Nieuwbouw PC werkt na een paar uur helemaal niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-01-2024
UPDATE 10/09/23

Ik heb met hulp van m'n broer het probleem gediagnosticeerd. Het is een defecte PSU. Hoe een PSU ineens kapot kan gaan weet ik niet. Maar met een overbrugging van 2 pins hebben we de seasonic 1000w PSU getest en deze sloeg op dezelfde manier af. En met m'n oude voeding kreeg ik het moederbord aan de praat. (heb verder nog niet proberen te posten. Maar ik durf te wedden dat dat wel lukt).

Oude 500W PSU
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAvAUlixUoiszWa0q2ZrDwPwwjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22OCsEsdJxkZEBtC6KCO62Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe 1000W PSU (reageert niet, zowel los als aangesloten op alleen moederbord met cpu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQMltvWO02RThAnXLXQ2b-2rgH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpHQjmYrDgi4Z2gdjvYskr5U.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9oXwSVExBGt5B0K1A6eDelzi6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLxuuCP1jDP8RMlXhvIOC8z6.jpg?f=fotoalbum_large
=================================

Hallo tweakers!

Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe PC gebouwd (hardware onderaan de post) . Hij heeft een paar uur prima gewerkt op mijn oude ssd via een sata verbinding. Met een wat gedoe in de Bios heb ik Windows 11 weten te installeren op m'n nieuwe nvme ssd. Nadat ik 1 uur het spel starfield had gespeeld, wilde ik dat spel gaan migreren naar de nieuwe ssd. Alleen voordat ik überhaupt de kans kreeg om file manager te openen, kreeg de pc een BSOD. Na deze crash werd mijn nvme ssd niet meer herkend. M'n 2 hdds en 1 ssd nog wel. Alleen Windows via m'n oude ssd starten werkte ook niet. Na een aantal keer de pc opnieuw opgestart te hebben om via de bios de schijf terug te vinden, sloeg deze na een keer opstarten spontaan af. En sindsdien krijg ik de pc niet meer aan. Lampje brandt voor een kwart seconde en stroom gaat direct uit. Het lijkt alsof er ergens sluiting is.

Ik heb vervolgens (bijna) alles losgemaakt om het moederbord te kunnen laten posten. Maar zelfs met alleen de cpu (met heatsink erop maar zonder fans) gebeurt er niks behalve een korte puls van de power led. Ik had een beetje veel koelpasta gebruikt. Dus ik heb de heatsink er nog even afgehaald om te checken of er niet wat op de cpu was gekomen. Maar nee, beetje veel pasta maar verder niks over het bord gemorst ofzo. Heb dit schoongemaakt en een wat meer bescheiden hoeveelheid erop gedaan.

Ik heb dus in ieder geval het probleem kunnen herleiden naar het moederbord, CPU of de PSU. Ik gok dat er iets in het moederbord mis is. Maar wat precies het probleem is ben ik niet kundig genoeg voor.

De doos waarmee de onderdelen zijn verzonden was een beetje verminkt. Dus misschien dat er iets in verzending is gesloopt. Maar de pc heeft wel een kort tijdje gewerkt, dus dat zou ook raar zijn. Ik ben in ieder geval ten einde raad. Ik heb ook geen pc tot mijn beschikking om eventuele logs uit te lezen. Want ik heb bij het schoonmaken van m'n oude PC m'n cpu pins verbogen 😅. Dit is nu mijn 4de pc die ik bouw en tevens ook de meest nette installatie die ik heb gedaan. En nou heeft uitgerekend deze build problemen. Echt ongelofelijk 🤣

Ik ga de pc denk maandag meegeven aan iemand die er meer verstand van heeft dan ik, maar als iemand nog een gouden tip uit z'n mouw kan schudden zou dat top zijn.

M.v.g. Rien aka Icemelon.

