1080p gamen op 4k monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 00:52
Mijn vraag
Ik heb nu een 1080p monitor. Voor mijn werk wordt die resolutie te laag. Ik wil graag een 4K monitor. Echter game ik ook nog weleens, en mijn pc zal gamen op 4K niet gaan trekken.
Hoe is het tegenwoordig gamen in niet-native resoluties op lcd schermen? Vroeger zag dat er echt niet uit (blurry/wazig). Is dat tegenwoordig beter, nu de resoluties van schermen zoveel hoger zijn geworden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oude i7, RTX2060.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Lang, lang geleden oude games gespeeld op een 900p lcd monitor.

Beste antwoord (via Gekke Dirkie op 09-09-2023 00:32)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 4K monitor is precies wat de naam zegt, namelijk 4 keer 1080p. Ga je op 1080p gamen schaal je netjes 4 pixels in plaats van 1 pixel. Om die reden ziet het er best aardig uit. Super mooi gaat het niet worden, maar heel slecht zal het ook niet zijn.

Verder nog afhankelijk van het formaat. Hoe groter je gaat hoe minder mooi het er uit zal zien. Ga je echter te klein dan is 4K voor het andere gebruik weer niets omdat het dan te klein is. 4K op 27 inch zou ik om die reden niet zo snel doen. Dus wat groter is wat minder mooi voor gamen, maar ook wel nodig om 4K voor al het ander goed te kunnen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 13:11
Tegenwoordig met schaling is het echt niet wazig, hier een 32" 4K monitor en game ook op 4K, maar intern in de games wordt het op 1080P gerenderd en dan opgeschaald naar 4K.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een 4K monitor is precies wat de naam zegt, namelijk 4 keer 1080p. Ga je op 1080p gamen schaal je netjes 4 pixels in plaats van 1 pixel. Om die reden ziet het er best aardig uit. Super mooi gaat het niet worden, maar heel slecht zal het ook niet zijn.

Verder nog afhankelijk van het formaat. Hoe groter je gaat hoe minder mooi het er uit zal zien. Ga je echter te klein dan is 4K voor het andere gebruik weer niets omdat het dan te klein is. 4K op 27 inch zou ik om die reden niet zo snel doen. Dus wat groter is wat minder mooi voor gamen, maar ook wel nodig om 4K voor al het ander goed te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
roches schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:43:
Tegenwoordig met schaling is het echt niet wazig, hier een 32" 4K monitor en game ook op 4K, maar intern in de games wordt het op 1080P gerenderd en dan opgeschaald naar 4K.
Hebben alle games tegenwoordig de optie om 1080p te renderen en dan op te schalen naar 4K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
PilatuS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:46:

Ik zat te denken aan 32"; dat is wel oké voor 4K, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
32 inch is prima voor 4K hoor. Kleiner is alleen meestal niet zo handig.
Pagina: 1