Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Denk dat je beter kan zoeken naar trainingsmethodes om zulke trivia uit je hoofd te leren.
Je kan proberen dit soort dingen te voor je zelf te herhalen in je hoofd als je iemand nieuw ontmoet.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Van een collega + goede vriendin staan met hun toestemming de allergieën erin.
Zodat als ik een reservering moet maken in een restaurant dit gewoon bij de hand heb.
Soms schrijf ik er nog andere dingen op.
Mijn ouders gebruiken het ook zo.
Ik kom door het jaar heen op bijna al onze plants en ontmoet dan superveel mensen. Ik vind het dan ergens onbeleefd dat ik hun naam vergeet, alshoewel ze het na uitleg vaak wel snappen. Ik sla het tegenwoordig ook op maar doe dat idd in een simpele spreadsheet. Het is niet dat ik het na 10 minuten al vergeten ben, dus het hoeft niet op de telefoon, kan prima op de laptop.Bossie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 04:12:
Als je dit soort details niet onthouden zijn de personen waarschijnlijk niet “interessant” genoeg. Oppervlakkig geforceerd gedoe ben ik ook meteen weer kwijt.
Je kan proberen dit soort dingen te voor je zelf te herhalen in je hoofd als je iemand nieuw ontmoet.
neeBarrycade schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:23:
En dan? Ga je je appje openen als je je collega bij het koffiezetapparaat tegen komt en dan "spontaan" vragen aan je collega of zijn dochter Marie van 12 al haar zwemdiploma heeft?
Denk dat je beter kan zoeken naar trainingsmethodes om zulke trivia uit je hoofd te leren.
op zondag zit je dan op de bank, je opent die spreadsheet of wat voor app je er ook voor hebt en neemt de informatie door en probeert het te onthouden. daarna vraag je aan je partner of hij/zij/het eens een naam kan noemen zodat jij de details erbij kan halen.
vergelijkbaar met leren voor een examen zoals vroeger op school
A wise man's life is based around fuck you
Verwijderd
Elke hoogwaardigheidsbekleder heeft zo’n systeem en wordt door PA’s ingefluisterd wat die-en-die zijn hobbies ookalweer zijn. Zo leuk dat Mark Rutte vroeg of ik nog steeds aan wielrennen doe!
Ik gebruik hiervoor Monica CRM in combinatie met een custom scriptje dat de belangrijkste details naar de “notes” in mijn telefoon synct.
[ Voor 87% gewijzigd door Ad de Jong op 09-09-2023 07:09 ]
Afaik is de AVG helemaal niet van toepassing op privégebruik. Uit verhaal van de TS blijkt niet dat er sprake is van verwerking door een bedrijf.99ruud99 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 05:08:
Moet het AVG proof zijn. Want je mag niet zomaar privedafa van mensen bijhouden, al helemaal niet bijzondere persoonsdata of zelfs medische data....
Het is natuurlijk wel netjes om de data ergens versleuteld of alleen lokaal op te slaan.
Maar TS voert de persoonsgegevens in bij een bedrijf die het verwerkt, en dat mag dus niet.sOid schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:19:
[...]
Afaik is de AVG helemaal niet van toepassing op privégebruik. Uit verhaal van de TS blijkt niet dat er sprake is van verwerking door een bedrijf.
Het is natuurlijk wel netjes om de data ergens versleuteld of alleen lokaal op te slaan.
Ik gebruik zelf Monica zoals hierboven genoemd. Er zijn soms weken dat ik tientallen mensen ontmoet, vaak wat hoger geplaatste mensen waar je zakelijk gezien indruk op kan maken als je bepaalde details benoemt.
[ Voor 19% gewijzigd door Orangelights23 op 09-09-2023 08:59 ]
Hmm. Ik zie dat de AP het inderdaad heeft over 'natuurlijk persoon' als verwerkingsverantwoordelijke. Opmerkelijk.Orangelights23 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:57:
[...]
Maar TS voert de persoonsgegevens in bij een bedrijf die het verwerkt, en dat mag dus niet.
