Geen actie datalek Ziggo Smartwifi app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
TL;DR
  1. Via SmartWifi app van Ziggo krijg ik met mijn account netwerkdevices gepresenteerd van een andere klant.
  2. Dit werkt onafhankelijk van WiFi, want ook via 5G: cloudservice.
  3. Data is actueel want wijzigt steeds en komt terug na legen cach.
  4. Ik kan in app WiFi toegang apparaten pauzeren bij deze random klant.
  5. Door apparaatnamen in het netwerk is de klant te herleiden.
  6. Ziggo doet niets met mededeling (chat / telefoon)
  7. Data protection officer Ziggo gemaild
  8. AP getipt.
  9. Gooien alle modems van Ziggo hun data in de cloud?
  10. Conclusie inmiddels dat modem brak is. Wordt vervangen door monteur.
  11. Ziggo heeft issue inmiddels serieus opgepakt
Vanmorgen een nieuw vervangend Ziggo modem uitgepakt. Zat een flyer in: maak een backup van de instellingen van je oude modem. Handig. Kan via website, of. Smartwifi app. Via de website werkte niet, dus de Android app geïnstalleerd. Die scant je netwerk en toont de verbonden apparaten. Scan gedaan met oude Cisco nog in de lucht, nieuwe nog in de doos.

Toen had ik even een wtf moment, want die apparaten waren niet van mij. Er zat ook een PC naam tussen van een dame met haar mans- en meisjesnaam. Dus te herleiden. Ze woont zo'n 200 km verderop, dus het kan niet aan de wifi liggen.

In een bijgevoegde folder staat dat een beperkt aantal modems geschikt is om een backup te maken. Mijn stokoude Cisco zat daar niet bij. De app dat dus een melding moeten geven: jammer joh. Maar in plaats daarvan serveert 'ie netwerkinfo van een random klant.

In een inhoudelijk telefonisch contact met support dit incident gemeld en een nummer gekregen om dit datalek te melden. Dame daar hoorde mij aan, ging "het uitzoeken", zet me in de wacht, komt terug en meldt: overlegd met leidinggevende: doen we niks aan.

Op een eerdere melding via de chat in Mijn Ziggo app krijg ik terug: "Waarom heb je ingelogd op je oude modem als het nieuwe al is aangesloten?" Los van het feit dat dat niet zo is: is het dan opeens wel OK dat ik netwerk info van een random klant krijg? Kwartje valt daar kennelijk niet.

Het tipformulier van de AP ligt eruit wegens onderhoud, maar die komt wel.

Dus een waarschuwing voor Ziggo gebruikers: pas op met de Smart Wifi app, die is lek.

Zo zag dat eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z25icjkNDwAHwI9ASkll9z6YVeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiiFW4lwrMt4UNboCONhXVPt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Marcva op 11-09-2023 15:55 . Reden: toevoeging NIEUW modem en screenshot toegevoegd. Euvel op oud modem. Nieuwe niet geïnstalleerd. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:02

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Met wat zoekwerk heb ik wat gevonden, op de Ziggo site in hun privacy statement staat het volgende:
Als je contact wilt met onze Privacy Officer dan kun je je bericht sturen aan:

VodafoneZiggo Privacy Office
VodafoneZiggo Data Protection Officer
Postbus 43048
3540 AA Utrecht
privacyoffice@vodafoneziggo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
Begrijp ik het wel goed, het vervangende tweedehands Ziggo modem was niet gereset? En zag je daarom de info van een andere klant, of is er iets anders aan de hand? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

DataGhost

iPL dev

Het is onwaarschijnlijk dat een feature voor het tonen van de lokaal aangesloten apparaten op je eigen wifi informatie van het internet haalt. Die scan kan namelijk gewoon lokaal gedaan worden. Wat jij beschrijft is in principe "moeilijk" om op een manier te programmeren dat het kan gebeuren en dan zouden er in de ontwerpfase al willens en wetens AVG-schendingen gedaan zijn, mocht dit daaronder vallen. Nou ken ik de app verder niet maar ik kan me dit gewoon slecht voorstellen. Ook zijn persoonsnamen niet uniek en zijn computernamen vrij te kiezen. Dus hoe zeker weet je dat deze informatie onmogelijk van jouw lokale netwerk zou kunnen komen?

