Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Als eerste: ik werk in de ict, heb nog zo'n 20 werkjaren te gaan en ik heb inhoudelijk vrij weinig verstand van pensioenen.

Ik heb pensioenopbouw bij verschillende bedrijven (en fondsen) waar ik heb gewerkt, en de laatste tijd krijg ik e-mails en brieven van een aantal van die pensioenfondsen dat ik moet inloggen op de site en mijn keuzes moet doorgeven. Voor zover ik het begrijp gaat het o.a. over de risico categorie qua beleggen (geen idee waarom ik me daar zelf mee bezig zou moeten houden).

Nou heb ik me nooit echt verdiept in deze materie, en heb er eigenlijk weinig tijd voor op dit moment.

Weet iemand hoe het zit met alle recente veranderingen? Moet je echt bewust alles in kaart gaan brengen en per fonds inloggen en keuzes gaan maken?

Of kan ik gewoon niets doen en kom ik dan in de default veilige categorie? Hier hoop ik eigenlijk op, en aangezien dat voorlopig mijn keuze is hoop ik dat dit niet onverstandig is.

Of is het beter om gezien de recente pensioen veranderingen een keer te gaan praten met een expert om zaken goed te organiseren (of te bundelen oid als dit mogelijk is).

En verder; is dit iets waar ik op korte termijn iets mee moet gaan doen, of kan ik dit even opzij leggen en later oppakken.

Ik hoor graag meningen, tips en ervaringen uit de praktijk van andere mensen die hier meer verstand van hebben en/of die hier al actief mee bezig zijn geweest..

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is handig om eens je UPO te bekijken, om inzichtelijk te krijgen hoeveel pensioenen en over welke bedragen het gaat.

Verder zal niks doen in het algemeen naar een ‘neutraal’ profiel toe gaan.
(Niet offensief, niet defensief)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Zenix

BOE!

YakuzA schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:30:
Het is handig om eens je UPO te bekijken, om inzichtelijk te krijgen hoeveel pensioenen en over welke bedragen het gaat.

Verder zal niks doen in het algemeen naar een ‘neutraal’ profiel toe gaan.
(Niet offensief, niet defensief)
Als die nog 20 jaar heeft te gaan, beter offensief gaan. Veel van die partijen zitten defensief in obligaties, die leveren amper iets op.

En TS gewoon alles rustig doorlezen, mocht je iets niet begrijpen kan je het eventueel hier voorleggen. Een overweging kan ook zijn om waardeoverdracht te doen naar je huidige fonds, maar daar moet je ook in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Als ze je vragen om beleggingskeuze(s) te maken dan zit je waarschijnlijk al in een persoonlijk pensioen plan. Dat is precies wat de nieuwe wet wil (en wat vrij normaal is voor mensen in de IT). Meestal (Zwisterleven, Nationale Nederlanden en ASR) staat het op neutraal als je geen keuze maakt (gebaseerd op persoonlijke ervaring). Neutraal is vaak een mix van obligaties en aandelen, in ieder geval als ik naar mijn mix kijk bij die 3.

Als je dus helemaal niks doet, blijft het zo staan. Ik zou als ik jou was bij allemaal een keer inloggen (vaak gaat dit via Digid) een keuze maken (vaak zijn er maar 3 keuzes) en dan vanaf dat moment elk jaar je UPO een beetje bekijken of je groei nog ok gaat. Meer tijd en moeite hoef je er niet in te steken.