Hardware van deze build:

GPU
Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti WINDFORCE OC 12G

CPU
AMD Ryzen 7 7800X3D Processor

Moederbord
MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI

CPU koeler
DeepCool AK620

Voeding
Seasonic Focus GX-1000 PSU / PC voeding

Drives
Kingston KC3000 2TB M.2 SSD
Samsung 500 gb ssd (oud)
Seagate 1.5 tb hdd (oud)
Seagate 2 tb hdd (oud)

Geheugen
G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K

Behuizing
Fractal Design North Chalk White Midi Tower

[ Voor 33% gewijzigd door IceMelon op 10-09-2023 17:49 . Reden: Update 1 ]

Beste antwoord (via IceMelon op 10-09-2023 17:01)

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 18:34
Ik ben benieuwd of de PSU standalone wel aan blijft.
Je zou dat ook nog kunnen proberen.
Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je dat kan doen.

https://landing.coolermas...w-to-test-a-power-supply/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:40
Aannemende dat de NVME SSD in een M.2 slot op het moederbord zit; heb je deze ook losgehaald? Kan zijn dat die niet helemaal goed geïnstalleerd zit/zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
skimine schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:34:
Aannemende dat de NVME SSD in een M.2 slot op het moederbord zit; heb je deze ook losgehaald? Kan zijn dat die niet helemaal goed geïnstalleerd zit/zat.
Deze heb ik ook losgehaald met mijn laatste pogingen om op te starten. En hoewel dit de eerste M. 2 schijf is die ik ooit heb geïnstalleerd, heeft Windows wel gewoon gedraaid via deze schijf. En het plastic borgschroefje zat gewoon goed gedraaid. De schijf zat er volledig in.

Ik wilde dus ook booten zonder deze schijf, ik had alles losgehaald behalve m'n oude SSD met Windows 10. Maar deze wilde ook niet starten. Volgens mij heb ik met het installeren van Windows op de M2 SSD iets verkeerd gedaan waardoor de installatie op m'n oude drive corrupt is geraakt.

Maar goed. M'n probleem is nu dus zo dat zelfs zonder schijf het moederbord niet reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
En sindsdien krijg ik de pc niet meer aan. Lampje brandt voor een kwart seconde en stroom gaat direct uit. Het lijkt alsof er ergens sluiting is.
Dat laatste klinkt als de juiste conclusie.

Stap 1
Neem het moederbord uit de behuizing en plaats het op een niet geleidend oppervlak. Soms worden afstandhouders aangebracht op plekken waar ze kortsluiting op het moederbord veroorzaken. Er mogen geen extra afstandhouders zonder schroef aanwezig zijn.

Uiteraard moet het geheugen recht in de slots zitten. De klemmen moeten automatisch in de uitsparingen op de DDR5 DIMM vallen zonder te forceren. Als je twee DIMM's hebt, probeer het dan met 1 DIMM in het door de handleiding geadviseerde slot.

Stap 2
Helpt dit niet, probeer dan te starten in de absoluut kaalst mogelijke configuratie.

Geen HDD/SSD, geen USB aansluitingen (ook niet naar de behuizing), geen SATA aansluitingen, geen audio op moederbord en achterzijde. Geen kabels laten liggen op het moederbord. Verwijder gemorst koelpasta en gebruik alcohol om eventuele restanten grond op te ruimen. Met een vergrootglas er naar kijken of alles weg is, is aan te bevelen.

Als het dan wel werkt sluit dan een voor een apparaten weer aan. Dus niet in 1 keer meerdere dingen doen. Zo vind je precies welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Verwissel ook het toetsenbord voor een andere. Elk USB onderdeel kan een kortsluiting veroorzaken en zelfs andere USB onderdelen kapot maken als beveiliging ontbreekt.

Stap 3
Start hij ook niet op in de kaalst mogelijke configuratie, dan is het tijd te kijken naar de processor. Verwijder die uit de socket en verwijder overtollige koelpasta grondig van de cpu en het moederbord. Met hoge resolutie foto's kun je de foto's vergroten en zodoende scheve pinnen ontdekken. Die kunnen allerlei problemen veroorzaken afhankelijk van welke pin scheef staat. Kortsluiting is ook mogelijk.

Een veel voorkomende oorzaak is dat processoren te hard of scheef in de socket terechtkomen. Dat moet heel voorzichtig gebeuren, zeker niet laten vallen en niet scheef erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
mrmrmr schreef op zondag 10 september 2023 @ 02:08:
[...]

