Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 09:21
Goedemiddag,

Aangezien ik nogal schrok van de prijzen van de offertes die ik had aangevraagd, wil ik het nu zelf gaan proberen en dan kijk ik wel hoe ver ik kom.
De offertes waren beiden in de 11.000 euro voor 12 zonnepanelen met micro omvormers en een montagesysteem. Het zelf aanschaffen zal zeker de helft schelen zoals het er nu uit ziet, dus dat vind ik wel de moeite waard.

Aangezien ik het nog nooit gedaan hebben zou ik graag wat feedback willen hebben of alles klopt en waar ik allemaal aan moet denken.

De zonnepanelen moeten in het weiland komen op zo'n 25 meter van de meterkast. Aansluiten en het aanmaken van een nieuwe groep wil ik overigens wel laten doen.

Ik wil het volgende bestellen:

- 12x Ja Solar 420 Wp Glas Glas panelen
( Zowel Glas - Glas als N-type, dus lijkt me een prima paneel voor zover ik weet. Prijs ook goed.)

- 12x Enphase IQ8MC micro-omvormers

- 12 x Q kabel 230V Landscape

- 1x Enphase Q cable Einddop

- Enphase Q Relay 230V

- Enphase Gateway Standaard (Envoy)

- 35 meter YMVK kabel 3x4mm2 (1 fase)

- 2x Blubase connect montage set - voor 6 panelen

- 1x Giefmofpakket

Alles bij elkaar kom ik op een prijs van 4500 euro. Bestellen wil ik bij Solar-Outlet. Montagesysteem werkt gewoon met ballast en wil ik op een worteldoek zetten. 2 rijen van 6 op het zuiden. Landscape.

Zijn er nog zaken die ik ben vergeten of heeft er iemand tips wat betreft de werkwijze of producten, dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5dcziMjtZQJ1GrkZCsphSx6UEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WXBL650puKiCjBYZFOXM2hWk.png?f=fotoalbum_large

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
35 meter en micro omvormers op een enkele fase… hmmm…

Dat is 3-0 achter op de netcongestie ladder.

Weiland… geen schaduw? Waarom veel extra uitgeven aan micro’s die geen Wh extra opleveren?

Waarom stoppen bij 12? Op zelfde oppervlak leg je pak hem beet 16 O-W.
Je bent toch niet ouderwets naar je verbruik aan het ontwerpen? Dat is erg 2021.
De toekomst heb je gewoon meer nodig.

Dus 16, of meer… 2 mantelbuisjes, solarkabel er door. String omvormer er bij. Kost zelfde als je nu op je lijst hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Ik heb inderdaad schaduw, dus vandaar. Ook makkelijk uit te bereiden in de toekomst en ik vind het wel fijn dat de omvormers gewoon onder de zonnepanelen zitten.
Oost west opstelling vind ik minder omdat we in het westen bomen hebben staan.
12 vind ik voorlopig voldoende en kan ook zonder de meterkast te verzwaren.

Wat bedoel je precies met 3-0 achter op de netcongestie ladder?
Dit is ook de kabel die werd aangeraden in de offerte die ik had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:41
Of bifacial kopen en verticaal plaatsen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:57
Kvibe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:53:
Ik heb inderdaad schaduw, dus vandaar. Ook makkelijk uit te bereiden in de toekomst en ik vind het wel fijn dat de omvormers gewoon onder de zonnepanelen zitten.
Oost west opstelling vind ik minder omdat we in het westen bomen hebben staan.
12 vind ik voorlopig voldoende en kan ook zonder de meterkast te verzwaren.

Wat bedoel je precies met 3-0 achter op de netcongestie ladder?
Dit is ook de kabel die werd aangeraden in de offerte die ik had gekregen.
Hoeveel schaduw heb je daadwerkelijk? Een fatsoenlijke string omvormer kan prima met schaduw overweg, bypass diodes zitten niet voor niets in de panelen.

Wat is je net aansluiting 1x 40A of 3x 25A? Met de afstand die je moet overbruggen heeft een 3-fase oplossing wel een significant voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-06 20:43
Mijn god, wat een bedragen. Ik kan je wel vertellen dat uitbreiden met een seriële omvormer veel eenvoudiger en 3x goedkoper is. En vraag je jezelf niet af wat ze jouw als installatiemarge berekenen als minder dan de helft van de kosten in de materialen zit. En, je hebt schaduw, hoeveel en hoelang, hoeveel invloed heeft dat, heeft niemand je dat voorgerekend? Bij minder dan 8% verschil in opbrengst kan een serieel systeem simpelweg uit, en het is dus eenvoudig en goedkoop uitbreidbaar te maken.