Ik kan hier verder weinig over vinden. Maar eigenlijk betekent het dat de contactpersonen die je synct met iCloud dus ook niet mogen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 09-09-2023 09:08 ]
Zelf wel eens Notion en vergelijkbare apps geprobeerd. Maar daar zit inderdaad erg weinig structuur in, tenzij je die zelf aanbrengt.
Je kunt in Google Contacts ook extra velden aan al je contacten in 1 keer toevoegen. Volgens mij komt dat toch het dichtst bij wat je zoekt. Maar dat werkt via Google Apps, dus dan moet je een "zakelijk" Google account hebben. Zelf heb ik nog een oud gratis Google Apps account, maar of je die nog kunt krijgen weet ik niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
Los van het feit dat dit de vraag niet beantwoordt is dit heel subjectief en geldt het zeker niet voor iedereen. Wie zegt dat mensen hem dat niet kwalijk nemen? En belangrijker: juist die kennis paraat hebben in een app geeft misschien nog veel meer rust.Yaksa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:38:
Je kan bij een volgende ontmoeting beter tegen die mensen zeggen: "Gezichten vergeet ik nooit, namen en zo wel". Niemand die je dat kwalijk neemt. Wat je niet hoeft te onthouden hoef je ook niet op te slaan. Scheelt een hoop ruimte en geeft rust in je hoofd.
Een licht CRM inderdaad.Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:47:
Ik gebruik hiervoor Monica CRM in combinatie met een custom scriptje dat de belangrijkste details naar de “notes” in mijn telefoon synct.
Ga er niet te ver in. De nekharen gaan bij mij eerder omhoog dan omlaag als een sales-persoon die je twee jaar geleden sprak een detail van toen wil melden.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
ivm met privacy zou ik dat als contact van jou liever niet zien... de gene die zich niet druk maken, kan je waarschijnlijk wel vinden op facebook..?en ben slecht met namen en details, zoals namen en leeftijden van kinderen, hobbies
bij voorkeur via een Android app. Hoe gratiser hoe beter natuurlijk,
Betreft de koffie : gewoon vragen , of potje suiker / klontjes op tafel?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waarom?Obiter dictum schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:36:
Ik wil hier aan werken en zulke dingen gaan noteren en makkelijk terug kunnen vinden.
Obsidian is sowieso heel flexibel en kun je voor al je notities gebruiken. Een template maken voor een persoon en die persoon elke keer taggen als je een meeting of iets dergelijks met die persoon hebt gehad.Raling schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:24:
Obsidian.MD heeft hier vast wel iets van een plugin voor. Daarnaast heeft het ook een Anki plugin, waarmee het dus mogelijk is om met spaced repition te leren met flashcards.
Ik vind het fantastisch.
Overigens had ik er op mijn werk een bloedhekel aan, wanneer ik merkte dat met name vertegenwoordigers een systeem gebruikten om persoonlijke interesses e.d. bij te houden. Sommigen hadden er ook een handje van om je 'uit te horen', zodat ze daar de volgende keer indruk mee konden maken. Nou, niet bij mij.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik heb het een hele tijd gebruikt. Werkt top, maar je moet het wel consequent bijhouden. En dat vond ik zelf na een tijd nogal 'gedoe'. Heb er de discipline blijkbaar niet voor, maar als je dat wel hebt is dit echt een degelijke optie.davasch schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:21:
https://www.monicahq.com/
Zelf geen ervaring mee.
Dat gaat wel wat te ver inderdaad. Maar ik vind het een terechte vraag van de TS, ik heb zelf bij de meeste contactpersonen in het notitieveld wat eenvoudige details, zoals of iemand kinderen heeft en hoe oud die zijn. En als er bijzonderheden zijn zoals dat iemand een opleiding doet of net een nieuwe baan heeft. Het is een soort van interesse. Maar ik doe het alleen met dingen die echt belangrijk zijn en die mensen me spontaan vertellen, ik ga niet specifiek om dingen vragen. Het blijft ieder z'n eigen vrijheid om wel of niet te vertellen wat hij/zij wil.JukeboxBill schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:04:
In het tijdperk van voor de computer hadden vertegenwoordigers een soort ezelsbruggetje om de namen van mensen te onthouden, zoiets als uiterlijke kenmerken koppelen aan een naam of zo iets.
