Viessmann warmtepomp Dauwpuntsensor D5 error

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 21:44

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Onze Viessmann warmtepomp geeft regelmatig een storing op de dauwpuntsensor met de melding D5.
Het betreft een nieuwbouwwoning waar we nu 8 maand in wonen.

De installateur is er inmiddels als 3x bij geweest.
Elke keer hebben ze de drempelwaarde voor de sensor verhoogd.
Inmiddels staat deze op 98%.

De storingsmelding gaat vanzelf weg als je maar lang genoeg wacht, echter zolang de melding er staat is de koelfunctie uitgeschakeld. En dat is nou net niet de bedoeling.

Volgens de installateur is de sensor goed en is het enige dat ze kunnen de waarde aanpassen door een potmetertje te verdraaien.
Ik ben van mening dat het verhogen van de drempelwaarde symptoom bestrijden is in plaats van het probleem op te lossen.

Is er iemand met ervaring met Viessmann en de melding D5?
Wat zouden jullie hiermee doen, verder verhogen lijkt me niet de bedoeling. Die sensor zit er niet voor niets. Ik heb het idee dat de sensor niet lekker is maar daar is de installateur het niet mee eens.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ss4
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024

Ss4

skate master schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:15:
Onze Viessmann warmtepomp geeft regelmatig een storing op de dauwpuntsensor met de melding D5.
Het betreft een nieuwbouwwoning waar we nu 8 maand in wonen.

De installateur is er inmiddels als 3x bij geweest.
Elke keer hebben ze de drempelwaarde voor de sensor verhoogd.
Inmiddels staat deze op 98%.

De storingsmelding gaat vanzelf weg als je maar lang genoeg wacht, echter zolang de melding er staat is de koelfunctie uitgeschakeld. En dat is nou net niet de bedoeling.

Volgens de installateur is de sensor goed en is het enige dat ze kunnen de waarde aanpassen door een potmetertje te verdraaien.
Ik ben van mening dat het verhogen van de drempelwaarde symptoom bestrijden is in plaats van het probleem op te lossen.

Is er iemand met ervaring met Viessmann en de melding D5?
Wat zouden jullie hiermee doen, verder verhogen lijkt me niet de bedoeling. Die sensor zit er niet voor niets. Ik heb het idee dat de sensor niet lekker is maar daar is de installateur het niet mee eens.
Als je alleen vloerverwarming hebt en de minimale watertemperatuur bij koelen op 19 zet kan je de sensor weglaten en stekker f11 doorverbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Ss4 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Als je alleen vloerverwarming hebt en de minimale watertemperatuur bij koelen op 19 zet kan je de sensor weglaten en stekker f11 doorverbinden.
Dank voor je antwoord, dit doorverbinden bewaar ik even mocht het probleem zich weer voordoen.

Uiteindelijk heb ik zelf contact gehad met Viessmann, hier werd bevestigd dat de drempelwaarde te hoog stond en waarschijnlijk een defecte sensor gemonteerd zit.
Met dit antwoord heeft uiteindelijk de installateur de sensor vervangen en hebben we tot nu toe nog geen storing weer gehad. Even afwachten wat de volgende zomer ons brengt als er weer gekoeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SylvieVDW
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
Nu ben ik benieuwd of het probleem volledig is opgelost? Hier ook telkens foutmelding D5 zodra het warm is, en bijgevolg nooit koeling wanneer het het meest nodig is. Volgens onze installateur is dat normaal, kwestie van geen condens te krijgen. Wij vinden het wel erg dat zo'n duur toestel niet doet wat je zou verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het foutmelding is wel ja, als het een beveiliging is dan niet.
Ik kon gisteren ook niet alleen op de vloerkoeling koelen zonder eerst te ontvochtigen, het was gisterenmiddag wel extreme vochtgehalte dus hoof dauwpunt, buiten al 21,4 graad.

[ Voor 0% gewijzigd door martijn v o op 14-08-2024 08:48 . Reden: typo ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
SylvieVDW schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 06:55:
Nu ben ik benieuwd of het probleem volledig is opgelost? Hier ook telkens foutmelding D5 zodra het warm is, en bijgevolg nooit koeling wanneer het het meest nodig is. Volgens onze installateur is dat normaal, kwestie van geen condens te krijgen. Wij vinden het wel erg dat zo'n duur toestel niet doet wat je zou verwachten?
Met het vervangen van de sensor zijn het aantal foutmeldingen drastisch verminderd, neemt niet weg dat bij een dag zoals gisteren er nog steeds foutmeldingen ontstaan vanwege de luchtvochtigheid.
De foutmelding kan geen kwaad en is slechts een beveiligingsmechanisme om te voorkomen dat de vloeren vochtig / nat worden.

Hieronder de mail reactie zoals ik deze van Viessman heb ontvangen
Beste heer,

Een dauwpuntmelding houdt in dat de vochtigheid in die ruimte te hoog is en er daardoor condens kan ontstaan op de leidingen als daar koud water doorheen gaat.
De instelling van de dauwpuntsensor wordt door ons standaard op 90% gezet, aangezien we in Nederland nogal eens vochtige, drukkende zomerdagen hebben waarbij de vochtigheid al snel richting de 90% kan gaan. Zoals de afgelopen weken zeker het geval was. Daarnaast kan de temperatuur en vochtigheid in de ruimte waar de warmtepomp staat nog verder oplopen doordat er bijvoorbeeld een wasdroger in de ruimte aanwezig is. Als de warmtepomp dan aan het koelen is ontstaat er condens op de leiding waardoor de dauwpuntsensor nog meer vochtigheid meet en ingrijpt. Dit is een logisch en natuurkundig proces.
De meldingen kunnen dus inderdaad geen kwaad: ze beschermen de installatie tegen condens op de leidingen en (badkamer)vloer. Zodra de vochtigheid weer is gedaald verdwijnt deze melding vanzelf.

Team Service
Pagina: 1