Dat laatste klinkt als de juiste conclusie.

Stap 1
Neem het moederbord uit de behuizing en plaats het op een niet geleidend oppervlak. Soms worden afstandhouders aangebracht op plekken waar ze kortsluiting op het moederbord veroorzaken. Er mogen geen extra afstandhouders zonder schroef aanwezig zijn.

Uiteraard moet het geheugen recht in de slots zitten. De klemmen moeten automatisch in de uitsparingen op de DDR5 DIMM vallen zonder te forceren. Als je twee DIMM's hebt, probeer het dan met 1 DIMM in het door de handleiding geadviseerde slot.

Stap 2
Helpt dit niet, probeer dan te starten in de absoluut kaalst mogelijke configuratie.

Geen HDD/SSD, geen USB aansluitingen (ook niet naar de behuizing), geen SATA aansluitingen, geen audio op moederbord en achterzijde. Geen kabels laten liggen op het moederbord. Verwijder gemorst koelpasta en gebruik alcohol om eventuele restanten grond op te ruimen. Met een vergrootglas er naar kijken of alles weg is, is aan te bevelen.

Als het dan wel werkt sluit dan een voor een apparaten weer aan. Dus niet in 1 keer meerdere dingen doen. Zo vind je precies welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Verwissel ook het toetsenbord voor een andere. Elk USB onderdeel kan een kortsluiting veroorzaken en zelfs andere USB onderdelen kapot maken als beveiliging ontbreekt.

Stap 3
Start hij ook niet op in de kaalst mogelijke configuratie, dan is het tijd te kijken naar de processor. Verwijder die uit de socket en verwijder overtollige koelpasta grondig van de cpu en het moederbord. Met hoge resolutie foto's kun je de foto's vergroten en zodoende scheve pinnen ontdekken. Die kunnen allerlei problemen veroorzaken afhankelijk van welke pin scheef staat. Kortsluiting is ook mogelijk.

Een veel voorkomende oorzaak is dat processoren te hard of scheef in de socket terechtkomen. Dat moet heel voorzichtig gebeuren, zeker niet laten vallen en niet scheef erin.
Hoi mrmrmr,

Ik heb echt totaal geen trek om het moederbord los te halen. Maar denk idd wel dat het de volgende stap is. Ik heb het bord kaal proberen te draaien, alleen het zal wel aan de kast montage liggen op 1 of andere manier. Een schroefje die bij montage er al in zat en tegen een contact is aangetrild. Dit heb ik ook gehad met de eerste pc die ik ooit heb gebouwd.

Maar goed. Dat verklaart nog niet dat m'n ssd helemaal foetsie raakte in m'n bios. Of misschien wel.. . Dan is die schijf misschien echt verrot. Hoe dan ook. Ik ga morgen als hail Mary poging het moederbord loshalen en opnieuw aansluiten. Als dat niet werkt zal er echt iets mis zijn met m'n moederbord. Cpu heb ik 100% super voorzichtig gemonteerd en heeft ook gewerkt. Dus ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Maar je weet maar nooit.

Dank voor de tips. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Ik denk dat ik het moederbord op de antistatic mat met alleen de PSU ga proberen te laten posten. En als dat niet lukt weet ik zeker dat ik het zooitje op ga sturen naar iemand met meer verstand dan ik 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De lijst uit te proberen dingen kan altijd nog langer worden, maar hier aangehaalde oorzaken - kortsluiting wegens verkeerd geplaatste afstandhouders en verbogen pinnen van de processor - staan wel ergens in de top 5.

Shortcuts voor troubleshooten zijn er soms wel, maar het is meestal toch beter een strak stramien te volgen en systematisch oorzaken uit te sluiten.

