Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 16:22
Maakt niets uit of je nou als software engineer, netwerkbeheerder, systeembeheerder, helpdeskmedewerker of elk andere functie binnen de IT-werkt. Zoals ik ze lees, zijn ze heel beperkend. Ik heb wel één het ander teruggelezen op dit forum.

Hoe gebruikelijk zijn een concurrentiebeding, nevenwerkzaamhedenbeding en relatiebeding? Moeten we deze maar negeren en gewoon tekenen of er toch maar beter van afzien in het algemeen?

Beste antwoord (via TheFrames op 10-09-2023 05:01)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daarom is negeren dus niet de beste optie.

Wat je wel kunt doen is het bespreekbaar maken met je werkgever. Mogelijk zijn sommige clausules onwettelijk, en daardoor ook ongeldig. Andere clausules zijn vast bespreekbaar te maken tussen jou en de werkgever. Staan de clausules jou niet aan, loop dan door net zolang je een werkgever hebt gevonden die aan al je wensen voldoet en die clausules niet of minder strak hanteert.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:13
In het algemeen zou ik ze accepteren als ze redelijk zijn en ze er uit laten halen als dat mogelijk is of afzien van het contract als ze onredelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Dat ligt heel erg aan de exacte bewoording in het contract. Kun je die (geanonimiseerd) hier laten zien?
Ook hangt het af van de exacte functie en werkzaamheden. Kun je dat ook toelichten? Mag zeker veralgemeniseerd, maar hoe je dit topic neerzet is het iets te breed en algemeen waardoor er niets te zeggen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Sir_Lion schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:03:
Dat ligt heel erg aan de exacte bewoording in het contract. Kun je die (geanonimiseerd) hier laten zien?
Ook hangt het af van de exacte functie en werkzaamheden. Kun je dat ook toelichten? Mag zeker veralgemeniseerd, maar hoe je dit topic neerzet is het iets te breed en algemeen waardoor er niets te zeggen valt.
Ik heb de vraag meer algemeen bedoeld. Ik behoudt liever anonimiteit van hoe dit in de arbeidsovereenkomst staat beschreven. Als het moeilijk is om een algemeen antwoord daarop te kunnen geven, dan denk ik dat ik dit toch moet laten beoordelen door een jurist en denk ik eerder dat ik de vraag op de verkeerde plek stel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
TheFrames schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:29:
[...]

Ik heb de vraag meer algemeen bedoeld. Ik behoudt liever anonimiteit van hoe dit in de arbeidsovereenkomst staat beschreven. Als het moeilijk is om een algemeen antwoord daarop te kunnen geven, dan denk ik dat ik dit toch moet laten beoordelen door een jurist en denk ik eerder dat ik de vraag op de verkeerde plek stel.
Tja, het is lastig om hier een algemeen antwoord te geven.

Zulke bedingen worden te pas en te onpas gebruikt in arbeidscontracten. Er zijn hier mensen die kunnen praten over een beding die hun alsnog achter de kont heeft gebeten. En er zijn ook mensen die deze bedingen in hun contract hebben, en deze achteraf eruit kunnen slopen omdat deze te breed waren opgesteld.

Het is echt een case by case basis. Je mag mij ook een DM sturen. Wel wil ik hierbij duidelijk maken dat ik geen jurist ben. Slechts interesse heb in dit soort dingen en daardoor wel het e.e.a. op ben gestuit.

Wil je echt zekerheid hebben, dan is het devies altijd om naar een jurist te stappen om de contracten na te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

In mijn ervaring verdwijnen de laatste jaren de concurrentiebedingen (sw dev, corporate), en zwakken de relatiebedingen af (in tijd en dwangsom), maar worden ze wel specifieker (klanten waar je contact mee gehad hebt in laatste <maanden/jaar>, lijst op aanvraag binnnen 2 werkdagen beschikbaar.

Nevenwerkzaamheden is meldplicht en goedkeuring bij overlap in werkzaamheden of als het je werk beïnvloed, die blijft vaag geformuleerd

Dat je niet overloopt naar de concurrent met gevoelige data/bedrijfsgeheimen is dan weer gevat in NDA's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Ardana Kom d'r maar weer in...

@TheFrames Misschien moet je even hier op Tweakers zoeken naar het verhaal van Ardana in combinatie met relatiebeding. En nee, dat beding was niet gratis kan ik je vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Niet te luchtig over denken. Dit soort bedingen kunnen je heel erg beperken als je een stap naar andere werkgever wilt maken.

Als ze je echt willen hebben accepteren ze ook wel dat deze bedingen niet in contract staan. Ik zou op m’n strepen gaan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sypie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:08:
@Ardana Kom d'r maar weer in...