Een mogelijk scenario is dat de persoon die 200km verderop woont haar device verkocht heeft aan iemand, van digibeet naar digibeet is het heel logisch dat de bestaande installatie/instellingen ongewijzigd blijft. Als je dat apparaat kan pingen is het nog minder waarschijnlijk dat deze zich eigenlijk 200km verderop bevindt (maar als dat niet lukt zegt dat nog steeds niet zoveel). Het meest waarschijnlijke is dat dat apparaat zich dicht bij jou in de buurt bevindt, ofwel in huis ofwel bij de buren. Heb je toevallig powerline-adapters in huis?

En dus: wat is het IP van dat apparaat, ligt dat in jouw IP-range, kan je die pingen, hoeveel ms heeft de ping nodig? Hoe weet je dat die persoon 200km verderop woont, hoe uniek is de naam? Lang niet iedereen is zomaar vindbaar en als je ergens informatie vindt wil dat niet zeggen dat dat up-to-date is. Dat geldt voor zowel woonplaats als naam, achternaam en ook huwelijkse status. Wie weet is het gewoon je buurvrouw.

Mocht het oude data zijn wat toevallig nog in je nieuwe apparaat zit, vind ik het maar een heel mild of eigenlijk geen datalek. Computernamen zijn in principe geen persoonsgegevens. Dat je daar dan je eigen naam voor gebruikt is niet handig natuurlijk. Maar ik kan ook prima "Marcva" als computernaam instellen en dat zegt dan nog helemaal niks.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 09-09-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Puch-Maxi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:58:
Begrijp ik het wel goed, het vervangende tweedehands Ziggo modem was niet gereset? En zag je daarom de info van een andere klant, of is er iets anders aan de hand? :)
Nee, het betreft een nieuw modem. Rechtstreeks van Ziggo.
Ik heb de OP daarop aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Staat Wifispots aan en was die mevrouw van 200km verderop toevallig bij je buurman op bezoek en was zij misschien verbonden met jouw Wifispot waardoor je haar zag? Zou een optie kunnen zijn. Maar m.i. nog steeds een lek wat je niet wilt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
DataGhost schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:59:
Het is onwaarschijnlijk dat een feature voor het tonen van de lokaal aangesloten apparaten op je eigen wifi informatie van het internet haalt. Die scan kan namelijk gewoon lokaal gedaan worden. Wat jij beschrijft is in principe "moeilijk" om op een manier te programmeren dat het kan gebeuren. Nou ken ik de app verder niet maar ik kan me dit gewoon slecht voorstellen. Ook zijn persoonsnamen niet uniek en zijn computernamen vrij te kiezen. Dus hoe zeker weet je dat deze informatie onmogelijk van jouw lokale netwerk zou kunnen komen?

Een mogelijk scenario is dat de persoon die 200km verderop woont haar device verkocht heeft aan iemand, van digibeet naar digibeet is het heel logisch dat de bestaande installatie/instellingen ongewijzigd blijft. Als je dat apparaat kan pingen is het nog minder waarschijnlijk dat deze zich eigenlijk 200km verderop bevindt (maar als dat niet lukt zegt dat nog steeds niet zoveel). Het meest waarschijnlijke is dat dat apparaat zich dicht bij jou in de buurt bevindt, ofwel in huis ofwel bij de buren. Heb je toevallig powerline-adapters in huis?

En dus: wat is het IP van dat apparaat, ligt dat in jouw IP-range, kan je die pingen, hoeveel ms heeft de ping nodig? Hoe weet je dat die persoon 200km verderop woont, hoe uniek is de naam? Lang niet iedereen is zomaar vindbaar en als je ergens informatie vindt wil dat niet zeggen dat dat up-to-date is. Dat geldt voor zowel woonplaats als naam, achternaam en ook huwelijkse status. Wie weet is het gewoon je buurvrouw.