Je kan het zelf even simuleren in de software die gratis te gebruiken is van bijvoorbeeld SMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Oilman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:46:
[...]

Hoeveel schaduw heb je daadwerkelijk? Een fatsoenlijke string omvormer kan prima met schaduw overweg, bypass diodes zitten niet voor niets in de panelen.

Wat is je net aansluiting 1x 40A of 3x 25A? Met de afstand die je moet overbruggen heeft een 3-fase oplossing wel een significant voordeel.
40A
Ik heb een hele rij bomen aan de westkant. Lente en zomer in de ochtend schaduw. Winter niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
RobertV70 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:13:
Mijn god, wat een bedragen. Ik kan je wel vertellen dat uitbreiden met een seriële omvormer veel eenvoudiger en 3x goedkoper is. En vraag je jezelf niet af wat ze jouw als installatiemarge berekenen als minder dan de helft van de kosten in de materialen zit. En, je hebt schaduw, hoeveel en hoelang, hoeveel invloed heeft dat, heeft niemand je dat voorgerekend? Bij minder dan 8% verschil in opbrengst kan een serieel systeem simpelweg uit, en het is dus eenvoudig en goedkoop uitbreidbaar te maken.

Je kan het zelf even simuleren in de software die gratis te gebruiken is van bijvoorbeeld SMA
Beide bedrijven berekenen gewoon veel meer voor de materialen. Ik had geen idee, maar daar kwam ik dus deze week achter toen ik alles online opzocht.

Ik moet me dan wel even helemaal weer opnieuw verdiepen in hoe dat precies werkt met een seriële omvormer. Dan zit ik al direct te denken waar ik die omvormer moet laten. De schuur zit helemaal aan de andere kant van het huis. Magoed ik zal het eens proberen te simuleren. Kijken of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-06 20:43
De omvormer kun je in een metalen huisje naast de panelen plaatsen, je kan die kastjes online wel vinden van Conduct, of zelf iets fabriceren van hout, als je toch aan het klussen bent. Zolang de omvormer maar kan ventileren is het prima.

Je kan simpelweg een te grote omvormer nemen, 12x 420= 5040Wp. Neem dan een 3 fase omvormer van 7 of 8 kW, en dan kun je nog rustig 8 panelen erbij aanplakken in de toekomst. Een 3 fase aansluiting is dan wel een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Kvibe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:24:
[...]

40A
Ik heb een hele rij bomen aan de westkant. Lente en zomer in de ochtend schaduw. Winter niks.
Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.

Je hebt het mooie hulp topic voor zonnepaneel advies gezien?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor opstelling in veld is het denk ik beter om maar deze te kijken: Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2021/03/IMG_2202-1-510x383.jpg

https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Kan dan wellicht zonder worteldoek waar vroeg of laat gewoon begroeiing door komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 18:59
Je betaalt nu ruim 2000 euro voor alleen je omvormers en bijbehorende accesoires!!

Als je gewoon een 1fase stringomvormer kiest, ben je voor circa 500 euro klaar hiermee…
€1500 bespaard!

Overigens helemaal eens dat hier een 1 fase systeem met zoveel vermogen gewoon vragen is om problemen met te hoge netspanning, en dus uitvallen van je systeem op zonnige dagen.

Veel beter om zo’n systeem op een 3 fase installatie en omvormer te zetten.
voor het prijsverschil met de microomvormers kun je nog een paar panelen extra plaatsen, ook al is een 3-fase stringomvormer nog iets duurder dan een 1-fase stringomvormer.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Ronald schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:34:
[...]

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42tL30jN7Ic-GhvBL4sHpzPi9tY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7QAbabl8BrgWZ3LmWAqFGFVn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySBVVuegK1KCSCvdWsdp_xXT29I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6yUYZVGMFZZVXWj7ydkvqCi.jpg?f=fotoalbum_tile
Ronald schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:51:
Voor opstelling in veld is het denk ik beter om maar deze te kijken: [Afbeelding]

https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Kan dan wellicht zonder worteldoek waar vroeg of laat gewoon begroeiing door komt
Interessant systeem. Die sla ik op.

Als ik jullie dus goed begrijp kan ik dus beter voor een 3 fase installatie en omvormer gaan. Dan wil ik ook wel direct voor 16 panelen gaan. Aan de hand van de foto's zouden jullie dan voor oost-west of zuid gaan?

