Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:18
Goedemorgen,

Onlangs heb ik een huis gekocht, inclusief een zonnesysteem (16 x yingli 280 Wp icm SolarEdge omvormer).

De vorige eigenaar heeft deze nooit gemonitord (systeem maakte ook geen verbinding met het internet).

Toen ik de verbinding tot stand bracht, bleek dat er 2 panelen niet meer werken en 1 paneel nauwelijks (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ2HECfSRz00n0adJVuxOQAE1xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLZQnACK7ads3mvGZqR261hx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij nu af wat de beste oplossing is (zo hoog mogelijke opbrengst, op basis van een acceptabele investering).

1. De initiële installateur vragen om een offerte voor vervangen 3 panelen.

2. Zelf panelen kopen (zelfde maat/opbrengst) en deze zelf vervangen.

3. initiële en/of andere installateurs vragen om een offerte voor vervangen alle 16 panelen (met een hoger rendement, die toekomstbestendig zijn).

Systeem zal nu toereikend zijn voor onze energievraag, maar op termijn zal die toenemen (gezinsuitbreiding/oudere worden kinderen).

Wat zouden jullie doen/adviseren?

Alvast bedankt - en een fijne zondag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is. Het zou ook prima een losse kabel of defecte optimizer kunnen zijn.

Afhankelijk hoe handig je bent zou ik daar zelf mee starten of iemand voor inhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
Als er rechtsbijstand verzekering afgesloten is door @RmR dan is dat de enige juiste eerste stap.
Ik vraag me namelijk af of de goede werking van het PV systeem onder de onderzoek plicht van @RmRvalt, of dat het verborgen gebrek is.

Volgende vraag steun ik @Sethro: hoe handig is @RmR.

Diagnose van problemen in een SE systeem is deel van de training in Edge Academy. Maar de basis acties heb ik in het hoofd.
Eerste stap is kijken in grafieken tab van monitoring website. Niet met mobiel device. Dan zie je niet alles.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:14:
Als er rechtsbijstand verzekering afgesloten is door @RmR dan is dat de enige juiste eerste stap.
Ik vraag me namelijk af of de goede werking van het PV systeem onder de onderzoek plicht van @RmRvalt, of dat het verborgen gebrek is.
Je hebt twee soorten verbogen gebreken:
1. Degene waar verkoper van op de hoogte was, en je over had moeten informeren / heeft gelogen over. Stellen dat er niks bekend is van lekkage, als je net een watervlek overschildert had valt hier onder.
2. Wat je huis onleefbaar maakt. Hoeft de verkoper niet van op de hoogte te zijn. Als twee weken na de koop blijkt dat de halve verdiepingsvloer op instorten staat.

Nummer twee is het iig niet. En nummer 1, als de verkoper nooit gemonitored heeft, ook niet. Heeft de verkoper dat wel, en verkoopt hij een huis met 16 zonnepanelen in de advertentie, terwijl er maar 13 werken, dan zou dat wel eronder vallen.

Voor TS, vraag 1 zou zijn voor mij: Zit er garantie op? Want vaak worden hele lange garanties beloofd bij zonnepaneel systemen. Zo niet dan is zelf doen in principe uiteraard het goedkoopste, maar ligt er wel aan of je weet wat er kapot is. Het zou mij ook niet verbazen als er optimizers kaduuk zijn, of iets in de bekabeling. Als dit de volgorde is hoe ze liggen, is het wel opevallend dat er drie naast elkaar kaduuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:06:
[...]

Voor TS, vraag 1 zou zijn voor mij: Zit er garantie op? Want vaak worden hele lange garanties beloofd bij zonnepaneel systemen.
Beloofde garantie is 2 ledig. Installatie - het werk aan het systeem en product garantie (beloofd door fabrikanten, maar dus verantwoording installateur). Nu heeft fopjurist ergens aangegeven dat hij van mening is dat het niet gescheiden is… maar win die maar eens.

Installatie is vaak erg kort.

Of je gelijk hebt wat betreft het defecte systeem zou ik gewoon toetsen bij rechtsbijstand.
Solaredge systemen worden normaal gewoon aan internet gehangen… juist vanwege de gedetailleerde monitoring. er mee wegkomen door dat bewust niet te doen voelt in elk geval niet moreel juist

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 10-09-2023 09:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:00
Controleer eerst status garantie. Dan deze volgorde: optimizer en dan paneel. (Laten doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:25
Het is aannemelijker dat er optimizers defect zijn. Panel zijn zowat nooit stuk. Log via een laptop ofzo in op dat portal en als je genoeg rechten hebt kun je grafieken inzien en dan met overleg hier oplossingen bedenken.
Maar als er garantie is, dan kun je beter de installateur bellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
SolarEdge heeft lang garantie op de optimizers. Gelukkig maar want ze gaan vrij veel stuk.