Mocht het oude data zijn wat toevallig nog in je nieuwe apparaat zit, vind ik het maar een heel mild of eigenlijk geen datalek. Computernamen zijn in principe geen persoonsgegevens. Dat je daar dan je eigen naam voor gebruikt is niet handig natuurlijk. Maar ik kan ook prima "Marcva" als computernaam instellen en dat zegt dan nog helemaal niks.
Het betreft een nieuw modem (aangepast in OP).
Die "Smartwifi" zou een backup van de modem instellingen maken in de cloud. Ik vermoed dat daar wat mis gegaan is. Klaarblijkelijk communiceert 'ie dus ook de apparaten die aangesloten zijn. Of aangesloten geweest, want offline apparaten waren uitgegrijsd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

bonzz.netninja

Niente baffi

DataGhost schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:59:
Computernamen zijn in principe geen persoonsgegevens.
Ik denk eigenlijk van wel. Onder GDPR is informatie, direct herleidbaar en indirect herleidbaar, eigenlijk al heel snel te kwalificeren als persoonsgegevens. https://www.autoriteitper...wat-zijn-persoonsgegevens

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
remco_k schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:04:
Staat Wifispots aan en was die mevrouw van 200km verderop toevallig bij je buurman op bezoek en was zij misschien verbonden met jouw Wifispot waardoor je haar zag? Zou een optie kunnen zijn. Maar m.i. nog steeds een lek wat je niet wilt.
Nee, het is een cloud dingetje vermoed ik. Ik heb geen Wifispots of weet het het wat. Er stond ook een printer, Playstation, mobiel van meneer e.d. in de lijst. Die info sjouw je niet op je mobiel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Okee, dus de app is waarschijnlijk niet lek, die zal alleen weergeven wat er lokaal te zien is of waar je modem weet van heeft. Dan lijkt het erop dat het modem toch ooit ergens gebruikt is en de data er nog op stond, of het modem wel gereset is maar er nog een backup bestond die op serienummer terug uit de cloud is getrokken. In dat laatste geval hadden ze natuurlijk die backups moeten weggooien alvorens het apparaat naar een nieuw persoon te sturen.

Als je het modem reset, verdwijnen die apparaten dan? En als je de backup weer terugzet uit de cloud, komen ze dan weer terug? En zo ja, zijn dat dan dezelfde apparaten, of weer random andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Log eens gewoon in op je laptopje of zo

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

bonzz.netninja schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:12:
[...]

Ik denk eigenlijk van wel. Onder GDPR is informatie, direct herleidbaar en indirect herleidbaar, eigenlijk al heel snel te kwalificeren als persoonsgegevens. https://www.autoriteitper...wat-zijn-persoonsgegevens
Geldt dat ook wanneer dat in principe niet is, maar de gebruiker daar zelf wél voor kiest?
De meeste apparaten genereren zelf een naam, of bijv. 'Pixel 7a' bij de hotspot van je telefoon, en gebruiken daarbij geen herleidbare naam. Apple apparaten dat wel (dan krijg je bijv. 'iPhone van Jan'), maar dat maakt nog niet dat een apparaatnaam per definitie herleidbaar is.

Maar daarnaast heeft dat ook weinig met deze situatie te maken, hoogstwaarschijnlijk scant die app gewoon apparaten in de buurt inclusief Bluetooth en WiFi, en had die persoon zelf Bluetooth aan staan. Dat is geen datalek vanuit Ziggo, hooguit vanuit die persoon zelf.

Als reproduceerbaar blijkt dat vanuit de Ziggo app apparaten zichtbaar worden die niet vanuit een andere app te zien zijn wordt het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
DataGhost schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:37:
Okee, dus de app is waarschijnlijk niet lek, die zal alleen weergeven wat er lokaal te zien is of waar je modem weet van heeft. Dan lijkt het erop dat het modem toch ooit ergens gebruikt is en de data er nog op stond, of het modem wel gereset is maar er nog een backup bestond die op serienummer terug uit de cloud is getrokken. In dat laatste geval hadden ze natuurlijk die backups moeten weggooien alvorens het apparaat naar een nieuw persoon te sturen.

Als je het modem reset, verdwijnen die apparaten dan? En als je de backup weer terugzet uit de cloud, komen ze dan weer terug? En zo ja, zijn dat dan dezelfde apparaten, of weer random andere?
Dit was met mijn oude Ciscootje. Die is van voor de smartwatches en de PS4 die in de lijst staan. Ik schat 2011.
De nieuwe zat nog in de doos. Advies was: eerst back-up maken, dan oude ontmantelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
@Marcva
Dat mag ook nog wel even in de TS, het nieuwe modem zat dus nog in de doos en was nog niet aangesloten en/of aan geweest?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Oon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:53:
[...]

