Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

threadrippr of epyc setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duvel666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi guys, hopelijk kunnen jullie me vakkundig adviseren zodat ik enkele onderdelen lijstjes kan samenstellen en dieper in de materie kan kijken. Ik heb al een 'idee' van wat ik ongeveer wil, maar ik ben er niet uit of ik ga voor een 'desktop' threadripper setup of een 'server' dual epyc 7742 setup.

Het beestje zal gebruikt worden om zo goed als de klok rond berekeningen en research uit te voeren in poker software. Softwares die vaakst simulaties zullen runnen zijn HRC (holdemresources.net) en Piosolver.

Al deze softwares halen voordeel uit multithreading an dus hoe meer cores/threads, hoe beter technisch gezien.

De Epyx 7742 heeft recentelijk een sterke prijsdaling gehad en ik zou daar voor een dual socket (double epyc) oplossing gaan. Het voordeel is dat ik eerst 1 processor en bvbv 256 RMA kan ankopen en nadien de tweede processor en bijkomend 256 ram kan bijplaatsen ... kosten kunnen gespreid worden en uiteindelijk zal ik dus 128 cores/256 threads hebben, weliswaar aan lagere clocks dan de threadripper.

Voor de threadripper zou ik naar een goeie (nabij) top oplossing gaan. Nadeel is dat hier niets kan uitgespaard worden, behalve eventueel bvb de helft van de ram als ik eerst slechts 8 ram sticks zou plaatsen en nadien nog 8 extra... maar die kost is bijna te verwaarlozen bij de kost van het gehele systeem lijkt me.

Alvorens ik meer detail ivm MB,geheugen,kast, etc. neerpoot, hebben jullie adviezen?
Welk systeem zou best zijn voor mijn hoofdgebruik ervan?
Waar moet ik op letten? Aan te raden onderdelen?
(ik post later nog even enkele onderdelen waar ik aan denk).

Alvast bedankt voor een eerste richtinggevend anwtoord en hulp
bugettair moeten we nog niet te diep kijken maar ik hoop uiteraard wel om het ietwat betaalbaar te houden!
Ik weet best dat ik het niet voor 3000€ kan samenstellen bvb, maar ik wil ook geen 15.000€ uitgeven...
maar er is marge genoeg om een degelijke prijs/kwaliteit oplossing te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIrTbDorPBlzrbyqt9R1KvsIITo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPozDCJk7vXo1B0OskYXNT9b.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via duvel666 op 12-09-2023 15:21)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
duvel666 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:09:
[...]

hmmm, interessant en te overwegen, maar het zou nog steeds te laag / te nipt zijn voor een zeer groot deel van mijn jobs, maar zeker het overwegen waard gezien het riante prijsverschil van het gehele systeem met een top threadripper. Dus ik moet even planmatig nakijken of het de moeite is of niet (want in dit geval moet ik regelmmatig een server huren).
Ook werkte het niet steeds voor iedereen... dat zou echt een domper zijn, maar ik hou het in beraad, Thanks voor deze nuttige info!
Ik zou exact hetzelfde ASUS bord pakken met exact dezelfde BIOS versie + exact dezelfde RAM kit. Dan moet het toch goed gaan lijkt mij. Is behoorlijk veel goedkoper als het voldoet.
Verder een technisch vraagje... stel dat ik eenAMD Ryzen Threadripper Pro 5995WX in een ASUS Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI II moederbord zou gebruiken.
Welke modules voor totaal 512gb ram zou ik dan best nemen?
Ik zou voor Micron gaan in het geval van DDR4. Het wordt wel een duur systeem ;)
Voor 128GB RAM dimms: uitvoering: Micron MTA72ASS16G72LZ-3G2R
Voor 64GB RAM dimms: uitvoering: Micron MTA72ASS8G72LZ-3G2R2R
Ze werken beidein 4x en 8x dimm opstellingen.