Er zijn soms oorzaken en gevolgen die je niet meteen verwacht. Zo kan een DisplayPortkabel een M.2 probleem veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door mrmrmr op 10-09-2023 04:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo2000
Misschien kan je een foto posten hoe het nu zit aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizmo2000
Ik lees ook dat je het mainboard met alleen de heatsink en zonder de fans hebt aangezet?
Sommige mainboards starten ook niet op als de CPU fan niet is aangesloten. Zat de CPU fan wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
Gizmo2000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:04:
Ik lees ook dat je het mainboard met alleen de heatsink en zonder de fans hebt aangezet?
Sommige mainboards starten ook niet op als de CPU fan niet is aangesloten. Zat de CPU fan wel aangesloten?
Ja, de fans hebben ook aangesloten gezeten en gewerkt. Ik heb 'm ook MET cpu fans geprobeerd te booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo2000
Ik verwacht niet de de CPU er niet goed opzit of pootjes verbogen. Dan had het de 1e keer ook niet gewerkt.
Heb je ook al een keer de PSU volledig van het stroom gehad? Je zou kunnen proberen om eerst de PSU van het lichtnet te halen. Dan power button van PC ingedrukt houden en dan weer power erop. Zo reset je de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 22:53
Maar goed. Dat verklaart nog niet dat m'n ssd helemaal foetsie raakte in m'n bios. Of misschien wel.. .
ehh, dus je komt bios gwn in?

edit: Samsung 500tb ssd (oud) vraag me af waar je die vandaan heb :+

[ Voor 21% gewijzigd door JWL92 op 10-09-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceMelon
JWL92 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:45:
[...]

ehh, dus je komt bios gwn in?

edit: Samsung 500tb ssd (oud) vraag me af waar je die vandaan heb :+
Hahaha nee 500gb 😂
Ik KWAM m'n bios in. Nu niet meer. Ik ga zometeen m'n bord loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
Gizmo2000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:39:
Ik verwacht niet de de CPU er niet goed opzit of pootjes verbogen. Dan had het de 1e keer ook niet gewerkt.
Heb je ook al een keer de PSU volledig van het stroom gehad? Je zou kunnen proberen om eerst de PSU van het lichtnet te halen. Dan power button van PC ingedrukt houden en dan weer power erop. Zo reset je de voeding.
Ja, voeding is los geweest. En gereset. Nog slaat de pc na minder dan een halve seconde af.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Gizmo2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
UPDATE!
Heb moederbord los getest.
Zelfde probleem met de nieuwe PSU
Heb dus het moederbord aangesloten aan mijn oude 500Watt PSU en ik kreeg leven uit het bord. Oude PSU had echter geen connecties over voor 16 pins CPU molex. Dus heb de CPU niet onder stroom gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:41
IceMelon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:29:
UPDATE!
Heb moederbord los getest.
Zelfde probleem met de nieuwe PSU
Heb dus het moederbord aangesloten aan mijn oude 500Watt PSU en ik kreeg leven uit het bord. Oude PSU had echter geen connecties over voor 16 pins CPU molex. Dus heb de CPU niet onder stroom gehad.
kijk even in de handleiding van je moederbord of aansluiten ook met minder dan 16 kan (vaak is de extra voor overclocking e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
Aragnut schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:48:
[...]

kijk even in de handleiding van je moederbord of aansluiten ook met minder dan 16 kan (vaak is de extra voor overclocking e.d.).
Ik heb ondertussen de nieuwe PSU getest en deze is defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceMelon
Gizmo2000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:37:

Dit was het 👍 Heb met een testconnector uit de PSU doos de PSU getest. En deze slaat ook af zonder verbindingen aan het moederbord. Het ligt dus of aan de PSU of de meegeleverde molex kabel. Hoe dan ook, hij gaat teruggestuurd worden.

Dit was wel het laatste component die ik had verwacht het te begeven. Maar toch is het zo. Ik ga de PSU terugsturen en zal deze thread updaten als ik een nieuwe PSU aan de praat krijg.

Bedankt voor de hulp iedereen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 18:53
@IceMelon

My 2 cents

Wellicht lees ik eroverheen, heb je bij het wisselen van de PSU ook steeds de kabels horende bij de PSU gewisseld en niet oude/andere kabels van een andere PSU op de nieuwe aangesloten?

Dit kan namelijk verschillende issues tot gevolg hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Excliber op 10-09-2023 22:04 ]

Pagina: 1