Maar daarnaast heeft dat ook weinig met deze situatie te maken, hoogstwaarschijnlijk scant die app gewoon apparaten in de buurt inclusief Bluetooth en WiFi, en had die persoon zelf Bluetooth aan staan. Dat is geen datalek vanuit Ziggo, hooguit vanuit die persoon zelf.
[...]
Ik zat op mijn eigen WiFi met een antiek modem. Ik ken de naam niet als buurvrouw iod. Maar dan nog. WiFi of Bluetooth lijkt me uit te sluiten.
Dat oude modem is niet geschikt voor die app maar hoort dat natuurlijk te melden en zeker geen data van derden te serveren.
Heb de app inmiddels verwijderd.
Offtopic: Het nieuwe modem ook verwijderd. Kon 3 werkdagen duren voordat 'ie online zou komen 8)7 Op de doos staat 15 minuten :)
Gelukkig doet het ouwetje het nog. Tot ze op enig moment hun registratie hebben afgerond en ze de boel omklappen. Midden in een Teams overleg of zo...

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 09-09-2023 17:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Heb je powerline? Weet je 100% zeker dat je met je eigen wifi verbonden was op je telefoon? Het klinkt gewoon hoogst onlogisch en dit is niet iets wat ik als programmeur per ongeluk voor elkaar zou kunnen krijgen zonder dat daar een volkomen onnodige centrale oplossing aan hangt.

Als je mobiele data op je telefoon uitzet, je internetkabel uit je modem trekt en de cache van de app leeggooit, zie je dan nog steeds diezelfde apparaten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
DataGhost schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:12:
Heb je powerline? Weet je 100% zeker dat je met je eigen wifi verbonden was op je telefoon? Het klinkt gewoon hoogst onlogisch en dit is niet iets wat ik als programmeur per ongeluk voor elkaar zou kunnen krijgen zonder dat daar een volkomen onnodige centrale oplossing aan hangt.

Als je mobiele data op je telefoon uitzet, je internetkabel uit je modem trekt en de cache van de app leeggooit, zie je dan nog steeds diezelfde apparaten staan?
Ja ik was ook hoogst verbaasd. Zat in tuin, zwakke WiFi, dus App op 4G geïnstalleerd (gebruik thuis sowieso weinig WiFi: 4g of ethernet).
Daarna WiFi aan en foute data gepresenteerd. Ik kan niet op WiFi buren oid.
Geen powerline, veel ethernet.
Je suggesties ga ik niet uitvoeren. App verwijderd. Cache is onwaarschijnlijk, ik ken niemand die zo heet en had app er nog geen minuut op staan. Laat Ziggo dit maar reproduceren, ik blijf er uit de buurt.

[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 09-09-2023 17:21 . Reden: Geen powerline toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DataGhost schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:12:
zonder dat daar een volkomen onnodige centrale oplossing aan hangt.
[First time?.jpeg]

Zou natuurlijk zomaar kunnen dat de MAC-adressen van je netwerk worden teruggestuurd naar Ziggo om "vriendelijke" namen voor onbekende apparaten weer te geven, en dat er iets misgaat met vergelijkingen of caches. Ofzo.

En ja, ik weet van (m)DNS/Bonjour.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 09-09-2023 17:46 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Marcva schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:19:
[...]
Daarna WiFi aan en foute data gepresenteerd. Ik kan niet op WiFi buren oid.
Dat is ook het punt dat ik eerder maakte, je modem heeft er niks mee te maken en data van Ziggo ook niet. Die app laat je telefoon scannen naar WiFi netwerken en evt. Bluetooth apparaten in de buurt, en indien je verbinding hebt met een (al dan niet onbeveiligd) netwerk de apparaten op dat netwerk.

De kans dat Ziggo data vanaf hun servers naar jouw telefoon heeft gestuurd acht ik heel klein, want dat is het doel van die app helemaal niet. Het kan natuurlijk altijd, maar dan zou het al gereproduceerd moeten kunnen worden door iemand anders en zou dit al veel eerder naar buiten zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Oon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:27:
[...]

Dat is ook het punt dat ik eerder maakte, je modem heeft er niks mee te maken en data van Ziggo ook niet. Die app laat je telefoon scannen naar WiFi netwerken en evt. Bluetooth apparaten in de buurt, en indien je verbinding hebt met een (al dan niet onbeveiligd) netwerk de apparaten op dat netwerk.

