44
Bijtelling gaat toch per belastingjaar (=kalenderjaar)? Volgens mij zou het geen probleem moeten zijn om 2 maanden alleen zakelijk te rijden zonder bijtelling (en dit hou je bij met een sluitende rittenregistratie), en vanaf januari geef je dan met een formulier bij belastingdienst en je werkgever aan dat je graag met bijtelling gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Tot 1 januari die “verklaring geen privégebruik” doen (en zorgen voor sluitend bewijs dat je niet meer dan 500km privé reed), en vanaf 1 januari weer intrekken.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stovirpi schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:39:
Bijtelling betaal je per jaar. Wat dat betreft perfect om in januari te starten met privé rijden. Je gaat geen naheffingen ontvangen.
In principe wel, tenzij je van werkgever switcht. Dus wat al gezegd is, sla de regels er goed op na voor je een keuze maakt.

Persoonlijk zou ik verwachten dat ik niet al te veel zakelijk zou rijden de eerste twee maanden, ook ivm kerst. Dan zou ik die eigen auto even rijden, en aan de nieuwe werkgever vragen of die leasebak ook pas per januari kan, en dan meteen prive rijden. Scheelt je een hoop ellende met administratieve rompslomp en achteraf moeten kunnen bewijzen ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:17

Wokschotel

Op 6 wielen

CyBeRSPiN schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:41:

Tot 1 januari die “verklaring geen privégebruik” doen (en zorgen voor sluitend bewijs dat je niet meer dan 500km privé reed), en vanaf 1 januari weer intrekken.
Nee, die 500 km is per jaar dus als je 2 maanden rijdt, 2/12 van 500 doen als max aantal prive-kilometers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:49
Nog een niet genoemde optie:
Vraag of het mogelijk is om voor het jaar 2023 het budget te laten uitkeren en dat je op 1 januari 2024 de switch maakt naar de leaseauto.

Mocht die optie er niet zijn: Vraag dan een woon-werkverkeer km vergoeding tot 1 jan 2024 en maak dan de switch.

Dat is een heel stuk makkelijker en scheelt ook weer veel ellende bij de belastingdienst.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 19:38
D_Jeff schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:17:
Nog een niet genoemde optie:
Vraag of het mogelijk is om voor het jaar 2023 het budget te laten uitkeren en dat je op 1 januari 2024 de switch maakt naar de leaseauto.

Mocht die optie er niet zijn: Vraag dan een woon-werkverkeer km vergoeding tot 1 jan 2024 en maak dan de switch.

Dat is een heel stuk makkelijker en scheelt ook weer veel ellende bij de belastingdienst.
Waarom zou je dat doen?

Voor de bijtelling zijn woon-werk km's zakelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 12:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wokschotel schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:55:
[...]

Nee, die 500 km is per jaar dus als je 2 maanden rijdt, 2/12 van 500 doen als max aantal prive-kilometers.
Ik geloof je meteen hoor, maar staat dit nog ergens uitgelegd op een officiële overheidswebsite?
Zie namelijk enkel dat het 500km per kalenderjaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

Reinier

\o/

CyBeRSPiN schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:24:
[...]

Ik geloof je meteen hoor, maar staat dit nog ergens uitgelegd op een officiële overheidswebsite?
Zie namelijk enkel dat het 500km per kalenderjaar is.
Dat staat hier met een rekenvoorbeeld: https://www.belastingdien...-auto-500-privekilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je dit jaar nog geen zakelijke lease hebt gereden, kan je inderdaad een verklaring geen privégebruik aanvragen bij de Belastingdienst. Hiervoor zal je zelf een aantal zaken moeten organiseren:
1. Verklaring geen privégebruik (tijdig) aanvragen bij de Belastingdienst;
2. Verklaring geen privégebruik delen met je werkgever (anders houden ze alsnog de bijtelling in);
3. Een sluitende rittenregistratie bijhouden;
4. Tijdig je verklaring geen privé gebruik weer intrekken bij de Belastingdienst;
5. Je werkgever laten weten dat je verklaring geen privégebruik weer hebt ingetrokken (zodat ze de bijtelling weer gaan inhouden op je salaris).

