Waterschade muur keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 15:51
Hallo allen,

Ik ben bezig met het verbouwen van m'n woning en kwam er een aantal maanden geleden achter dat een gestuct deel tussen de ramen van de keuken nat was. Ik heb dat stukje uitgekapt en gekeken waar het vandaan kwam. Het water blijkt dus uit de muur te komen, langs een of ander loden pijpje (zo'n 10-15cm) dat erin zat. Dat was een loze pijp en ik heb deze uitgeboord. Echter, nu zit ik met het volgende: hoe maak ik dit zo dicht dat ik niet bang hoef te zijn als het regent?

De situatie kwam namelijk pas naar voren toen het lang achter elkaar regende in het voorjaar. De buitenmuur raakte verzadigd en toen pas kwam het water naar binnen. Ik heb gezocht of er aan de buitenmuur een uiteinde van het pijpje je te zien zou zijn, maar dat is niet het geval. Ik vermoed dus dat als de buitenmuur te nat is en alle water opgezogen heeft, het water een baan naar binnen zoekt langs dat pijpje. Maar wat ik dus nu het beste kan doen om in de toekomst geen water binnen te krijgen is even de vraag. Iemand goede suggesties?

Ik heb nog een tube rubber seal staan, daarmee zou ik de holte kunnen volspuiten, maar ik ben bang dat het water dat toch nog een weg vindt.

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KiF5VJiIXE7kCCpU268d5JzpAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aC5wCYWYYLQqdw8hGumHAQQk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zUyL6nQ4yJ9lrv_VAziqwzc0w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORhM60vwxbbp5Yt6DsqkyyKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy0lKwp7YC2nWK_wvJmN2hz19vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmS6AmBUQ6lzPpJgg6pl6szg.jpg?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon met cement.

En de bron van het water opsporen. Is het een steensmuur of spouwmuur?

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 10-09-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Sethro schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:26:
Gewoon met cement.

En de bron van het water opsporen. Is het een steensmuur of spouwmuur?
Het gat zit ter hoogte van de buitenmuur, maar ik boor niet in de bakstenen (zie fotos). Wellicht een soort draagbalk boven de ramen? Ik heb de vensterbank nog niet liggen en dan zie je de bakstenen van de binnenmuur namelijk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0Si6KAs9mFBt76IymT3b3STxD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTZ3Ws2xaCosSUvIaqHZuZmF.jpg?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik weet niet zo goed waar ik nu tegenaan kijk op deze foto. Is dit binnen? Is de foto op zijn kop? Van binnen komt het vocht niet, dus het gat dichtmaken gaat het probleem niet oplossen.

Is het geen oude kabeldoorvoer van een zonwering geweest of iets dergelijks? Boven een raam zit vaak een latei om de krachten op te vangen, deze kan van beton zijn.

Heb je een foto van de buiten situatie en kan je dan aangeven waar het gat aan de binnenzijde zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dit zijn de bakstenen onder het raam zonder vensterbank erop ;)

Kun je het koperpijpje niet uitboren? Dan sluit je uit dat ie gaat roesten en het vulmiddel niet meer afsluit.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
frennek schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:39:
Ik weet niet zo goed waar ik nu tegenaan kijk op deze foto. Is dit binnen? Is de foto op zijn kop? Van binnen komt het vocht niet, dus het gat dichtmaken gaat het probleem niet oplossen.

Is het geen oude kabeldoorvoer van een zonwering geweest of iets dergelijks? Boven een raam zit vaak een latei om de krachten op te vangen, deze kan van beton zijn.

Heb je een foto van de buiten situatie en kan je dan aangeven waar het gat aan de binnenzijde zit?
Dit is de binnenkant, bovenin zie je waar ik het pijpje heb weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMhFpn6taHC-luq5aAUc7-qFgow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL1KkGXLE6y742tn7LLP4Hq4.jpg?f=fotoalbum_large
Thijsmans schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:45:
Kun je het koperpijpje niet uitboren? Dan sluit je uit dat ie gaat roesten en het vulmiddel niet meer afsluit.
Het is uitgeboord, maar ik weet dus niet wat ik het beste kan doen om het waterdicht af te werken. Als ik dit opnieuw ga stucen wil ik er na een regenbui niet achter komen dat het nog steeds niet dicht is 🥲

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Nogmaals, je moet de oplossing buiten je huis zoeken. Als vocht eenmaal in de binnenmuur zit zoekt het zijn weg wel. Als je dit gat dichtsmeert, komt het er ergens anders weer uit.