De kans dat Ziggo data vanaf hun servers naar jouw telefoon heeft gestuurd acht ik heel klein, want dat is het doel van die app helemaal niet. Het kan natuurlijk altijd, maar dan zou het al gereproduceerd moeten kunnen worden door iemand anders en zou dit al veel eerder naar buiten zijn gekomen.
Modem is ongeschikt voor App en privé. Data moet wel via servers komen. Dat is mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Marcva schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:47:
[...]

Modem is ongeschikt voor App en privé. Data moet wel via servers komen. Dat is mijn punt.
Het móet niet. Jouw telefoon voert de app uit, en jouw telefoon heeft WiFi en Bluetooth actief getuige je screenshot. De getoonde apparaten of de reden om ze weer te geven kunnen dus wel degelijk uit jouw buurt komen. Of de naam klopt bij de gegeven apparaten, is een tweede.

En natuurlijk zegt de Ziggo helpdesk dat ze hier niks mee gaan doen, die snappen hier niks van. Die denken dat je bedoelt dat je andermans WiFi-netwerken hebt gevonden.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Marcva schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:19:
[...]

Je suggesties ga ik niet uitvoeren. App verwijderd.
Ja jammer, het is geen complexe test, duurt maximaal vijf minuutjes. Zonder concrete dingen uit te sluiten kom je inderdaad al gauw bij Ziggo op de oneindig lange lijst van mensen die random "onverklaarbare" problemen hebben waarvan >99% PEBKAC is. Het heeft hier met gerichte vragen al redelijk wat reacties gekost om het verhaal compleet te krijgen dus dan vermoed ik dat ze geen idee hebben wat je probleem daadwerkelijk is en of ze er iets aan moeten/kunnen doen.
Cache is onwaarschijnlijk, ik ken niemand die zo heet en had app er nog geen minuut op staan.
Dat is natuurlijk omdat je (gezien je screenshot) die data ondertussen in de cache van je app hebt staan, dus voor de test die ik voorstelde moet die cache eerst weer leeg. Komen dan dezelfde entries terug terwijl je geen verbinding naar internet hebt, dan kunnen ze niet van internet komen. Dat was wat ik uit wilde sluiten. Voor het opvragen van een lijst met verbonden apparaten heb je geen internetverbinding nodig dus dat moet gewoon werken als je verder offline bent.
Marcva schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:47:
[...]

Modem is ongeschikt voor App en privé.
Dus die heb je zelf uitgezocht en aangeschaft? Kan je dan eens kijken of dat modem een interne lijst heeft van huidige en historisch verbonden apparaten? Staan ze daar niet in?
Data moet wel via servers komen. Dat is mijn punt.
En dat proberen we dus uit te zoeken maar als je daar verder niet aan meewerkt zullen we dat niet te weten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
CodeCaster schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:57:
[...]

Het móet niet. Jouw telefoon voert de app uit, en jouw telefoon heeft WiFi en Bluetooth actief getuige je screenshot. De getoonde apparaten of de reden om ze weer te geven kunnen dus wel degelijk uit jouw buurt komen. Of de naam klopt bij de gegeven apparaten, is een tweede.

En natuurlijk zegt de Ziggo helpdesk dat ze hier niks mee gaan doen, die snappen hier niks van. Die denken dat je bedoelt dat je andermans WiFi-netwerken hebt gevonden.
@DataGhost Met privé bedoel ik, dat 'ie niet open staat, eigen Ssid, ww ed.
Ze snappen er idd niks van bij Ziggo. Ik ook niet, maar het is mijn vak ook niet :)
Ik heb de app opnieuw geïnstalleerd via 5g. Krijg de data van dezelfde aansluiting, maar nu is meneer ook online.
Volgens mij dus geen cache, maar verse data.
Confirmed: cache geleegd, opnieuw ingelogd en zelfde aansluiting voorgeschoteld gekregen. Overigens ZONDER WiFi, maar over 5g. Het móet dus wel van Ziggo zelf komen.
De Panasonic tv is inmiddels ook online, de S21 van een vermoedelijk kind niet.

