Groepen testen meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:55
Sinds afgelopen nacht heb ik problemen met twee groepen 1 en 5 welke geen elektra meer levert.

Ik heb alle groepen en de hoofdgroep uitgeschakeld en daarna alles in serie ingeschakeld. Geen enkele groep sprong in het aardlek. Daarna heb ik bij alle groepen de aardlek test gedaan dat ging prima alleen groep 1 springt niet in het aardlek.

Hoe kan ik deze verder testen om uit te sluiten of het probleem zich hier in bevind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHSySJ_Dy9UTRLb_-XXvQmGBf8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AejsKt6P44shdPL3IcPsy4fS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7sqAowzn0lSWEB8lEIdTFMp5Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RWmEPOTSY0uzKz43pEBmFVB.jpg?f=fotoalbum_tile

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Beste antwoord (via Hari-Bo op 09-09-2023 08:27)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:32
Ik denk dat er een fase uit ligt, dit moet de netbeheerder komen oplossen als.je geen automaten als.hoofdzekeringen hebt (onder de meter)

Heb je toevallig kortsluiting gemaakt in de garage achter die groep 5? Of heb je zware apparatuur gebruikt?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe bedoel je in het aardlek springen?
En als enkel groep 1 dat doet, wat is dan het probleem met groep 5?

Binnen 1: alle apparaten verwijderen, vervolgens een voor een toevoegen tot aarde doorslaat, dan alles verwijderen en enkel dit apparaat toevoegen.
Als hij dan weer doorslaat, apparaat (laten) repareren of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
99ruud99 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:03:
Hoe bedoel je in het aardlek springen?
En als enkel groep 1 dat doet, wat is dan het probleem met groep 5?

Binnen 1: alle apparaten verwijderen, vervolgens een voor een toevoegen tot aarde doorslaat, dan alles verwijderen en enkel dit apparaat toevoegen.
Als hij dan weer doorslaat, apparaat (laten) repareren of vervangen.
Ik bedoel de test knop op de groep. Maar als er een apparaat sluiting maakt dan hoort de hele groep toch eruit te klappen?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Hari-Bo Ik vind je situatieschets nogal onduidelijk. Het is nu namelijk niet duidelijk of 1 en 5 in de beveiliging zijn gegaan en de knopjes omlaag staan, of juist niet en omhoog staan. In het eerste geval is het logisch dat er geen spanning meer op die groepen staan, in het 2e niet.
Voor beide probleem gevallen zijn de onderzoeks stappen compleet verschillend.
Zou je dit kunnen verduidelijken?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20
Hoe kun je een aardlektest doen van groep 1 terwijl groep 1 geen stroom meer heeft?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@remco_k Geen enkele groep gaat uit zichzelf in de beveiliging waardoor alles goed lijkt te functioneren. De groepen die een zelftest hebben functioneren allemaal door in de beveiliging te schieten behalve groep 1 deze reageert niet op de test.

Groep 5 is de garage welke ook niet functioneert maar heeft geen zelftest en schiet ook niet in de beveiliging.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:07
Inderdaad iets meer verduidelijking nodig hier.
Namelijk 1 is geen afgaande groep, maar de aardlekschakelaar die automaten 2 t/m 5 beveiligd.

Een automaat kun je ook niet testen.

De aardlekschakelaar kun je wel testen, 1, 6, 11 en 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:17:
Hoe kun je een aardlektest doen van groep 1 terwijl groep 1 geen stroom meer heeft?
Hoe kan ik deze groep zelf testen, want de hoofdschakelaar staat ingeschakeld en zou elektra moeten hebben. Dan bedoel ik in de meterkast zelf ipv in de ruimte waar de groep elektra levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:38
Er is wel wat meer aan de hand, jouw q-relay geeft ook een storing op fase 2 aan.

Heb je op de andere groepen na die aardlekschakelaar wel stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Hari-Bo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:20:
[...]

Hoe kan ik deze groep zelf testen, want de hoofdschakelaar staat ingeschakeld en zou elektra moeten hebben. Dan bedoel ik in de meterkast zelf ipv in de ruimte waar de groep elektra levert.
Dat kun je meten met een multimeter. Kijken of er nog spanning staat op de bovenste aansluitingen van de automaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:32
Ik denk dat er een fase uit ligt, dit moet de netbeheerder komen oplossen als.je geen automaten als.hoofdzekeringen hebt (onder de meter)

Heb je toevallig kortsluiting gemaakt in de garage achter die groep 5? Of heb je zware apparatuur gebruikt?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Makrolon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:24:

Niet dat ik weet vanuit monitoring is het afgelopen nacht ontstaan om 5:41.

Ik ga even rondbellen en niet zelf prutsen. Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dat er een fase uit ligt zou best kunnen op basis van de storing van het q-relais

Maar dan zou groepen 2 t/m 4 ook geen spanning moeten hebben. Want 5 zit achter dezelfde 1 fase aardlekschakelaar.
Pagina: 1