Slechte ventilatie en hoge CO2 in slaapkamer huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06 11:44
Dag mensen,

Ik heb een huurwoning met een slaapkamer die aan de straatkant grenst. We hebben het over een monumentaal pand met hoge oude ramen. Ik heb dus in de slaapkamer drie grote ramen van ongeveer 3 meter hoog en 2.50 breed in totaal. De hele raampartij is voorzien van tweemaal dubbel glas, dus twee verschillende ramen met enkel glas met wat ruimte ertussen. Het middenstuk is het grootst en kan niet open. Toen ik hier kwam wonen, kon alleen het rechter raam open door een los voorzetraam eruit te halen (zie foto) en dan het achterste raam omhoog te schuiven, wat overigens erg moeilijk gaat want je moet je vingers onder die metalen haakjes doen op het raam (mijn vriendin lukt het niet). Inmiddels heb ik voor verbeterde ventilatie ook aan de linkerkant het hele voorzetraam in de hoogte weggehaald (dus niet alleen een stuk maar de volle 3 meter). Dat voorste raam is nu ook omhoog te schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jovml_Zg7PbY-nlX0v01SdPBppE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYamUVZ1OSZAG0zud15cvoBW.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem: beide ramen zijn ontzettend zwaar en kunnen maar een stukje open. Bovendien moeten ze dan steunen op zelf afgezaagde balken, omdat ze anders automatisch weer dicht vallen. Ik ben redelijk gevoelig voor geluid 's nachts en er zijn soms nogal wat laveloze studenten e.d. op straat na middernacht, waardoor ik het liefst met het raam dicht slaap. Mijn slaapkamerdeur is dicht bij mijn voordeur die weer grenst aan de voordeur van de buren, waardoor ik ook de slaapkamerdeur het liefst dichtdoe om zo te voorkomen dat ik wakker word als de buren 's ochtends vroeg naar hun werk gaan. Mijn slaapkamer is het enige vertrek op mijn bovenverdieping; mijn woonkamer en keuken zijn beneden. Ik kan dus ook niet echt lekker dingen tegen elkaar door laten tochten.

Gisteren ben ik met een CO2-meter aan de slag gegaan. Ik heb eerst de hele dag beide ramen in de slaapkamer en de deur open gehad en beneden (waar mijn woonkamer is) ook alles open. Toen ik ging slapen was het CO2-niveau in de slaapkamer 480, wat prima was. Daarna gaan slapen met de ramen en deur dicht. Om 3 uur 's nachts was het CO2-niveau 1450. Dat leek me erg hoog, waarna ik één van de ramen open heb gezet. Vervolgens daalde het CO2-niveau naar ongeveer 900.

Deze situatie zit me toch behoorlijk dwars, omdat ik dus blijkbaar alleen door met het raam open te slapen een redelijk CO2-niveau in de slaapkamer kan behouden. Vermoedelijk is 900 eigenlijk nog wat hoog, en zou ik het beste de deur ook nog open kunnen zetten, maar dan krijg ik dus van beide kanten kans op lawaai. In de winter kan het op de slaapkamer ook behoorlijk koud worden, waardoor slapen met het raam open zeker niet ideaal is, sterker nog, ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gedaan in de winter.

Heeft iemand nog tips? Is mijn situatie eigenlijk wel normaal of kan ik de woningbouwvereniging hier op aanspreken? Ik neem aan dat de ramen van een monumentaal pand niet zomaar kunnen worden vervangen, maar ze zouden ze volgens mij zeker makkelijker te openen kunnen maken.

Zou een airco een oplossing zijn? Zo'n mobiele airco die je met een pijp door het raam doet en dan daaromheen afdichten zodat er niet te veel geluid binnenkomt? Of een ventilator vanaf de gang?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

HarryHaver schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:31:Ik heb een huurwoning met een slaapkamer die aan de straatkant grenst..........

Gisteren ben ik met een CO2-meter aan de slag gegaan. .............. Om 3 uur 's nachts was het CO2-niveau 1450. Dat leek me erg hoog, waarna ik één van de ramen open heb gezet. Vervolgens daalde het CO2-niveau naar ongeveer 900.

