Problemen met DDR3 upgrade van 4GB naar 8GB AMD Phenom II

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 20:14
In 2009 heb ik door een collega van ICT een desktop PC laten bouwen, een AMD Phenom II x4 955 met een Gigabyte MX790XT-UD4P moederbord en 2x 2GB PC3 1066 OCZ 3G1333 4GK RAM geheugen. Super systeem, vrijwel geen problemen mee gehad en tot vandaag nog in gebruik (inmiddels wel als 2e PC naast een recente i5). Omdat ik geen spellen meer speel of andere zware taken met het ding doe gaat dat prima, echter zit ik wel qua geheugen wel regelmatig tegen het limiet aan.

Nu wilde ik graag het geheugen een upgrade geven door de 4GB te vervangen door 8GB. Daarom heb ik een set van 4x 2GB gekocht die vrijwel identiek is aan het geheugen wat ik al heb, namelijk 4x 2GB PC3 10666 OCZ 3G1333L V8GQ. De CAS latency van beide is gelijk: 9-9-9 en beide komen uit de Gold series reeks. Mijn 4GB set kwam destijds uit dezelfde verpakking (serienummers eindigen op -1 en -2) en ook de 8GB is uit dezelfde verpakking met serienummers die einden op -1, -2, -3 en -4. Het enige verschil is dat de voltage afwijkt, de set die ik gekocht heb is low voltage, die werkt op 1,65v terwijl mijn 4GB set werkt op 1.7v.

Afgelopen week heb ik de nieuwe set geplaatst maar ik krijg alleen maar BSOD schermen (stopcode: memory management en stopcode: fix attempted write to radomly memory) nadat Windows een poging doet op te starten. ... bij opstarten staat in het begin keurig 8GB geheugen vermeld en ook de Bios geeft dit weer. Ik heb het voltage aldaar aangepast naar 1,65v en weer terug naar 1,7v om te kijken of dat werkt maar mijn kennis stopt helaas hier. Ik heb ook geprobeerd alleen 2x 2GB van de nieuwe set te gebruiken en daarmee start de computer wel op naar Windows maar kort daarna toch een BSOD melding. Wellicht ergens in instelling in de Bios maar ik kan daar voor dit oude ding niet zoveel over vinden. Bios update heb ik (nog) niet gedaan, ik las hier en daar dat soms meer problemen geeft dan oplossingen?

Ik heb mijn oude geheugen nu weer geplaatst en daarmee loopt alles perfect. De modules zijn volgens de handleiding van Gigabyte geplaatst, 2 stuks (-1 en -2) in blauwe slots op DDR1 en DDR2, de rest op witte slots DDR3 en DDR4. Volgens Gigabyte zou dit moederbord 16GB aan geheugen moeten aankunnen. Mijn OS is Windows 10 64 bit home edition met alle updates gedaan. QVL heb ik bekeken maar die lijst is volgens mij bij verschijnen van het moederbord gemaakt maar nooit meer geupdate, OCZ staat er sowieso niet op, alleen hele oude 1 en 2GB sets.

Zoeken naar de BSOD meldingen via diverse kanalen geeft zoveel verschillende mogelijkheden die vaak niets met nieuw geheugen te maken hebben dat ik hoop dat iemand specifiek een antwoord voor mijn geval weet ... mijn kennis hierover is helaas niet zo groot :o

NB: ik weet dat een oud ding is ;) maar ik gebruik 'm voor de hobbykamer en daar is 'ie, afgezien van het geheugen, perfect geschikt voor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

Nemesizz

Untouchable

Paar dingen die mij zo te binnen schieten:

1. Consumenten PC's / CPU's (om het maar even zo te noemen) hebben wel vaker problemen wanneer er 4 geheugen modules worden gebruikt. Het kan wel, maar vaak niet op de maximale snelheid van het geheugen (XMP profiel bijvoorbeeld). Dus kan zijn dat 4 modules wel wil, maar niet op 1333 of 1600 MT/s (of Mhz).

Dit is iets wat vaak niet of nauwelijks terug te vinden is, want de marketing afdeling van zowel moederborden en geheugenmakers schreeuwen alleen maar de maximale snelheid, maar niet de haken en ogen die eraan zitten dat het vaak niet haalbaar is wanneer je meer dan 2 modules gebruikt.

2. Niet alle moederborden kunnen goed overweg met low-voltage geheugen. In theorie zou het niet uit moeten maken , maar toch in sommige gevallen werkt het systeem niet goed wanneer DDRL modules gebruikt worden.
Zijn ook enkele gevallen andersom, waar alleen DDRL modules worden geaccepteerd ipv de 'gewone' DDR (laptops bijvoorbeeld zie je dat wel eens).

3. Echter, gezien je ook al problemen hebt met 2 modules (wat punt 1 een beetje teniet doet), zou ik eens kijken of het geheugen zelf wel goed is. Tijdje MemTest laten draaien (Memtest86+ , zou nog goed moeten werken op een Phenom II). En dan kijken of er een of meerdere modules errors geven.

Blijft punt 2 nog wel een mogelijkheid, als het moederbord / CPU niet goed overweg kan met DDR3L modules, kan het dus zijn dat het geheugen niet daadwerkelijk defect is, maar wel errors geeft in MemTest.