Zie ook de QVL van Crucial.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53

Thomg

Aww yiss

Als je budget vriendelijk wilt doen blijven er meerdere vragen over:

Maakt hoeveelheid geheugen bandbreedte uit?
Maakt hoeveelheid geheugen in het algemeen uit?
Maakt het uit als het 1 of meerdere PC's is? Schaalt het bijvoorbeeld over meerdere computers (like F@H bijv.)

In dat geval zou ik ook de 7950X overwegen, echt veel goedkoper en komt in de buurt van de 7742.

Zonee, dan heb ik niks gezegd. Van server heb ik zelf weinig kaas gegeten ;)

• duvel666
Thomg schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:32:
Als je budget vriendelijk wilt doen blijven er meerdere vragen over:

Maakt hoeveelheid geheugen bandbreedte uit?
Maakt hoeveelheid geheugen in het algemeen uit?
Maakt het uit als het 1 of meerdere PC's is? Schaalt het bijvoorbeeld over meerdere computers (like F@H bijv.)

In dat geval zou ik ook de 7950X overwegen, echt veel goedkoper en komt in de buurt van de 7742.

Zonee, dan heb ik niks gezegd. Van server heb ik zelf weinig kaas gegeten ;)
Ik had zelf al aan deze cpu gedacht maar ik heb graag minimaal 256GB Ram ter beschikking.
'Alhoewel', ik heb net een dedicated server voor 1 maand besteld dat deze gebruikt om enkele kleinere zaken te doen zodat ik de werksnelheid kan inschatten.

Ik heb ook intussen even gesproken met de maker van de software die ik gebruik en hij raadt een 1 cpu systeem aan.

dus eventueel een 'goedkope' 7950x of een threadripper ... of een single socket epyc ... maar ik denk dat een Epyc nu eigenlijk het 'minst handige is' en we die even langs de kant schuiven.

Mocht de snelheid tijdens de test meevallen dan kan ik best een 7950x in overweging nemen voor het 'alledaagse' werk, en de zwaarste projecten op een gehuurde server draaien ...
maar anderzijds is het dan misschien handiger om gewoon een zwaarder systeem te bouwen dat 99% van mijn dingen aankan.

ik bekijk het even en kom hier dan op terug.
Bedankt alvast!

• Djarune
Voor een 7950x is wel 192GB RAM beschikbaar. Bijvoorbeeld uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH192GX5M4B5200C38.

Kom je toch in de buurt van 256GB.

• duvel666
Djarune schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:17:
Voor een 7950x is wel 192GB RAM beschikbaar. Bijvoorbeeld uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH192GX5M4B5200C38.

Kom je toch in de buurt van 256GB.
Volgens mij (en volgens wat ik op de AMD site terugvind) is de support van de 7950x gelimiteerd tot 128GB.

Meer RAM inpluggen op het moederbord gaat hier denk ik niets aan verhelpen of zie ik dit verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGE9OoBwMMA63mrdGCsoUofdW6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NJawGIidAwk0YiEmhkblNVb.png?f=fotoalbum_large

• Djarune
duvel666 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:08:
[...]

Volgens mij (en volgens wat ik op de AMD site terugvind) is de support van de 7950x gelimiteerd tot 128GB.

Meer RAM inpluggen op het moederbord gaat hier denk ik niets aan verhelpen of zie ik dit verkeerd?

[Afbeelding]
Die support is niet maatgevend. Er kan namelijk ook sneller geheugen in dan 5200mt/s. Hier iemand die het eenvoudig aan de praat heeft gekregen

• duvel666
Djarune schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:40:
[...]

Die support is niet maatgevend. Er kan namelijk ook sneller geheugen in dan 5200mt/s. Hier iemand die het eenvoudig aan de praat heeft gekregen
hmmm, interessant en te overwegen, maar het zou nog steeds te laag / te nipt zijn voor een zeer groot deel van mijn jobs, maar zeker het overwegen waard gezien het riante prijsverschil van het gehele systeem met een top threadripper. Dus ik moet even planmatig nakijken of het de moeite is of niet (want in dit geval moet ik regelmmatig een server huren).
Ook werkte het niet steeds voor iedereen... dat zou echt een domper zijn, maar ik hou het in beraad, Thanks voor deze nuttige info!

