Aardlekschakelaar springt als aarde nul raakt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Derek
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09-2023
Tijdens installatie van een lamp bij mijn dochter maakt ik per toeval een kortsluiting tussen aarde (groen/geel) en nul (blauw), waarop de aardlekschakelaar sprong. Met mijn klein metertje meet ik 2-3 volt AC tussen aarde en nul. Ik heb geen schok gekregen bij aanraken van nul of aarde (ik heb NIET beide tegelijk geprobeerd).

Het huis is ca 90 jaar oud, en verschillende electriciens hebben allerlei installaties gedaan, ik heb geen overzicht van alles. Onlangs is een nieuwe meterkast geinstalleerd door een gecertificeerde electricien, maar sindsdien is een klusjesman bezig geweest en die heeft onder andere nieuwe bedrading getrokken.

Ik heb geen reden om de electricien of klusman te wantrouwen, maar fouten kunnen gebeuren. Alle electra lijkt normaal te werken.

Ik ben redelijk handig (gepensioneerde electronicus), maar niet gecertificeerd. Moet ik hulp inroepen, of waar kan ik best verder kijken?

Beste antwoord (via NL_Derek op 09-09-2023 12:11)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
NL_Derek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:58:
Begrijp ik goed dat het geen probleem is, en niet gevaarlijk?
Inderdaad.
Ik mat thuis (appartement, 2004) geen spanning tussen nul en aarde, en geen effect bij kortsluiting, maar waarschijnlijk ligt ons trafo hier in de kelder.
Ik weet niet hoe wat en waar je dat thuis precies uitprobeerde, maar ik zou me eerder zorgen maken over de veiligheid van je eigen installatie.

Zoals @Groningerkoek namelijk al schreef:
Groningerkoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:50:
Als jij de nul verbind met de aarde dan vloeit er ook stroom weg/terug over de aarde en heb je dus een verschil tussen de nul en de fase en dient de aardlek eruit te klappen, het zou pas een probleem zijn als die dat niet doet.
Als je een verbinding maakt tussen nul en aarde en er is ergens een verbruiker actief dan loopt waarschijnlijk niet meer alle nulstroom door de nulgeleider, een deel zal via de parralel verbonden aardgeleider lopen. Hoeveel dat precies is ligt natuurlijk o.a. aan de stroom die er loopt en aan weerstand van de aarding maar je komt vlot aan meer dan 30mA verschil, waarbij de aardlekschakelaar zou moeten uitschakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
Het is heel normaal dat er een klein spanningsverschil is tussen nul en aarde en dat de aardlekschakelaar tript als deze elkaar raken.

Daarom schakel je normaliter niet alleen de enkelpolige lichtschakelaar uit als je een lamp installeert, maar gewoon de hele eindgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
De aardlekschakelaar meet of er net zoveel stroom terug komt op de nul als er uitgaat op de fase. Als jij de nul verbind met de aarde dan vloeit er ook stroom weg/terug over de aarde en heb je dus een verschil tussen de nul en de fase en dient de aardlek eruit te klappen, het zou pas een probleem zijn als die dat niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Xander schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:27:
Het is heel normaal dat er een klein spanningsverschil is tussen nul en aarde en dat de aardlekschakelaar tript als deze elkaar raken.
Als jij de nul verbind met de aarde dan vloeit er ook stroom weg/terug over de aarde en heb je dus een verschil tussen de nul en de fase
Wat beiden niet uitleggen is waarom er een verschil is tussen 0 en aarde ( 0 - 0 = 0, right?).

Er is een potentiaal tussen fase en 0; en een potentiaal meet je tussen de twee punten. Het potentiaal tussen 0 en 230 is 230. Het potentiaal tussen 5 en 235 is echter óók 230. Daarmee is de "nul" in dit geval stiekem 5. Het kan dus zijn dat je nul een kleine 'offset' heeft ten opzichte van je aarde.

Het gebeurt wel dat de nul aan de aarde geknoopt wordt (waarmee het potentiaal tussen beide dus ook 0 wordt), maar dat is, volgens mij, niet héél gangbaar (en dan wordt 't gedaan vóór de aardlek). Normaliter is, again volgens mij, de nul in 't trafohuis met aarde verbonden. En die paar volt die je meet is dan gók ik 't verschil (potentiaal) tussen aarde nul zie reactie hieronder dáár en bij jou thuis.

Mind you; ik weet nét genoeg om gevaarlijk te kunnen zijn; ik ben géén electriciën ;) All of the above: correct me if I'm wrong. En zet voortaan gewoon de groep uit als je aan electra gaat rommelen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 09-09-2023 00:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
RobIII schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:56:
Wat beiden niet uitleggen is waarom er een verschil is tussen 0 en aarde ( 0 - 0 = 0, right?).

[...]

Het gebeurt wel dat de nul aan de aarde geknoopt wordt (waarmee het potentiaal dus ook 0 wordt), maar dat is - volgens mij - niet gangbaar (en dan wordt 't gedaan vóór de aardlek). Normaliter is, again volgens mij, de nul in 't trafohuis met aarde verbonden. En die paar volt die je meet is dan gók ik 't verschil (potentiaal) tussen aarde dáár en bij jou thuis.
De nul ligt inderdaad in ieder geval bij de transformator aan aarde, meestal ook op meerdere andere plekken.

Maar op het moment dat er stroom door de nuldraad tussen jouw woning en de transformator loopt, zal er een spanningsverschil ontstaan tussen de nul bij de transformator en de nul bij jou. Deze draad heeft namelijk een bepaalde weerstand en waar stroom door een weerstand loopt ontstaat een spanningsverschil (de wet van ohm, U = I * R). Waarschijnlijk meet je dus geen potentiaalverschil tussen de aarde bij de trafo en bij jou thuis, maar juist tussen de nul bij de trafo en bij jou thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Derek
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09-2023
Xander schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:29:

De nul ligt inderdaad in ieder geval bij de transformator aan aarde, meestal ook op meerdere andere plekken.
Ik mat thuis (appartement, 2004) geen spanning tussen nul en aarde, en geen effect bij kortsluiting, maar waarschijnlijk ligt ons trafo hier in de kelder. Bij mijn dochter is de binnenkomende kabel langer (en misschien dunner).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
NL_Derek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:58:
Inderdaad.
Ik mat thuis (appartement, 2004) geen spanning tussen nul en aarde, en geen effect bij kortsluiting, maar waarschijnlijk ligt ons trafo hier in de kelder.
Ik weet niet hoe wat en waar je dat thuis precies uitprobeerde, maar ik zou me eerder zorgen maken over de veiligheid van je eigen installatie.

Zoals @Groningerkoek namelijk al schreef:
Als jij de nul verbind met de aarde dan vloeit er ook stroom weg/terug over de aarde en heb je dus een verschil tussen de nul en de fase en dient de aardlek eruit te klappen, het zou pas een probleem zijn als die dat niet doet.
Als je een verbinding maakt tussen nul en aarde en er is ergens een verbruiker actief dan loopt waarschijnlijk niet meer alle nulstroom door de nulgeleider, een deel zal via de parralel verbonden aardgeleider lopen. Hoeveel dat precies is ligt natuurlijk o.a. aan de stroom die er loopt en aan weerstand van de aarding maar je komt vlot aan meer dan 30mA verschil, waarbij de aardlekschakelaar zou moeten uitschakelen.

Pagina: 1