@TheFrames Misschien moet je even hier op Tweakers zoeken naar het verhaal van Ardana in combinatie met relatiebeding. En nee, dat beding was niet gratis kan ik je vertellen.
Gelezen en dat was geen laag bedrag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online

Wat je wel kunt doen is het bespreekbaar maken met je werkgever. Mogelijk zijn sommige clausules onwettelijk, en daardoor ook ongeldig. Andere clausules zijn vast bespreekbaar te maken tussen jou en de werkgever. Staan de clausules jou niet aan, loop dan door net zolang je een werkgever hebt gevonden die aan al je wensen voldoet en die clausules niet of minder strak hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Je moet er zelf helemaal achter staan waar je voor tekent. Regelmatig komt het beding uit een standaard contract, maar is het mogelijk om aanpassingen op te vragen.
Bijvoorbeeld dat de beperking alleen geldt voor een straal van 20km van jouw werklocatie, of dat het alleen geldt tegen concurrenten, leveranciers en klanten van je werkgever, of dat het alleen geldt in de zelfde branche.
En natuurlijk moet er een maximale geldigheidsduur staan van bijvoorbeeld 2 of 5 jaar na verlaten van het bedrijf.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sypie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:42:

Ik denk dat ik maar even een jurist ga opzoeken. Lijkt me het beste om samen met hen naar het contract te kijken. Ik ben echt hoognodig opzoek naar werk, maar ik heb er niet alles voor over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14
Om je een antwoord te geven op je vraag: heel gebruikelijk. Ik heb inmiddels redelijk wat werkgevers gehad en in alle arbeidsovereenkomsten had ik een:

- Concurrentiebeding
- Relatiebeding
- Geheimhoudingsbeding
- Studiekostenregeling
- En nog een hoop (boete)clausules, regelingen en bedingen waar ik nu even niet op kan komen

Dus als je dat soort dingen niet wilt, gaat het waarschijnlijk nog lastig worden om een werkgever te vinden. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat een werkgever hier uitzonderingen voor jou gaat maken. Daarnaast maak je je ook verdacht als je bijvoorbeeld het concurrentiebeding geschrapt wil hebben, want daarmee wel je de indruk dat je intenties hebt om over te stappen naar de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Koos Werkloos schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:04:
Om je een antwoord te geven op je vraag: heel gebruikelijk. Ik heb inmiddels redelijk wat werkgevers gehad en in alle arbeidsovereenkomsten had ik een:

- Concurrentiebeding
- Relatiebeding
- Geheimhoudingsbeding
- Studiekostenregeling
- En nog een hoop (boete)clausules, regelingen en bedingen waar ik nu even niet op kan komen

Dus als je dat soort dingen niet wilt, gaat het waarschijnlijk nog lastig worden om een werkgever te vinden. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat een werkgever hier uitzonderingen voor jou gaat maken. Daarnaast maak je je ook verdacht als je bijvoorbeeld het concurrentiebeding geschrapt wil hebben, want daarmee wel je de indruk dat je intenties hebt om over te stappen naar de concurrent.
Daarom laat ik de bewoordingen nakijken, omdat deze ook nog wel per situatie blijkbaar kan verschillen. Ik zeg ook niet meteen "afwijzen die handel", als ik die indruk heb gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 01:26

- Concurrentiebeding
- Relatiebeding
- Geheimhoudingsbeding
- Studiekostenregeling

Schrappen lijkt mij geen goed idee, maar ik zou niet ergens tekenen waar een mega breed beding in je contract zit. Ook al zal je dan wel heel goede kans maken op winst voor een rechter. Die houden niet zo van niet goed gedefinieerde en veel te brede bedingen. Maar een gang naar de rechter moet je niet willen. Dus maak vooral duidelijke afspraken vooraf. Geldt een concurrentiebeding voor heel Nederland? Niet tekenen. Voor alle werkgevers waar je dezelfde rol gaat vervullen? Niet tekenen. Tenzij je dus bereid bent om de stap naar de rechter te zetten wanneer je weg wil. Want daar ga je dan op uitkomen. En dan zegt de rechter waarschijnlijk zoiets als, je concurrentiebeding is geldig voor gebied x. Maar heeft het je wel een hoop stress en geld gekost.

Sowieso kan je gewoon ook werkgevers vinden zonder dat je perse al die dingen hebt. Ik heb momenteel alleen een relatiebeding, waarbij ik alleen niet mag overstappen naar mijn directe opdrachtgever(overigens is een relatiebeding ook bij lange na niet altijd rechtsgeldig, maar in principe vind ik dit eigenlijk wel prima. Ik gun mijn werkgever wel goede continuiteit in opdrachten.) en een geheimhoudingsbeding. Wel een behoorlijk ruim opleidingsbudget, maar dat ziet mijn werkgever gewoon als een investering en onderdeel van de bedrijfsvoering. En ja we zijn gewoon een gezond, winstgevend bedrijf. Schijnt dat je ook zonder wurgcontracten mensen aan je kan binden. Vreemd hoe dat gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:14
Ik ga zelf nooit meer een concurrentiebeding accepteren. Ik heb er ooit gedoe mee gehad, en wil dat nooit meer. Bedenk dat een breed geformuleerd beding misschien weinig kans van slagen heeft bij de rechter, maar dat een rechtzaak behoorlijk wat kopzorgen en geld kost.

