Een standaard gebruiker met installatierechten instellen w11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
...
Hoe kan ik een standaard gebruikers account wel laten installeren van software zonder eerst mn admin acount wachtwoord te moeten in tikken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Setup in laptop voor school
1 outlook account familie niveau dus beperkt wegens leefttijd.
2 lokaal account in administrator level.
3 lokaal account in standaard gebruikers modes.

3 is school account en moet dus op school dingen kunnen installeren.
Maar niet perse makkelijk in alle folders kunnen kijken.
Mocht het school account op een of andere manier beschadigd raken/ww vergeten of erger dan kan ik er nog in via lokaal admin account.

Ik kan me herinneren van tijdje terug dat je een account kon fijn tunen in wat er mocht.
Wel installeerrechten maar alleen op gebruikers niveau en alleen in eigen profiel.
Deze settings kan ik nergens vinden.

Ander apart dingetje, toetsenbord type is perongeluk nld ipv nld internationaal ingesteld bij opstart installatie nu moet ik bij elk nieuw account dit handmatig omzetten in config , elke keer zoek ikme de pleuris om het nld profiel weg te gooien zodat nld internationaal default word... Ander is @ elke keer " erg irritant.

Als laatste outlook accounts
Hoe verander ik de algemene rechten per outlookaccount dat gekoppeld is aan mijn hoofd account?
Zelfde verhaal ik wil wel installatie rechten geven maar evengoed de online gedrag monitoren( in t algemeen niet perse op http adres) en shutdown momenten bepalen.
Zolang mn kinderen geen 21 zijn vind ik het verstandig enig level verschil te hebben voor hun eigen bescherming. (daarna hoop ik dat ze verstandig genoeg zijn ;) ) :X

#Windows installeren en instellen is een HEL.... Kill S-mode.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 11-09-2023 17:46)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ah, @copykat dat maakt zaken idd een stuk duidelijker,

een backup account dat uiteindelijk herstel kan uitvoeren etc is natuurlijk nooit verkeerd... maar een hersteldisk (lees een usb met de nodige tools om data te kunnen openen en/of backups te te kunnen voeren is al snel gemakkelijker, zolang je maar zocht dat de backup key (van bijvoorbeeld disk-encryptie) bekend is (blijft).

het draaien van portable apps (of beter nog sandboxed ) is misschien ook deels wel een oplossing om bepaalde software uit je systeem te houden en clutter te voorkomen.

verder natuurlijk pihole of addguard home draaien daar houdt je nog de meeste troep mee tegen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Men kan 'portable' applicaties gebruiken. Als er op systeembrede plaatsen moet worden geschreven, wil je dat adminrechten nodig zijn. Voor user-only "installatie" wordt niet gevraagd om adminrechten.

Alternatief: laat installeren uit de MS app-store.

-

Doe even een los topic voor andere losse vragen. Waar relevanter in Windows clients

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:27:
Men kan 'portable' applicaties gebruiken. Als er op systeembrede plaatsen moet worden geschreven, wil je dat adminrechten nodig zijn. Voor user-only "installatie" wordt niet gevraagd om adminrechten.
Het zijn allemaal developer ict mbo regiocollege dingen die er op moesten worden geïnstalleerd en elke keer kwam de popup voor admin wachtwoord in voor ik verder kon gaan. Ok sommige moesten als "voer als administrator uit" geïnstalleerd worden maar niet alles. In principe was alles wel "user only" als in alleen voor dit account.
Alternatief: laat installeren uit de MS app-store.
Dat was iets met Smode toch? Dikke nee tegen firefox meteen. Dus java (dacht overigens dat dat dood en begraven was?) en python zullen dan ook wel geweigerd worden 😉

-

Doe even een los topic voor andere losse vragen. Waar relevanter in Windows clients
Owh zijn mijn vragen meer op windows clients gebaseerd? Verkeerd plek?
Zijn eigenlijk. Allemaal gerelateerd aan elkaar.

Misschien kan dan een moderator mijn gehele topic verplaatsen?
(maakt t wat overzichtelijker)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19
copykat schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:59:
[...]

Het zijn allemaal developer ict mbo regiocollege dingen die er op moesten worden geïnstalleerd
Voor development zaken is local admin eigenlijk wel een vereiste, anders blijf je aan de gang.
Maar aangezien het om kinderen op het MBO gaat (ik verwacht dus 16+): waarom geef je ze niet gewoon die verantwoordelijk en maak je daar keiharde afspraken over?