Is mijn situatie eigenlijk wel normaal of kan ik de woningbouwvereniging hier op aanspreken? Ik neem aan dat de ramen van een monumentaal pand niet zomaar kunnen worden vervangen, maar ze zouden ze volgens mij zeker makkelijker te openen kunnen maken.
Ik sluit me hier bij aan, spreek ze er op aan. Zij horen een goede verhuurder te zijn qua onderhoud en veiligheid. Spreek het met ze door, lees eerst je contract na en kijk ff bij de overheid of ze meer hadden moeten doen.
Zou een airco een oplossing zijn?
Waarom zou je niet eerst wachten op het bovenste? Vooraf te veel flexibiliteit tonen is slecht voor je overlegpositie met de woningbouwvereniging ....
Zijn er nog meer huurders in de buurt met een vergelijkbaar probleem bij dezelfde woningbouwvereniging ? Soms helpt het met een groep aankaarten, maar dat kan altijd nog?

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 08-09-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Het beste zou een balans ventilatiesysteem zijn en dat ze wat verzinnen zodat je de ramen gewoon normaal open en dicht kan doen.

Mobiele airco zou ik niet aan beginnen die is er alleen om te koelen en maakt een pokke herrie plus in de winter heb je er niks aan want dan wil je warmte hebben en dan hebben we het nog niet eens over het stroom gehad.

Ga ze vandaag of maandag contacteren en leg je probleem voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een mobiele airco maakt enorm veel herrie en zijn erg inefficient. Als warmte niet je primaire probleem is zou ik dat zeker laten. Door de afvoer van de lucht naar buiten zorgen ze wel wat er frisse ergens je kamer in moet komen, maar ze zijn er niet voor gebouwd. Slapen met een mobiele airco zal je door de herrie zeker al niet doen, dus dan heb je er eigenlijk helemaal niets aan.

Veel huizen hebben iets van centrale afzuiging met raamroosters in de slaapkamers, of zetten een raampje op een kier. Het is dus heel normaal om in de winter een raam op een kier te hebben, je hebt immers jaarrond frisse lucht nodig en ook afvoer van vocht. Als het dan te koud is, is de oplossing stoken. Hier is niet echt een andere oplossing voor.

Je 'geluk' is dat het vierkante openingen zijn. Je kan er dus iets redelijk luchtdicht inklemmen. Een mogelijke oplossing is iets als een decentrale WTW te monteren in een vierkant frame (dikke plaat hout of een stuk hard isolatiemateriaal) en deze in je raamopening te plaatsen. Het voordeel is dat je minder warmteverliezen hebt, wat zeker in de winter fijn kan zijn. Mogelijk kan je op de ventilatieopening ook nog iets van een demper plaatsen of bouwen zodat je ook het geluid wat dempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-07 23:27
Bij een echt monumentaal pand met schuiframen zitten er touwen met (contra)gewichten in de kozijnen weggewerkt. Die touwen zijn vastgemaakt aan de bovenkant aan je binnenkozijn en lopen met een katrol het kozijn in naar het gewicht. Op die manier (en met het juiste onderhoud) is het raam met een hand omhoog te schuiven en door het contragewicht blijft dan het raam op elke positie 'hangen'. Wat je vaak ziet is dat het binnenkozijn half dichtgeschilderd is en (nog erger) soms de touwen geknapt/verwijderd zijn waardoor de contragewichten geen functie meer uitoefenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:02
Dat de ramen slecht werken mag de woningbouw zeker wat aan doen.