Gewoon even met SolarEdge bellen, sturen ze een installateur aan om het op te lossen.

Ze werken zelfs proactief met inplannen van reparatie van defecte optimizers als je zelf niet elke week kijkt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:05
Moet zeggen dat er wel erg snel naar rechtsbijstand gegrepen wordt hier. Rechtsbijstand is als je ergens niet uitkomt met een conflict zodat het op juridische wijze opgelost kan worden.

Ik ben zelf niet de moeilijkste, ga meestal verder dan juridisch wordt verwacht, maar als het eerste contact over zo iets van de rechtsbijstand zou komen, staat bij mij de kop direct verkeerd.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 19:44
Of ik ben blind maar er wordt niet gevraagd naar verborgen gebreken of rechtsbijstand maar gewoon naar hulp bij de zonnepannelen? Waarom gelijk weer het typische Tweakers stereotype hier :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14
Ronald schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:14:

Volgende vraag steun ik @Sethro: hoe handig is @RmR.

Diagnose van problemen in een SE systeem is deel van de training in Edge Academy. Maar de basis acties heb ik in het hoofd.
Eerste stap is kijken in grafieken tab van monitoring website. Niet met mobiel device. Dan zie je niet alles.
TS ziet een paar defecte panelen die gerepareerd moeten worden, hoewel de kosten wellicht niet voor hem zijn, zou het echt de eerste stap moeten zijn dat de TS z'n rechtsbijstand moet bellen, echt waar? Kom op zeg.
Je kan toch om te beginnen eens iets zelf doen, wellicht controleren of er nog garantie op zit, dan is het snel klaar. Mocht de verkoper het heb en kunnen weten kan je er altijd nog een belletje, of mailtje aan wagen. Wellicht los je het onderling al in alle vriendelijkheid op.

Dat snelle geroep om rechtsbijstand maakt het er iig niet gezelliger op en vaak echt onnodig.
Overigens gaan de premies vanzelf omhoog al die (onnodige) dossiers worden gewoon in de tarieven doorberekend.

Mocht dit iets zijn voor oude eigenaren en ze willen echt niet meewerken dan kan je ze altijd nog inschakelen. Bewaar de communicatie en dan kan dat zo het dossier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@joca zeker weten. Zonder je rechten te kennen kun je geen beslissing maken.

Rechtsbijstand bellen voor advies betekend nog lang niet dat je bij de rechter staat. Nog sterker: je gaat doorgaans eerst zelf communiceren om een onderlinge oplossing te vinden… maar dan op de juiste manier.

Dus jouw reactie is heerlijk overtrokken

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 10-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alexji schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:33:
Of ik ben blind maar er wordt niet gevraagd naar verborgen gebreken of rechtsbijstand maar gewoon naar hulp bij de zonnepannelen? Waarom gelijk weer het typische Tweakers stereotype hier :O
Hoewel zoals ik al schreef dat hier niet van toepassing is, daarom is het een forum. Als je enkel en alleen precies antwoord wil op je vraag, dan moet je niet bij een forum zijn. Want misschien ben ik blind, maar TS vroeg ook niet naar garantie. En toch lijkt mij dat een goed iets om te melden als optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 10-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14
Ronald schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:45:
@joca zeker weten. Zonder je rechten te kennen kun je geen beslissing maken.

Rechtsbijstand bellen voor advies betekend nog lang niet dat je bij de rechter staat. Nog sterker: je gaat doorgaans eerst zelf communiceren om een onderlinge oplossing te vinden… maar dan op de juiste manier.

Dus jouw reactie is heerlijk overtrokken
Dan nog, als je meent ergens recht op te hebben kan je altijd nog om te beginnen eens bellen met de makelaar of oude eigenaar.

Maar on-topic, ik weet niet of dit de daadwerkelijke layout is maar de panelen onder de 'defecte' leveren ook minder. Staan ze niet in de schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 19:44
Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:48:
[...]

