Dikke muren en WIFI ontvangst. Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mireillevdw
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
Wie kan mij een goed advies geven? Wij wonen in een oude natuurstenen woning met bijna 1 meter dikke muren in Frankrijk.
Wij hebben tevens een vakantiewoning welke wij (hopelijk vanaf komend jaar) kunnen gaan verhuren. Tussen onze en deze woning zit een grote schuur.
Zelf hebben wij glasvezel, waar wij erg tevreden over zijn, maar wij zouden onze gasten hier ook graag van mee willen laten genieten. Nu heb ik al vernomen dat een Mesh systeem niet zo'n goede optie zou zijn, tenzij we een kabel zouden trekken tussen deze router en het accespoint.
Kunnen we 1 accespoint bekabelen en het andere accespoint wel als Mesh accespoint gebruiken (op de eerste verdieping) of moeten we die dan ook bekabelen?
We zouden wel 25 à 30 meter kabel nodig hebben voor het punt vanaf de router tot de vakantiewoning. Werkt dit dan nog wel ok?

Ik heb een Netgear Orbi RBK 353 set gezien. Zou deze hiervoor geschikt zijn? Zijn er nog andere opties? Iemand anders raadde mij een Devolo Magic aan, maar dat zou sowieso voor veel verlies lijden, volgens mij. Ik hoop dat jullie mij enig advies hierin kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bedraad heeft altijd de voorkeur, dus mesh met een bedrage toevoer is wat je wilt.
30 meter kabel is geen enkel probleem.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Ethernet kabel mag maximaal 100m zijn tussen router en een switch in het vakantie huisje.

Ik zou sowieso die kabel leggen door de grond (gebruik een mantelbuis zodat je hem eventueel makkelijker kan vervangen)

Waar is het vakantiehuisje van gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 08:30

JdM

Humbled

25/30mtr koperkabel werkt prima.
Je kunt echter ook een glasvezel tussen beide gebouwen leggen en dan een UTP converter, heb je ook nog eens een galvanische scheiding.

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 08-09-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
duvekot schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:27:
Ethernet kabel mag maximaal 100m zijn tussen router en een switch in het vakantie huisje.

Ik zou sowieso die kabel leggen door de grond (gebruik een mantelbuis zodat je hem eventueel makkelijker kan vervangen)

Waar is het vakantiehuisje van gemaakt?
Uhm.....door de grond wordt lastig, aangezien we hier op granieten rotsen zitten. ;)

Het vakantiehuis is ook van natuursteen, dus de kabel moet door de muur van onze woning/ aangrenzende schuur en de muur van de schuur en de aangrenzende vakantiewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

lier

MikroTik nerd

Hoe is de stroomvoorziening in het vakantiehuis? Kabeltje doorgetrokken vanaf eigen elektra aansluiting of netjes gescheiden. Alhoewel...zou persoonlijk altijd voor een glasvezel kiezen. Is prima zelf te doen met een prefab kabel.

Minstens zo belangrijk: zorg dat de netwerken gescheiden zijn. Kost iets meer, maar wil je.

Tot slot...mesh is evil }) Vergeten...zo snel mogelijk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 08:30

JdM

Humbled

Mocht bekabeling een probleem zijn, dan kun je ook een WiFi straalverbinding overwegen als je zicht hebt op het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Succes met gaten boren dan maar ;).

Maar dat klinkt dus dat je twee Access Points nodig hebt in het vakantiehuisje.

Dus 1 kabel naar het huisje. Daar een switch die je gebruikt om een kabel naar 2 access points te leggen .. voor elke etage 1 dus. Zijn de binnenmuren ook allemaal van steen? Je kan er eens een losse Access Point neerzetten en kijken wat het doet met bereik (daar heb je geen internet voor nodig).

Let ook ff goed op hoe je het netwerk van het vakantie huisje "netjes" gescheiden houdt van je eigen netwerk. Je wil niet dat ze vanuit het vakantie huisje bij jou NAS, Chromecast, thermostaat of wat je allemaal aan je netwerk gekoppeld hebt kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
lier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:57:
Hoe is de stroomvoorziening in het vakantiehuis? Kabeltje doorgetrokken vanaf eigen elektra aansluiting of netjes gescheiden. Alhoewel...zou persoonlijk altijd voor een glasvezel kiezen. Is prima zelf te doen met een prefab kabel.

