Pioneer Kuro herstellen vs. aankoop OLED (Sony/Pana/Philips)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12pastmidnight
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-04-2024
Eind 2020 heb ik een Pioneer Kuro PDP-LX5090H in perfecte staat op de kop kunnen tikken voor zo'n €250. Echt een prikje dus. Ik heb de voorbije jaren enorm genoten van een beeld- en geluidskwaliteit die zich makkelijk kan meten met die van flink wat recentere televisies.

Helaas begint mijn Kuro ouderdomskuren te vertonen. Sinds enkele maanden krijg ik af en toe te maken met het geduchte knipperende blauwe lichtje. Het blauwe lichtje knippert acht keer, en tot nu toe kreeg ik het probleem opgelost door de HDMI-kabel van mijn Apple TV 4K te ontkoppelen en de Kuro uit en weer aan te zetten.

Dit gebeurt de laatste tijd steeds vaker. De laatste dagen is het zelfs zo erg dat ik de televisie niet meer aan de praat krijg. Na enig onderzoek vermoed ik dat de hoge temperaturen daar voor iets tussen zitten. Wanneer het 's ochtends is afgekoeld in de woonkamer krijg ik de Kuro zonder probleem weer aan.

Ik wil natuurlijk mijn televisie kunnen gebruiken tijdens elk seizoen. De volgende vraag dringt zich dus op: herstel ik mijn Kuro of neem ik er afscheid van en koop ik een OLED televisie? Ik ben enorm gehecht aan mijn Kuro, dus ik heb al aardig wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.

Ik ga niet proberen om de televisie zelf te herstellen. Er is een kans dat het probleem verholpen zou kunnen worden met het vervangen van een defecte spanningsregelaar, maar helaas heb ik geen techniekershanden. Bovendien is het goed mogelijk dat het probleem complexer is dan dat. Ik wil vermijden dat ik er heel veel tijd aan besteed zonder resultaat, of het probleem misschien nog erger maak.

Het alternatief is om de Kuro te laten herstellen. Alle pijlen wijzen richting KEBE in Eindhoven, voor mij zo'n uurtje rijden ongeveer. Daar sta ik niet om te springen, maar ik laat mijn Kuro het liefst in de beste handen achter voor een reparatie. Ik bel hen morgen om erachter te komen hoeveel zij daarvoor zouden vragen.

Afhankelijk van de kostprijs overweeg ik om te scheiden van mijn Kuro en een OLED tv in huis te halen. Mijn budget is echter beperkt en mijn criteria zijn erg specifiek. Dat maakt de zoektocht nogal uitdagend.

Ik gebruik mijn televisie uitsluitend om te kijken naar films en series. De OS van het toestel maakt me niet uit, omdat ik kijk via mijn Apple TV 4K of via mijn laptop met HDMI. Wat het allerbelangrijkste voor mij is, is een filmische ervaring die dichtbij de intentie van de filmmaker blijft. Een correcte kleurweergave, diepe zwarten en een motion blur die een 'suspension of disbelief' creëert zijn voor mij een must. Ik wil het gevoel hebben dat ik in de bioscoop zit. Ik heb een hekel aan het soap opera effect, maar net zo zeer aan motion judder. Ik ben heel erg benieuwd naar 4K content. Daar kan ik nu niet van genieten op de Kuro. HDR vind ik enkel een pluspunt bij recentere films en series, wanneer de makers betrokken zijn geweest in de postproductie of wanneer de content gemaakt is met HDR in het achterhoofd. Verder trekt HDR me niet zo sterk aan, zeker niet wanneer we spreken over SDR films en series die gemaakt zijn nog voor HDR zelfs bestond. Ook het geluid van de televisiespeakers vind ik belangrijk. Het rijke en diepe geluid van de soundbar van mijn Kuro wil ik minstens kunnen evenaren. Qua dimensies is een 55" model groot genoeg. Onze woonkamer is niet zo groot, maar dat zou binnen een jaar of twee wel kunnen veranderen omdat wij van plan zijn te verhuizen. Omdat ik niet weet hoe groot onze nieuwe woonkamer zal zijn, maakt dit een keuze ook wat moeilijker om in te schatten.

Na heel wat zoeken kwam ik terecht bij Sony en Panasonic. Het lijkt erop dat er wat onenigheid bestaat over welke van deze twee producenten een beter beeld aanlevert. Panasonic wordt zelden vermeld, waardoor je zou denken dat Sony de betere keuze is. De meeste bronnen zijn echter Amerikaans, waar Panasonic niet langer verkocht wordt. Ergens vermeldde ook iemand Philips, maar daar vind ik heel weinig over terug.

