Dram lichtje gaat aan na driver update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 19:05
Ik heb nu een paar weken mijn nieuwe pc en een 2-tal weken geleden s'avonds de pc afgesloten en de dag erna wou ik terug opstarten maar dit ging niet meer. Lampje vh dram op het moederbord bleeft branden en ik wist totaal niet wat er was mis gegaan. Na herhaaldelijk trachten op te starten uiteindelijk maar de batterij vd bios eruit gehaald. Dit werkte en ik kon terug bios in en daar XMP aangezet. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Sinds een paar dagen echter merkte ik gekraak als ik mijn headset ophad dus ik heb de laatste drivers gedownload en geïnstalleerd zonet. PC geeft melding om te rebooten dus ik doe dit. En opnieuw gaat het dram lichtje branden. Ik heb de pc 25 mins laten doen maar deed niks nog verder. Dus heb ik opnieuw de batterij er een minuut uitgehaald en terug opgestart. Zoals ik verwachet kwam ik zonder problemen in Bios en daar terug XMP aangezet. Pc rustig laten doen en ik kan terug mijn PC in.

Doe ik nu iets mis of scheelt er iets met het MB of het Ram of is het toch iets softwarematig, ik heb er geen idee van maar ik wil wel graag weten hoe dit komt en wat ik eraan kan doen.

Moederbord is B650M elite AX moederbord
Ram geheugen Corsair DDR5 Vengeance 5600 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Wat zijn de volledige specificaties van je systeem?

Het eerste wat ik zie dat je Corsair geheugen hebt, en dat is geen gelukkig huwelijk in combinatie met een AMD cpu.
Je zegt dat je pc goed werkt tot dat je xmp aanzet.
De eerste keer als je je pc opstart staat je intern geheugen op een hele lage snelheid wat je cpu prima kan hebben, na xmp zet je het op 5600MHz en is het onstabiel.
Ik weet niet of je je huidig setje intern geheugen nog kan retourneren maar ik zou dat proberen en ga voor een G-skill setje wat op de QVL staat van je moederbord, let vooral op dat het EXPO geheugen.(Dat is de tegenhanger van XMP)
Als dat niet gaat moet je XMP vergeten en zelf handmatig aan je intern geheugen instellingen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
JappieR schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:16:
Wat zijn de volledige specificaties van je systeem?

Het eerste wat ik zie dat je Corsair geheugen hebt, en dat is geen gelukkig huwelijk in combinatie met een AMD cpu.
Je zegt dat je pc goed werkt tot dat je xmp aanzet.
De eerste keer als je je pc opstart staat je intern geheugen op een hele lage snelheid wat je cpu prima kan hebben, na xmp zet je het op 5600MHz en is het onstabiel.
Ik weet niet of je je huidig setje intern geheugen nog kan retourneren maar ik zou dat proberen en ga voor een G-skill setje wat op de QVL staat van je moederbord, let vooral op dat het EXPO geheugen.(Dat is de tegenhanger van XMP)
Als dat niet gaat moet je XMP vergeten en zelf handmatig aan je intern geheugen instellingen gaan werken.
- AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
- Gigabyte B650M AORUS ELITE AX (rev 1.0)
- ASUS ProArt GeForce RTX 4080
- DeepCool AK500 Digital
- Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600Z36K
- MSI MPG A850G PCIE5
- Lexar NM790 4TB

Alles werkt ook goed tot ik een driver update doe. Ik kan me niet herinneren de eerste keer dat dit probleem tevoorschijn kwam ik ook een driver heb ge-update maar het kan mss wel. £

Ik heb gisteren een Memtest usb boot gemaakt en deze laten lopen voor 3u. Alle testen waren goed dus dan lijkt het me toch straf dat het aan het geheugen zou liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
ok, duidelijk.

Dan lijkt het haast dat het probleem bij de headset drivers ligt, is het mogelijk om een andere driver versie te proberen?

En ik blijf erbij dat het probleem ook net zo goed bij je Corsair geheugen kan liggen. Als je hier op het forum gaat zoeken op AMD en Corsair kom je tig probleem gevallen tegen met de meeste rare foutmeldingen. Wellicht dat je misschien van iemand anders even zijn geheugen mag lenen om uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Laatst online: 12:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:21
Heb je het bios al geüpdate naar de nieuwste versie? Dit lost geheugen problemen ook vaak op. (comboPI).

[ Voor 4% gewijzigd door Visgek82 op 11-09-2023 07:11 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
Up to 15 mins staat er maar ik heb de pc 25 mins laten doen en dan nog deed die niks. Pas na BIOS reset kwam er terug beweging in. Dan trainde die het geheugen ook maar dat duurde niet langer als een minuut of 5.
Visgek82 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:11:
Heb je het bios al geüpdate naar de nieuwste versie? Dit lost geheugen problemen ook vaak op. (comboPI).
Ja heb ik bij het begin vd installatie gedaan en dit is zonder problemen gelukt toen.
JappieR schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:38:
Dan lijkt het haast dat het probleem bij de headset drivers ligt, is het mogelijk om een andere driver versie te proberen?