Hoewel zoals ik al schreef dat hier niet van toepassing is, daarom is het een forum. Als je enkel en alleen precies antwoord wil op je vraag, dan moet je niet bij een forum zijn. Want misschien ben ik blind, maar TS vroeg ook niet naar garantie. En toch lijkt mij dat een goed iets om te melden als optie.
Ik gebruik een forum ook hoe het bedoeld is, ik kijk naar de categorie (Duurzame energie en installaties) waarin een vraag wordt gesteld en probeer daar on-topic op in te gaan. Maar momenteel ben ik een enorme hypocriet omdat ik mijzelf mee laat trekken in dit soort non-discussie.

Ben ik toch nog de stereotypische tweaker. Help :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:52
Wellicht ook interessant om eens te kijken naar de totale opbrengst van het systeem. Wellicht kan je op basis daarvan inschatten sinds wanneer het probleem speelt.

Maar ik zou inderdaad ook gewoon eerst nagaan of er nog garantie via de installateur aanwezig is. Zo ja, lekker leverancier vragen hoe je evt. zelf e.e.a. kan nakijken en/ of inschakelen om het uit te zoeken/ op te lossen. Wie weet kunnen ze het probleem op afstand al ontdekken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yingli 280? Dat klinkt als een systeem uit 2015/2016. Doorgaans hebben installateurs wel een bepaalde garantie meeverkocht, en solaredge zelf heeft ook goede garanties.

Ik zou via de verkoper de oorspronkelijke installateur achterhalen en eens kijken of je garantie kan claimen.
Zodra er kosten naar boven komen kan je altijd nog de afweging zelf dragen vs verhalen maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
joca schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:52:
[...]

Dan nog, als je meent ergens recht op te hebben kan je altijd nog om te beginnen eens bellen met de makelaar of oude eigenaar.

Maar on-topic, ik weet niet of dit de daadwerkelijke layout is maar de panelen onder de 'defecte' leveren ook minder. Staan ze niet in de schaduw?
Bij geen enkele vorm van schaduw verwacht je 0 opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
Sethro schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:07:
Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is. Het zou ook prima een losse kabel of defecte optimizer kunnen zijn.

Afhankelijk hoe handig je bent zou ik daar zelf mee starten of iemand voor inhuren.
Goed punt. Wat het lastig maakt is dat het gaat om een ontoegankelijk plat dak. Wordt dus een hoogwerker huren of eventueel via dakterras paar huizen verderop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RmR
Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:06:
[...]

Je hebt twee soorten verbogen gebreken:
1. Degene waar verkoper van op de hoogte was, en je over had moeten informeren / heeft gelogen over. Stellen dat er niks bekend is van lekkage, als je net een watervlek overschildert had valt hier onder.
2. Wat je huis onleefbaar maakt. Hoeft de verkoper niet van op de hoogte te zijn. Als twee weken na de koop blijkt dat de halve verdiepingsvloer op instorten staat.

Nummer twee is het iig niet. En nummer 1, als de verkoper nooit gemonitored heeft, ook niet. Heeft de verkoper dat wel, en verkoopt hij een huis met 16 zonnepanelen in de advertentie, terwijl er maar 13 werken, dan zou dat wel eronder vallen.

Voor TS, vraag 1 zou zijn voor mij: Zit er garantie op? Want vaak worden hele lange garanties beloofd bij zonnepaneel systemen. Zo niet dan is zelf doen in principe uiteraard het goedkoopste, maar ligt er wel aan of je weet wat er kapot is. Het zou mij ook niet verbazen als er optimizers kaduuk zijn, of iets in de bekabeling. Als dit de volgorde is hoe ze liggen, is het wel opevallend dat er drie naast elkaar kaduuk zijn.
Het lijkt mij niet de juiste route om dit te verhalen op de verkopers. Zij konden onmogelijk op de hoogte hiervan zijn. Slordig? Ja. Aansprakelijk? Nee.

Ik heb de installateur van destijds een e-mail gestuurd over de garantie. Kan goed zijn dat dit persoonsgebonden is. Vind het ook geen probleem om hier (als het moet) wat in te investeren. Hopelijk toont de installateur coulance met een scherp aanbod, als er geen claim gedaan kan worden op de garantie. Heb liever een win-win voor mij (lage prijs) en een eerlijke vakman (simpele klus), dan rechtsbijstand o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
ivocare schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:20:
Controleer eerst status garantie. Dan deze volgorde: optimizer en dan paneel. (Laten doen)
Goed plan, stap 1 gezet.

Er is overigens totaal geen schaduwval, kan ik de optimisers er niet gewoon tussenuithalen als die kapot zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RmR schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:42:
[...]