Minstens zo belangrijk: zorg dat de netwerken gescheiden zijn. Kost iets meer, maar wil je.

Tot slot...mesh is evil }) Vergeten...zo snel mogelijk.
Het vakantiehuis heeft eigen stroomvoorziening. Het meest logisch lijkt mij een WIFI 6 systeem met router (in ons huis) en een accespoint en dan een kabel trekken van het accespoint in de vakantiewoning naar onze woning/router. Maar ik ben ook maar een leek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

lier

MikroTik nerd

Uitbesteden (in ieder geval als je niet begrijpt wat de adviezen inhouden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
duvekot schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:03:
Succes met gaten boren dan maar ;).

Maar dat klinkt dus dat je twee Access Points nodig hebt in het vakantiehuisje.

Dus 1 kabel naar het huisje. Daar een switch die je gebruikt om een kabel naar 2 access points te leggen .. voor elke etage 1 dus. Zijn de binnenmuren ook allemaal van steen? Je kan er eens een losse Access Point neerzetten en kijken wat het doet met bereik (daar heb je geen internet voor nodig).

Let ook ff goed op hoe je het netwerk van het vakantie huisje "netjes" gescheiden houdt van je eigen netwerk. Je wil niet dat ze vanuit het vakantie huisje bij jou NAS, Chromecast, thermostaat of wat je allemaal aan je netwerk gekoppeld hebt kan komen.
Mijn bedoeling is om hier een router in huis te plaatsen en vanuit die router 1 kabel naar een accespoint in het vakantiehuis te trekken.
Bij het systeem wat ik heb bekeken is het mogelijk om een apart gastennetwerk aan te maken. Dit is voor mij ook zeker een belangrijk punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
lier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:05:
[...]

Kabel trekken kunnen wij wel, hoor. Het is gewoon zo dat ik zeker weet dat ik niet zomaar iets koop waar ik niks aan zou hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
lier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:05:
Dat idd .. laat het meteen goed doen ... je wil idd beide netwerken gescheiden houden..

Dus idd .. vraag een lokaal iemand om het allemaal goed aan te sluiten en te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:09:
Mijn bedoeling is om hier een router in huis te plaatsen en vanuit die router 1 kabel naar een accespoint in het vakantiehuis te trekken.
Bij het systeem wat ik heb bekeken is het mogelijk om een apart gastennetwerk aan te maken. Dit is voor mij ook zeker een belangrijk punt. ;)
Je hebt al een router in huis .. voor je glasvezel aansluiting. Als je die goed kan configureren kan je die zo instellen dat je daar een aparte kabel op kan aansluiten richting je vakantie huisje. En dat het dus direct een apart netwerk is, zonder de mogelijkheid om op jullie eigen netwerk te komen. Je hebt gezien de bouw waarschijnlijk daar toch twee Access Points nodig .. dus een switch voor alle netwerk gerelateerde zaken in het vakantie huisje is dan handig.

Het "gasten netwerk" op de meeste routers is daar meestal niet altijd geschikt voor .. en is in de meeste gevallen ook alleen maar voor de WiFi (met een aparte SSID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Ik heb inderdaad een router in huis voor de glasvezelaansluiting.

Ik heb hier in ons eigen huis nog een accespoint nodig voor de 1ste verdieping.
Heb ik dan geen hele set nodig en alleen maar accespoints? Ik heb toch een router nodig van hetzelfde systeem om contact te kunnen maken met de accespoints? Of werkt dat ook op onze recente router?

Op zich snap ik wel dat we misschien de mogelijkheid zouden hebben om een aparte kabel aan te sluiten om onze recente router, maar wat zet ik dan aan het einde van die kabel? Je hebt het over een Switch, maar kun je uitleggen wat je daarmee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 21:37
Ik heb een Netgear RBR50v2 (oudere versie van de RBK 353, maar principe/werking is hetzelfde), 1 basis met 2 satellieten. Basis + 1 satelliet in ons woonhuis, een Cat6 SFTP netwerkkabel van 35 meter naar de mantelzorgwoning achter bij ons in de tuin. Werkt perfect. Op de Orbi's kan je makkelijk een gastennetwerk instellen. De netwerkkabel loopt door een mantelbuis, SFTP is wat meer bestendig tegen storing van buitenaf maar eigenlijk beetje overkill en niet persé nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 02:11
Er bestaan ook ethernet over power producten. Deze bijvoorbeeld. Dus netwerk over stroom kabels. Dan hoef je ook geen kabels te trekken. Vaak zelfs met WIFI ingebouwd. Je moet ze vaak wel op dezelfde groep aansluiten. Dus ik weet niet hoe de stroomvoorziening is naar dat huisje, en of er een gedeelde groep is met het hoofdverblijf.