En ik blijf erbij dat het probleem ook net zo goed bij je Corsair geheugen kan liggen. Als je hier op het forum gaat zoeken op AMD en Corsair kom je tig probleem gevallen tegen met de meeste rare foutmeldingen. Wellicht dat je misschien van iemand anders even zijn geheugen mag lenen om uit te sluiten?
Met de drivers die ik nu heb geïnstalleerd is het gekraak weg (voorlopig) dus ik vermoed dat dit opgelost is. Ik kan indd aan een vriend vragen om zijn geheugen is te proberen maar nu werkt alles terug prima. Gisteren avond heel de tijd Starfield en Forza Horizon 5 gespeeld op max settings en niks problemen.

Ik ga is horen wat ze bij Megekko zeggen, mss dat ik het geheugen eruit haal en beroep doe op het herroepingsrecht. Zou ik dan terug kijken naar geheugen voor AMD Expo of niet? Ik was eventueel aan deze aan het denken.

https://tweakers.net/pric...6bbeak2-32/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
Je leest helaas wel meer dat het met de huidige BIOS-versies nog wel eens voorkomt dat een bord ineens niet wil booten eens per x aantal (re)boots. Ik heb het zelf bij een MSI bord inmiddels ook 1x gehad. Dit kan dan liggen aan een spontaan falende initialisatie van het geheugen. Memory Context Restore kan hier ook verantwoordelijk voor zijn, maar gezien het feit dat je dit nergens noemt denk ik niet dat je dat hebt aangezet. Dit is een optie waarbij het BIOS onthoudt wat de vastgestelde waardes waren (dus niet trainen bij elke boot). Ook daarmee gaat helaas nog wel eens wat mis.

Sowieso is het verstandig alleen geheugen te gebruiken dat op de QVL staat, maar ook daarmee nog geen 100% garanties. Ik vrees dat het simpelweg nog een aantal BIOS-versies gaat duren voordat alles 100% stabiel is.

Als je geheugen nog kan wisselen voor QVL dan zou ik dat doen en het daarna helaas simpelweg nog even afwachten. Hou de BIOS-updates van je bord in de gaten :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Phille023 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:36:
[...]
Met de drivers die ik nu heb geïnstalleerd is het gekraak weg (voorlopig) dus ik vermoed dat dit opgelost is. Ik kan indd aan een vriend vragen om zijn geheugen is te proberen maar nu werkt alles terug prima. Gisteren avond heel de tijd Starfield en Forza Horizon 5 gespeeld op max settings en niks problemen.

Ik ga is horen wat ze bij Megekko zeggen, mss dat ik het geheugen eruit haal en beroep doe op het herroepingsrecht. Zou ik dan terug kijken naar geheugen voor AMD Expo of niet? Ik was eventueel aan deze aan het denken.

https://tweakers.net/pric...6bbeak2-32/specificaties/
Als je kunt ruilen dan zou ik dat zeker doen. Voor geheugen advies zou je even kunnen kijken in het desktop aankoopadvies, daar komen heel veel AM5 configuraties met daarop geheugen adviezen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
Korvaag schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:45:
Je leest helaas wel meer dat het met de huidige BIOS-versies nog wel eens voorkomt dat een bord ineens niet wil booten eens per x aantal (re)boots. Ik heb het zelf bij een MSI bord inmiddels ook 1x gehad. Dit kan dan liggen aan een spontaan falende initialisatie van het geheugen. Memory Context Restore kan hier ook verantwoordelijk voor zijn, maar gezien het feit dat je dit nergens noemt denk ik niet dat je dat hebt aangezet. Dit is een optie waarbij het BIOS onthoudt wat de vastgestelde waardes waren (dus niet trainen bij elke boot). Ook daarmee gaat helaas nog wel eens wat mis.

Sowieso is het verstandig alleen geheugen te gebruiken dat op de QVL staat, maar ook daarmee nog geen 100% garanties. Ik vrees dat het simpelweg nog een aantal BIOS-versies gaat duren voordat alles 100% stabiel is.

Als je geheugen nog kan wisselen voor QVL dan zou ik dat doen en het daarna helaas simpelweg nog even afwachten. Hou de BIOS-updates van je bord in de gaten :)
Wat is QVL?
JappieR schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:59:
[...]

Als je kunt ruilen dan zou ik dat zeker doen. Voor geheugen advies zou je even kunnen kijken in het desktop aankoopadvies, daar komen heel veel AM5 configuraties met daarop geheugen adviezen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/121
Ik kan het helaas niet meer inruilen want ik heb het doosje niet meer spijtig genoeg. Denk dat ik het voorlopig zo ga laten en als het nog is gebeurd dat ik dan wel is kijk achter ander geheugen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
Phille023 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:08:
[...]

Wat is QVL?
[...]

Ik kan het helaas niet meer inruilen want ik heb het doosje niet meer spijtig genoeg. Denk dat ik het voorlopig zo ga laten en als het nog is gebeurd dat ik dan wel is kijk achter ander geheugen in de toekomst.
Qualified Vendor List. Zie de webpagina van je moederbord en dan ergens bij documentatie of supported CPU/Memory ofzo. Verschilt wat per fabrikant.

Edit:
https://www.gigabyte.com/...11/support#support-memsup
Daar is je memory QVL.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 11-09-2023 18:12 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1