Goed punt. Wat het lastig maakt is dat het gaat om een ontoegankelijk plat dak. Wordt dus een hoogwerker huren of eventueel via dakterras paar huizen verderop.
Ladder ergens lenen?

Platdak werkt wel stuk makkelijker als je er eenmaal op bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 10-09-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
jeroen3 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:18:
SolarEdge heeft lang garantie op de optimizers. Gelukkig maar want ze gaan vrij veel stuk.

Gewoon even met SolarEdge bellen, sturen ze een installateur aan om het op te lossen.

Ze werken zelfs proactief met inplannen van reparatie van defecte optimizers als je zelf niet elke week kijkt.
Dat zou helemaal top zijn, maar valt dit niet binnen de verantwoordelijkheid van de installateur?

Weet je toevallig of het (voor SolarEdge) uitmaakt of het dak toegankelijk moet zijn? Het gaat om een relatief hoog plat dak dat je echt alleen met een hoogwerker wilt betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
joca schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:52:
[...]

Volgens mij is er geen sprake van schaduw (hoog plat dak, zonder hogere gebouwen/bomen in de buurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je er niet bij kan zal het niet gaan. Zover ik weet krijgt de originele of een andere solaredge dealer een nieuwe optimizer en een kleine vergoeding om deze te vervangen. Het huren van een hoogwerker zal daar waarschijnlijk niet in passen.

Wellicht dat je iets met de originele installateur kan doen, als die nog bestaat. Anders kun je zelf een deel van het werk betalen natuurlijk.

Het kan ook zijn dat je geen recht op solaredge verlengde garantie meer hebt omdat ze niet waren verbonden. Kun je even opzoeken in de voorwaarden. Ik weet dat dit bij enphase wel zo werkt. Niet aan internet is geen garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 10-09-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:33
Grafieken per omvormer bekeken?

[ Voor 46% gewijzigd door Dapdodo op 10-09-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

Veel? En waarom gaan ze stuk? Te hoge temperaturen op daken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Das een andere discussie, met een eigen topic: Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

@RmR ik zou gewoon de optimizers laten vervangen, als garantieclaim bij de oorspronkelijke installateur.
Heel nieuw systeem aan laten leggen kan altijd nog, en dan praat je over stevig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
RmR schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:50:
[...]

Goed plan, stap 1 gezet.

Er is overigens totaal geen schaduwval, kan ik de optimisers er niet gewoon tussenuithalen als die kapot zijn?
Solaredge systeem zal dan niet in bedrijf komen.
Dan moet je alles er tussen uit halen en een nieuwe (string) omvormer kopen.

Dat is meer werk dan een paar optimizers vervangen… waar 25 jaar product garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Je bedoeld dat een zeer gewaardeerd japans dunne film paneel meer spanning maakt dan de datasheet en daar door p405 optimizers frituurt?
En dat solaredge daar coulant mee om gaat?

En volgens de solaredge training dient de installateur eerst de optimizer op bepaalde manier door te meten voor garantie claim…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmR
Bedoel je per optimiser? Waar zoek ik dan naar? Ik zie wel dat het eerste kapotte paneel (0 watt productie) nog wel wat stroom ‘geleid’ (spanning optimiser >0) en de tweede helemaal niet (geen gegevens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RmR
Update: SolardEdge heeft vastgesteld dat het om de optimisers gaat. Zij sturen 3 nieuwe op, de oude willen ze graag terug. Het plan is om deze zelf te vervangen (even een instructiehandleiding zoeken dus).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, mooi.

Vervangen stelt weinig voor, maar de optimizers zitten onder de panelen geschroefd; je moet er veilig bij kunnen komen.

Omvormer uit (en wachten op safedc)
Spanning eraf
Oude optimizer loshalen (let op, mc4 sleutel nodig)
Nieuwe optimizer plaatsen (stekkers klikken in elkaar, even eraan trekken dubbelcheck)
Let op: 2 lange kabels op de string, 2 korte kabels op paneel
Schrijf het nummer van de nieuwe optimizer op (paneel 1.1.11 heeft nummer xxxxxx, etc)
Kabels netjes opbinden

Omvormer weer op spanning
Omvormer weer aan
Optimizers pairen (hier is daglicht voor nodig)

Geef de nummers door aan solaredge zodat ze je monitoring in orde kunnen maken.
Waarschijnlijk moet je omvormer ook een software update zodat ie de nieuwe optimizers kan zien, kan solaredge evt op afstand doen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 22-09-2023 06:25 ]

Pagina: 1