Verder een technisch vraagje... stel dat ik eenAMD Ryzen Threadripper Pro 5995WX in een ASUS Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI II moederbord zou gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
duvel666 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:09:
[...]

Ik zou exact hetzelfde ASUS bord pakken met exact dezelfde BIOS versie + exact dezelfde RAM kit. Dan moet het toch goed gaan lijkt mij. Is behoorlijk veel goedkoper als het voldoet.
Ik zou voor Micron gaan in het geval van DDR4. Het wordt wel een duur systeem ;)
Voor 128GB RAM dimms: uitvoering: Micron MTA72ASS16G72LZ-3G2R
Voor 64GB RAM dimms: uitvoering: Micron MTA72ASS8G72LZ-3G2R2R
Ze werken beidein 4x en 8x dimm opstellingen.

Zie ook de QVL van Crucial.

• duvel666
Djarune schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:36:

Ik heb 'snelsnel' enkele configs van definitieve systemen in mekaar 'geflanst' om een basis idee te hebben...

7950x kom ik rond de 3.000€ (192GB RAM)
TR PRO 5995WX komt rond de 10.500€ (512GB RAM)
TR PRO 5875WX komt rond de 7500€ (512GB RAM)

Dus ja, de afweging van de frequentie en noodzaak van meer dan het geheugen dat de 7950x kan leveren is de moeite.
En ook het inschatten van de snelheidswinst op de snellere TR PRO's.

De dingen gaan ei zo na 24/24 aan het werk zijn, dus zelfs 30% tijdswinst op maandbasis is aanzienlijk.
Ik laat het in mijn hoofd enkele dagen rusten en zoek nog wat verder op.

Enig idee of er verdere prijsdalingen van de 2 vernoemde TR op het menu staan de volgende maanden?
(als tussen oplossing kan ik steeds momenteel even op een gehuurde server blijven werken en nadien overschakelen)

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Denk bij je kostenplaatje ook even aan de kosten van de energie voor deze servers en het koelsysteem. Als je het afweegt tegenover een huurserver dan zit dat natuurlijk allemaal in de prijs al.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53

Thomg

Aww yiss

Je hebt een belangrijke vraag niet beantwoord, schaalt de workload over meerdere computers?

• duvel666
Thomg schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:45:
[...]

Je hebt een belangrijke vraag niet beantwoord, schaalt de workload over meerdere computers?
Neen, Mijn vaakst gebruikte softwares staan dit niet toe.
2 ervan hebben zelfs geen optimale werkling bij dual sockets (of meer).
Vandaar dat ik het dual epyc idee ook liet varen.

Het moet een single socket - 1 pc config zijn om aan de verschillende noden van de softwares tegemoet te komen die ik vaakst en hardst nodig heb.

• duvel666
Het heeft even geduurd, en ik heb heel veel onderzoek gedaan en rond gekeken, met de coders van de softwares die ik gebruik samengezeten...

Dual socket systemen zouden in de nabije toekomst wel voluit ondersteund worden (er worden momenteel enkele wijzigingen in hun engine aangebracht).
Dus dat opent extra deuren.

Ik was aan het denken (met de 8950X die er aan komt en de vermoedelijk grote performantie boost van 30%+) dat een dual socket systeem met 2 van deze processoren best aardig kan zijn.

Maar, 2 problemen. Bij mijn weten is er (nog) geen enkel dual socket AM5 moederbord.
En vermoedelijk zijn we hier beperkt tot 128GB (want kans is klein dat die 192GB set-up hier ook zal werken gezien het een ander moederbord zal zijn - maar als dit het enige gebrek is dan kan ik ermee leven en het omzeilen voor sommige berekeningen)
Maar ik hou het nu in beraad als een mogelijke optie (als dual cpu's kan) , indien niet dan kan eventueel een single socket optie met de 192GB setup gezien de 30% performantie boost - maar dat zou eigenlijk nog 'te traag' zijn voor mijn doelen.

