Centrifugaalpomp zit soms vast.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Goedemiddag,

Voor de tuin beregening gebruik ik een centrifugaalpomp de Leo AJM75.

https://www.wildkamp.nl/p...jm75-230-v-0-75-kw/795613

Ik heb deze pomp nu voor de tweede zomer draaien en hij bevalt goed. Helaas kwam ik er deze zomer wel achter dat hij met regelmaat vast zit wanneer ik de pomp aanzet.

Ik ben hierop met de pomp terug gegaan naar de leverancier en hun zeiden dat het komt doordat de pomp weinig draaiuren maakt. Op zich is hier iets van te vinden natuurlijk, maar in mijn optiek moet z'n pomp het gewoon doen.

De pomp heeft na de opstart vanuit de winter prima gedraaid tot na de eerste zomerse dagen na het slechte weer deze zomer, toen zat de pomp vast en ben ik ermee terug gegaan.

Gisteren heb ik de sproeiers weer laten draaien en zat de pomp weer vast. De winkelier gaf aan dat ik de kap er dan af moest halen en draaien aan de ventilator.

Zijn er mensen met ervaring die mij kunnen vertellen of dit normaal is bij dit type pomp? De pomp valt nu nog binnen de garantie en volgend jaar niet meer.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja is vrij normaal

Mijn vorige verwarmingspomp voor het zwembad had daar ook last van.

Mijn oplossing, elke middag even 15min aan.
En met beregening is het helemaal makkelijk, IPv 2 uur per weerk 15min per avond.

Met de nieuwe pompen geïnstalleerd doe ik dat nog steeds.
Elke dag tijdens piekopwek zonnestroom even 15min aan

En het heeft niet perse met draai uren te maken, maar met periodes van stilstand.

[ Voor 33% gewijzigd door jack zomer op 10-09-2023 16:46 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ahh oké dan neem ik dat probleem maar voor lief. Ik wou de pomp namelijk verkopen omdat ik een grotere wil, maar wil geen rommel verkopen.

Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Dat een pomp vast komt te zitten is niet normaal.
Ook niet als deze meerdere dagen zou stilstaan.

Er zit dan ook maar gewoon water in. Vanwaar neem je water? Zit er een filter voor met terugslagklep?
Behoudt je de druk op je perszijde of laat je de druk eraf?

Thuis heb ik een Karcher BP3 Home hydrofoorpomp staan die na een week stilstand perfect opstart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Asterion schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:55:
Dat een pomp vast komt te zitten is niet normaal.
Ook niet als deze meerdere dagen zou stilstaan.

Er zit dan ook maar gewoon water in. Vanwaar neem je water? Zit er een filter voor met terugslagklep?
Behoudt je de druk op je perszijde of laat je de druk eraf?

Thuis heb ik een Karcher BP3 Home hydrofoorpomp staan die na een week stilstand perfect opstart..
Hi, dank voor je reactie.

Aan de zuigkant van de slang zit een korf/filter met terugslagklep. Het systeem blijft in principe altijd gevuld met water tot dat ik de pomp na de zomer afkoppel en in de schuur opruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Kan je eventueel meten wat de stroom is dat deze neemt als de pomp nog eens zou vastzitten?
Hoor je dan ook echt een gezoem/gebrom dat de pomp effectief wilt beginnen ronddraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Asterion schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:22:
Kan je eventueel meten wat de stroom is dat deze neemt als de pomp nog eens zou vastzitten?
Hoor je dan ook echt een gezoem/gebrom dat de pomp effectief wilt beginnen ronddraaien?
Ja die broem/zoem toon doet die dan wel. Wanneer dit te lang duurt dan valt hij (thermisch) uit denk ik. De spanning meten dat gaat nu lastig ik heb de pomp vandaag compleet afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:38

thijsco19

KTM 990 SMT

Of het normaal is? Geen idee.
Maar je ziet het wel vaker.
Ik vermoed dat de rotor net op een verkeerde plek staat waardoor de motor niet wilt draaien. Even met de hand een stukje draaien en opnieuw aanzetten (stroom eraf dus als je met de hand draait).

Als dit het niet is, dan zou er iets in het pomphuis moeten zitten maar dat verwacht ik niet. Dit soort pompen kunnen echt wel wat hebben. Ik zie dit soort pompen geregeld in een boot staan en daar krijgen ze wel iets meer voor hun kiezen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1