Als het lek aan de buitenzijde is gelokaliseerd, moet je het hier waterdicht maken. De binnenzijde behoeft dan geen aandacht meer en kan je gewoon weer dicht laten stucen.

Ik denk dat we genoeg foto's van de binnenzijde hebben gezien, daarom vroeg ik in mijn vorige reactie al een foto van de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
frennek schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:56:
Ik denk dat we genoeg foto's van de binnenzijde hebben gezien, daarom vroeg ik in mijn vorige reactie al een foto van de buitenzijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1Wdu4P3FniYlesL0taXPT36Uuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpvLKImzKkxKdPgpFLtpuqlB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m24OO12wwwRjjehZfs-So1_JFso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STCWAgoiUflxlvdeIwpfRbj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVSJlUSLn580zaCwEDDRv51480s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePkzrAzwk8fBjpUxXFIFEkuy.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik mee bezig was 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Ottie93 op 10-09-2023 16:10 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ottie93
Bij nadere inspectie heb ik het probleem gevonden. Precies op de plek boven de rolluikkast zat een stuk mos wat ik weggehaald heb met een schroevendraaier en er blijkt een gapend gat te zijn in de voeg... dus al het water dat op de rolluikkast staat, kan zo naar binnen lopen. Nu ik de voeg heb uitgekrabt zie ik ook licht van binnen in huis, helemaal aan het einde van waar ik het pijpje heb uitgeboord. Dus allemaal hartelijk dank voor de hulp, het was inderdaad van buiten!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Dat deel muur en de voeg direct boven de rolluikkast heeft het ook wel zwaar met de waterbelasting, want bij regenval hoopt het zich daar toch een beetje op lijkt het. Ook duidelijk te zien aan de aangroei van mossen op deze voeg. Zit er iets van een spleet of kier achter de rolluikkast? Hoe kan water wat tussen de muur en de rolluikkast weg lopen? En hoe is de kwaliteit van de rest van de voegen over de hele lengte? Het kan denk geen kwaad om het even goed schoon te maken en de voeg over de gehele lengte na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
frennek schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:33:
Dat deel muur en de voeg direct boven de rolluikkast heeft het ook wel zwaar met de waterbelasting, want bij regenval hoopt het zich daar toch een beetje op lijkt het. Ook duidelijk te zien aan de aangroei van mossen op deze voeg. Zit er iets van een spleet of kier achter de rolluikkast? Hoe kan water wat tussen de muur en de rolluikkast weg lopen? En hoe is de kwaliteit van de rest van de voegen over de hele lengte? Het kan denk geen kwaad om het even goed schoon te maken en de voeg over de gehele lengte na te lopen.
Ik denk inderdaad dat ik de voegen allemaal na ga lopen, want zoals je zegt zit er op meer plekken mos. Maar ben allang blij dat dit gevonden is! Kan ik eindelijk verder...

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvandenberg
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
Hoi, ik denk dat ik een zelfde soort probleem heb. Is er naast het navullen/nalopen van de voegen ook nog een manier om het water niet tussen de rolluikkast en muur te laten lopen? Ik dacht zelf aan een goede afdichtband of iets?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Misschien moet je overwegen of het er juist wel tussendoor moet lopen, ik las eerder
Zit er iets van een spleet of kier achter de rolluikkast? Hoe kan water wat tussen de muur en de rolluikkast weg lopen?
Zo'n rolluik hangt horizontaal, als je het dicht maakt, loopt het maar langzaam weg. Heb je een spleet van 2 mm, dan loopt het er gemakkelijk achterlangs, lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:29
fvandenberg schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:24:
Hoi, ik denk dat ik een zelfde soort probleem heb. Is er naast het navullen/nalopen van de voegen ook nog een manier om het water niet tussen de rolluikkast en muur te laten lopen? Ik dacht zelf aan een goede afdichtband of iets?

Groet
Een muur hoort gewoon "waterdicht" te zijn, dat staat bewust tussen quotes omdat muren niet waterdicht zijn. Maar gewone regen hoort ook met een rolluikkast ertegenaan niet te resulteren in vocht binnen in de woning.

De kier tussen kast en muur dichtmaken gaat je probleem misschien alléén maar verergeren omdat er nu (kort) water op de rolluikkast kan blijven staan in plaats van dat het via 2 wegen weg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Bij mij leek het opgelost te zijn na het voegen, maar helaas na flinke regenval en wind toch weer nattigheid. Is het een optie om bitumen boven de rolluikkast te laten branden?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:38
boven het rolluik een loodslab in de muur aanbrengen, zodat het water aan de voorkant van het rolluik afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 21:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ottie93 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:00:
Bij mij leek het opgelost te zijn na het voegen, maar helaas na flinke regenval en wind toch weer nattigheid. Is het een optie om bitumen boven de rolluikkast te laten branden?
Is de zonwering ook van de muur afgeweest? Ik vrees schade achter de kast.