Ik zal me eens verdiepen in het installatieproces en een geschikte omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor mij een zeer duidelijk geval van paneeltje extra in plaats van duur systeem.

Die bomen hebben minimaal de helft van het jaar 0,0 effect.

Op 22 juni wel, dan komt de zijn immers NO op. Maar dan staat de zon laag en gaat de schaduw vergelijkbaar op de hele set en win je evengoed weinig met een duur systeem.

Met riant de ruimte gewoon kwantiteit inzetten.

Effect van de bomen bij verschillende opstelling is overigens te simuleren met sunny design of solaredge designer. Hoogte van de bomen is redelijk te schatten met de AHN (algemeen hoogtebestand Nederland) data beschikbaar via PDOK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 16:31
Kvibe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:59:
Goedemiddag,

Aangezien ik nogal schrok van de prijzen van de offertes die ik had aangevraagd, wil ik het nu zelf gaan proberen en dan kijk ik wel hoe ver ik kom.
De offertes waren beiden in de 11.000 euro voor 12 zonnepanelen met micro omvormers en een montagesysteem. Het zelf aanschaffen zal zeker de helft schelen zoals het er nu uit ziet, dus dat vind ik wel de moeite waard.

Aangezien ik het nog nooit gedaan hebben zou ik graag wat feedback willen hebben of alles klopt en waar ik allemaal aan moet denken.

De zonnepanelen moeten in het weiland komen op zo'n 25 meter van de meterkast. Aansluiten en het aanmaken van een nieuwe groep wil ik overigens wel laten doen.

Ik wil het volgende bestellen:

- 12x Ja Solar 420 Wp Glas Glas panelen
( Zowel Glas - Glas als N-type, dus lijkt me een prima paneel voor zover ik weet. Prijs ook goed.)

- 12x Enphase IQ8MC micro-omvormers

- 12 x Q kabel 230V Landscape

- 1x Enphase Q cable Einddop

- Enphase Q Relay 230V

- Enphase Gateway Standaard (Envoy)

- 35 meter YMVK kabel 3x4mm2 (1 fase)

- 2x Blubase connect montage set - voor 6 panelen

- 1x Giefmofpakket

Alles bij elkaar kom ik op een prijs van 4500 euro. Bestellen wil ik bij Solar-Outlet. Montagesysteem werkt gewoon met ballast en wil ik op een worteldoek zetten. 2 rijen van 6 op het zuiden. Landscape.

Zijn er nog zaken die ik ben vergeten of heeft er iemand tips wat betreft de werkwijze of producten, dan hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Dit is wel exorbitant hoge prijs. Heb je al iets verder rondgekeken?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
RobertV70 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:44:
De omvormer kun je in een metalen huisje naast de panelen plaatsen, je kan die kastjes online wel vinden van Conduct, of zelf iets fabriceren van hout, als je toch aan het klussen bent. Zolang de omvormer maar kan ventileren is het prima.
Het zou ook gewoon onder de zonnepanelen kunnen toch? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXmi_ZGs-aBafW4yw_12_Dh4WPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLG6O07cfJAxxahnnVF9DKT7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je gekeken of je überhaupt in de wei zonnepanelen mag plaatsen volgens je bestemmingsplan/plaatselijke verordening?

Hier (ook boerderij) mag het officieel niet, al zijn er uiteraard buren die het wel gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
pagani schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:44:
Heb je gekeken of je überhaupt in de wei zonnepanelen mag plaatsen volgens je bestemmingsplan/plaatselijke verordening?

Hier (ook boerderij) mag het officieel niet, al zijn er uiteraard buren die het wel gedaan hebben.
Ik heb een schetsplan ingediend en dat werd goedgekeurd. Ik kan in principe een ontheffing krijgen tot een oppervlakte van 50m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Nu weet ik ook weer waarom ik maar 12 panelen wou, een wachttijd van minimaal 6 maanden om de meterkast te verzwaren..
Even vergeten.
Denk dat ik dan toch voor gewoon 12 panelen ga met omvormer.

