Bij de 12e schijf "boot device not found". Hoe komt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 16:22
Mijn vraag

Ik zit een PC vol te bouwen met zo veel mogelijk oude harde schijven om er een ZFS netwerk-storage van te maken.
11 schijven werken prima op dit systeem maar als ik de 12e aansluit start het niet op omdat het zijn bootdevice niet meer ziet. Dat is een FreeBSD USB-stick die in ieder geval goed is.
Logischerwijs dacht ik te weinig stroom, dus naast de 500 Watt nu een 450 Watt gelegd die ik met een stukje draad aan zet. Daar 3 van de 12 schijven aan gehangen, maar het probleem blijft dus gewoon bestaan. Als ik er 1 schijf af haal gaat het goed.
Wat gebeurt hier?
Het lijkt alsof de USB na aanzetten meteen onbereikbaar wordt maar dat komt niet door stroomtekort.

Het gaat om een enigzins verouderde i5 PC met 32GB welke FreeBSD draait. We hebben 6 SATA poorten op het bord en 6 op een PCI-kaart.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die melding komt neem ik aan uit de BIOS? De BIOS stelt een lijst samen van alle potentiële boot devices. Zou het kunnen dat die lijst een beperkte grootte heeft, en de laatst gevonden niet wordt toegevoegd, of de eerstgevonden wordt verwijderd?
Je zou dan kunnen kijken of het helpt om de netwerk boot optie te disabelen. Of de bootrom van de PCI sata kaart, als dat tegenwoordig nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Ik zou in iedere geval geen twee voedingen parallel schakeling om meer vermogen te krijgen.
Geen enkele voeding geeft exact dezelfde spanning af maar ze bevatten wel regelaars die proberen de spanning op een constante warde te houden.
Als je dan twee niet precies gelijke voedingen parallel schakel is de spanning nooit meer wat de regelaar wil hebben en dus gaan beide regelaar bijregelen.
Het gevolg is een volkomen onstabiele spaaning.

Overigens denk ik niet dat dit met je probleem te maken heeft.
Om dat te testen zou je die 12e disk pas van spanning kunnen voorzien als de andere disken al draaien.
Met veel disken is meestal niet het verbruikte vermogen van belang maar het opstart vermogen van de disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:04:
Ik zou in iedere geval geen twee voedingen parallel schakeling om meer vermogen te krijgen.
Geen enkele voeding geeft exact dezelfde spanning af maar ze bevatten wel regelaars die proberen de spanning op een constante warde te houden.
Als je dan twee niet precies gelijke voedingen parallel schakel is de spanning nooit meer wat de regelaar wil hebben en dus gaan beide regelaar bijregelen.
Dat geldt alleen als je de uitgangen van de voedingen direct aan elkaar hangt.
Dus bijv. de 12V van de ene voeding rechtstreeks aan de 12V lijn van de andere voeding.
Dat doet TS niet.

Er wordt gewoon de ene harddisk gevoed van de ene voeding, en de andere harddisk van de andere voeding. Iedere disk krijgt zijn eigen 12V en 5V, en die spanningen zien elkaar nooit.
Zolang de ground verbindingen gelijk zijn, zitten ze op hetzelfde referentieniveau, en gaat dit gewoon goed.
De enige kabel waarmee ze dan verbonden zijn met het moederbord is de datakabel, en hier gaat alleen maar data overheen (en deze zorgt ook voor de GND referentie indien deze niet extern al was aagebracht), geen voedingsspanning.

Dus op deze manier een tweede voeding gebruiken werkt op zich gewoon, zolang je het dus maar beperkt tot losse devices die je met de tweede supply voed.

@blorf
is na het toevoegen van die laatste disk, in de BIOS de USB stick ook geheel niet meer zichtbaar en selecteerbaar als boot device? of mist ie hem alleen bij opstarten? (regulier doorstarten dus)

update:
Heb je in de BIOS een optie “Boot from PCI device” staan?
Zo ja, dan die eens uitzetten…
Mogelijk kijkt ie dan helemaal niet meer naar je 6 schijven op je addon kaart… zou kunnen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 09-09-2023 09:24 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:04:

Overigens denk ik niet dat dit met je probleem te maken heeft.
Om dat te testen zou je die 12e disk pas van spanning kunnen voorzien als de andere disken al draaien.
Met veel disken is meestal niet het verbruikte vermogen van belang maar het opstart vermogen van de disken.
De voedingen aan elkaar kan niet omdat de massa's tegen elkaar gaan uitbalanceren en dat hangt altijd scheef. Tenminste, dat is wat ik altijd dacht. Krijg je kapotte condensators en zo. Ik heb alleen wat schijven aan een 2e voeding en ze allebei voor de zekerheid wel geaard.

Ik heb wel het idee dat het probleem op iets lijkt wat je zegt. Die PCI-kaart heeft een soort van BIOS wat misschien ervoor zorgt dat er net even niks voor die stick over blijft. Zou de bootup van die controllers veel stroom kosten? Beetje lastig, ik heb geen andere kaarten om dat uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Twee voedingen (ongelijk) in één systeem gebruiken kan prima. Ikzelf heb hier drie behuizingen staan van CoolerMaster welke standaard een kabel meegeleverd kregen waardoor je beide ATX connectoren aan elkaar kunt verbinden, zodat er één naar het moederbord gaat. Dit zorgt ervoor dat beide voedingen met één power-on signiaal starten.

Wat betreft het grote aantal hardeschijven in een systeem, ben ik ook bekend mee 12+. In principe moet dat prima kunnen met twee voedingen. Ikzelf heb de schijven altijd op één RAID controller gehad, welke staggered spin-up ondersteund. De hardeschijven worden twee aan twee tegelijk opgestart met een paar seconden tussen de setjes, zodat er niet direct een full load van de voeding gevraagd wordt. Zoals gezegd vraagt een opstartende hardeschijf een piek in belasting.

Echter wat hier speelt lijkt mij meer een probleem in boorvolgorde vanuit het BIOS. Daar zou ik eerst eens goed naar kijken en BOOT opties welke niet nodig zijn uitschakelen. Bijvoorbeeld als de extra PCI(-e) kaart een eigen BIOS heeft, eens kijken of deze uitgeschakeld kan worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
Inmidels ben ik er volgens mij achter. De bootvolgorde in de BIOS mag alleen maar USB tonen. Als daar ook nog een schijf bij staat als 2e optie, wat het geval was, werkt USB niet als je meer dan 11 schijven hebt. Ook niet als dat priotiteit heeft. Ik zit overigens ook aan 500 Watt. Bij de 13e schijf begint hij te piepen en start niet meer door. Toch maar een 750 Watt zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
500W voeding zou op zich geen issue moeten zijn, ik had destijds 24 disks in een server met 900W.
Probleem met zoveel disks is de inschakelpiek, daarvoor heb je staggered spinup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
_JGC_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:36:
500W voeding zou op zich geen issue moeten zijn, ik had destijds 24 disks in een server met 900W.
Probleem met zoveel disks is de inschakelpiek, daarvoor heb je staggered spinup.
Die kant wil ik ook op. 2 x een ZFS raidz3 pool met 3x3 striping sets schijven zou 18 worden. Misschien nog wat cache SSD's erbij...
De max lijkt nu 12 schijven. Als ik er daarna nog een USB-hubje aan hang start hij niet meer.
Maar het is wel veel idd. Ik ging uit van 12 Watt per schijf wat nog wel zou moeten lukken. Op de 32GB en de kast-fans na zit er verder geen apparatuur in.

Pagina: 1