[ Voor 57% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:44:
Er bestaan ook ethernet over power producten. Dus netwerk over stroom leidingen. Dan hoef je ook geen kabels te trekken.
Bedoel je zo'nzelfde systeem als Devolo? Ik heb namelijk begrepen dat je daarbij heel veel verliest qua bereik/snelheid en dat bekabeling een veel betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Petje72 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:44:
Ik heb een Netgear RBR50v2 (oudere versie van de RBK 353, maar principe/werking is hetzelfde), 1 basis met 2 satellieten. Basis + 1 satelliet in ons woonhuis, een Cat6 SFTP netwerkkabel van 35 meter naar de mantelzorgwoning achter bij ons in de tuin. Werkt perfect. Op de Orbi's kan je makkelijk een gastennetwerk instellen. De netwerkkabel loopt door een mantelbuis, SFTP is wat meer bestendig tegen storing van buitenaf maar eigenlijk beetje overkill en niet persé nodig.
Top om te lezen. Dit is eigenlijk precies hoe wij het in gedachten hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:47:
[...]

Bedoel je zo'nzelfde systeem als Devolo? Ik heb namelijk begrepen dat je daarbij heel veel verliest qua bereik/snelheid en dat bekabeling een veel betere optie is.
Ik heb een jaar geleden zo'n systeem bij vrienden van mij aangelegd omdat die achter in de tuin internet wilde. Het werkte daar prima. Zoonlief gamed er op.

Ik heb het eerlijk gezegd verder niet uitbundig getest, maar het is best een goede oplossing gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:29:
Ik heb inderdaad een router in huis voor de glasvezelaansluiting.

Ik heb hier in ons eigen huis nog een accespoint nodig voor de 1ste verdieping.
Heb ik dan geen hele set nodig en alleen maar accespoints? Ik heb toch een router nodig van hetzelfde systeem om contact te kunnen maken met de accespoints? Of werkt dat ook op onze recente router?

Op zich snap ik wel dat we misschien de mogelijkheid zouden hebben om een aparte kabel aan te sluiten om onze recente router, maar wat zet ik dan aan het einde van die kabel? Je hebt het over een Switch, maar kun je uitleggen wat je daarmee bedoeld?
Router:
Apparaat dat twee netwerken met elkaar verbindt. In thuissituatie: je eigen thuisnetwerk met het internet. Je hebt per woning maar eentje nodig en die moet direct aangesloten worden waar je internetverbinding het huis binnen komt. Alle andere apparaten in huis sluit je erachter aan. Let op: een router doet niet per se iets met WiFi, al zit er in consumentenrouters doorgaans een WiFi AP in gebouwd.

Switch:
Apparaat dat meerdere apparaten bedraad met elkaar laat praten. Als je een kabeltje hebt en er moeten meer apparaten op aangesloten worden, moet er een switch tussen.

Access Point (AP):
Apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Zit vaak ingebouwd in routers, zit in alle 'mesh' meuk, maar kan ook prima op zichzelf staan.

Mesh:
Manier om een AP ergens te plaatsen waar geen bedrade netwerk aanwezig is, door draadloos verbinding te maken met een andere AP. Let op: zaken als centraal beheer van je WiFi netwerk, goede handovers als je door huis rondloopt (roaming) en dergelijke hebben niets met mesh te maken. Die functionaliteiten zitten vaak in mesh sets, maar kunnen ook prima zonder mesh. Je kunt een "mesh" apparaat ook bedraad aansluiten. Dat levert een betere verbinding op dan draadloos laten. Het is dan geen mesh meer, maar dat maakt niet uit.