Het volgende wil ik dan gaan bestellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YceFwT3RxX5CQQJu09WP3WWiZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVYSLDYYRIXUn5hXJJWg2c4F.png?f=fotoalbum_large

Daar komen dan nog bij:
- 14x De groot betonsteunen 20 graden a 416 euro
- Middenklemmen en eindklemmen a 40 euro
- Elektricien kosten a 500 euro

Dan ben ik er volgens mij wel aardig. Totaal wordt dan 3000 euro voor 12 panelen. (Bizar eigenlijk als je het vergelijkt met de offertes van 11000 euro. )

Iemand nog op- of aanmerkingen over dit systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door Kvibe op 11-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heb je gecontroleerd wat de wachttijd voor verzwaring tegenwoordig is? Specifiek voor jouw locatie?
Ik heb al tijden terug behoorlijk snel gezien.

Ga je de omvormer bij de panelen plaatsen? of vlakbij huis? Kan ik met en 30m AC en 30m solar kabel niet zien.
4,6kW enkelfase met lang AC traject is namelijk pittig, zelfde reden als ik al aangaf voor de Micro's.
Verlies/spanningval met 3 fase is 6x lager... Om het met enkelfase te mitigeren, deels want de stuwing los je niet op, heb je echt enorm zware kabel nodig.

Je hebt asymmetrisch zwart/rood solar kabel nodig. Panelen koppel je aan elkaar, dan leg je solar kabel retour om inductielus te mitigeren, en daarna ga je naar omvormer. Met omvormer nabij panelen zou je zeker geen 30 van beide nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Naja die solar kabels waren 2 euro per meter en voor 30 meter heb je dan 24 euro korting.
Maar ik twijfel inderdaad ook nog waar ik de omvormer ga plaatsen. Maakt het nog uit voor Verlies/spanningval of je de omvormer binnen of bij de zonnepanelen doet of wellicht precies in het midden?

De wachttijd specifiek voor mijn locatie ga ik nog even achteraan, maar enexis geeft aan dat het gemiddeld tot 20 weken duurt voordat ze de opdracht uit kunnen voeren.

Ik zat daarnaast nog even aan het aarden te denken. Is dat nog nodig met zo'n beton steun systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:05
20 weken lijkt veel, maar het draait nu voorlopig toch nog niet. Als die 20 weken nu beginnen ben je ruim voor het goede moment in het jaar klaar. Het opwekken gaat vanaf nu toch in een rap tempo naar beneden.
De kilowatts die je mist zijn "minimaal"...je mist oktober, november, december januari en misschien februari. Waarvan oktober nog een beetje meedoet.

[ Voor 17% gewijzigd door Tim123 op 11-09-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Kvibe schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:48:
Naja die solar kabels waren 2 euro per meter en voor 30 meter heb je dan 24 euro korting.
Maar ik twijfel inderdaad ook nog waar ik de omvormer ga plaatsen. Maakt het nog uit voor Verlies/spanningval of je de omvormer binnen of bij de zonnepanelen doet of wellicht precies in het midden?

De wachttijd specifiek voor mijn locatie ga ik nog even achteraan, maar enexis geeft aan dat het gemiddeld tot 20 weken duurt voordat ze de opdracht uit kunnen voeren.

Ik zat daarnaast nog even aan het aarden te denken. Is dat nog nodig met zo'n beton steun systeem?
Nu aanvragen dus.
Of je nu een net niet handig systeem in november aan hebt of een handig systeem in maart is qua opbrengst te overzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:36
Heb je de netspanning al eens gemeten rond een uur of 1 in de middag.
Als die niet boven de 243 is, kom je nog heel eind.
Heb je trouwens nu al 3 fasen in huis voor de meter.
Anders kan het wel eens duur grapje worden als je zelf nog graafwerk mag gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Dapdodo schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:27:
Heb je trouwens nu al 3 fasen in huis voor de meter.
Anders kan het wel eens duur grapje worden als je zelf nog graafwerk mag gaan betalen.
Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:36
Als je het niet aan de kast/kabel kan zien in huis. Zal je de aanvraag moeten doen en dan hoor je wel of je huis zo ver van de weg ligt, dat ze extra kosten in rekening gaan brengen. Of alleen de standaard kosten, als de kabel geschikt is.
Weet niet wie je netbeheerder is, maar misschien op hun website zoeken.
https://zoofy.nl/prijsgidsen/3-fase-aansluiting-kosten/
Weet niet of het klopt maar hier staat bij meer dan 35m meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kvibe enig verlies door kabellengte voorkom je niet. Maar voor wat betreft netcongestie telt alleen het AC deel. Dus waar keuze is houdt je dat kort, dik of 3 fase... Liefst allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havaifishek
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
@Kvibe Waarom een 4600w inverter? Het is 20.6A max., en jouw meterkast is 1x40A?