Hoe dan ook, in dat geval krijg je de boel met die combinatie dan toch niet stabiel ;)

Wat je dus kan proberen:

- Geheugen op een lagere snelheid draaien (SPD of JEDEC profiel, dit is het meest basische profiel dat elke geheugenmodule bevat), zal dan waarschijnlijk 1066Mhz zijn. Dus geen XMP of 'overclock' profiel gebruiken.

- MemTest86 tijdje laten draaien (kan soms meerdere uren duren), iedere fout is er een teveel en dan weet je dat het geheugen niet stabiel is in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 18:37
Mx790xt of ma790xt?
De ram modules https://www.electrobyt.co...uct_info&products_id=2560 geven bij 'for use in' om een of andere reden wel Intel, maar geen Amd aan.

Mijn suggestie is niet op merk ocz focussen. En een non low voltage 2x4GB ddr3 1066 tot 1600 proberen.
Op vraag/aanbod misschien.

En als 2x4GB werkt kan je eventueel nog je oude 2x2GB erbij proberen te zetten voor 12GB totaal.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• MekkerSchaap
Nemesizz schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:43:
Paar dingen die mij zo te binnen schieten:

1. Consumenten PC's / CPU's (om het maar even zo te noemen) hebben wel vaker problemen wanneer er 4 geheugen modules worden gebruikt. Het kan wel, maar vaak niet op de maximale snelheid van het geheugen (XMP profiel bijvoorbeeld). Dus kan zijn dat 4 modules wel wil, maar niet op 1333 of 1600 MT/s (of Mhz).

Dit is iets wat vaak niet of nauwelijks terug te vinden is, want de marketing afdeling van zowel moederborden en geheugenmakers schreeuwen alleen maar de maximale snelheid, maar niet de haken en ogen die eraan zitten dat het vaak niet haalbaar is wanneer je meer dan 2 modules gebruikt.

2. Niet alle moederborden kunnen goed overweg met low-voltage geheugen. In theorie zou het niet uit moeten maken , maar toch in sommige gevallen werkt het systeem niet goed wanneer DDRL modules gebruikt worden.
Zijn ook enkele gevallen andersom, waar alleen DDRL modules worden geaccepteerd ipv de 'gewone' DDR (laptops bijvoorbeeld zie je dat wel eens).

3. Echter, gezien je ook al problemen hebt met 2 modules (wat punt 1 een beetje teniet doet), zou ik eens kijken of het geheugen zelf wel goed is. Tijdje MemTest laten draaien (Memtest86+ , zou nog goed moeten werken op een Phenom II). En dan kijken of er een of meerdere modules errors geven.

Blijft punt 2 nog wel een mogelijkheid, als het moederbord / CPU niet goed overweg kan met DDR3L modules, kan het dus zijn dat het geheugen niet daadwerkelijk defect is, maar wel errors geeft in MemTest.

Hoe dan ook, in dat geval krijg je de boel met die combinatie dan toch niet stabiel ;)

Wat je dus kan proberen:

- Geheugen op een lagere snelheid draaien (SPD of JEDEC profiel, dit is het meest basische profiel dat elke geheugenmodule bevat), zal dan waarschijnlijk 1066Mhz zijn. Dus geen XMP of 'overclock' profiel gebruiken.

- MemTest86 tijdje laten draaien (kan soms meerdere uren duren), iedere fout is er een teveel en dan weet je dat het geheugen niet stabiel is in je systeem.
Bedankt voor je antwoord :) ik ga vanavond proberen wat met de snelheidsinstellingen te spelen, hopelijk komt daar wat uit. Als dat niet lukt anders van het weekend MemTest laten draaien maar denk eerlijk gezegd dat het geheugen zelf niet het probleem is. In het uiterste geval een set op normaal voltage proberen te vinden en kijken of dat lukt.

• MekkerSchaap
D2DM schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:18:
Mx790xt of ma790xt?
De ram modules https://www.electrobyt.co...uct_info&products_id=2560 geven bij 'for use in' om een of andere reden wel Intel, maar geen Amd aan.

Mijn suggestie is niet op merk ocz focussen. En een non low voltage 2x4GB ddr3 1066 tot 1600 proberen.
Op vraag/aanbod misschien.

En als 2x4GB werkt kan je eventueel nog je oude 2x2GB erbij proberen te zetten voor 12GB totaal.
MX ... Sorry, je hebt gelijk ... GA-MA790XT 8)7 ik zie via je link inderdaad bij AMD nee staan, maar ik heb nog nooit gehoord van Intel of AMD specifieke RAM? De 2x2 set die ik sinds 2009 gebruik heb ik daar ook gevonden en daar staat bij AMD inderdaad wel ja.

Bedankt voor de suggestie, mocht ik er met instellingen en de MemTest niet uitkomen ga ik op zoek naar een 2x4 set op normaal voltage. :)

• MekkerSchaap
Even een update .. ik heb van alles geprobeerd maar kreeg het geheugen niet werkend. Met het geheugen bleek ook niets aan de hand te zijn. De zoektocht naar een 2x 4GB heb ik uiteindelijk ook gestaakt gezien het vrijwel allemaal low voltage sets zijn en ik dan nog niet weet of het gaat werken.

Ik kreeg vlak daarna echter de mogelijkheid om "voor weinig" een Dell Optiplex micro met een i5-7500 en 8GB over te nemen en dat heb ik uiteindelijke gedaan. Ding loopt als een trein dus tevreden :)
Pagina: 1