Managed WiFi:
Centraal beheerd WiFi. Kan met een apart apparaatje (controller), in de cloud (zoals bij de meeste mesh sets) of ingebouwd zitten in een AP. Zorgt ervoor dat alle AP's in je netwerk dezelfde instellingen hebben en goed samenwerken. Sterke aanrader dus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:48:
[...]

Ik heb een jaar geleden zo'n systeem bij vrienden van mij aangelegd omdat die achter in de tuin internet wilde. Het werkte daar prima. Zoonlief gamed er op.

Ik heb het eerlijk gezegd verder niet uitbundig getest, maar het is best een goede oplossing gebleken.
Ja, maar de dikke muren zijn hierin denk ik wel een groot probleem. Voor kleinere afstanden met dunne muren, zal dit prima werken, maar voor ons eigenlijk geen optie, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:49:
[...]

Ja, maar de dikke muren zijn hierin denk ik wel een groot probleem. Voor kleinere afstanden met dunne muren, zal dit prima werken, maar voor ons eigenlijk geen optie, denk ik.
Hoe bedoel je? Je kan het systeem gewoon verder doorlinken naar andere kamers in het verblijf als dat nodig is, en daar op hetzelfde ssid / wachtwoord wifi opzetten. De dikte van de muren maakt voor de bestaande elektriciteitskabels niet uit. Dat setje wat ik aangaf gaat tot 1gbps .. wat ik vrij snel vind :) Al is deze zonder WIFI geloof ik, maar er zijn versies mét.

[ Voor 4% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:52:
[...]

Hoe bedoel je? Je kan het systeem gewoon verder doorlinken naar andere kamers in het verblijf als dat nodig is, en daar op hetzelfde ssid / wachtwoord wifi opzetten. De dikte van de muren maakt voor de bestaande elektriciteitskabels niet uit. Dat setje wat ik aangaf gaat tot 1gbps .. wat ik vrij snel vind :) Al is deze zonder WIFI geloof ik, maar er zijn versies mét.
Ja, maar de stroomvoorziening van onze woning staat niet in verbinding met de stroomvoorziening van de vakantiewoning. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:47:
[...]

Het heet 'Powerline' en is in feite zelfde technologie als WiFi, maar dan over een stroomkabel.

Als je high-end spullen koopt (de Devolo Magic 2 is op dit moment beste wat in NL te krigjen is) kun je hoge snelheden halen, maar je hebt nul garanties en prestatie en stabiliteit zijn afhankelijk van opbouw en andere apparaten op je stroomnet.

Er is overigens niet automatisch sprake van 'verlies', alsof er wrijving is ofzo. Je verbinding is een keten en het is zo snel als de zwakste schakel. Is Powerline de zwakste schakel (wat nogal eens voorkomt) dan beperkt het je snelheid, is het niet de zwakste schakel (doordat je WiFi brak is, of je internetverbinding traag) dan is het niet relevant voor de snelheid.

Enfin, bedrade Ethernet is nagenoeg altijd sneller en stabieler - en stukken goedkoper over tijd. Bedenk dat je nu nog 2.5Gbps kunt halen over Cat5E kabel dat 20 jaar geleden gelegd was. In dezelfde tijd zijn er vier generaties Powerline geweest, en een high-end set kost ongeveer evenveel als iemand (op Marktplaats of Werkspot) inhuren om netwerkkabel te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Mireillevdw schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:54:
[...]

Ja, maar de stroomvoorziening van onze woning staat niet in verbinding met de stroomvoorziening van de vakantiewoning. ;)
Ja dan houdt het op. Je kan het in het huisje natuurlijk wel gebruiken (evenals in jullie eigen huis), de binnen muren zullen ook wel niet zo dun zijn.

Vast wel lekker isolerend :)

Tja, dan rest een utp kabel, en boren maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:56:
[...]

Ja dan houdt het op. Je kan het in het huisje natuurlijk wel gebruiken (evenals in jullie eigen huis), de binnen muren zullen ook wel niet zo dun zijn.

Vast wel lekker isolerend :)

Tja, dan rest een utp kabel, en boren maar :)
Ja, dat zou kunnen.
En het blijft hier, met al een week rond de 30 graden, toch koel in huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mireillevdw
We hebben een Netgear Orbi RBK353 besteld en gaan deze met een kabel verbinden.
Pagina: 1