De modellen die momenteel het meeste mijn aandacht vangen, zijn de Sony A80J, de Panasonic TX-55LZ980B of de Philips 55OLED907. Mijn budget ligt rond ca. €1500 en ik wil zowel nieuw als tweedehands kopen. Toestellen zoals de Panasonic TX-55LZ2000B of de Sony XR-55A95K vind ik fantastisch, maar worden helaas ver boven mijn budget verkocht.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik neig om de Kuro te willen herstellen en er nog zolang mogelijk aan vast te houden tot OLED technologie nog verder op punt gesteld wordt (ik heb hoge verwachtingen voor QD-OLED bv.), maar ik besef dat ik de Kuro ook romantiseer. Ik wil echter ook niet teleurgesteld worden bij een nieuwe aankoop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lastig te zeggen zonder prijs van reparatie. Ben benieuwd waar de indicatie op uit komt. Paar honderd euro zou ikzelf nog overwegen om de Kuro in leven te houden, daarboven zou ik de stap naar OLED maken. Voor mijn gevoel is plasma vooral emotie om aan vast te houden, een Pioneer Kuro hebbende qua naam mogelijk ook.

Punten als een diepe zwartewaarde krijgen een andere dimensie met OLED. Ikzelf ben ook van een plasma (late Panasonic) overgestapt naar OLED en geen moment spijt. De upgrade naar 4K deed mij het minste, juist HDR geeft weer welke stappen zijn gemaakt. Zeker in combinatie met echt zwart waar plasma dan opeens meer donkergrijs lijkt. Vergeet ook niet dat jouw plasma paneel waarschijnlijk al wat uren gemaakt heeft en qua opbrengst mogelijk niet meer is zoals het out of the box was. Tevens waren voor mij ook pluspunten dat ik geen ventilatoren meer in de TV had en geen zoemende voeding bij volledig wit beeld (met groene blobs). Dus ik had meer argumenten om over te stappen.

Enige waar ik mee zit qua je eisen is het geluid. Geluid van een platte TV is mijns inziens "acceptabel" als uiterste. Welke speakers zitten er bij de Pioneer? Actief zodat je ze eventueel mee kan nemen naar een andere TV of is dit de passieve versie die door de TV gevoed worden?

Qua welk merk TV, daar is redelijk wat over geschreven. Ook waarom Panasonic in Nederland minder populair is dan in bijvoorbeeld België (puur naar het aanbod kijkende). Sony en Panasonic worden inderdaad het meest geroemd om hun echtheid, het is niet dat je met LG een slechte TV in huis haalt, het is alleen wat meer afstellen. Ik noem LG omdat je aangeeft beperkt budget te hebben en LG is over het algemeen goedkoper.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Zoek eens naar het YT filmpje van HDTVtest over verschil plasma/oled en dan zie je dat het moment om te switchen er al een tijdje is.

Plasma is natuurlijk nog steeds prima, maar de techniek heeft gewoon een inhaalslag gemaakt. Enige dat bij oled een klein issue kan zijn is de motion judder vanwege de snelle beeldverversing van oled. Maar dat is in de setting flink te mitigeren.

Met jouw budget moet je gewoon een LG G3 of eventuuel een G2/C3 kopen… de panas en Sony liggen er te ver boven. Ook al zijn die met motion een heel klein beetje beter.

En goed (surround)geluid kan je met je budget gewoon vergeten….acceptabel geluid, verder komen ze allemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 10-09-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:48
OLED is een flinke stap vooruit.

Zoals gezegd lever je enkel in op het gebied van motion. Door de snelle pixel response van OLED tv's ontstaat er meer stutter, in tegenstelling tot Plasma waarbij fosfor 'langzaam' uitdooft. Je kan dit gedeeltelijk oplossen door motion interpolation aan te zetten, Sony is op dit gebied class leading gevolgd door Panasonic.

Panasonic biedt de nauwkeurigste afstelling out of the box, gevolgd door Sony.

Binnen het gestelde budget bieden de Sony modellen met Acoustic Surface speakers de beste geluidskwaliteit, dit is min of meer vergelijkbaar met een midrange soundbar zonder externe subwoofer.

Wanneer je niet teveel eisend bent en tevreden over de geluidskwaliteit van de Pioneer 18 watt geluidsbalk, die additioneel bij een Kuro geleverd werd, zul je met de geïntegreerde Acoustic Surface speakers er aardig op voorruit gaan.

Mocht de keuze vallen op de aanschaf van een nieuwe tv dan past een Sony OLED het beste bij jouw wensen.