Aanvulling zondag 10 sept:
Ik krijg nog steeds dit betreffende gezin te zien. Gisteravond waren de vermoedelijke ouders eerder naar bed dan het vermoedelijke kind.
Vanmorgen realiseerde ik me opeens die pauzeknop achter een device: dat zou ik dus uit kunnen zetten terwijl deze mensen geen idee hebben waarom het niet meer online komt. Creepy.

Voor mezelf vraag ik mij af of mijn nieuwe router ook alle devices online gooit met pauzeknop en of er een mogelijkheid is dat te voorkomen. Ziggo vragen heeft geen zin: bel 3 keer en je krijgt 3 verschillende antwoorden.

Heb een TL;DR toegevoegd aan OP.

[ Voor 41% gewijzigd door Marcva op 10-09-2023 09:20 . Reden: Benadrukt: geen WiFi connectie, toch data over WiFi ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Marcva Heb je toevallig je mijn Ziggo account gegevens met iemand gedeeld? Bijvoorbeeld voor Ziggo Go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:44:
Log eens gewoon in op je laptopje of zo
@Marcva dit al gedaan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Jay-B schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:32:
@Marcva Heb je toevallig je mijn Ziggo account gegevens met iemand gedeeld? Bijvoorbeeld voor Ziggo Go?
Zeker niet en al helemaal niet met deze onbekende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Werkt niet, net als gister. Je kunt inloggen, daarna blijven er eindeloos 2 bolletjes om elkaar heen draaien.
Edit: Werkt nu modem draait. Zie onder.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcva op 10-09-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Inmiddels het zwarte Sagem modem in de lucht. Ik zie nu mijn eigen apparaten én de apparatuur van de derde. Die laatste lijkt nu niet meer ververst te worden: alleen uitgegrijsd / offline.
Via de Smartwifi site zie ik de historie van het modem: op 01-10-2022 is een reset geweest en op 01-10-2022 en 03-10-2022 een herstart. Klaarblijkelijk is dit modem al een keer uitgeven en krijg ik nu nog de verse data van de vorige klant? Vragen, vragen.
Mogelijk verklaart dat ook waarom ik niet in kan loggen op het modem: het wachtwoord onderop werkt niet. Is al gewijzigd??

[ Voor 7% gewijzigd door Marcva op 10-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
Hi @Marcva dat is inderdaad niet goed dat dit gebeurt. Heel belangrijk dat je dit gemeld hebt bij mijn collega's en zonde dat dit niet opgepakt is.

Wat opvalt is dat je überhaupt al inloggen kon op SmartWifi (app/web) want het oude modem is dat helemaal niet actief.

Om dit te onderzoeken hebben we hier meer informatie voor nodig zoals jouw klantnummer en alle details die hierbij naar voren zijn gekomen. Daarom heb ik je een privébericht gestuurd om alle informatie op te halen.
Als hier een inbreuk is geweest op de privacy van een van onze klanten moeten we er namelijk ook melding van maken en hoe sneller hoe beter.

Ik wacht je reactie af.

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@VodafoneZiggo mooi dat jullie het serieus oppakken nu. Ik heb het PB beantwoord.
Na allerlei vage klachten over de verbinding van het modem vanmorgen weer uitgebreid met support aan de lijn gehangen. Conclusie: modem is rot. Ze komen van de week een nieuwe installeren. Toen ik de eerdere data in de logfiles en het privacy issue noemde sloeg deze man wel aan en handelde zoals je mag verwachten.
Verzocht dit modem niet weer uit te geven, maar te vernietigen.
Ook data protection officer heeft inmiddels om klantnummer gevraagd. Lijkt dus nu wel goed opgepakt te worden. Nu nog bewustzijn kweken in de eerste lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Marcva schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:45:
[...]

Nu nog bewustzijn kweken in de eerste lijn.
Ik wil geen oorlog starten maar volgens mij is bovenstaande iets wat bij geen enkele grote ISP in orde is, daarom ga ik ook over naar Freedom zodra de glasvezel (eindelijk) rond is. De extra kosten neem ik dan voor lief.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
@Marcva dankjewel voor je terugkoppeling en waardering dat we het nu goed oppakken.
We nemen deze feedback mee om zo al onze collega's ook hiervan bewust te laten zijn dat er echt actie nodig is, hoe uitzonderlijk de situatie ook is.

VodafoneZiggo-webcare

Pagina: 1