Dat je een raam open moet zetten in een oud gebouw om te ventileren is heel normaal, denk niet dat ze daar een balans ventilatie voor gaan installeren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 06-07 12:35
Een airco ventileert niet, die circuleert alleen de binnenlucht. Doet dus niks voor de CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22
@Stokertje dat dacht ik ook. Maar heb sinds een tijdje airco in mijn kantoor en met airco blijft het CO2-niveau rond de 650-700ppm, bij airco uit stijgt ie over de 1000. In beide gevallen ramen en deur dicht en alleen ventilatierooster open. Kan dat zelf niet goed verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ascension op 08-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Ascension schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:36:
@Stokertje dat dacht ik ook. Maar heb sinds een tijdje airco in mijn kantoor en met airco blijft het CO2-niveau rond de 650-700ppm, bij airco uit stijgt ie over de 1000. In beide gevallen ramen en deur dicht en alleen ventilatierooster open. Kan dat zelf niet goed verklaren.
Dat zal dan mogelijk komen omdat de CO2 meer vermengd met de lucht waardoor de concentratie lijkt te dalen, of minder in de buurt van de CO2 meter komt. Een gewone airco doet echt niks met de co2. Er zijn geloof ik wel airco’s die (deels) buitenlucht mee naar binnen kunnen ventileren, maar de standaard split units niet. Een gewone ventilator in de ruimte zetten heeft hetzelfde effect als de ventilator van een split unit op de CO2, niks, hooguit verspreiding/menging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ascension schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:36:
meer lucht beweging = meer natuurlijke ventilatie door dezelfde openingen (rooster, spleet onder de deur etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22
Dat zou een uitleg kunnen zijn inderdaad @Stokertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yaksa schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:13:
Bij een echt monumentaal pand met schuiframen zitten er touwen met (contra)gewichten in de kozijnen weggewerkt. Die touwen zijn vastgemaakt aan de bovenkant aan je binnenkozijn en lopen met een katrol het kozijn in naar het gewicht. Op die manier (en met het juiste onderhoud) is het raam met een hand omhoog te schuiven en door het contragewicht blijft dan het raam op elke positie 'hangen'. Wat je vaak ziet is dat het binnenkozijn half dichtgeschilderd is en (nog erger) soms de touwen geknapt/verwijderd zijn waardoor de contragewichten geen functie meer uitoefenen.
Dit dus. Dit kan gewoon opgelost worden door de ramen en katrollen weer gangbaar te maken en de contragewichten op de juiste manier te bevestigen. Bijkomend voordeel is dat die schuiframen zo beroerd afsluiten dat je ze niet eens open hoeft te doen voor ventilatie :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Bevind de badkamer zich op dezelfde verdieping als de slaapkamers? Anders zou je kunnen overwegen, voor zover mogelijk, de badkamer afzuiging via een ventilatiebox te laten lopen en een co2 sensor te koppelen (draadloos) en deze in de desbetreffende slaapkamer te plaatsen. Badkamerraam dicht indien aanwezig, met voldoende kieren onder de deuren, of roosters, of open laten staan kan je door onderdruk in de badkamer en toevoer vanuit de slaapkamers wat geforceerde ventilatie creëren waardoor de co2 ook daalt.

Heb het hier ook zo gedaan en het effect op de co2 waarde was aanzienlijk. Slaapkamerdeuren en badkamerdeur voorzien van een geluidsdempend rooster, en tevens de badkamerdeur nog iets ingekort om nog meer aanzuig te creëren.

Wtw is hier geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06 11:44
Stokertje schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:48:
Bevind de badkamer zich op dezelfde verdieping als de slaapkamers? Anders zou je kunnen overwegen, voor zover mogelijk, de badkamer afzuiging via een ventilatiebox te laten lopen en een co2 sensor te koppelen (draadloos) en deze in de desbetreffende slaapkamer te plaatsen. Badkamerraam dicht indien aanwezig, met voldoende kieren onder de deuren, of roosters, of open laten staan kan je door onderdruk in de badkamer en toevoer vanuit de slaapkamers wat geforceerde ventilatie creëren waardoor de co2 ook daalt.

Heb het hier ook zo gedaan en het effect op de co2 waarde was aanzienlijk. Slaapkamerdeuren en badkamerdeur voorzien van een geluidsdempend rooster, en tevens de badkamerdeur nog iets ingekort om nog meer aanzuig te creëren.

Wtw is hier geen optie.
Ja, de badkamer bevindt zich direct naast de slaapkamer. De badkamer heeft een ventilatiebox die ik zelf kan bedienen of die automatisch ingeschakeld wordt als ik die automatische setting aanzet. Eigenlijk is het vreemd dat de ventilatiebox (die met de badkamer en beneden met de keuken verbonden is) niet ook met de slaapkamer verbonden is, omdat de ruimte waar de ventilatiebox zich in bevindt ook direct aan de slaapkamer grenst. Wat misschien het proberen waard is, is dat ik de badkamerdeur 's nachts open laat staan en de slaapkamerdeur ook en dan de ventilatie op de hoogste stand zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
HarryHaver schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:27:
[...]