Het voegen zelf gedaan of laten doen door een voeger?

Bij mij is op de gehele muur oude voeg weggekapt (en dat duurt een dag met dikke tools), schoongemaakt en geborsteld. Daarna nieuw voegsel erin, afwerken en tenslotte geimpregneerd.
Voegen is een vak en niet een DIY klus naar mijn mening en 'bitumen boven de rolluikkast te laten branden'' klinkt mij nogal houtje-touwtje eerlijk gezegd.

Minder serieuze oplossingen: wil je de kast laten zitten om welke reden dan ook, dan kan het hoogstens met invoegen van een lange strook lood(vervanger) denk ik, zal wel net zo lelijk tonen als een wenkbrauw van bitumen.

Of knijp er acht bussen siliconen op leeg, ruikt nog lekker ook.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
DeBolle schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Is de zonwering ook van de muur afgeweest? Ik vrees schade achter de kast.

Het voegen zelf gedaan of laten doen door een voeger?

Bij mij is op de gehele muur oude voeg weggekapt (en dat duurt een dag met dikke tools), schoongemaakt en geborsteld. Daarna nieuw voegsel erin, afwerken en tenslotte geimpregneerd.
Voegen is een vak en niet een DIY klus naar mijn mening en 'bitumen boven de rolluikkast te laten branden'' klinkt mij nogal houtje-touwtje eerlijk gezegd.

Minder serieuze oplossingen: wil je de kast laten zitten om welke reden dan ook, dan kan het hoogstens met invoegen van een lange strook lood(vervanger) denk ik, zal wel net zo lelijk tonen als een wenkbrauw van bitumen.

Of knijp er acht bussen siliconen op leeg, ruikt nog lekker ook.
Een jaar verder, buitenmuur opnieuw gevoegd en geïmpregneerd en het probleem is nog veel erger geworden |:( Waar we eerst op slechts één stuk last hadden van vocht, is het nu ook in de hoeken van de keuken. De rolluikkast is precies op hoogte van een voeg gemonteerd, dus het water loopt onder de voeg door, zo naar binnen... We gaan nu proberen de voeg dicht te smeren met Bison waterseal, kijken of het daarmee minder wordt, zo niet, dan komt er een loodslab in, maar dat zijn weer behoorlijke kosten :-( Fijn zo'n eigen huis 8)7

En nee, de kast is niet van de muur gehaald tijdens de werkzaamheden, achteraf misschien erg dom, maar het leek er nog goed uit te zien achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Ottie93 op 15-01-2025 14:31 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Ottie93 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Een jaar verder, buitenmuur opnieuw gevoegd en geïmpregneerd en het probleem is nog veel erger geworden |:( Waar we eerst op slechts één stuk last hadden van vocht, is het nu ook in de hoeken van de keuken. De rolluikkast is precies op hoogte van een voeg gemonteerd, dus het water loopt onder de voeg door, zo naar binnen... We gaan nu proberen de voeg dicht te smeren met Bison waterseal, kijken of het daarmee minder wordt, zo niet, dan komt er een loodslab in, maar dat zijn weer behoorlijke kosten :-( Fijn zo'n eigen huis 8)7

En nee, de kast is niet van de muur gehaald tijdens de werkzaamheden, achteraf misschien erg dom, maar het leek er nog goed uit te zien achter.
Bison waterseal is rommelen in de marge. Je kunt ook kiezen voor een knelstrip of wat Ubiflex 4cm in de voeg slijpen. Het doorzetten tot de spouw lijkt me (zeker na impregneren) overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
TwingyTwingy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Bison waterseal is rommelen in de marge. Je kunt ook kiezen voor een knelstrip of wat Ubiflex 4cm in de voeg slijpen. Het doorzetten tot de spouw lijkt me (zeker na impregneren) overbodig.
Als het water op de rolluikkast blijft staan, dan ben ik bang dat 4 cm nooit genoeg is.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-09 11:56
Het is interessant te weten hoe het kozijndetail er uit ziet als de rolluikkast weg is.

Je kunt aan de buitenkant sealen wat je wil, maar als de muur verzadigd is tijdens een stevige regenbui, loopt het water aan binnenzijde buitenspouwblad zo naar binnen. Als er dan geen goede waterkering is richting het binnenspouwblad, zit daar je probleem.
Pagina: 1