Dan kun jij wel een 5000W(of groter) inverter gebruiken, en 6000-7000W totaal zonnepanelen vermogen. Growatt is goed voor max vermogen en kan heel veel uren werk op max vermogen.

Probeer de inverter dichterbij de meterkast te plaatsen en gebruik solar kabels voor de langere afstand. Zijn lading is alleen 10A zo zij kan heel veel dunner dan een 230V ymvk met 20-30A lading.

Voor de panelen, ik heb Longi 355w op 74eur (0.208eur/watt).
Deze zijn makkelijker to plaatsen (kleiner en steviger met 35mm frame ipv 30mm).

Zo, bomlijst examplaar:
Growatt 5000w, 600eur
18x Longi 355w, 6400W total,18×74eur=1332eur

Als bent jij in Eindhoven regio, ik mag je helpen verder.

Groeten en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Ronald schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:50:
@Kvibe enig verlies door kabellengte voorkom je niet. Maar voor wat betreft netcongestie telt alleen het AC deel. Dus waar keuze is houdt je dat kort, dik of 3 fase... Liefst allemaal.
Oké. Duidelijk!
Weet jij ook of ik de de zonnepanelen icm de betonnen steunen nog moet aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja dat moet altijd

• Kvibe
Oké ik ga toch verzwaren. Wachttijd in principe 4 tot 6 weken. Tenzij ze moeten graven, maar daar komen ze pas op locatie achter.

Koop nu het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtQp0cKrf4aC0xcnNEusTRnth2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dEA74jEmfwUGCXrcNswTECJ.png?f=fotoalbum_large

Aardekabel koop ik waarschijnlijk ergens anders. Kon alleen maar 100 meter. Ymvk kabel idem dito.

Dan komt er nog een betonnen montagesysteem bij a 750 euro.
En een Growatt link x a 20 euro.
Verzwaren en elektricien kosten kom je op ongeveer 1000 euro.
Dus het zal op ongeveer 5000 euro totaal uitkomen.

Is de omvormer goed genoeg voor 6800wp? Of beter 1 zwaarder.
Daarnaast de hybride variant genomen ivm accu's in de toekomst. 100 euro extra.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je tijd en zin hebt kun je ook zelf beton voeten maken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315

Wij hebben een tijdelijke opstelling op 35 meter van de meterkast en de omvormer staat in een houten kastje met een 6mm2 3-fase kabel. Het verlies is anders vrij significant met een dunnere kabel.

De meerprijs is minimaal en het meeste gaat zitten in de voorbereiding en graafwerk. Dan maar meteen goed doen. Eventueel ook een netwerkkabel leggen in een mantelbuis. Dan heb je aan YMVK genoeg ipv YMVK-as.

• Kvibe
kiddyl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:41:
Als je tijd en zin hebt kun je ook zelf beton voeten maken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315

Wij hebben een tijdelijke opstelling op 35 meter van de meterkast en de omvormer staat in een houten kastje met een 6mm2 3-fase kabel. Het verlies is anders vrij significant met een dunnere kabel.

De meerprijs is minimaal en het meeste gaat zitten in de voorbereiding en graafwerk. Dan maar meteen goed doen. Eventueel ook een netwerkkabel leggen in een mantelbuis. Dan heb je aan YMVK genoeg ipv YMVK-as.
Dus als ik het goed begrijp heb je een 6mm2 3 fase kabel van 35 meter met de omvormer naast de zonnepanelen? Is dat beter dan 35m 6mm2 solar kabels kwa verlies?

• Kvibe
[b]Ronald in "Zelf Zonnepanelen Leggen"

Waarom stoppen bij 12? Op zelfde oppervlak leg je pak hem beet 16 O-W.
Ik kan natuurlijk wel 2 bomen kappen. Moet toch kunnen lijkt mij? kan gewoon omwaaien.
Leg ze namelijk wel liever O-W. Wat is de ideale hellingshoek in die opstelling zonder saldering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarmanGHS
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Hallo ik ben online bij spam een nieuwe tool tegengekomen om heel gemakkelijk je eigen pakket samen te stellen inclusief onderconstructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq6XmY7UF9q7NBjPw-HgNj3dsAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAgOC1kDIHvTd9XgR6y5xkbX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zrJWo4O3rFeBRNiFA-dmxgUsFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEH2sFjwqdjvI0iXOEPuyQBd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 19-10-2023 11:44 ]

Pagina: 1