Ja, de badkamer bevindt zich direct naast de slaapkamer. De badkamer heeft een ventilatiebox die ik zelf kan bedienen of die automatisch ingeschakeld wordt als ik die automatische setting aanzet. Eigenlijk is het vreemd dat de ventilatiebox (die met de badkamer en beneden met de keuken verbonden is) niet ook met de slaapkamer verbonden is, omdat de ruimte waar de ventilatiebox zich in bevindt ook direct aan de slaapkamer grenst. Wat misschien het proberen waard is, is dat ik de badkamerdeur 's nachts open laat staan en de slaapkamerdeur ook en dan de ventilatie op de hoogste stand zet.
Dit is ook hoe het in principe in elke woning gaat. Afzuigen in de natte zones (keuken, badkamer) en verse lucht aanvoeren via roosters of ramen in de overige vertrekken. Dus prima om meer lucht af te zuigen vanuit de badkamer, maar de lucht moet ook ergens van buiten naar binnen in je slaapkamer

Afhankelijk hoe kier en luchtdicht je huis is, hoef je de deuren niet open te zetten als er een voldoende kier aan de onderzijde van de deuren is (zo'n anderhalve cm is voldoende). Lucht kiest natuurlijk de weg van de minste weerstand, dus als er andere vertrekken zijn met kieren naar buiten en open deuren, neemt het effect van onder je deur aanzuigen natuurlijk wel flink af.

[ Voor 15% gewijzigd door frennek op 08-09-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

[...]

Eigenlijk is het vreemd dat de ventilatie box (die met de badkamer en beneden met de keuken verbonden is) niet ook met de slaapkamer verbonden is, omdat de ruimte waar de ventilatie box zich in bevindt ook direct aan de slaapkamer grenst. Wat misschien het proberen waard is, is dat ik de badkamerdeur 's nachts open laat staan en de slaapkamerdeur ook en dan de ventilatie op de hoogste stand zet.
Een ventilatie box zuigt over het algemeen alleen lucht weg uit de toiletruimte, de badkamer en de keuken.
Daarvoor zijn tijdens de (ver)bouw kanalen aangebracht.
(Wikipedia: Ventilatie)

Ook wil er nog wel eens een ventiel geplaatst zijn in de ruimte waar de box hangt, een bergruimte o.i.d.

Afgaande op jouw info, zou het aanleggen van een stukje kanaal met afzuigventiel in de slaapkamer al voor een verbetering kunnen zorgen.
Maar omdat het een monumentaal pand betreft, is het maar de vraag of dit is toegestaan.

Ook moet de box voldoende vermogen (debiet) kunnen leveren om in een extra ruimte lucht af te zuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 08-09-2023 19:47 . Reden: link naar Wikipedia toegevoegd ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-07 19:19

Barrycade

Through the...

Ascension schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:02:
Dat zou een uitleg kunnen zijn inderdaad @Stokertje :)
Bij een mobiele airco blaast dat ding warme lucht naar buiten en dan komt er hierdoor wel nieuwe lucht naar binnen en met een mobiele airco met slechte raamafsluiting is dat weer van buiten. Daarom zijn die dingen zo prut qua efficiëntie.

Maar verhaal gaat niet op met een split want daar blijft het bij interne lucht die langs het koelelement gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Barrycade schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:49:
[...]

Bij een mobiele airco blaast dat ding warme lucht naar buiten en dan komt er hierdoor wel nieuwe lucht naar binnen en met een mobiele airco met slechte raamafsluiting is dat weer van buiten. Daarom zijn die dingen zo prut qua efficiëntie.

Maar verhaal gaat niet op met een split want daar blijft het bij interne lucht die langs het koelelement gaat.
Klopt ja.

Er zijn mobiele airco’s met een dubbel slang, dan heb je dit probleem weer niet, is al beter dan met 1 slang, maar het blijven inefficiënte dingen en waarschijnlijk een stuk lawaaiiger dan een split unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
[...]

Als er enige toevoer van verse lucht is in de slaapkamer zal je het waarschijnlijk wel terugzien in je meetwaarden als je afzuiging aanzet met de deuren op een kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
HarryHaver schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:31:
kan ik de woningbouwvereniging hier op aanspreken?
A. In welk jaar ben je gaan huren?

B. Wat was de huurprijs bij aanvang? Dus niet de totaalprijs inclusief het voorschot voor nutsvoorzieningen en overige servicekosten, maar alleen de 'kale huur' voor het gebruik van de woning.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Ik zou een goeie set slaapoordoppen kopen en de ramen&deur open zetten. Is in iedergeval een korte termijn oplossing. Is even wennen, maar erg effectief.

Deze bevallen mij erg goed https://www.alpine.nl/pro...YlSrFflf-IlUaAn2qEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Barrycade schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:49:
[...]

Ook bij een goede afdichting zijn ze prut, want linksom of rechtsom komt de hoeveelheid lucht die dat apparaat naar buiten blaast altijd weer via kieren van buiten naar binnen.
Pagina: 1