Screencapture setting op 1080p vanaf een 4K scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29
Het valt mij op dat sommige YouTubers 1080p video's gebruiken en deze video's soms nog scherper lijken dan mijn 4K opnames. En dat terwijl ik toch gewoon gebruik maak van de HVEC Nvidia @NVENC op 60fps met een CBR van 120.000kbps. Uiteindelijk in de video editor breng ik de bitrate terug naar 60.000kbps.

Wat ik mij nu afvraag is hoe screenrecording dan eigenlijk echt werkt. Als ik bv. met Bandicam, de setting op 1080p zet, maar laat de schermresolutie zelf op 4K staan, wordt de kwaliteit van de 1080p recording dan slechter dan wanneer je een native 1080p scherm gebruikt? Ik heb het idee namelijk dat als een screenrecorder 1920x1080 pixels van een scherm wil plukken en dit er vervolgens 3840x2160 zijn, dat dan 1/4 van de pixels niet opgenomen worden. En dat als je een 1080p monitor zou gebruiken dit juist niet zou gebeuren. Is dat ook zo?

Kortom, het is me niet helemaal duidelijk hoe sommige YouTubers hun 1080p video's soms scherper doen lijken dan mijn 4K opnames, terwijl ik eigenlijk weinig inlever op de opname instellingen. Het kan natuurlijk ook aan de encoder van de video editor liggen (in dit geval Wondershare's Filmora), maar iets anders testen is lastig. Filmora is nog een fatsoenlijk betaalbaar pakket.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

YouTubers gebruiken meestal FCP, Premiere of Resolve (die laatste heeft een gratis versie) voor de edits, met meer opties en presets.

Hun opnames zouden goed volledig in software kunnen zijn, want NVENC, QuickSync en de AMD tegenhanger (even de afkorting kwijt) zijn alle inferieur aan pure CPU berekende beelden.

Ook kan het zijn dat ze de 4K beelden 4K houden tot het exporteren van de gehele video, dan heb je geen tussentijdse lossy compression waardoor je kwaliteit minder is.

Dat alles gezegd hebbende, goed genoeg is goed genoeg. Als je doel geld verdienen is met YT ben je eigenlijk nu te laat ingestapt, pure adsense inkomsten zijn vrij mager als je geen 100K per video draait.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29
Wat bedoel je precies met "CPU berekende beelden"?

Binnen Bandicam bestaan er nog meerdere alternatieven om opnames beter te krijgen, echter hier kleven nadelen aan, bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6CquWOqIDp6PXkpjBdJ4sxSb.jpg

AVI (enkel AVI) : YV12 en RGB24, uncompressed, maar neemt minstens 200 tot 300GB per half uurtje in beslag (RBG24 zelfs nog meer). Is kwalitatief wel beter, maar is praktisch onbewerkbaar door de bestandsgrootte. De video editor is er ook niet echt happy mee.

MP4 : Ik heb deze setting in principe altijd in gebruik "AUTO", de overige instellingen werken niet altijd lekker. Ze verkleuren het beeld, of bij bv. Main 4:4:4 Lossless is de opgenomen video totaal niet afspeelbaar.

Als het kan probeer ik zoveel mogelijk de GPU (RTX 3090Ti) aan het werk te houden als het gaat om opnames maken, maar in Bandicam staat deze functie al reeds aan.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik denk dat de betere kwaliteit wordt gehaald met een goed capture device in plaats van een screen recorder te gebruiken.
Dat is toch ook wat het meest gebruikt wordt door de betere streamers dacht ik zo?
Door je 4K signaal te capturen (downscalen) in 1080p krijg je dan ook hogere kwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door The_Doman op 09-09-2023 12:27 ]