De 55A83J biedt momenteel de meeste bang for the buck, is een ‘21 model dit doet echter niets af aan de beeldkwaliteit. Heeft de nieuwste EX paneel, zelfde SoC en beeldprocessor als K en L modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12pastmidnight
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-04-2024
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben erg dankbaar om te mogen rekenen op jullie vakkundige advies.

Ondertussen heb ik gebeld met KEBE in Eindhoven. Zij wisten me te vertellen dat de reparatie om en bij de €300 zou kosten, incl. BTW. Als ik daar nog eens benzine bij reken voor de afstand zou de totaalprijs van de reparatie neerkomen op zo'n €350.

De reparateur bij KEBE had er behoorlijk wat vertrouwen in dat mijn Kuro na de reparatie nog jaren zal meegaan, zeker als de helderheid aangepast is. Dat kan ik jammer genoeg niet controleren, omdat ik niet de oorspronkelijke eigenaar van de Kuro ben.
FeaR schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:54:
Lastig te zeggen zonder prijs van reparatie. Ben benieuwd waar de indicatie op uit komt. Paar honderd euro zou ikzelf nog overwegen om de Kuro in leven te houden, daarboven zou ik de stap naar OLED maken. Voor mijn gevoel is plasma vooral emotie om aan vast te houden, een Pioneer Kuro hebbende qua naam mogelijk ook.

Punten als een diepe zwartewaarde krijgen een andere dimensie met OLED. Ikzelf ben ook van een plasma (late Panasonic) overgestapt naar OLED en geen moment spijt. De upgrade naar 4K deed mij het minste, juist HDR geeft weer welke stappen zijn gemaakt. Zeker in combinatie met echt zwart waar plasma dan opeens meer donkergrijs lijkt. Vergeet ook niet dat jouw plasma paneel waarschijnlijk al wat uren gemaakt heeft en qua opbrengst mogelijk niet meer is zoals het out of the box was. Tevens waren voor mij ook pluspunten dat ik geen ventilatoren meer in de TV had en geen zoemende voeding bij volledig wit beeld (met groene blobs). Dus ik had meer argumenten om over te stappen.

Enige waar ik mee zit qua je eisen is het geluid. Geluid van een platte TV is mijns inziens "acceptabel" als uiterste. Welke speakers zitten er bij de Pioneer? Actief zodat je ze eventueel mee kan nemen naar een andere TV of is dit de passieve versie die door de TV gevoed worden?

Qua welk merk TV, daar is redelijk wat over geschreven. Ook waarom Panasonic in Nederland minder populair is dan in bijvoorbeeld België (puur naar het aanbod kijkende). Sony en Panasonic worden inderdaad het meest geroemd om hun echtheid, het is niet dat je met LG een slechte TV in huis haalt, het is alleen wat meer afstellen. Ik noem LG omdat je aangeeft beperkt budget te hebben en LG is over het algemeen goedkoper.
Zoals Freshouttheoven aangaf, zijn de speakers inderdaad een 18W passieve soundbar.

Uit nieuwsgierigheid, waarom is Panasonic minder populair in Nederland?
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:21:
Zoek eens naar het YT filmpje van HDTVtest over verschil plasma/oled en dan zie je dat het moment om te switchen er al een tijdje is.

Plasma is natuurlijk nog steeds prima, maar de techniek heeft gewoon een inhaalslag gemaakt. Enige dat bij oled een klein issue kan zijn is de motion judder vanwege de snelle beeldverversing van oled. Maar dat is in de setting flink te mitigeren.

Met jouw budget moet je gewoon een LG G3 of eventuuel een G2/C3 kopen… de panas en Sony liggen er te ver boven. Ook al zijn die met motion een heel klein beetje beter.

En goed (surround)geluid kan je met je budget gewoon vergeten….acceptabel geluid, verder komen ze allemaal niet.
Dat filmpje had ik al bekeken, bedankt om het nog eens aan te halen. Dan weet ik dat ik mijn onderzoek uitvoerig heb gedaan. Gek genoeg hielp dat filmpje mij niet om me volledig over de streep te halen.
Freshouttheoven schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:17:
OLED is een flinke stap vooruit.

Zoals gezegd lever je enkel in op het gebied van motion. Door de snelle pixel response van OLED tv's ontstaat er meer stutter, in tegenstelling tot Plasma waarbij fosfor 'langzaam' uitdooft. Je kan dit gedeeltelijk oplossen door motion interpolation aan te zetten, Sony is op dit gebied class leading gevolgd door Panasonic.

Panasonic biedt de nauwkeurigste afstelling out of the box, gevolgd door Sony.

Binnen het gestelde budget bieden de Sony modellen met Acoustic Surface speakers de beste geluidskwaliteit, dit is min of meer vergelijkbaar met een midrange soundbar zonder externe subwoofer.