Overigens had ik er op mijn werk een bloedhekel aan, wanneer ik merkte dat met name vertegenwoordigers een systeem gebruikten om persoonlijke interesses e.d. bij te houden. Sommigen hadden er ook een handje van om je 'uit te horen', zodat ze daar de volgende keer indruk mee konden maken. Nou, niet bij mij.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat het helemaal geen gekke vraag is. Alleen... je moet dingen dan wel écht goed vastleggen en niet twee personen verwarren, want dan wordt het wat gek....
Je kan natuurlijk opschrijven of iemand een rode kater heeft, maar je kan ook opschrijven wat je inhoudelijk met iemand besproken hebt. Bijvoorbeeld wat de doelstelling van de afdeling is en waarom het nu niet goed uitkomt (kwartaal afsluiting, ziekte, ...) maar waarom het wel over een kwartaal kan. Zeker zakelijk, of dat nu binnen een grotere organisatie is of als freelancer, is het best handig om op te schrijven wat je besproken of afgesproken hebt in een eenvoudig crm systeem. Met verschillende afspraken en boomgesprekken op een dag is dat voor mij echt de enige manier om de volgende keer goed te weten wat we besproken hebben en niet van voor af aan hoeven te beginnen.
Notulen bedoel je?just-julez-ja schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:48:
maar je kan ook opschrijven wat je inhoudelijk met iemand besproken hebt. Bijvoorbeeld wat de doelstelling van de afdeling is en waarom het nu niet goed uitkomt (kwartaal afsluiting, ziekte, ...) maar waarom het wel over een kwartaal kan. Zeker zakelijk, of dat nu binnen een grotere organisatie is of als freelancer, is het best handig om op te schrijven wat je besproken of afgesproken hebt in een eenvoudig crm systeem. Met verschillende afspraken en boomgesprekken op een dag is dat voor mij echt de enige manier om de volgende keer goed te weten wat we besproken hebben en niet van voor af aan hoeven te beginnen.
[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 11-03-2024 20:05 ]
Notulen is denk ik meer als je een officieel verslag moet leggen van de vergadering. Bv voor de bv's stichtingen of vereniging. Dan moet je volgens de statuten dat vastleggen en die de volgende vergadering ook weer accorderen.
[Edit, notulen zouden ook prima in zo'n eenvoudig crm kunnen.Staan ze meteen voor iedereen die in dat crm kan.]
Ik bedoel meer dat als ik vandaag een gesprek met Natalie van Jansen BV heb het event van komende zomer, daarna met Gijs over een potentiële samenwerking tussen onze bedrijven en het eind van de dag ook nog een call heb met René over de overeenkomst die we hebben besproken, dat het kort of uitgebreid opschrijven van deze gesprekken voor mij best belangrijk is. Zodat als ik de volgende Natalie, Gijs of René spreek, ik even kan opzoeken wat we besproken en afgesproken hebben.
En daar gebruik ik dan een eenvoudig crm systeem voor
[ Voor 8% gewijzigd door just-julez-ja op 11-03-2024 20:11 . Reden: Toevoeging. ]
Maar niet of je gesprekspartner getrouwd is, kinderen heeft en welke huisdieren.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Uiteraard! En dan zal het vast met een duur systeem geregeld zijn. Maar het gaat mij meer om een eenvoudig systeem waar je bv met 4 partners in samen werkt, gesprekken opschrijft en deze in de wekelijks meeting kan bespreken. Eigenlijk dus als salesforce, maar dan eenvoudig en betaalbaar.JukeboxBill schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:41:
Als je in een bedrijf werkt met een kwaliteitborgingsysteem dan is het vastleggen van afspraken in een gespreksnotitie min of meer verplicht.
Maar niet of je gesprekspartner getrouwd is, kinderen heeft en welke huisdieren.
TS lurkt vooral momenteel, de discussie in zich opnemend en nog altijd zoekend naar de perfecte oplossingToerq schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 00:13:
Denk dat TS vergeten is dat die hier ooit een topic heeft geopend.
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Die perfecte oplossing wil ik ook wel, als die eenmaal gevonden isObiter dictum schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:30:
[...]
TS lurkt vooral momenteel, de discussie in zich opnemend en nog altijd zoekend naar de perfecte oplossing.