Houdt er wel rekening mee, dat je 500km per kalenderjaar privé mag rijden en dat dit naar rato is. Voor jou geldt dus dat je 2/12e deel privé mag rijden (een kleine 83 km).
Daarnaast kan het gebeuren, dat je werkgever mogelijk in januari de administratie nog niet volledig op orde heeft en dat je dan nog geen bijtelling betaald. Dit zal dan gecorrigeerd worden, reken jezelf dus niet rijk ;)

Als je dit teveel "gedoe" vindt voor die twee maandjes, zou je inderdaad het gesprek met je werkgever aan kunnen gaan zoals hierboven al eerder is geopperd. Tenzij de auto al is besteld of nu stilstaat omdat het een auto uit de pool is, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze hier moeilijk over zullen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:41:

Die 500 km privé is overigens op jaarbasis. Als @fhooijenga dit jaar niet eerder in een zakelijke auto prive heeft gereden dan is er maar een marge van 83 privé km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BastaRhymez schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:49:
Als je dit jaar nog geen zakelijke lease hebt gereden, kan je inderdaad een verklaring geen privégebruik aanvragen bij de Belastingdienst. Hiervoor zal je zelf een aantal zaken moeten organiseren:
1. Verklaring geen privégebruik (tijdig) aanvragen bij de Belastingdienst;
2. Verklaring geen privégebruik delen met je werkgever (anders houden ze alsnog de bijtelling in);
3. Een sluitende rittenregistratie bijhouden;
4. Tijdig je verklaring geen privé gebruik weer intrekken bij de Belastingdienst;
5. Je werkgever laten weten dat je verklaring geen privégebruik weer hebt ingetrokken (zodat ze de bijtelling weer gaan inhouden op je salaris).

Houdt er wel rekening mee, dat je 500km per kalenderjaar privé mag rijden en dat dit naar rato is. Voor jou geldt dus dat je 2/12e deel privé mag rijden (een kleine 83 km).
Daarnaast kan het gebeuren, dat je werkgever mogelijk in januari de administratie nog niet volledig op orde heeft en dat je dan nog geen bijtelling betaald. Dit zal dan gecorrigeerd worden, reken jezelf dus niet rijk ;)

Als je dit teveel "gedoe" vindt voor die twee maandjes, zou je inderdaad het gesprek met je werkgever aan kunnen gaan zoals hierboven al eerder is geopperd. Tenzij de auto al is besteld of nu stilstaat omdat het een auto uit de pool is, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze hier moeilijk over zullen gaan doen.
In de tijd dat al die administratie kost heb ik al lang 83km gereden :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
The Eagle schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:42:
[...]

In principe wel, tenzij je van werkgever switcht. Dus wat al gezegd is, sla de regels er goed op na voor je een keuze maakt.

Persoonlijk zou ik verwachten dat ik niet al te veel zakelijk zou rijden de eerste twee maanden, ook ivm kerst. Dan zou ik die eigen auto even rijden, en aan de nieuwe werkgever vragen of die leasebak ook pas per januari kan, en dan meteen prive rijden. Scheelt je een hoop ellende met administratieve rompslomp en achteraf moeten kunnen bewijzen ook :)
Leasemaatschappijen leveren liever ook in januari dus wellicht is er nog een win-win situatie uit te halen. Maar als de auto al is besteld vindt de leverende dealer dat waarschijnlijk geen goed plan.Die wil dit jaar omzet.

[ Voor 7% gewijzigd door Frame164 op 11-09-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Neem aan dat je per 1-11 gewoon een pool, huur, leen, voorloop (door halen wat niet van toepassing is) auto krijgt. Kan best naar 1-1 gezet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Frame164 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:31:
[...]

Leasemaatschappijen leveren liever ook in januari dus wellicht is er nog een win-win situatie uit te halen. Maar als de auto al is besteld vindt de leverende dealer dat waarschijnlijk geen goed plan.Die wil dit jaar omzet.
Da's dan een discussie tussen dealer en leasemij. En de leasemij wint dat meestal ;)

Maar doet hier niet tezake lijkt me :)

Pagina: 1