Ik vind een concurrentiebeding ook niet fair: jij wordt beperkt in je carriere terwijl het bedrijf wel werknemers van een concurrent kan overnemen.
Ik zou het er dus altijd uit laten halen, bedrijven moeten maar andere wegen zoeken om werknemer aan boord te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het kabinet heeft in Juni nieuwe wetgeving naar de Tweede Kamer gestuurd.

Het kabinet wil dat het op voorhand duidelijker wordt wanneer een concurrentiebeding kan worden opgenomen en ingeroepen door een werkgever. Dit voorkomt ook een gang naar de rechter. Daarom is minister Van Gennip van plan de volgende wijzigingen uit te werken in een wetsvoorstel:

-Het concurrentiebeding wordt wettelijk begrensd in duur;
-Het concurrentiebeding moet geografisch worden afgebakend, specifiek en gemotiveerd in het contract;
-De werkgever moet in vaste contracten het zwaarwichtig bedrijfsbelang van een concurrentiebeding motiveren (dit geldt al voor tijdelijke contracten);
-Als een werkgever een vertrekkende werknemer aan het concurrentiebeding houdt, moet de werkgever een vergoeding betalen aan de werknemer. Dit wordt een wettelijk bepaald percentage van het laatstverdiende salaris. Zo’n vergoeding zorgt ervoor dat werkgevers goed nadenken voordat ze het concurrentiebeding opnemen en inroepen.

https://www.rijksoverheid...urrentiebeding-aan-banden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dus als je dat soort dingen niet wilt, gaat het waarschijnlijk nog lastig worden om een werkgever te vinden. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat een werkgever hier uitzonderingen voor jou gaat maken.
En als tegengeluid, ik heb één werkgever gehad die een concurentie- en relatiebeding had. Eenzelfde werkgever die initieel aangaf dat het geen probleem zou zijn en dat het niet gehandhaafd werd, wat ook zwart op wit in de mail conversatie staat alvorens te tekenen. Op het moment zelf bij de transitie maken naar een werkgever die in theorie onder het concurentiebeding zou kunnen vallen ook enige discussie gehad hierover.

De 3 opvolgende werkgevers - en daarnaast een aantal aanbiedingen gehad die niet tot een werkrelatie zijn gekomen - vrijwel geen concurentiebedingen gezien.
Daarnaast maak je je ook verdacht als je bijvoorbeeld het concurrentiebeding geschrapt wil hebben, want daarmee wel je de indruk dat je intenties hebt om over te stappen naar de concurrent.
Dat is jouw interpretatie van de situatie en dat is - in ieder geval voor mij - niet de reden om een concurentiebeding te schrappen. Een arbeidscontract ga je aan omdat je je daar - hopelijk graag - ziet werken. Dat de werksituatie kan veranderen gedurende een looptijd van enkele jaren is evident en juist daarom wil je er voor waken dat er voor jezelf geen beperkingen zijn om verder te kunnen kijken.

Je moet niet willen dat je op het moment dat de relatie tussen werknemer en werkgever minder is nog gaan onderhandelen over dit soort zaken en je dus overgelevert bent aan de grillen van de werkgever.

En ja, er zijn valide redenen voor een concurentiebeding maar voor veel functies is het een stok achter de deur die niet heel wenselijk is. Een beetje zoals de werkgevers die langdurige commitment vragen in de solicitatieprocedure maar dan moeite hebben met het aanbieden van een contract voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Maar wat nou als de bedingen in het geval van een detacheerder zijn? Dat is best een groot netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Bespreken.

Er zou best iets in kunnen staan dat je niet binnen een jaar bij klanten van de detacheerder aan het werk mag waar jij voor de detacheerder aan het werk bent geweest. Dat de detacheerder ook zaken doet met een ander bedrijf waar jij nog nooit eerder voor aan het werk bent geweest zou er uit moeten. Dat moet je dus op papier voor elkaar zien te krijgen. Dus: om tafel over de clausules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 01:26
TheFrames schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:54:
Maar wat nou als de bedingen in het geval van een detacheerder zijn? Dat is best een groot netwerk.
Dan nog kan je niet een soort blanket statement in een contract zetten. Vergeet niet als gewone professional die ergens heen gestuurd wordt heb je 0 echte bedrijfskennis. Wat je hebt is vaak beperkt tot die specifieke opdracht.

Toen ik een beding had bij een detacheerder heb ik ook met arbeidsjuristen gesproken (heb er een paar in mijn netwerk) en conclusie was algemeen dat een standaard beding van je mag niet bij een gelijksoortig bedrijf werken veel te breed was. Het beste waar een bedrijf op kan hopen voor de rechter is dat de rechter zegt, een beding kan maar alleen in een radius van 40km van het kantoor wat jouw standplaats is.

Het is echt puur een dreigmiddel om je binnen te houden. Bedrijven die daar zo breed en algemeen gebruik van maken hebben vaak iets te verbergen of in ieder geval iets waarmee jij als medewerker slechter uitkomt(denk slecht loon, slechte secundaire voorwaarden, slechte doorgroei mogelijkheden).
Pagina: 1