Mijn 3 oudste kinderen (10, 11 en 13) zijn gewoon local admin op hun machines (waarbij de oudste 2 al 3 jaar lang een eigen laptop hebben, die van 10 heeft pas van de zomer een eigen laptop gekregen omdat hij wat minder goed met verantwoordelijk om kan gaan).
Ze kunnen de meeste problemen tegenwoordig ook gewoon zelf oplossen. Internetgedrag uitgebreid monitoren zie ik geen heil in, goede communicatie en uitleg doet bij mijn kinderen veel meer als strak de teugels aantrekken (hoewel ieder kind natuurlijk anders is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
ik ben het eens met wat @F_J_K zegt, portable apps kunnen inderdaad een heel hadige tool zijn om adminrechten te omzeilen ... daarnaast zou ik bijna aanraden om een tool als sandboxie oid te gebruiken voor de software die je niet zelf laat installeren. al heb ik deze zelf nooit gebruikt dus weet ik niet 100% zeker of je zo'n container nu maakt voor de installatie van je app of erna...

overigens snap ik niet heel goed hoe deze use-case in elkaar zit.

we hebben het hier over mbo-ict studenten maar uit de vraagstelling, mag niet zomaar in alle mappen kijken, maak ik op dat het dus niet om een 'eigen' laptop gaat. ik vraag me dan dus oprecht af hoe dat in zijn werk gaat aangezien ik begreep dat dergelijke laptops juist verplicht waren voor die opleiding, ik zie dan dus niet hoe je een laptop zou kunnen delen tussen familieleden als je dat kreng nodig hebt voor op school én voor huiswerk opdrachten. dan is daar dus alleen maar de vraag waarom niet gewoon admin rechten geven en een simpele hersteldisk aanmaken voor als ze het verpesten. sterker nog, eerst laten verpesten, dan zelf laten oplossen (leer je van) en pas in uiterste nood een herstel image terugzetten.

en helemaal eens met @Killah_Priest mijn oudste zus is zelf een computerleek en heeft mij daarom gevraagd hoe dat dan moest met computers en kinderen, ik heb toen ook aangeboden een en ander uit te leggen en nu heeft ze redelijk goed kunnen uitleggen dat het internet een leuke speeltuin is maar dat er in elke speeltuin ook altijd peskoppen zitten.. of vieze mannen met snoepjes.. boven alles is er duidelijk gemaakt dat 'bij twijfel vraag om hulp' veel beter is dan 'verziek de boel en probeer dan uit de stront te kruipen'

in een ander gezin (ik werk naast mijn studie als sociaal werker) heb ik mogen ervaren wat er kan gebeuren als je je kinderen te strak houd en ze niet helpt om zelfstandig keuzes te maken over hun leven. dat eindigde in dat gezin met een gezinsdrama (om het zo maar te noemen).

Pas trouwens wel op de wet in deze:

om je daarbij enige context te geven. je wilt je kinderen kennelijk in de gaten kunnen houden en mogelijk kunnen monitoren tot hun 21ste. ik kan je zelfs zeggen dat je daarmee mogelijke privacy wetten overtreed en dat je kinderen daarvan aangifte kunnen doen...

je zou juridisch gezien eventueel kunnen proberen te zeggen, in mijn huis gelden mijn regels ... maar door iemand te bedreigen met op straat zetten vervalt wel de vrij gegeven toestemming en ben je dus in overtreding.

Voor kinderen van 12 geldt al dat ze (tenzij het tegendeel bewezen wordt) inspraak mogen hebben in alles, en voor 16 jarigen geldt zelfs dat hun keuzes in beginsel voorrang hebben op die van de ouders tenzij daar gegronde redenen voor zijn, bij 18 zijn ze volwassen en heb je dus feitelijk weinig meer te zeggen of wat ze doen of laten tenzij je redelijk mocht verwachten dat de huisregels overtreden worden (maar huisregels zijn dan wel weer alleen maar huisregels en niet internet-regels) wat zei doen in de privacy van hun outlook inbox is dus mogelijk verboden terrein voor jou. dat geldt dan in sommige gevallen dus al bij kinderen van 12 in andere gevallen bij kinderen van 16 maar in alle gevallen bij jong-volwassenen van 18.