Wanneer je niet teveel eisend bent en tevreden over de geluidskwaliteit van de Pioneer 18 watt geluidsbalk, die additioneel bij een Kuro geleverd werd, zul je met de geïntegreerde Acoustic Surface speakers er aardig op voorruit gaan.

Mocht de keuze vallen op de aanschaf van een nieuwe tv dan past een Sony OLED het beste bij jouw wensen.

De 55A83J biedt momenteel de meeste bang for the buck, is een ‘21 model dit doet echter niets af aan de beeldkwaliteit. Heeft de nieuwste EX paneel, zelfde SoC en beeldprocessor als K en L modellen.
Dank je voor het erg overzichtelijke advies. Als Sony leidend is op het gebied van motion, dan is dat een goeie reden voor mij om het te verkiezen boven Panasonic.

Ik ben inderdaad tevreden over de geluidskwaliteit van de Pioneer geluidsbalk. Als ik het goed begrijp zouden de Acoustic Surface speakers beter zijn?

Is er een groot verschil tussen de 55A83J en de 55A80J? De vergelijkingen die ik vind lijken er op te wijzen dat dit nagenoeg dezelfde toestellen zijn? Alleszins lijkt het me een heel mooi toestel. Tweedehands vind ik prijzen tussen 800 à 900 euro.

Het wordt voor mij dus kiezen tussen dat laatste of de herstelling voor €350. Wat denken jullie? Is OLED technologie voldoende matuur? Zou het een verstandige beslissing zijn om de Kuro te herstellen en te proberen om er nog eens drie jaar bij te doen in de hoop dat degelijke OLED toestellen nog wat goedkoper worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:48
12pastmidnight schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:26:

Dank je voor het erg overzichtelijke advies. Als Sony leidend is op het gebied van motion, dan is dat een goeie reden voor mij om het te verkiezen boven Panasonic.

Ik ben inderdaad tevreden over de geluidskwaliteit van de Pioneer geluidsbalk. Als ik het goed begrijp zouden de Acoustic Surface speakers beter zijn?

Is er een groot verschil tussen de 55A83J en de 55A80J? De vergelijkingen die ik vind lijken er op te wijzen dat dit nagenoeg dezelfde toestellen zijn? Alleszins lijkt het me een heel mooi toestel. Tweedehands vind ik prijzen tussen 800 à 900 euro.

Het wordt voor mij dus kiezen tussen dat laatste of de herstelling voor €350. Wat denken jullie? Is OLED technologie voldoende matuur? Zou het een verstandige beslissing zijn om de Kuro te herstellen en te proberen om er nog eens drie jaar bij te doen in de hoop dat degelijke OLED toestellen nog wat goedkoper worden?
Graag gedaan.

Persoonlijk zou ik het niet laten maken, of je moet een erg beperkte budget hebben. Dan kun je in ieder geval weer een tijdje vooruit en in de tussentijd sparen voor een mooie upgrade.

De reden waarom Panasonic niet populair is heeft er deels mee te maken dat het, net als Sony, duurdere tv's zijn vergeleken met de concurrentie. De gemiddelde Nederlandse consument is zeer prijsbewust en hecht meer waarde aan het prijskaartje dan aan kwaliteit, ik geef ze ook geen ongelijk wanneer je naar het prijsverschil kijkt.

Panasonic en Sony zijn decennia lang een A merk en hebben in tussentijd flink wat know how opgebouwd, ook geven beide merken prioriteit aan kwaliteit en zijn zaken doordachter. Of dit nu om de bouwkwaliteit/ design gaat of om de software.

LG en Samsung spenderen veel meer aan marketing, tel hierbij de agressieve prijsstrategie wat beide spelers dominant in de markt maakt en de hoge marktaandeel verklaart.

De EX panelen zijn volwassen, energie zuinig en hebben een langere levensduur. Ook is het inbranden, bij normaal gebruikt, verleden tijd.

Panasonic doet het ook erg goed op het gebied van motion, de reden waarom jou een Sony OLED tv adviseer is omdat jij een totaaloplossing zoekt met een beperkt budget.

Een tweedehands OLED zou ik niet zo snel kopen, of het een vrij recent model zijn dan heb je het nieuwste EX paneel en garantie.

Acoustic Surface speakers is een aardige stap vooruit.

De A80J biedt dezelfde beeldkwaliteit als de A83J, laatstgenoemde heeft een andere afstandbediening. De reden waarom ik de A83J noem is omdat dit momenteel de goedkoopste OLED tv is die aan al jouw wensen voldoet.
Pagina: 1