Iemand die hier beter van op de hoogte is dan ik ? Bestaan deze of zitte ner in de pijplijn?

Of, TR Pro (mogelijks komt er een price drop als de nieuwe TR Pro's binnnenkort op de markt komen???)
Of een dual epyc systeem op basis van 'goeie value for money' epycs met goeie prestaties.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
duvel666 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:14:
Het heeft even geduurd, en ik heb heel veel onderzoek gedaan en rond gekeken, met de coders van de softwares die ik gebruik samengezeten...

Dual socket systemen zouden in de nabije toekomst wel voluit ondersteund worden (er worden momenteel enkele wijzigingen in hun engine aangebracht).
Dus dat opent extra deuren.

Ik was aan het denken (met de 8950X die er aan komt en de vermoedelijk grote performantie boost van 30%+) dat een dual socket systeem met 2 van deze processoren best aardig kan zijn.

Maar, 2 problemen. Bij mijn weten is er (nog) geen enkel dual socket AM5 moederbord.
En vermoedelijk zijn we hier beperkt tot 128GB (want kans is klein dat die 192GB set-up hier ook zal werken gezien het een ander moederbord zal zijn - maar als dit het enige gebrek is dan kan ik ermee leven en het omzeilen voor sommige berekeningen)
Maar ik hou het nu in beraad als een mogelijke optie (als dual cpu's kan) , indien niet dan kan eventueel een single socket optie met de 192GB setup gezien de 30% performantie boost - maar dat zou eigenlijk nog 'te traag' zijn voor mijn doelen.

Iemand die hier beter van op de hoogte is dan ik ? Bestaan deze of zitte ner in de pijplijn?

Of, TR Pro (mogelijks komt er een price drop als de nieuwe TR Pro's binnnenkort op de markt komen???)
Of een dual epyc systeem op basis van 'goeie value for money' epycs met goeie prestaties.
AM5 zal nooit dualsockt ondersteunen is geen support voor, en over het algemeen is bijna voor alle workloads een dual socket systeem vaak trager dan een single socket systeem. De overhead die moet plaatsvinden ivm de communicatie tussen det twee sockets is enorm. Behalve als een programma dus specifiek support heeft voor NUMA heeft het nut.

Daarbij is als de keuze is tussen bv een dual socker 32 core systeem of een single socket 64 core systeem dat laatste eigelijk altijd sneller, behalve als je door de geheugen bandbreedte heen blaast van 1 core, maar als dat gebeurd heb je wel meer problemen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
Je zou nog tot 19 oktober kunnen wachten, Gerucht: AMD kondigt Threadripper PRO 7000-cpu's op 19 oktober aan, die presteren naar verwachting goed.

• duvel666
justahuman schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Behalve als een programma dus specifiek support heeft voor NUMA heeft het nut.

Daarbij is als de keuze is tussen bv een dual socker 32 core systeem of een single socket 64 core systeem dat laatste eigelijk altijd sneller, behalve als je door de geheugen bandbreedte heen blaast van 1 core, maar als dat gebeurd heb je wel meer problemen.
Software developer is aan een numa ondersteunende versie aan het werken, vandaar dat ik het in overweging nam.

En ja, ik geef zelf de keuze aan een 1 cpu systeem met meer cores... maar alvorens een investering te doen in een systeem dat makkelijk 11.000€ of meer moet kosten in dat geval ... overweeg ik graag (ook op aangeven van enkele leden) of er geen systeem dat 1/3 ervan kost niet het merendeel van de taken 'vlot' aan zou kunnen.

Thanks voor de reply :)
We blijven nog even rondneuzen alvorens de knoop door te hakken.

• duvel666
Oh, reuze goed nieuws, ik vercwachtte hierover pas nieuws echt naar het einde van het jaar toe.
Ik heb enkele gelekte specs en onofficiële benches gezien (geen idee of die 'echt zijn') en die waren best 'sick'.

Prijs en beschikbaarheid afwachten .. of de prijs drop van de huidige 5995WX :)
Pagina: 1