[ Voor 46% gewijzigd door i-chat op 11-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Killah_Priest
Het local admin account is meer voor als zijn school account door derde word gehacked/beschadigd/gelocked.
Ik heb hem zelf het adminww van local admin gegeven. Maar t zou makkelijker zijn als de schoolaccount een local admin is met enige limitatie. (ik kan het schoolacount een admin account indicatie geven maar weet niet precies of dan de local admin account nog iets kan beteken indien de schoolaccount stuk is)
Mn werk account op een werklaptop is ook split
Citrix gesloten en dichtgetimmerd want bedrijfs risico en een lokaal admin account dat niet alle rechten heeft omdat we op lokatie dingen moeten kunnen testen en installeren. (updates worden bijv. Gemanaged, en nog wat dingetjes remote zoals wipe bij diefstal bijvoorbeeld en ze kunnen mee kijken indien ze willen voornamelijk voor remote assistentie.
Dus zo'n account wilde ik voor school maken.

Aangezien zijn outlook account (prive) van zn oude laptop (1,5 jaar oud maar verkeerde specs) ook daar op komt en die heeft nu nog familie acount instellingen voornamelijk shutdown om 0:00. En rated 16.
(komt ie nog effe wat drinken beneden en eten voordat ie gaat slapen...😉)
Anders word t 03 uur. (youtube op mobiel doet in bed nog wat inslaap vallen met yt blerend in de slaapkamer maar ik verdom het om alles dicht te gooien.)
Browser history kijk ik nooit naar. Alleen de gemiddelde uren per week. (de wel bekende taartslices.)

@i-chat dat is ook nog een optie: School account admin rechten geven. Admin account slapende houden als hoofd account. Indien verkloot zoek het zelf maar uit.
Zn oude laptop is "geclaimed" door moeders omdat de banksloerie, oude laptop die altijd onder de bank slaapt, uit elkaar valt vandaar dat zn outlook acount ook getransfeerd moet worden.
Hoe dat exact werkt kwa applicaties weet ik ook niet. Maar vroeger was t gewoon opnieuw installeren en data over zetten.
Vandaar mn sub vraag waar vind ik de familyrechten instellingen om zijn outlookaccount te opwaarderen tot wel mogen installeren.( ik krijg nu te zien wat ze installeren maar niet hoe ze het gebruiken.
Ik heb ze allebij meteen een gmail account geven met mijn geboortedatum bij hun mobieltje met internet abo en als ze 18 zijn kunnen hun geboortejaar invullen. (anders konden ze niet met hun mobiel alles kijken.) ik heb de afspraak ik kijk nooit behalve als ik een sterk vermoeden heb dat er iets dermate fout gaat dat ik wil zien of ik kan helpen.
De reden dat ik met accounts een beetje strikt ben (geweest) is dat ik de klos ben om uit tevogelen hoe fuckups te herstellen.
(Eerst lezen en indien nodig googlen welke keuze best is en dan pas door klikken bij installeren schijnt lastig te zijn met pubers...)
Dus ik deed dat liever even zelf scheelde een hoop achteraf gevloek en gekloot.

Whatsapp en email heb ik nooit gelezen bij mn kinderen ook al kon ik er bij. ( ja bij mn zoon om hem te helpen zn huiswerk te organiseren en samen met hem zn emails en whatsapps over school door te lezen wat ie moest doen. Opslag v ww voorals ze ze vergaten. (als je ze later veranderd prima maar dan kan ik je niet meer helpen.) restore adres voor hun gmail ben ik ook zolang ze dat willen.

Mijn controle is vooral beheer van hun hardware zodat het blijft werken en niet volloopt met troep.
VPN op mobiel, en laptop bijv. Zodat ze veilig de openbare wifi kunnen gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
ah, @copykat dat maakt zaken idd een stuk duidelijker,

een backup account dat uiteindelijk herstel kan uitvoeren etc is natuurlijk nooit verkeerd... maar een hersteldisk (lees een usb met de nodige tools om data te kunnen openen en/of backups te te kunnen voeren is al snel gemakkelijker, zolang je maar zocht dat de backup key (van bijvoorbeeld disk-encryptie) bekend is (blijft).

het draaien van portable apps (of beter nog sandboxed ) is misschien ook deels wel een oplossing om bepaalde software uit je systeem te houden en clutter te voorkomen.

verder natuurlijk pihole of addguard home draaien daar houdt je nog de meeste troep mee tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Dat herstel via usb met bitlocker oid bedoel je?
Ik moet me welceven inlezen hoe ik dat doe.

Usb in de kluis/lade bewaren is een stuk makkelijker als extra accounts die onderhouden moeten worden.

Pagina: 1